hatun nosto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vierailija_

Aktiivinen jäsen
10.05.2004
2 155
0
36
jouduin ensimmäisessä raskaudessani sairaalaan pahan oksentelun vuoksi ja huonekaverinani oli silloin nuori nainen, juuri täyttänyt 18. hän odotti toista lastaan, ensimmäisen oli saanut 16 vuotiaana. olin itse silloin 21 vuotias. puhuimme juuri nuorten äitien, varsinkin hyvin nuorten, kohtelusta niin sairaalassa kuin yleensäkin. on surullista, että nuoret odottajat tuntuvat harvoin saavan sellaista arvostusta kuin vanhemmat ja varttuneemmat. eihän äitiys ole numeroista kiinni. on varmasti totta, että 16 vuotias on vielä lapsi itsekin ja joutuu suuren vastuun eteen jos sattuu tulemaankin raskaaksi, mutta ei se tarkoita etteikö hän osaisi sitä vastuuta kantaa. ja juuri tällaisessa tilanteessa,kun tukijoita kaivattaisiin, arvostelijoita ja mollaajia kyllä kummasti alkaa löytymään. tämä huonetoverini oli mitä kultaisin ihminen ja hänestä näki, miten paljon hän lastaan rakasti ja miten toivottu silloinen masuasukki oli.
tietysti olisi suotavaa, että meistä jokainen ehtisi itse kasvaa aikuiseksi ennen kuin saisi lapsia, mutta elämä on siitä kummallinen kumppani, ettei sen kaikkia käänteitä voi suunnitella etukäteeen. ja kuten sanottu alle kaksikymppinen äiti ei ole sen huonompi kuin kolmekymppinenkään. rakkaus lapseen on tärkeämpää kuin ikä ja suuret numerot.
nostan siis hattua teille kaikille nuorille äideille ja toivotan voimia. jättäkää arvostelijat ja pahasti sanovat ihmiset omaan arvoonsa, heillä kun yleensä on juuri kaikkein vähiten asiaa.

kiitos kovasti tuosta oli ihan tarpeen varmaan monille näitten lukuisien haukkujen rinnalla! :flower: itse en ole joutunut omalla paikkakunnallani haukkujen ja mollaamisen kohteeksi vaikka nuorena lapseni teinkin.ennemmin kaikki ovat olleet erittäin ystävällisiä enkä ole kuullut että kukaan olisi seläntakanakaan äitiydestäni puhunut.(asun sen verran pienellä paikkakunnalla että olisi kyllä kuullut jos pahaa puhuttaisiin) mutta täällä keskustelu palstoilla kun näitä juttuja lukee niin on tullut muutaman kerran huomattua miten huonosti ihmiset kuitenkin nuoriin äiteihin suhtautuvat.itse en ole masennukseen tuon takia vaipunut.ajatelkoon mitä ajattelevat on mun mielipide,mutta tosiaan kaikille niille jotka ovat joutuneet arvostelun kohteeksi:älkää vaipuko masennukseen,maailmasta löytyy kyllä myös niitä jotka arvostaa! =)
ps: on totta että nuorilla juuri yläasteen käyneillä äideillä vastuu lapsesta on paljon suurempi kuin sitten jo vähän vanhemmilla yli kaksikymppisillä äideillä joten olisi kiva jos arvostelijat tämänkin ottaisivat huomioon!

Yhteistyössä