Hatunnosto äideille, jotka tekevät kotona koko ajan lähes "kaiken" !!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsähtänyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsähtänyt

Vieras
Olen itse olosuhteiden pakosta olemaan muutaman kuukauden nyt arkiviikot yksin neljän lapsen kanssa ja täytyy sanoa, että olen kohta hulluuden partaalla. Lapset on 2-10v. ja vaikka kaksi on koulussa, niin tämä on kyllä niin rankkaa olla 24/7 viitenä päivänä viikossa. Olen siis kotona kahden pienimmän kanssa. Näen kyllä kerhoissa ym. muita äitejä, mulla on ihmisiä kelle soittaa pahan paikan tullen jne. Mutta jotenkin olen vaan niin täynnä tätä "äiti, äiti, äiti, äiti, äitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii". Vaikka isommat osaa olla jo monessa asiassa omatoimisia, on sellaisia ongelmia kuten 10v. esimurkkuilu (kiukkuilu äidille ja tunteiden heilahtelut...), lasten keskinäinen nahinointi, kinastelu, riitely, viisivuotiaan uhmakkuus välillä (ei tee tahallaankaan mitä pyydän, välillä tekee), kaksivuotiaan ihan järkyttävän voimakas uhmaikä, joka ilmenee myös öisin!!! Hän herää välillä yöllä huutamaan ja vaatimaan jotakin. Sit mun täytyy lähteä antamaan esim. vettä, että saan hänet rauhoittumaan....Päivät läpeensä tätä taistelua, se alkaa aamusta kymmenenvuotiaan pukemisongelmista. Hän myös haluaa että minä sanon mielipiteeni, mutta silti ei halua ehkä noudattaa ohjeitani.

Kaiken tämän keskellä olen oikeasti alkanut miettimään, että musta ei ole tähän. Räjähtelen lapsille väsymykseni ja turhautumiseni takia. Olen oikeasti ihan kamala silloin, osaan kyllä pyytää anteeksi ja käsitellä kohtaukset lasten kanssa. Käsiksi en lapsiin käy. Yritän parhaani, mutta voimani eivät riitä. Olen alkanut päiväunelmoida ajatuksella, että jätän tämän kaiken vielä lähiaikoina. Mieheni saa jatkossa hoitaa lapset ja kodin, itse voisin muuttaa vaikka ulkomaille töihin tai lähteä maailmanympärysmatkalle. Emme siis ole eronneet mieheni kanssa, vaan hänellä on nyt työ muualla vielä vähän aikaa. Jatkossa tulemme kyllä taas olemaan ihan "normitilanteessa" eli mies on kotona aina töitten jälkeen. Nytkin hän kyllä viikonloppuisin hoitaa koko katraan ja kotityöt, mutta en vain palaudu viikonlopun aikana. Sen verran uupunut olen tähän kaikkeen. En käsitä, miten jotkut jaksavat tällaistä vuosi toisensa jälkeen. Heidän täytyy olla lehmänhermoisia superäitejä. Hatunnosto vain teille...Minusta ei tähän ole :( Onneksi lähden syksyllä töihin, niin voin kokea olevani ehkä sitten taas "normaali" ihminen. Nyt olen totaalisesti kadottanut itseni tämän viheliäisen äitiyden syövereihin.

:hug: Jaksamista!

Tää vaan aiheuttaa mulle kauhukuvia. Meillä isommat jää kuunlopussa kotihoitoon ja sitten mulla on myös se 4 lasta kotona. 1v-6v.
Mutta täytyy ajatella siten ettei kesälomalla tarvi hermoilla kun periaatteessa mitään tiukkoja aikatauluja ei ole.
Kunhan suurinpiirtein rytmit pysyy.

Ja jos saisin jostain sen pyöränperäkärryn niin voisi lasten kanssa käydä pyöräilemässäkin ja kyläilemässä kun mies on töissä. (tai mies menee itse pyörällä töihin ja jättää mulle auton)

Vaikka nyt on vaan kaksi kotona niin kyllä tuossa aamulla mietin, kun laitoin toista koneellista pyykkiä pyörimään, että milloinkohan tämä helpottaa?
Mutta aikansa kutakin..

Kiitos jaksamistoivotuksista. Tiedän että on ihan normaalia olla väsynyt tähän rumbaan, mutta alan oikeasti jo hekumoida ajatuksella, että kohta vain sanon tälle kaikelle heipat ja aloitan oman elämän jossakin. Siis kyllähän mä tiedän, etten pystyisi viikkoa enempää olemaan näistä mukuloista erossa ja toisaalta meidän mieheni kanssa hyvä parisuhde. Eihän siinä olisi siis mitään järkeä lähteä. Mutta kun väsyneenä ja turhautuneena järjellä ei ole enää mitään tekemistä näiden asioiden kanssa...

Vie nyt hyvä ihminen ne pienimmät hoitoon jo.

Itse en nostais moisille "naisille" hattua, varsinkin jos on puolisokin olemassa ja silti tehdään kaikki mukisematta yksin. Onneksi sun mies sentään osallistuu, edes JOSKUS.

Joo itse asiassa en minäkään hattua sellaisia naisille nosta, jotka oma-aloitteisesti tekevät kaiken yksin kotona, vaan niille jotka olosuhteiden pakosta joutuvat niin tekemään (esim. miehen työn takia). Meillä mies on erittäin osallistuvaa sorttia ja kotona ollessaan pesee pyykkiä, hoitaa tiskit, lapset jne...Kysymys on nyt vain muutaman kuukauden jaksosta ja tämä päättyy kohta, mutta olenkin kyllä melkein kuollut jo...

Olosuhteiden pakosta jouduin olemaan vuosia ap:n kaltaisessa tilanteessa.
Itseä helpotti sitten kun pääsin töihin ja työssä olo oli kuin lomaa kaiken sen kotona olon jälkeen.

Kiitos!
Miehen reissutyön takia mä teen ajoittain todellakin kaiken kotona. Onhan tää rankkaa, mutta toisaalta kivaa kun on tottunut. Asenne ratkaisee pitkältikin, eli silloin kun hoitaa kaiken yksin ei kannata ajatella kuinka paljon helpompaa olis kun se toinenkin olis paikalla. Mulla helpotti oma työssäkäynti, ja tietysti lapset kun kasvaa niin monet asiat helpottuu ja toiset hankaloituu.

Kannattaa opetella madaltamaan omia vaatimuksiaan ja pyytämään apua. Lasten kaverin äiti voi mahdollisesti katsoa lapsia sen aikaa että pääsee käymään kaupassa ihan rauhassa. Naapuri voi käydä vaihtamassa lampun johon ei itse yllä millään. Naapurin teini voi tehdä lumityöt pientä korvausta vastaan. Silloin kun on todella rankkaa eikä jaksa yhtään mitään niin voi tehdä vain välttämättömät ja unohtaa esim. sen kaapin jonka ovea ei uskalla avata tavaravyöryn pelossa.

Meillä on 6 lasta 4-14v. Ja miehen töiden takia meillä on jatkuvasti se tilanne että olen yksin vastuussa kaikesta. En muista milloin mies olisi hoitanut arkiruutiineja. Äitienpäivänä yritin olla tekemättä mitään ja tulos oli että seuraavan viikon siivosin sit jälkiä. Lapset osaa kyllä välipalaa ym tehdä itsekin. Se omien jälkien siivous vaan ei tahdo onnistua isommiltakaan ilman sanomista.

Mutta tähän tottuu. Pahinta ehkä oli sillon kun odotti toista kotiin et saa edes vähän apua. Ja sitten kun se mies tuli niin se vaan söi kävi vessassa ja kaatu sänkyyn. Eli kantapään kautta oon minäkin tän homman opetellu. Nyt en edes odota että mies osallistuis yhtään mihinkään (muuhun kuin lasten kans olemiseen) . Joskus kyllä sit yllättää laittamalla tiskit tai imuroimalla mut ei mitenkään säännöllisesti.

Meillä omakoti talo ja miehen vastuulla kuitenkin kaikki rakennus hommat ja isommat pihahommat. Esim eilen kaato pusikoita tuolta tontin reunalta. Huoltaa autot jne.

Kyllä tähän välillä väsyy mut ei auta. Pitää vaan osata sillon ottaa vähän rennommin et saa kerättyä voimia ja sit taas ottaa itteä niskasta kiinni. Töihin en edes haaveile. Ei tulis mitään et täällä 4 ala-asteelaista asuis päivän. Ja toisaalta tuntuu et epäreilua lapsiakin kohtaan jos molemmat vanhemmat jatkuvasti pois. Riittää kun isä on käytännössä viikot pois tästä. Viikonloppusinkin töitä mut ei niin pitkiä päiviä kuin viikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja väsähtänyt;23806017:
Joo itse asiassa en minäkään hattua sellaisia naisille nosta, jotka oma-aloitteisesti tekevät kaiken yksin kotona, vaan niille jotka olosuhteiden pakosta joutuvat niin tekemään (esim. miehen työn takia). Meillä mies on erittäin osallistuvaa sorttia ja kotona ollessaan pesee pyykkiä, hoitaa tiskit, lapset jne...Kysymys on nyt vain muutaman kuukauden jaksosta ja tämä päättyy kohta, mutta olenkin kyllä melkein kuollut jo...

No vaikka ois vaan muutama kk, niin koita saada jotain apua. Ei oo enää tervettä tommonen.. kohta kuuluu naps.