Hauho, millainen asuinpaikka lapsiperheelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämeeseenkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hämeeseenkö?

Vieras
Löytyisikö täältä Hauhoa tuntevia, millainen paikka olisi lapsiperheelle asua? Löytyykö kerhoja pienille lapsille, leikkipuistoja tai muuten harrastuksia sitten vähän isommille lapsille? Etsitään Hämeenlinnan seudulta/lähistöltä kivaa rauhallista ympäristöä, jossa kuitenkin olisi jotain peruspalveluja. Mielellään otetaan myös vinkkejä vastaan kivoista asuinpaikoista Hämeessä. Kiitos jo etukäteen! :)

Meillä on kesämökki hauholla. Lyhyt matka siitä on hämeenlinnan keskustaan, mikä on hyvä juttu. Kerhoista sun muista en tiedä, mutta paljon ne on sinne uusia omakotitaloja rakentaneet viime vuosina, luulisi ainakin lapsiperheitä olevan.

Hauho on toki laaja käsite, kirkonkylältä on matkaa hml keskustaan n. 30km ja Eteläisten kylästä 15km. Siihen Eteläisten pelloille on paljon noussut omakotitaloja viime vuosina. Päivähoito toimii ainakin mun kokemuksen mukaan tosi hyvin, sekä kirkonkylällä että eteläisissä on päiväkoti, lisäksi pph:ita ja kirkonkylällä ryhmis. Leikkipuistoja on useampi ja ihan ok kunnossa ainakin kirkonkylällä, eteläisistä en niin tiedä. Muualta tänne muuttaneena oon ihmetelly monesti, et miten näinkin pienes paikassa järjestetään lapsille loppujen lopuksi tosi paljon kaiken näköistä, on toimiva MLL paikallisyhdistys ja urheiluseurat järjestää kisoja, kirjastossa on satutunteja ym. Jotain hevospäiviä ja sirkuksiakin on ollut. Päiväkerho on seurakunnan järjestämä, ei kuuluta kirkkoon mut pojat on silti käyneet siellä, vetäjät ovat aivan ihania. Aika lähellä (Lammilla) pääsee uimahalliin, Alvettulassa on muskaria ja Hämeenlinna ei tosiaan oo kovin kaukana ja siellähän on sit jo valinnanvaraa lasten harrastuksiin enemmän. Tänne vaan, meidän perhe on ainakin viihtynyt tosi hyvin ja aika paljon perheitä täällä tosiaan on. Sijainti on kätevä kun itse esim. käyn Lahdessa töissä, sama tunnin matka on niin Lahteen kuin Tampereellekin, Hml se puoli tuntia. Tääl pitää vaan sitten muistaa et ollaan maalla, maanviljelystä on eli p*ska haisee keväisin, toisaalta näkee sit hevosia ja lehmiä ja traktoreita ja siinäkin on pienille ihasteltavaa.

Kannatan Hauhon Eteläistä, ei niin hyvät palvelut kuin Hauhon keskustassa, mutta Eteläisissä on paaaljon lapsiperheitä ja koko ajan kasvava oma kylänsä. Hämeenlinnanna 15km lyhyempi matka kuin itse Hauholta.

Eteläisten koulu ja päiväkodit... Mulla ei ole IKINÄ ollut pahaa sanottavaa, ja en ole muidenkaan kuullut haukkuvan :) Paljon yhteistä toimintaa ja aktiivinen vanhempainyhdeistys.

Olen asunut Hauholla Eteläisissä, Lammilla ja Iittalassa ja Iittalaa suosittelen sekä sijainnin puolesta että muutenkin. Riittävästi harrastustoimintaa lapsille, uusi koulu ja päiväkoti. Hämeenlinnaan 15 min, Tampereelle 30 min, Helsinkiin pikkasen yli tunti. Asuntotarjonnasta tosin en tiedä mitään mistään näistä paikoista :)...

Hämeenlinnan seutu kuitenkin tosi kiva lapsiperheille!

Tosi hyviä kommentteja, kiitos paljon kaikille! Hauho kuulostaa hyvältä, pitääpä tsekkailla millaisia taloja on myynnissä ja miettiä niitä kulkuyhteyksiä yms. Millainen paikka se on muualta muuttavalle, onko helppo tutustua ihmisiin? Toki paljon riippuu itsestä, mutta mikä yleinen fiilis on? Myös Iittala alkoi kiinnostamaan hyvien kulkuyhteyksien takia. Siellä saattaisi selvitä yhdellä autolla ja työpaikkaa voisi etsiä myös Tampereelta, mikä toisi lisää työmahdollisuuksia. Mitkä olisi Iittalassa sellaisia rauhallisia ja luonnonläheisiä omakotitaloalueita, jotka ei olis liian täyteen rakennettuja? Asutaan nyt pk-seudulla ja toiveena olis jatkossa asua seudulla, jossa olisi vähän väljempää ja rauhallisempaa kuin täällä. :)

Heh, Iittalassa, Hauholla, Lammilla ym hämeessä ei mikää asuinpaikka ole täyteen rakennettu. Tontit on pääosin reilusti yli 1000 m2 ja suurempiakin saa (meillä esim. lähes 3000 m2).

Itse olen tosi helposti tutustunut täällä uusiin ihmisiin, oikeastaan kaikki ystäväni olen löytänyt joko perhekahvilan tai omien tai lasten harrastusten kautta. Muistan joskus perhekahvilassa kun pidettiin galluppia, että kuinka moni on alkuperinen Iittalalainen ja kuinka moni muualta kotoisin, niin muistaakseni 5 äitiä oli Iittalasta ja yli kymmenen muualta. Eli varmaankin on sen vuoksi ihan helppo tutustua, kun muualta muuttaneita on niin paljon. Toki niit omituisia tyyppejäkin löytyy, mutta veikkaisin että se ei ole asuinpaikasta kiinni. Osa ihmisistä vaan on sosiaalisempia kuin toiset :). Toisaalta minua ei omituisetkaan haittaa, juttelen heille ihan samaan tyyliin kuin muille ; )

Itselläni ja kaikilla niillä perheillä, joiden kanssa olemme tekemisissä (asuvat ympäri Iittalaa) on ihan kivat naapurit. Toisten kyttäämisestä yms en tiedä, ainakaan meillä naapureilla ei ole aikaa tai viitsimystä kytätä ketään. Muutamien naapureiden kanssa ollaan paljonkin tekemisissä ja kaikkien kanssa tervehditään. Erityisesti kesaikaan on kiva tulla kotiin, kun ihmiset ovat ulkona ja kaikki moikkailee kun ohi ajaa, oikeastaan tämän koko tienpätkän saa ajaa käsi pystyssä kotiin...

Yhteistyössä