Vihdin kirkonkylä - kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vihti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vihti?

Vieras
Löytyisikö täältä Vihdin kirkonkylää ja erityisesti Pappilanpeltoa tuntevia? Onko se kiva ja rauhallinen alue lapsiperheelle? Onko työmatkojen kulkeminen Helsinkiin tai Espooseen raskasta? Kiva olisi kuulla kokemuksia miten palvelut toimivat, löytyykö lapsille harrastuksia jne.

Hiljainen, kuoleva pikkukylä. Muutama pieni ruokakauppa. Isompia Nummelassa ja Lohjalla. Hkiin pääsee suht nopeasti. Vihdissä ei kai niinkään ole kummempia harrastuksia- perussählyt, Nummelassa vähän enemmän ja Lohjalla/Espoo/Helsinki lisää. Paljon vanhuksia, mutta myös tietenkin niitä lapsiperheitä. Huume- ja alko-ongelmaa tuntuu olevan paljon. Julkinen liikenne vähenemässä. Pappilanpellon koululla tai pkodissa homeongelmaa ilmeisesti. Itse asun suht lähellä, mutta meillä Vihti kk rajautui pois ylläolevien seikkojen vuoksi. Joskus käyn siellä apteekissa, koska se on hiljainen- eli nopea, ei juuri jonotusta. :)

No enpä ole samaa mieltä kakkosen kanssa.

Mulla ei ole kokemusta Vihdistä asuinpaikkana, mutta kyllä kyseessä pikemminkin on tulevaisuudessa kasvava pääkaupunkiseudun kehyskunta kuin kuoleva pikkukaupunki. Toki lähellä olevat Nummela tai esim Karkkila ovat isompia ja vilkkaampia. Työmatka helsinkiin tai espooseen kestää noin 45 min - mutta moottoritie espoon suuntaan ruuhkautuu nykyisin todella pahasti työmatkaliikenteen vuoksi.

Itse en kestäisi tuota työmatka-ajoa, en edes siitä lähempänä olevasta nummelasta.

Tarkoitin siis nimenomaan Vihdin kk'n kylää.Vihtihän kuntana on suht suuri ja esim juuri Nummelan taajama (kuuluu Vihtiin) kasvaa, kuten kaikki Helsinkiä suhteellisen lähellä olevat paikat. Vihdin Kirkonkylän palvelut sen sijaan ovat vähentyneet jo vuosia. Vihti ja Nummela ovat hyvin lähellä toisiaan, Karkkila sen sijaan on vielä paljon kauempana, varsinkin jos työskentelee Helsingissä.

Kiitos kaikille vastauksista! Tuo työmatka ja sen ruuhkaisuus kyllä mietityttää. Kurja, jos kirkonkylässä palvelut vaan vähenee ja joutuu aina lähtemään muualle harrastuksiin yms. Toisaalta se kirkonkylän rauhallisuus ja luonnon läheisyys ovat plussia. Onko vihdissä muuten helppo tutustua ihmisiin?

Toisena vaihtoehtona pohditaan Lohjaa, onkos teillä siitä kokemuksia? Nummelakin kiinnostaisi, mutta sieltä näyttää harvemmin löytyvän meidän budjettiin sopivia omakotitaloja.

Jos teillä on työpaikat kehäkolmosen sisäpuolella niin en todellakaan suosittele. Tuo matka alkaa jossain vaiheessa rassaamaan. Kyllähän Vihdistä hyvällä kelillä ja johonkin muuhun kuin ruuhkaikaan pääsee suht. nopeasti Helsinkiin mutta todellisuus on useimmille toinen. Varsinkin talvisin Turuntie on jatkuvasti tukkoinen ja liikenteen pysäyttäviä kolareita on lähes viikottain. Vanha vihdintie taas on huonokuntoinen ja talvisin raskas ajeltava. Lisäksi tulevaisuus vain kiristää yksityisautoilun kustannuksia ja julkinen liikenne vihdissä on huono. Jos olette tottuneet siihen että palvelut on lähellä ja harrastus + huvittelumahdollisuuksia on yllinkyllin niin ette tule viihtymään. Muutimme itse halvempien asuntojen perässä mutta aika pian alkoi kaduttamaan. Kun sitten päätimme palata ihmisten ilmoille niin asunnon myyminen ei ollutkaan mikään sujuva homma. Jos kuitenkin edelleen tuntuu että vihti tai joku muu ympäryskunta on oikea ratkaisu niin muuttakaa ensin vuokralle ja asustelkaa ainakin vuosi ennen kuin harkitsette omaa. Kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja on vihdissä yllinkyllin.

En muuttais. Olen asunut Vihdissä lapsena/teininä eikä oo mun paikka. Vihti kk on tosi hiljainen, Nummela kasvaa kovaa vauhtia mutta jos työpaikat Helsingissä tai niillä kulmilla niin aika raskas on matka (mun mielestä). Nummelasta kulkee kai busseja Helsinkiin ihan hyvin, eli jos työpaikat siinä matkalla niin se olis fiksumpi valinta. Kaksi autoa on kallis ylläpitää, sillä summalla maksaa jo vähän isompaakin asuntolainaa..