Hae Anna.fi-sivustolta

Hautajaiset / kukkalaitteen laskeminen arkulle

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä Miten on?, 25.01.2007.

1. ihme juttu Vierailija

No kyllä vainaja ensin siunataan ja vasta sitten lasketaan kukat arkulle. Olipas ihme juttu, jos oli toisinpäin,en ole moista ennen kuullut.

2. "On myös mahdollista laskea kukat ennen siunaustoimitusta, jolloin arkku on koko tilaisuuden ajan kukkien ympäröimänä. Mikäli kyseessä on arkkuhautaus, vältetään se ikäväksi koettu käytäntö, että laskijat noutavat kukkalaitteensa lähes saman tien kuin ovat ne arkulle jättäneet. Näin tilaisuudesta tulee eheämpi ja arvokkaampi. Saattoväki voi paremmin hiljentyä hautaan siunaamiseen, kun usein jännitystä ja ahdistusta aiheuttava oma esiintyminen on jo ohi. "

Lähde: Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän hautausopas

3. ihme juttu Vierailija

Ei ainakaan täällä Pirkanmaalla ole tuollaista tapaa, mutta väliäkös sillä sitten kuinka päin sen tekee. Tuntui vaan niin oudolta.

4. Vai ei ole tuttu juttu siellä Pirkanmaalla.

”Kukat voidaan laskea myös tilaisuuden alussa.”

Lähde: Tampereen seurakunnat, Hautaus ja hautausmaat, Siunaus- ja muistotilaisuus

5. ihme juttu Vierailija

Voi olla ohjeissa, mutta tarkoitin, itse en ole koskaan ollut hautajaisissa, että olis juuri noinpäin tehty.Olen sentään tähän ikään käynyt monet kymmenet hautajaiset. Ei kyllä ole täällä yleinen tapa,mutta ehkä olisi aivan kiva sellainen,kukat kun ovat kauniita ;)

6. Juuri näin Vierailija

Parempihan se olisi ihailla niitä kukkia koko siunaustilaisuuden ajan.

Olin juuri hautajaisissa joissa kukat laskettiin viimeiseksi ja sitten olikin jo kiire ulos. Kukat jäi sinne kauniina arkun ympärille, olisi ollut mukava ihailla niitä kauemmin.

7. tehdään niin että kukat lasketaan ensin.Olisikohan myös seurakunnasta/ papista kiinni miten tehdään...

8. katri2 Vierailija

6 vuotta sitten isäni hautajaisissa tämä asia sovittiin papin kanssa ns. toimituskeskustelussa etukäteen. Kukat laskettiin heti alkuvirren jälkeen ja ne kaunistivat arkkua toimituksen ajan. Totta on myös papin esilletuoma näkökanta: Seppeleenlaskijoissa on aina mukana myös henkilöitä, joita tilanne jännittää kovasti. Kun kukat lasketaan ensin, hekin pystyvät keskittymään itse tilaisuuteen paremmin. Lisäksi voi istua rennommin, kun ei tarvitse varoa vieressä olevaa kukkalaitetta... Aiemmin täälläkin oli tapana, että kukat laskettiin vasta siunauksen jälkeen.

9. kukkiajatapoja Vierailija

Olin juuri isoisäni hautajaisissa ja siellä kukat laskettiin heti. Meillä on iso suku ja olen ollut kymmenissä hautajaisissa, eivätkä kaikki suinkaan ole samanlaisia. Paljon riippuu ulkoisista tekijöistä - eräissä hautajaisissa ajettiin kirkosta tunnin matka hautausmaalle ja siellä vasta laskettiin kukat.
    Miksi sitten joku haluaa hiljaiset hautajaiset? Yksi syy on raha. Hautajaisissa, joissa minä olen ollut, on aina ollut ruokatarjoilu ja kahvit. Isossa suvussa hautajaisiin tulee helposti sata ihmistä ja vieraiden määrä helposti tuplaantuu, jos kaikki tutuntututkin ryntäävät paikalle.
    Hautajaiskulttuurissa minua surettaa kaksi asiaa: Lapsia ei nykyään oteta hautajaisiin ja hautajaissaattoa ei kunnioiteta.

MInusta lapset pitäisi pienestä pitäen ottaa mukaan hautajaisiin. Ei se vahingoita lasta. Siten opittaisiin myös luontevasti hautajaistavat, eikä tilanne sitten aikuisena ole niin outo ja vieras. Vainajaa en tosin näyttäisi lapsille. Joillakin on arkku auki kotipihassa ennen kirkkoon lähtöä, jotta läheiset voivat käydä hyvästelemässä vainajan. Mielestäni lapsen, joka ei vielä ymmärrä kuolemaa, tulee antaa säilyttää kuva elävästä ihmisestä mielessään.

Ainakin pohjoisessa suomessa on tapana, että hautajaissaattuetta (autoillaan kotoa kirkolle tai kirkolta hautuumaalle) kunnioitetaan pysähtymällä tien varteen. Vaikka tiedänkin, ettei se aina ole mahdollista isoissa kaupungeissa, minua harmittaa että niin harva pysähtyy nykyään.

Moni miettii mitä väliä on tiukoilla säännöillä kukkavihkojen paikoista ja laskujärjestyksistä. Olen ollut kolmen isovanhempani hautajaisissa ja kaikissa niissä on pidetty hyvin tiukasti kiinni siitä, että lapset laskevat vihot ikäjärjestyksessä, haudalle kävellään/ajetaan ikäjärjestyksessä, ruokaa otetaan ikäjärjestyksessä. LÄheisen kuolema on rankka asia ja usein kuoleman jälkeen pohditaan kuka rakastaa ketä enemmän -tyylisiä kysymyksiä. Mielestäni on myös luonnollista, että lähimmällä omaisella on suurin kukkavihko. Eihän häissäkään vierailla ole morsiuspukua. Meillä lapset heittävät hautaan ruusut ja halukkaat (miehet) lapioivat haudan täyteen. Yleensä vain lapiollisen tai pari, mutta kerran yksi mies täytti isänsä haudan täyteen asti.

10. Tuli mieleen tuosta "omaiset oikealla, vieraat vasemmalla" että kai sitä voi vähän katsoa kumpia on enemmän, sukua vai vieraita. Näyttää hölmöltä, kun kappelissa tai kirkossa toisella puolella on väkeä rivitolkulla ja toisella puolelle kolme henkilöä yksikseen.
    Sama juttu häissä, jos toisen puolella on suuri suku, ja toisella pieni. Kyllä nykyään voi käyttää tervettä järkeä ja tasoittaa ainakin tuossa kohdin, ettei kenenkään tarvi palella kirkon eteisessä sen vuoksi että sattuu kuulumaan siihen porukkaan jota on enemmän.

11. toimisto Vierailija

olen puutarhamies

arkun tekemän ja tila jos ettet haulan vastauksen arkun hyvin tärkeä
    kesusta monelaisa että minusta tullut puutarhamies
    täälllä vakavasti ja vaikea kesusta arkun kantajaa kuin lähetä tänä päivänä juholle kiitos ilmotanut puutarhaa puh 0505124838

12. hautaus toimisto Vierailija

13. en saanut selvää Vierailija

Mene ensin kouluun että opit kirjoittamaan ja sitten vasta soitellaan.

14. Hautajaiset ovat tärkeä tilaisuus omaisille saada toisiltaan lohdutusta ja tukea kun rakas omainen on kuollut. Mutta itse montakin läheistä haudanneena, ihmettelen suuresti, miksi sellaisetkin sukulaiset ja tuttavat, jotka eivät vainajan elinaikana ole olleet oikeastaan missään tekemissä hänen kanssaan, tulevat sitten haudalle kyynelsilmin. Olen joskus todella vihaisena miettinyt heidän ulkokultaisuuttaan, vastako haudalla sanotaan kauniita sanoja, mutta silloin kun rakas omainen sairasti, ei häntä muistettu, kun hän eli, ei mitään yhteydenottoa.

Olen sitä mieltä että omat hautajaiseni, jos ja kun ne tulevat, niin vain ja ainoastaan todella läheiset saavat tulla hautajaisiini. Teen tästä elinaikanani kirjallisen toiveen. Oman hautapaikkani haluan tuhkattuna rakkaan pihapiirini tietystä kohdasta, jota monesti kaipaan.
    Miettikää hyvät ihmiset, miksi viedä kukkia vasta haudalle, miksei antaa niitä silloin, kun vastaanottaja voi niistä nauttia!

15. käännöskone Vierailija

toimiston kirjoitus oli varmaan käännetty käännöskoneella. Silloin tulee juuri tuollaista soopasuomea, jolla ei ole päätä eikä häntää. Ilmeisesti tarkoitus oli saada soittamaan numeroon, joka kuuluu ulkomaalaiselle.

16. fsdfsd Vierailija

Lähiomaiset laskevat kukat arkun oikealle puolelle. Aina.
    Istuvat kappelissa alttarin oikealla puolella. Aina.
    Etäisemmät omaiset ja vieraat, ystävät laskevat kukat arkun vasemmalle puolelle. aina.

Pappi kyllä opastaa. Näin tehtiin kun äitini siunattiin vajaa viikko sitten.
    Vanhin veljeni laski ensin, ja kun arkun päälle ei mahtunut, niin pappi ohjasi että voi laittaa arkun sivulle, ja siihen viereen laskimme me muut lähiomaiset.
    Muut sukulaiset ja ystävät laskivat arkun vasemmalle puolelle.

Sitten veimme kukat haudalle.
    myöhemmin ostamme uudet kukat uurnanlaskuun.

17. doipir Vierailija

Kyllä meidän suvussa on laskettu kukat arkulle vuoronperään kummallekin puolelle. Aina. Lähiomaisia kun on aina suhteessa vähemmän kuin muita omaisia ja ystäviä. Aina.

18. molemmille Vierailija

Samoin,kukat lasketaan molemmille puolille,meilläkin on ollut niin paljon kukkia,että osa pitää laittaa leveelleen lattialle,ei ole väliä minne ne laittaa..aina

19. ensin Vierailija

Kyllä ensin lasketaan kukat ja omaisten ja läheisten viimeinen tervehdys. Eli hautajaisten "maallinen" osuus. Sen jälkeen kirkollinen toimitus eli siunaaminen.

Jos vahingossa jokin kukkalaite menee väärään paikkaan, ei kai haittaa. Ajayus on tärkein. Vuosi sitten olin hautajaisissa, joissa eräs vanha herra pysähtyi arkun eteen, teki pienen kumarruksen arkkua kohti ja astui vasta sitten laskemaan kukat. Erittäin kaunis, liikuttava hetki, jossa näkyi kunnioitus vainajaa kohtaan. Useimmat (myös minä) vaan marssimme arkulle ja jätämme kukat.

20. Eräs vieras Vierailija

Olen ollut (valitettavasti) monissa hautajaisissa ja ihan aina on ensin pappi puhunut ja siunannut vainajan ja vasta sen jälkeen on menty laskemaan kukkaset arkun vierelle.

Minusta parempi olisi laskea kukat ensin ja sitten vasta kuunnella puhe. Kun arkku on kauniiden kukkien peittämä.

21. Pirkanmaalta Vierailija

Meilläpäin on myös tapana että ensin pappi siunaa ja senjälkeen vasta lasketaan kukat. En ole 50 ikävuoteeni ollut sellaisissa hautajaisissa jossa olis ensin laskettu kukat. Ehkä eri paikkakunnilla on erilaiset tavat

22. velmert Vierailija

Kuule, aika muuttuu. Tuo, että kukat lasketaan ensimmäisenä, on ollut kaksissa hautajaisissa, joihin olen tänä vuonna osallistunut, ja kaksissa, joihin niin ikään olen tänä vuonna osallistunut, kukat on laskettu siunauksen jälkeen.

Kaippa tuo on sellainen juttu, että lähiomaiset hautajaisista sopiessaan, saavat päättää, milloin ne lasketaan.

Tässä keskustelussa on tullut esiin mielestäni erikoisia juttuja, jossa kiinnitetään vain huomioita protokollaan. Protokolla ei hautajaisissa ole kuitenkaan se tärkein juttu. Ikävää, jos jollakin hautajaisissa kaikki huomio menee vain ja ainoastaan siihen, että seuraa, että kaikki menee protokollan mukaan oikein.

23. Juuri näin, hautajaisvalmisteluissa pappi kyselee ja esittää vaihtoehtoja.. toki suvun vanhukset aina tekevät, niinkuin on aina tehty. Se ei silti tarkoita, että se olisi ainoa oikea tapa.

24. ja näin Vierailija

Meillä on ollut suvussa oma protokollaattori, joka ei sitten ehdi omaa käytöstään arvioimaan -tulee jo asenteella, nyt kyllä kyttään ja sanon. Olen jo ilmoittautunut poissaolevaksi kaikkiin tuleviin kinkereihin, joihin tämä "yliajaja" ilmestyy.

25. Maalaistyttö x Vierailija

Surusaatto kotoa kirkkoon on kyllä kaunis käytäntö. Meillä oli se isoisäni hautajaisissa täällä Pohjanmaalla ja jos vain isäni aikanaan tahtoo isot hautajaiset, toivon myös sitä samaa. Hän on ollut myös niin ison kunnioituksen arvoinen.

Minä kyllä pysähdyn kaupungissakin ruumisauton ja surusaaton mennessä ohi ja tavallaan teen kunniaa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri