hautajaisetiketti hukassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja titämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

titämätön

Vieras
Miehen mummin hautajaiset edessä ja samalla ekat hautajaiset joihin joudun aikuisiällä osallistumaan elikkä kysymystä seuraavista...

-lasten pukeutuminen: mitä päälle 1 ja 3 vuotiaille pojille. Isommalle ajattelin laittaa mustat suorat housut, valkoisen kauluspaidan ja mustat kohtuu siistit lenkkarit. Pienemmälle ei ole ns siistejä housuja joten voinko laittaa mustat farkut???? niiden kaveriksi olis esim valkoinen paita ja sellanen harmaa siisti liivi....

-Sitten ne kukat: ajattelin että laitetaan oma kukka, eli miehen isä ja äiti laittavat oman ja sitten me ja käly perheineen omat. kaikilla on ollut vähän erilainen suhde mummiin joten itse ajattelin et näin ois hyvä.

Olen sellanen tee se itse tyyppi, joten en aio ostaa kukkia valmiiksi. Ajattelin tehdä itse kukkaseppeleen sellaiseen valmiiseen rinkulaan missä on semmoista kukkasientä. Ostan siis kaupasta leikkokukkia ja asettelen ne siihen seppeleeseen. Onko tämä ok? ei kyllä ole varaakaan siihen 80 euron kukkalaitteeseen mutta isoin syy on nimenomaan että olisi persoonallisempi kuin valmiina ostettu.

yleensä on kai joku nauha jossa lukee muistoteksti,mutta voiko siihen kukkalaitteeseen laittaa kortin.

-Itse ajattelin pukeutua mustaan polvipituiseen hameeseen, valkoiseen kauluspaitaan ja tummanharmaaseen jakkuun. Mies laittaa mustan puvun.

Kertokaa nyt jos menee päin persettä, ei huvita kuunnella sitten mutinoita seuraavaa kolmea vuotta.

Tuo itsetehty kukkaseppele voi aiheuttaa ihmetystä hautajaisvieraissa - antaa kyllä sen viestin, että teillä ei ole ollut varaa ostaa kaupasta. Jos tekisin itse, niin tekisin jonkun persoonallisen, näyttävän kukkalaitteen, mutta siinä pitäisi olla jo taitoa hyppysissä.

Harmaa jakku noin läheisellä sukulaisella on vähän kiikun kaakun. Voisitko vaikka lainata joltain mustan asun?

1v:n farkut: onko pikimustat vai pestyt? Pikimustat mielestäni ok. Kirpparilta voisi löytyä juhlahousut parilla eurolla.

Muuten kuulostaa ihan hyvältä!

mulla on käsitys että aikuiset kokomustiin, naiset asusteita myöten. lasten asut ok, kukkiin tulee nykyään kortti (ainakin useimmista hautaustoimistoista) eikä nauhaa, viimeisimpiin hautajaisiin tilasin kukkalaitteen ihan tavallisesta kukkakaupasta jossa ei paineta korttiin mitään eikä kortti kuulu hintaan vaan sen voi ostaa erikseen ja kirjoittaa siihen sit mitä lystää.

olen kullä näppärä askartelemaan ja kukkaasetelmia on tullut jonkun verran tehtyä, ei kyllä seppeleitä. Mummi oli ite semmonen käsityöihminen joten omasta mielestäni itsetehty on parempi kuin ostettu tässä tapauksessa. ja rahasta niin en sitten tiedä kumpi on typerämpää, se että teen itse vai se että vedän masterin puolelle tuon ostetun kukkalaitteen? tässä kotona lasten kanssa ja opiskelut kesken, että mystisesti en tule sitä rahaa mistään samaan...

oma jakku on semmonen tumman harmaa ja pojalle ajattelemani farkut on pestyt, ei siis pikimustat.

Alkuperäinen kirjoittaja titämätön;24383424:
Miehen mummin hautajaiset edessä ja samalla ekat hautajaiset joihin joudun aikuisiällä osallistumaan elikkä kysymystä seuraavista...

-lasten pukeutuminen: mitä päälle 1 ja 3 vuotiaille pojille. Isommalle ajattelin laittaa mustat suorat housut, valkoisen kauluspaidan ja mustat kohtuu siistit lenkkarit. Pienemmälle ei ole ns siistejä housuja joten voinko laittaa mustat farkut???? niiden kaveriksi olis esim valkoinen paita ja sellanen harmaa siisti liivi....

-Sitten ne kukat: ajattelin että laitetaan oma kukka, eli miehen isä ja äiti laittavat oman ja sitten me ja käly perheineen omat. kaikilla on ollut vähän erilainen suhde mummiin joten itse ajattelin et näin ois hyvä.

Olen sellanen tee se itse tyyppi, joten en aio ostaa kukkia valmiiksi. Ajattelin tehdä itse kukkaseppeleen sellaiseen valmiiseen rinkulaan missä on semmoista kukkasientä. Ostan siis kaupasta leikkokukkia ja asettelen ne siihen seppeleeseen. Onko tämä ok? ei kyllä ole varaakaan siihen 80 euron kukkalaitteeseen mutta isoin syy on nimenomaan että olisi persoonallisempi kuin valmiina ostettu.

yleensä on kai joku nauha jossa lukee muistoteksti,mutta voiko siihen kukkalaitteeseen laittaa kortin.

-Itse ajattelin pukeutua mustaan polvipituiseen hameeseen, valkoiseen kauluspaitaan ja tummanharmaaseen jakkuun. Mies laittaa mustan puvun.

Kertokaa nyt jos menee päin persettä, ei huvita kuunnella sitten mutinoita seuraavaa kolmea vuotta.

Lasten pukeutuminen kuulostaa hyvältä. Voi laittaa mustat siistit farkut. Pikimustat. Ei mitään polvilta harmaiksi kuluneita kammotuksia.
Kukista...Riippuu ihan miten sovitte miehen vanhempien ja kälynne kanssa. Me olemme laittaneet niin jokainen perhe omiltaan kuin ison yhteisseppeleenkin. Itse voit toki sitoa jos sinulla on se homma hanskassa. Saa persoonallisemman ja edullisemmin. Nykyään käytetään paljon enemmän laminoitua korttia värssyllä. Läheisimmiltä on nauhat, tyyliin lapsilta.
Minusta ihana tapaon, että pikkulapset laittavat kukin oman ruusunsa mummin/ukin arkulle tai vaihtoehtoisesti heittävät avoinna olevaan hautaan.

Osanottoni suruunne.

onko jotain syytä miksi kukkalaite ei voi olla itse tehty? siis olen ihan taitav a tommosia asettelemaan ja aion sen tehdä semmoseen valmiiseen kukkasieni pohjaan, eli säilyy yhtä kosteana kuin mitä kukkakaupassakin tekevät noita hautajaisasetelmia...

[QUOTE="vieras";24383566]Lasten pukeutuminen kuulostaa hyvältä. Voi laittaa mustat siistit farkut. Pikimustat. Ei mitään polvilta harmaiksi kuluneita kammotuksia.
Kukista...Riippuu ihan miten sovitte miehen vanhempien ja kälynne kanssa. Me olemme laittaneet niin jokainen perhe omiltaan kuin ison yhteisseppeleenkin. Itse voit toki sitoa jos sinulla on se homma hanskassa. Saa persoonallisemman ja edullisemmin. Nykyään käytetään paljon enemmän laminoitua korttia värssyllä. Läheisimmiltä on nauhat, tyyliin lapsilta.
Minusta ihana tapaon, että pikkulapset laittavat kukin oman ruusunsa mummin/ukin arkulle tai vaihtoehtoisesti heittävät avoinna olevaan hautaan.

Osanottoni suruunne.[/QUOTE]

kiitos vinkistä, voin siis hyvillä mielin laittaa nätin kortin. lapset voi laittaa halutessaan omat kukat, idea oli, että oltais koko perheen voimin tuota seppelettä sitten askarreltu.

täytyy vissiin lähteä pikkupojalle ostamaan housut kun ne farkut on kyllä siistit mutta semmset harmaansävyiset.

Juhlitaan.net | Juhlapukeutuminen
Hautajaiset
Hautajaisissa kunnioitetaan vainajan muistoa pukeutumalla tummasävyisiin vaatteisiin. Tapa ei erottele lähiomaisia ja hautajaisvieraita, mutta on luonnollisesti tiukempi lähiomaisten suhteen. Suositeltava miesten hautajaisasu on tumma puku, valkoinen paita, musta tai tummasävyinen hillitty solmio. Naisten tulee välttää hautajaisissa huomiota herättäviä materiaaleja, asusteita ja koruja. Päähineenä voi käyttää suruhuntua, mustaa hattua tai huivia.

Luonnollisesti riippuu hirveästi perheestä millainen on sopiva hautajaispukeutuminen. Toiset ovat konservatiivisia ja haluavat että asiat tehdään niinkuin kuuluu, toiset taas haluavat että ollaan rentoja.

Ihan oikeasti kysymyksiisi ei ole olemassa vastauksia. meidän perheessä kaikki kertomasi sopisi oikein hyvin ja itsetehty kukkalaite olisi kunnianosoitus, keroitis aidosta välittämisestä, että on nähty vaivaa eikä vaan käyty kaupasta tilaamassa jotain.
Vanha etiketti on hautajaisten suhteen ollu nimenomaan mustat vaatteet ja valkoiset kalvosimet ja kaulukset. Miehillä sitten se musta puku, valkoinen paita ja musta solmio. Nykyään tuo maustavalkoisuus ei enää ole niin tärkeää, hillitty ja asiallinen pukeutuminen riittää.

Eihän siihen mitään "syytä" ole, etteikö kukkavihon voi itse tehdä. Sinä tiedät mitä osaat ja miltä se näyttää. Mutta aika epätavallista se on, osaajia ei taida kovinkaan paljon olla.

Tottakai voi kukka-asetelman tehdä itse!! Ihan hassu ajatus, että se antaa teistä jotenkin köyhän kuvan. Eiköhän pääasia on se, että olette sielä saattamassa isomummia viimeiselle matkalle, eikä se kenellä on hienoin tai kallein kukka-asetelma.

Juhlitaan.net | Juhlapukeutuminen

Luonnollisesti riippuu hirveästi perheestä millainen on sopiva hautajaispukeutuminen. Toiset ovat konservatiivisia ja haluavat että asiat tehdään niinkuin kuuluu, toiset taas haluavat että ollaan rentoja.

Ihan oikeasti kysymyksiisi ei ole olemassa vastauksia. meidän perheessä kaikki kertomasi sopisi oikein hyvin ja itsetehty kukkalaite olisi kunnianosoitus, keroitis aidosta välittämisestä, että on nähty vaivaa eikä vaan käyty kaupasta tilaamassa jotain.
Vanha etiketti on hautajaisten suhteen ollu nimenomaan mustat vaatteet ja valkoiset kalvosimet ja kaulukset. Miehillä sitten se musta puku, valkoinen paita ja musta solmio. Nykyään tuo maustavalkoisuus ei enää ole niin tärkeää, hillitty ja asiallinen pukeutuminen riittää.

mulla ei tosiaan ole mitään käsitystä mikä on se meidän perheen etiketti tälläisissa tapahtumissa. Olin ajatellut että itse tekeminen olisi jotenkin arvokkaampaa mutta ekoista viesteistä tuli kovasti sellanen fiilis että sitten joku ajattelee että ollaan pihejä eikä olla viitsitty panostaa :/

Laita pojille vielä täysmustat kravatit tai mirrit kaulaan.

Yksissäkään hautajaisissa missä olen ollut, niin ei ole ollut noita seppeleitä, kaikilla on ollut kukkavihko tai -kimppu. Suurimmalla osalla ei ole mitään nauhojakaan ollut, vaan kortti roikkumassa vihkosta, mistä on sitten muistosanat lukeneet. Seppelettä en väsäisi vaan kukkavihkon sieneen, tosin niissä taitaa olla myös kädensija mukana, kun valmiina tilaa.

Lapsille hanki vaikka ihan yksittäiset ruusut hautaan tiputettavaksi tai arkulle laskettavaksi.

Eihän siihen mitään "syytä" ole, etteikö kukkavihon voi itse tehdä. Sinä tiedät mitä osaat ja miltä se näyttää. Mutta aika epätavallista se on, osaajia ei taida kovinkaan paljon olla.

ok, no pariin otteeseen olen tehnyt smmoisia pöytäasetelmia esim ristiäisiin ja ei ole kukaan niitä omatekemiksi arvannut, eli semmosia perus siistejä osaan tehdä. :)

[QUOTE="aloittaja";24383672]mulla ei tosiaan ole mitään käsitystä mikä on se meidän perheen etiketti tälläisissa tapahtumissa. Olin ajatellut että itse tekeminen olisi jotenkin arvokkaampaa mutta ekoista viesteistä tuli kovasti sellanen fiilis että sitten joku ajattelee että ollaan pihejä eikä olla viitsitty panostaa :/[/QUOTE]

Hautajaiset yleensä on aika konservatiivinen tapahtuma ja siksi pitäisin häiden yhteydessä etiketistä kiinni huomattavasti tiukemmin, kuin esim. häissä. Tämä liittyy myös kukkalaitteeseen.

[QUOTE="hmm";24383694]Itse laittaisin hautajaisiin kokomustaa, en edes valkoista kauluspaitaa - jos jakkukaan ei kerran ole musta vaan tummanharmaa.[/QUOTE]

taidan laittaa sitten mustan mekon ja ottaa sen jakun vaan ulkojakuksi. ei sitten pistä kenenkään silmään. :)

ap:n sepustus on ihan ok.

Ainoa mitä mä vaihtaisin, on farkut vaikka tummansinisiin, siisteihin (uusiin) collegehousuihin (suoralahkeiset). Ei lasten vaatteet ole oikeasti yhtään tärkeät.

Ja harmaa jakku ON ok, ei miehen mummi ole niin lähisukulainen.

Ja itse tehty kukkalaite on ok. Mä en oo koskaan käsittäny miksi ylipäätään haudalle viedään satojen eurojen edestä kukkia. Niitä katsotaan puoli tuntia ja sittenhän ne menee roskiin.

Mies tais viedä isänsä hautajaisiin yhden nätisti sidotun kallan. Sureeko se parhaisen jolla on isoimmat rehut?

[QUOTE="aloittaja";24383716]taidan laittaa sitten mustan mekon ja ottaa sen jakun vaan ulkojakuksi. ei sitten pistä kenenkään silmään. :)[/QUOTE]

Jep. :) En itse oo yleensä mitenkään erityisen tarkka etiketistä, mutta hautajaiset "vaatii" mun mielestä sen noudattamista.

Kerran olin hautajaisissa joissa aikuisilla miehillä oli päällä verkkariasuja ja kauhtuneita farkkuja. Ja muutamalla nuorella tytöllä (15-20v) minihametta (tosin mustaa, heh). Siis oikeesti olin ihan hätkähtynyt, että miten porukka kehtaa pukeutua noin. Kyseessä nykyisen ex-miehen suku, aikamoista porukkaa kyllä. Onko muilla mitään tämmöisiä kokemuksia ?

Oikeesti harvalla miehellä oli puku ja siis nimenomaan tämän kuolleen miehen aikuiset pojat ja poikien tyttäret (ei poikia) oli pukeutuneet tuommosilla tavoin. Etäisemmässä porukassa oli sitten pukuakin... Kyllä hävetti, vaikka ei mulla siihen ollut osaa eikä arpaa.

Yhteistyössä