hautajaisetiketti hukassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja titämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta kuulostaa hyvältä koko homma, myös tuo seppeleen tekeminen itse. Pelkkä kortti riittää kukkalaitteeseen. Lasten vaatetus on ok, mustissa farkuissa meilläkin poika oli isomummunsa hautajaisissa keväällä.

ok, kiitoksia vastauksista vaikka en saanukkaan oikeen selkeetä vastausta miks ei vois tehä kukkia ite. näyttää olevan aika eri käsityksiä mitä pitää olla ja mitä ei. itse olen tosiaan viimeksi ollut hautajaisissa 6 vuotiaana joten muistikuvia moisista tapahtumista ei juuri ole.

yritän pukea porukan siististi ja tehdä nätin kukkaasetelman.

[QUOTE="vieras";24383760]VAIN aivan lähimmät sukulaiset on kokomustassa!!![/QUOTE]

Eipäs. Perinteinen hautajaisasu on naisilla _kokomusta_ sukkia ja kaikkia asusteita myöten. Asun on oltava asiallinen ja tarpeeksi peittävä ja koruja ei kuulu olla. Jos oikein tarkkaan etikettiä seurataan, niin silloin lähimmät naisomaiset voivat käyttää vielä lisäksi mustaa suruhattua harsoineen.

Tottakai voit tehdä seppeleen itse. Hautajaiset on kuitenkin vainajan muistelemiseksi ja tuohan osoittaa sitä, että ajattelet mummoa lämmöllä.

Lisäksi tuo pukeutuminen on niin ja näin, varmemman päälle vedät kun menette kokomustissa.
Tärkeintä on kuitenkin, että vaatteet on siistit vaikka eivät mustat olisikaan. Hirveimpiä näkyjä on ollut, kun joku on väkisellä ettinyt ainoat mustat vaatteet ja ne on sitten olleet tyyliin bändipaitoja tai minihameita.

Muutenkin sitä vainajan tyyliä voi muistella, esim. mun vasta edesmennyt mummo ei toivonut mitään pröystäilyä ja mustakin oli kuulema liian tympiä väri edes hautajaisissa pidettäväksi.

[QUOTE="aloittaja";24383799]mikä on lähisuku? omat lapset ja mies? eli me ei olla ns lähilähisukua?[/QUOTE]

Kyllähän miehen mummo on lähisukua.
Mummostahan oli kyse?

[QUOTE="noo";24384005]Kyllähän miehen mummo on lähisukua.
Mummostahan oli kyse?[/QUOTE]

juu, minun miehen mummi. eli meidän lapsien iso mummi. mä käsitän kans et ollaan lähisukua, varsinkin kun ollaan oltu ihan tiiviisti yhteyksissä.

mun mielestä noissa asujutuissa voi joustaa,lapset esimerkiksi kasvaa niin nopeesti ulos juhlakuteista että jos ei voi lainata tutuilta niin sitten perussiistit riittää. mun äidin hautajaisissa itselläni oli kokomusta asukokonaisuus,musta polvipituinen kotelomekko,mustat sukkikset (peittävät,ei kiiltävät) ja musta neuletakki,miehellä musta puku. tyttäreni on viisi ja hänellä oli mustavalkoruudullinen hame,mustat sukkikset,musta pata ja valkonen bolero,pojalla 8v oli suorat housut ja kauluspaita, tais olla liiviki,en muista..mutta vieraiden joukkoon mahtui ihmisiä tummissa puvuissaan tai muuten pukeutuneina,ja kaikkien suru oli silti aivan yhtä käsin koskelteltava.

Eipäs. Perinteinen hautajaisasu on naisilla _kokomusta_ sukkia ja kaikkia asusteita myöten. Asun on oltava asiallinen ja tarpeeksi peittävä ja koruja ei kuulu olla. Jos oikein tarkkaan etikettiä seurataan, niin silloin lähimmät naisomaiset voivat käyttää vielä lisäksi mustaa suruhattua harsoineen.
AI ei vihkisormuksiakaan...?
Tai pieniä korviksia, jos käyttää AINA, ja on orpo olo ilman?
Lasketaanko rannekello koruksi... ;)

Kortista sen verran, että teethän säänkestävän jollei ihan laminoimalla niin kontaktimuovittamalla. Jos kukkalaitteet viedään sitten hautapaikalle niin ei mene ikäväksi muhjuksi kaunis kortti ensimmäisessä vesisateessa.

Kyllä kukkalaitteen voi tehdä itse, jos taitoa löytyy.
Hautajaisasu aikuisella voi hyvin olla musta, jossa lisäksi esim. valkoinen kauluspaita. Mustat siistit farkut pienellä lapsella ok.

Yhteistyössä