hautajaisiin liittyvä kysymys, olenko nyt niuho jos peräännyn

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
isännän täti kuoli. no tälla porukalla siis isännällä ja sen viidella veljen ja siskon perheillä on sellainen käytäntö ollut, että on laitettu yhteinen kukkalaite, jos on kuollut sukulainen, ystävä, naapuri tms. no nyt sitten kyksyin laitetaanko nytkin. soitin yhdelle isännän veljelle ja annoin tehtäväksi selvittää muiden sisarusten kesken asian. no tää oli sitten soittanut isännän yhdelle siskolle, joka eilen soitti minulle alakaen paasata että laitetaan vaan mutta se on sitten hän joka sen menee laskemaan eikä kukaan muu. että hän haluaa kerrankin olla näytillä eikä jossain kirkon penkissä seisomassa, seiskoon muut. mä nyt sitten olen miettinyt, että taidan kieltäytyä koko laitteesta ja laittaa perheeltämme oman kukkalaitteen. koska tää ei ole mielestäni sellainen tilaisuus, jossa pyritään pätemään ja esittelemään itseään. näähän on hautajaiset. minusta se olis niin että nämä kuusi sisarusta/veljestä menis arkun ääreen ja puolisot nousis penkissä seisomaan. tai sit sovittais yhdessä kuka menee laskemaan.

Eikö se mene niin että kaikkien pitää olla samaa mieltä, jos joku haluaa mennä pariskuntana laskemaan sen vihon niin miksei voisi mennä ja muut on sitten siellä penkissä. Ja mikään ei estä kaikkia menemästä sinne eteen.

Mun järjellä toi homma menis parhaiten niin että kaikki sisarukset menisi arkun luo puolisoiden ja lasten jäädessä paikoilleen ja vaikka toi itseään esittelemään tahtova sitten lukisi sen tekstin kukkalaitteesta ja asettais sen paikoilleen. Outoa jos muut sisarukset ei menisi vaan yksi pelkästään..

Mut en tiedä olisko vähän outoa jos yhdellä sisaruksista olis omat kukat ja muilla yhteiset, vaikka totta kai niinkin saa tehdä..

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Mun järjellä toi homma menis parhaiten niin että kaikki sisarukset menisi arkun luo puolisoiden ja lasten jäädessä paikoilleen ja vaikka toi itseään esittelemään tahtova sitten lukisi sen tekstin kukkalaitteesta ja asettais sen paikoilleen. Outoa jos muut sisarukset ei menisi vaan yksi pelkästään..

Mut en tiedä olisko vähän outoa jos yhdellä sisaruksista olis omat kukat ja muilla yhteiset, vaikka totta kai niinkin saa tehdä..
joo, mutta kun mua ärsyttää tollanen asenne, MÄ MEEN YKSIN JNE. varmaan näyttäis oudolta jos me ollaan erillään omine kukkalaitteineen, mutta oujdotalta varmaan näyttää sekin, jos tää nainen siellä hlienona meikatuna yksi paasaa kukkalaitteen kanssa. mua ei muuten haittais, mutta kun mä en halua tällaisissa asioissa mitään tällaista.

Mun miehellä on paha lukihäiriö, sekä paniikkioireita, esim. kun jännittää kovasti, niin puhe alkaa takeltelemaan jne. Nyt ollaan oltu muutamissa hautajaisissa, luonnollisesti ollaan kukkalaitteet viety yhdessä, mutta minä olen lukenut muistosanat. Mies on tästä tehtävästä kieltäytynyt ehdottomasti. Nyt sitten miehen puolen sukulaiset ovat alkaneet selän takana puhumaan, että kylläpäs se X tahtookin olla esillä koko ajan, taitaa Y olla tossun alla jne. Ja anoppi vaan myötäilee, koska ei halua julkiseksi poikansa oireita. Siis HEHÄN ovat parempaa keskiluokkaa, eikä HEIDÄN pojallaan siis VOI olla mitään lukihäiriötä tai paniikkihäiriötä. Perkele saa mies tästä eteenpäin käydä meidän perheen kukat runttaamassa keskenään ja olla sanomatta yhtään mitään. Kyllä tökkii...

Näin!

Alkuperäinen kirjoittaja Tukkajumala:
Mun miehellä on paha lukihäiriö, sekä paniikkioireita, esim. kun jännittää kovasti, niin puhe alkaa takeltelemaan jne. Nyt ollaan oltu muutamissa hautajaisissa, luonnollisesti ollaan kukkalaitteet viety yhdessä, mutta minä olen lukenut muistosanat. Mies on tästä tehtävästä kieltäytynyt ehdottomasti. Nyt sitten miehen puolen sukulaiset ovat alkaneet selän takana puhumaan, että kylläpäs se X tahtookin olla esillä koko ajan, taitaa Y olla tossun alla jne. Ja anoppi vaan myötäilee, koska ei halua julkiseksi poikansa oireita. Siis HEHÄN ovat parempaa keskiluokkaa, eikä HEIDÄN pojallaan siis VOI olla mitään lukihäiriötä tai paniikkihäiriötä. Perkele saa mies tästä eteenpäin käydä meidän perheen kukat runttaamassa keskenään ja olla sanomatta yhtään mitään. Kyllä tökkii...

:hug: Olen kokenu saman, tosin aihe oli eri, mut miehen suvun mielestä minä olen se, joka määrää meillä kaikesta, eikä miehellä ole omaa tahtoa ollenkaan... Säälittäviä tämmöset ihmiset, kun pitää koko ajan spekuloida toisten parisuhteiden tilaa.

Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:

joo, mutta kun mua ärsyttää tollanen asenne, MÄ MEEN YKSIN JNE. varmaan näyttäis oudolta jos me ollaan erillään omine kukkalaitteineen, mutta oujdotalta varmaan näyttää sekin, jos tää nainen siellä hlienona meikatuna yksi paasaa kukkalaitteen kanssa. mua ei muuten haittais, mutta kun mä en halua tällaisissa asioissa mitään tällaista.
Oletteko jutelleet muiden sisarusten kanssa? Minustakin tämä olisi sisarusten kesken sovittava asia ja järkevimmältä tosissaan kuulostaisi että kaikki sisarukset menisivät sinne yhdessä puolisoiden aj lasten jäädessä paikalleen. Voisihan sitten tämä esille haluaja vaikka lukea muistosanat jne. Jos se olisi yhteinen päätös.

Kieltämättä erikoisen paikan hän keksi itsensä esilletuomiseen. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Oletteko jutelleet muiden sisarusten kanssa? Minustakin tämä olisi sisarusten kesken sovittava asia ja järkevimmältä tosissaan kuulostaisi että kaikki sisarukset menisivät sinne yhdessä puolisoiden aj lasten jäädessä paikalleen. Voisihan sitten tämä esille haluaja vaikka lukea muistosanat jne. Jos se olisi yhteinen päätös.

Tätä mieltä minäkin olen. Olen kyllä ollu sellaisissakin hautajaisissa, joissa koko työyhteisö (niitä oli noin 15) meni sinne arkun taakse seisomaan, kun yksi laski kukat, eli voishan ne mennä kaikki vaimoineen ja lapsineenkin, jos ei kenelläkään ole montaa lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Tätä mieltä minäkin olen. Olen kyllä ollu sellaisissakin hautajaisissa, joissa koko työyhteisö (niitä oli noin 15) meni sinne arkun taakse seisomaan, kun yksi laski kukat, eli voishan ne mennä kaikki vaimoineen ja lapsineenkin, jos ei kenelläkään ole montaa lasta.

Juu, pikkuveljen hautajaisissa hänen entienen työporukkansa teki noin. Heitä oli jotain 10 miestä jotka laskivat yhteisen seppeleen ja yksi hiestä luki muistosanat.

(näin omaisena tuo tuntui itseasiassa paremmalta kuin se että vain yksi olisi käynyt siellä)

kyllä kaikilla on oikeus laittaa ihan oma kukkalaite ja käydä lukemassa värssyjä. Vaikka muut sisarukset laittaisikin yhdessä, niin ei missään tapauksessa näytä oudolta, jos haluaa laittaa oman!

Tuttava kuoli vastikään. Iso on hänen perheensä ja kaikilla lapsillaankin jo isot perheet. Arkun äärellä saattoi olla yli kymmenen surijaa yhtäaikaa. Toisaalta oli myös niitä, jotka kävivät yksinään.

Yhteistyössä