Hautajaisista kysymys (liittyy kutsuttaviin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anna

Vieras
Mieheni lapsuudenystävä kuoli ja mies on hyvä ystävä myös tämän kuolleen miehen sisaren kanssa. Miehen sisar haluaa kovasti että mieheni tulisi hautajaisiin, mutta ei sanallakaan maininnut siitä että minäkin saisin tulla. Tiedän siis tämän vainajan sisaren ja tulemme ihan hyvin toimeen, mutta jostain syystä hän ei kutsunut minua.

Eikö hautajaisiin yleensä tulla ihan pariskuntana kuten muihinkin tällaisiin "juhliin" vai toimitaanko kaupungissa eri tavalla kuin maalla? Itse olen tottunut siihen että puolisotkin tulevat.

Riippuu hautajaisista mutta itse en lähtisi mukaan jos en kutsua saisi. Siellä voi olla rajattu kutsuvierasmäärä ihan vaikka tarjoilujen suhteen, muistotilaisuuden tila voi olla pieni, tai sitten jos perhe haluaa vain pitää pienenä.

En siis ilman kutsua todellakaan ole menossa, mutta ihmettelin vain tätä kutsumistapaa. Mieheni ei siis ole ollut tekemisissä vainajan kanssa oikein enää vuosiin, joten "lähipiiriä" hän ei vanajalle ole, vainajan sisarelle tosin...

Miten kutsu ilmoitettiin? Oliko viesti selkeästi, että vain miehesi? Jos oli niin mikä pakko sinun on mennä? Vai ymmärsitkö "kutsun" mahdollisesti väärin ja sinutkin on kutsuttu?Silloin on parempi kunnioittaa omaisten toivetta ja eiväthän hautajaiset mikään riemujuhla ole mihin väen väkisin kukaan haluaisi mennä.

Et voi mennä ellei sinuakin ole kutsuttu. Hyvänen aika sentään. Ja osallistuminen nyt vähintäänkin edellyttää sitä, että sinäkin olet tuntenut vainajan.

Valitettavasti on omakohtaista kokemusta asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Miten kutsu ilmoitettiin? Oliko viesti selkeästi, että vain miehesi? Jos oli niin mikä pakko sinun on mennä? Vai ymmärsitkö "kutsun" mahdollisesti väärin ja sinutkin on kutsuttu?Silloin on parempi kunnioittaa omaisten toivetta ja eiväthän hautajaiset mikään riemujuhla ole mihin väen väkisin kukaan haluaisi mennä.

Mieheltä kysyttiin "kai sinä olet tulossa"? Itse olen tavannut vainajan kerran.

Jos on ns. hiljaiset hautajaiset, niin sitten en menisi. Mutta jos hautajaisiin kutsutaan isommastikin porukkaa esim. sanomalehden kuolinilmoituksessa, niin sitten toki. Tosin tuskin on kovin pienet hautajaiset jos miehesikään ei ole ollut vuosiin tekemisissä vainajan kanssa.

Minusta on itsestään selvääettä saat mukaan mennä. Minä ainakin olettaisin että yhdellä kutsulla tule koko perhe. Vaikkei erikseen mainita. Eikä hautajaisiin vissiin tarvi odottaa kutsua. Kirkkoon ainakin saa aina mennä vaikkei olisi ikinä vainajaa nähnytkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Silja-Leena:
Minusta on itsestään selvääettä saat mukaan mennä. Minä ainakin olettaisin että yhdellä kutsulla tule koko perhe. Vaikkei erikseen mainita. Eikä hautajaisiin vissiin tarvi odottaa kutsua. Kirkkoon ainakin saa aina mennä vaikkei olisi ikinä vainajaa nähnytkään.

Hautajaisiin voi tietysti mennä mutta muistotilaisuuteen voi olla tarkkaan laskettu pöytäpaikat ja ruokailijoiden määrät.

Sua ei oo kutsuttu joten et mene. Typeriä neuvoja tässäkin pinossa kun kehotetaan vaan menemään, eikö ihmiset tajua, että pitopalveluunkin ilmoitetaan tarkka osallistujamäärä, ei sinne hautajaisiin vaan "voi mennä" jos haluaa.