Hcg arvot (verikoe) ja ultra (rv 12): hedelmöittymisajankohdan vastaavuus?

14.05.2012
36
0
6
Sain hcg- viitearvoksi verestä 267 IU/l eli laskujen mukaan hedelmöittyminen olisi tapahtunut noin 2 viikkoa sitten (2 viikkoa, viitearvot 3-426).

Hcg viitearvot

Aika hedelmöityksestä Aika viimeisistä kuukautisista HCG:n määrä
mIU/ml
1 viikko ............................3 viikkoa........................0-5
2 viikkoa...........................4 viikkoa.....................3-426
3 viikkoa...........................5 viikkoa..................18-7340
4 viikkoa...........................6 viikkoa.............1080-56500
5-6 viikkoa.....................7-8 viikkoa...........7650-229000
6-9 viikkoa...................8-11 viikkoa .........25700-288000
8-11 viikkoa................10-13 viikkoa..........13000-253000
17-24 viikkoa ...............2. kolmannes............4060-65400
>25 viikkoa..................3. kolmannes...........3640-117000

Kuinka tarkka tämä verikoearvo mahtaa olla, eli muuttukohan paljon vielä ultrassa?Olisikohan hedelmöittymine tapahtunut vielä vähän myöhemmin kuin kaksi viikkoa sitten koska arvo aika paljon (267) alle viitearvon ylärajan (426)?

Hei!

Minun käsitykseni mukaan yksittäisestä (viitearvojen sisällä olevasta) arvosta ei voi päätellä loppujen lopuksi kovinkaan paljon, koska tuo hcg-taso on kuitenkin niin yksilöllinen. Sen sijaan hcg-tason nousu on ilmeisesti aika vakio, eli siitä voidaan päätellä jotakin - mutta tuskin tarkkaa laskettua aikaa. Oikaiskaa jos olen väärässä! :)

Kastehelmi

Hei!

Minun käsitykseni mukaan yksittäisestä (viitearvojen sisällä olevasta) arvosta ei voi päätellä loppujen lopuksi kovinkaan paljon, koska tuo hcg-taso on kuitenkin niin yksilöllinen. Sen sijaan hcg-tason nousu on ilmeisesti aika vakio, eli siitä voidaan päätellä jotakin - mutta tuskin tarkkaa laskettua aikaa. Oikaiskaa jos olen väärässä! :)

Kastehelmi

OK: kiitos :) Lääkäri soittaa minulle huomenna niin kysyn häneltä samalla tästä ja laitan senkin infon tänne :)

Onko kyse sikiöseulontojen yhteydessä otetusta verikokeesta? Siinä mitataan hcg-b arvoa, joka ei siis ole missään yhteyksissä hcg-arvoon, jota raskaustesteissä mitataan.

Gynekologi soitti ja sanoi että hcg arvoista on mahdoton päätellä mitään varmuudella, sillä ne ovat sen verran yksilöllisiä ja kuten viitearvoista näkee, on yhden rajan sisällä usean sadan IU/l- heittoja.

Toisin sanoen hc-arvojen ja ultran ei tarvitse olla vastaavuudeltaan samoja hedelmöittymisajankohdan määrittelemisessä.

Yhteistyössä