hedelmistä ja vihanneksista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gallup

Vieras
Kuinka paljon teillä syödään hedelmiä/kasviksia päivittäin?
Kuinka iso perhe, minkä ikäisiä lapsia?
Jos syödään vähän, onko siihen joku erityinen syy, esim. taloudellinen tilanne?

Hedelmiä syödään paljon, jokainen päivän mittaan vähintään pari hedelmää. Aina niitä on tarjolla useampaa sorttia.
Salaattia teen ison kulhon päivittäin ja se menee heti. Tänään keitin kiusauksen lisukkeeksi 3 pss herne-maissi-porkkanaa ja kaikki meni. Kurkkua ja tomaattia menee leivän päällä.
Poika yrittää noukkia porkkanat pois ruuista, mutta yleensä ei jaksa näpertää vaan lopulta syö kaiken.

Pari hedelmää tai marjoja. Kurkkua, paprikaa, tomaattia tai vaihtoehtoisesti raastetta
tarjolla ruoan kanssa, lapset Ei salaateista välitä, mutta erillään syövät hyvin. Keitettyjä porkkanoita tai esim
Palastevihanneksia on tarjolla silloin jos ruoka itsessään ei sisällä kasviksia.

Kasviksia ja juureksia menee paljon, koska ruuat pyritään tekemään niistä ja jätetään pasta, riisi, peruna ja jauhot vähemmälle. Hedelmiä ei syödä päivittäin, mutta raaka porkkana ja kaali sekä marjat maistuvat. Perheessä on 5 aikuisen kokoista.

Hedelmiä ja marjoja menee noin 300-500 g päivässä per lätty. Kasviksia menee noin 400-600 g päivässä per lätty. Kahden aikuisen talous. Mulla menee yleensä 200-300 g marjoja ja hedelmiä jo pelkästään aamiaisella.

Hedelmiä on aina kulhossa tarjolla, yleisimmin banaani/omena, rypäleet menevät heti vaikka kuinka paljon kaupasta kantaisin, hunajameloni menee sekin samantein. Marjat menevät yleensä minulle ja tytölle puuroon, puolukat yleensä vispipuuron muodossa tai smoothiessa mustikat.

Kilottain :D En osaa määrää tarkemmin sanoa, joka ruoalla on kasviksia, aamulla marjoja + kasviksia leivällä, lounaalla ja päivällisellä sekä kylmä että lämmin kasvislisuke, ruoassa usein kasviksia, marjoja + hedelmiä välipalalla.. Kannan niitä ihan hirveästi kotiin joka toinen päivä kaupassa käydessäni. Lapset 1-10v. ja neljä kpl, yksi aikuinen, kaikki kasvikset uppoavat :) Ostan mieluiten tuoreita, joskus olen ostanut pakastemaissia..

Meillä syödään kasviksia, marjoja ja hedelmiä paljon. Ujutan kasviksia ruokien joukkoon raasteena, lisäksi tehdään erilaisia salaatteja ja lisäksi ruokien lisukkeena on yleensä lämpimiä kasviksia. Leivonnassakin varsinkin -ton versioissa käytän kasviksia pohjana.

Marjoja syödään paljon sellaisenaan sekä smoothieissa, rahkoissa, jogurtin ja puuron kanssa jne. Hedelmiä menee 1-3/nenu päivässä.

Muoks. Määriä en osaa tarkemmin sanoa. Paljon niitä saa kaupasta kotiin kantaa. Pakastin on vaihdettava isompaan, jotta saamme tarpeeksi säilöttyä marjoja. Pian on viimevuotiset syöty ja niitä oli ainakin 150 litraa tai jotain. :) Meitä on kolme.

Viimeksi muokattu:
Aamupalalla meillä ei syödä vihanneksia tai hedelmiä, ellei sitten satunnaisesti banaania.

Välipalaksi pojat voivat ottaa tarjolla olevista hedelmistä, keskenään kun koulun jälkeen kotona ovat.

Iltaruualla on tarjolla aina salaatti tai raastetta. Iltapalalla hedelmää tai tuorepalaa, yleensä molempia. Tuorepalana tavallisesti kurkkua, paprikaa, tomaattia tai porkkanaa. Hedelmänä esim. omenaa, päärynää, viinirypäleitä, hunajamelonia, vesimelonia, sitrushedelmää.

Marjoja syödään enemmän kesäisin, ruuan kanssa olen niitä huono tarjoamaan ja pojat huonoja syömään.

Hedelmiä aina tarjolla paria eri sorttia. Kurkkua ja tomaattia tulee pilkottua lautaselle ruoan seuraksik. Harvemmin mitään kunnon salaattia teen.

Itse tykkään syödä raakoja porkkanoita iltapalaksi.

Loppukesästä tulee syötyä marjoja omista puskista paljon. Ja toki niitä pakastan sen mitä pakkaseen saa mahtumaan.

Mutta luulen, että ei tule sitä puolta kiloa päivässä per nuppi.

Alkuperäinen kirjoittaja en epäile;28498089:
"meillä syödään tosi paljon vihanneksia ja hedelmiä"
Näinhän se aina kaksplussalla menee.
Aivan yhtä luotettavaa tietoa kuin THL:n tutkimukset. Samaan tapaa niissäkin kysellään, että pajonko tulee syötyä.

Yhteistyössä