Hei ihan tosi..oksettaa ja pyörryttää kun väsyn tähän imetystouhuun! Neuvoja??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dunduu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dunduu

Vieras
Kaipaan nyt ihan konkreettisia neuvoja mitä ihmettä teen. Mulla on uhmaikäinen ja 7,5kk vauva.

Olen väsynyt tähän touhuun, kun yöllä imetän vähintään 5 kertaa.. on kokeiltu että "tassutellaan" vaan, mutta kun siitä on seurannut huutoa tuntikaupalla niin olen ajatellut että kaipa tätä sitten jaksaa. Pahimmillaan annan tissiä jopa tunnin välein. Yritin opettaa pullosta juomista 4kk iästä alkaen, mutta se ei onnistunut. Vauva ei vaan huolinut pulloa, ei vaikka isä yritti antaa ja yritettiin vaikka mitä. Nokkamukista juo ihan pieniä määriä (yhteensä noin 80ml per päivä korviketta).

Jo tuosta yöllisten syöttöjen määrästä rinnat/nännit on arat mutta tilannetta pahentaa päivärytmikin. Eli vauva ei nukahda minnekään muualle kuin tissille. Tai nukahtaa, mutta sitä edeltää jopa tunnin huuto. Rattaita työntäessä ulkoilmassa ei nukahda ilman sitä hirveää huutoa. Vauvalla on ollut jo pari kuukautta hampaita mutta puree edelleen päivittäin, yleensä imetyksen loppuvaiheilla. Nytkin molemmissa nänneissä on hampaidenjäljet, kun päiväunille nukuttaessa vauva puri niitä.

Meillä on säännöllinen päivärytmi, eli siis herätään, nukutaan, syödään (vauva syö kiinteitä noin klo 9,12, 15, 18 ja 21.. määrät pieniä) ym. samaan aikaan... Olen niin väsynyt että mua huimaa ja oksettaa päivittäin. Uhmaikäisellä on hankala vaihe ja herää viimeistään klo 6.30. Kun sitten vauva syö yöllä jopa tunnin välein niin... alkaa jaksaminen olla kortilla.

MITEN voin lopettaa imettämisen? Miten se tehdään, kun vauva on ihan mielettömän tissiriippuvainen, ei huoli pulloa ja on erittäin temperamenttinen ja huutoa riittää? Mitä helvettiä teen?

Tuossa iässä voi yösyötön jättää pois, huutoa se on alkuun se on aivan varma, mutta googleta akuutti tassutus sieltä tulee ohjeet tassuttamiseen ja kun päätät tassutella niin teet sen myös, jos lapsi oppii että huutamalla saa maitoa niin sehän sitten huutaa.

no ensinnääkin jos vauva puree tissiä niin se on jo syönyt tarpeekseen, silloin voi imetyksen lopettaa siltä kertaa. jos puree niin laita sille tutti tai joku purulelu suuhun.
jos vauva kuitenkin syö kiinteitä jonkin verran ja juo korviketta jonkin verran eli osaa syödä ja juoda niin uskoisin että määrät ei lisääny ennenkuin saat imetystä vähennettyä. vauva saa siis niiin paljon rintamaitoa ettei sillä oo tarvetta syödä sen enempää kiinteitä. ja se on tuon ikäselle sinänsä ihan ok.

mutta jos siis haluat saada paremmat yöunet ja väähentää imetystä niin ei sulla oo oikein muuta vaihtoehtoa kuin opettaa lapsi nukahtamaan ilman että se tissi on suussa. jos tassuttelu tuntuu liian radikaalilta niin voithan alkuun kanniskella vauvaa ympäri taloa niin kauan kuin nukahtaa, sitten myhemmmin totutat nukahtamaan omaan sänkyynsä. tiedä vaan että niin kauan kuin lasta siiretään vielä nukahtamisen jälkeen eli ei nukahda sänkyynsä(tai teidän sänkyyn, missä nyt sitten nukkuukin) niin lapsi tulee heräilemään muutaman tunnin välein.

tuntuu vaan kun lapsi on noin pieni (ja vielä vierastusiässä) ja sinä noin väsynyt niin oisko kuitenkin parempi että nukkuis sun vieressä ja koittaisit ite nukkua samalla kun imetät?

Ihan eka huolehdit omasta jaksamisesta. Jos mies on viikonlopun kotona, niin meet vaikka olkkarin sohvalle nukkuu korvatulppien kanssa ja mies hoitaa vauvan. Yhden yön vaikka päällään seisten.
Sopikaa vaikka että annat 1--2krt yöllä tissiä. Muun ajan nukut.

Kun saat itse nyt edes yhden suht ok nukutun yön, niin sitten yötissi pois. Siirrä lapsi nukkumaan omaan huoneeseen (tai pois teidän makkarista) ja sitten päätät että yötissittely loppui nyt. Eli mitä vaan keksit yöllä vauvan nukahtamiseen, mutta ei tissiä. Tosin sitten on varmistettava se, että vauva oikeasti saa tarpeeksi ruokaa illalla, jotta jaksaa aamuun.

Jos puree ota tissi heti pois suusta ja toru. Itse toruin hyvin tiukasti hieman kovemmalla äänensävyllä ja yritin näyttää tosi vihaiselta, tepsi meillä. Se tehos kun tissi lähti pois kun puri. Eikä saanut sitä takaisin, kun vasta seuraavalla syötöllä.

Meillä muuten mies hoiti vauvaa ne ekat yöt kun jätin yöimetyksen pois, jotta ei haista maitoa. Tehtiin miehen lomaviikolla. Yhdessä sovittiin jo etukäteen.

vauva syömään öisin. yli puolivuitias ei tarvitse enää yösyömistä kun on kiinteillä. Päivisin liää kiinteätä!
Mikä on teidän neuvolan suositukset yösyötöistä?
Veikkaan että tissittelystä yöllä on jo tullut tapa. Jos vauva aina nukahtaa tissille, niin tottahan toki tuo on ihmeissään aina herättyään että missäs se tissi on?
Sitkeästi ja pitkällä pinnalla vaan opettelua omaan sänkyyyn iltaisin aina ilman tissille nukahtamista. Öisin pysytään sängyssä ja tassutellaan kerta toisensa jälkeen. Vaihdelkaan miehen kanssa vuoroja. Jollet halua enää opettaa tuttipullolle, niin nokkamukista, ruuron sekaan maidot, valmistaa puurot maitoon, lusikalla ruuan välissä maitoa. Kun teet tissittelystä lopun, tee se kerralla ja ole vahva ja älä anna periksi.

Mun poika oli ihan samanlainen. Hänellä oli ns. piilorefluksitauti, eli ei puklaamista, vaan kasvoi normaalisti. Oireina hirveä huuto ja tissillä "koko ajan". Inhosi makuuasentoa, koska silloin tuli hapot ruokatorveen, joten kirkui vaunuissa ja nukkumaanmentäessä. Avuksi kelpasi vain tissi. Meillä jäi vaunut lähes käyttämättömiksi, poika oli mulla aina sylissä/kantoliinassa, ettei tarvis mennä maaten. Yöt huudettiin läpeensä, syöttöjä kahen tunnin välein. Tauti todettiin n.5kk ikäisenä ja lääkitys alkoi auttaa pari kk myöhemmin. Onko teillä rajattu tällainen mahdollisuus pois? Sairaus ei oo kiva asia, mut ainaki siihen on konkreettinen ratkaisu.

Yösyötöt pois! Sinä menet toiseen huoneeseen nukkumaan ja myös pysyt siellä huudoista huolimatta ja isä hoitaa tassuttelun tai muun rauhoittelun ja uudelleen nukuttamisen.

millainen ruokavalio sinulla on? syö ravinteikasta ruokaa. juo riittävästi vettä. kokeile olla ilman sokerisia tuotteita, eineksiä, pähkinöitä ja maitotuotteita, auttaisiko se hieman pitempiin uniin? onko mitään allergia epäilyjä? vauvalla voi olla maha kipeä. imeminen rentouttaa ja auttaa kipuun. en suosittele vielä imetyksen lopettamista. onko sinulla hyvää ergonimista rintareppua tai kantoliinaa jossa voit pitää lähellä ja puuhailla muuta. mieti olisiko jostain hoitoapua, varamummoa saatavilla että ehdit itsekin rentoutua. oletko kokeillut rela-tippoja, lisäksi disflatyl tippoja (ilmavaivoihin) Meillä ne auttoivat pitempiin yöuniin vatsavaivaisen pikkulapsen kanssa.

mulla on sulle kaksi sanaa: silent reflux. Ei ole normaalia tuo ralli, silent refluxin syy voi olla rakenteellinen tai allergiaperäinen. Yösyötöt eivät ole nälkää vaan vauvan epätoivoinen yritys saada lääkettä happamiin ylösvirtauksiin.

Yhteistyössä