Hei kaikki kotona leipojat! *leipä-asiaa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Teettekö sekä tumman että vaalean leivän kotona itse?
Kuinka paljon leivotte kerralla ja kuinka usein?
Ja leivotteko lasten kanssa vai yksin esim. lasten nukkuessa?
Ja minkäkokoinen perhe teillä on?

Mie tykkäisin taas alkaa tekemään leivät itse, mutta millä kuutamolla? Pitääköhän mun jättää nää iltapalstailutkin sikseen, ja alkaa iltakaudet vääntämään sämpylöitä ja ruisneppareita? :snotty:

Teen sämpylätaikinan aamupäivällä nouseen silleen, että se on leipomavalamis just sillon ku pienin nukahtaa päikkäreille. Ismmat lapset syö ja pyörittelee omat taikinakönttinsä siinä mun vieressä :D
Usein ajattelen, että leivon sitte illalla ku kaikki nukkuu, mutta tosiasiassa en ikinä jaksa sinneasti oottaa ku itteäki jo väsyttää ennenku viimenen nukahtaa 11 maissa.

Teen viikoittain sämpylöitä nelihenkiselle perheellemme. Leivon yleensä aamulla, jotta saamme tuoretta leipää lounaalla. Leivon kerralla kahden päivän menekin verran. Minulla ei ole niin isoa perhettä kuin sinulla, joten en paini kanssasi samassa sarjassa leipomisen aikatauluongelman kanssa :)

Meillä 4lasta, pyrin leipomaan niin että esim mies kattoo lapsia =) kerta viikkoon kuitenkin leivon lasten kanssakin. Tehdään nykyään leivät ite, sämpylät on melki aina porkkana-kaurasämpylöitä, lisäksi teen ruissekaleipää ( litran taikinasta tulee 4 leipää ) ja sit limppua ( litran taikina 2 limppua) leivon pari kertaa viikossa ja pistän pakkaseen. leivon aina lisää ennen kun edelliset loppuu.
Meillä niin mies kuin lapsetkin tykkää enemmän itetehdystä leivästä ja mä tykkään leipom,isesta :D

Viishenkisen perheen tarpeisiin viikoksi-pariksi 2 l hiivaleipätaikina, juuri edellisenä iltana ja loppuun leivotaan+paistetaan+pakastetaan lauantaisin tai sunnuntaisin äiti ja isä yhdessä. 3 kpl pitkulaisia leipiä/pelti.

Teen tummaa ja vaaleaa leipää, millon mitäkin ;) .
Meitä on 2+2 ja leivon yleensä kahdesti viikossa, aina lasten kanssa (6v ja 2v). Teen kerralla 1/2 litran taikinan josta tulee 2 leipää. Meillä se riittää ihan hyvin, joskus vien myös lämpimäisiä naapurillekin.

Ei siihen oikeestaan mene aikaa, muuta kun siihen odottamiseen kun kohottaa taikinaa.

En siis tee "oikeeta" ruisleipää, vaan sekoitan jauhoista tarpeeks tummaa ja käytän hiivaa.

Tehdään kupiakin kotona, enempi tummaa leipää.
2v auttelee, eli kippaa jauhoja taikinaan ja saa pyöritellä ruisleipätaikinasta oman pienen leipäpalansa. Leivon yleensä päivällä, ruisleivän tekoon kun menee aikaa tuhottomasti kun uuniin mahtuu 2 limppua kerrallaan ja yhdestä taikinasta tulee 6 leipää. Leivitaan satunaisesti, nyt taas pitäis leipoa kun on pakkasesta oma leipä loppu ja parvekkeella odottaa apen tekemä leipääkorvo juurineen käyttäjäänsä :D
Niin ja meitä on 2 aikuista ja yksi lapsi (kohta kaksi)

Leivon kaikki itse. Viikonloppuna 4litran sämpylataikina ja 2litran ruis. Viikolla jos leipä uhkaa loppua niin teen sekaleipä taikinan jonka hulautan 4 vuokaan. Ne mahtuu kerralla uuniinkin niin niihin menee 2litran taikina. Pullaa leivon sunnuntaina pakkaseen ja viikolla jos jää aikaa muuta makeaa. Meitä on 8 perheessä. Mies ottaa aina leipää eväiksi töihin, ja taitaa pulla ja piirakanpala eksyä mukaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja helminkäinen:
Anteeks et sekoon tähän ketjuun. Mutta miten tehdään itse ruisleipää :ashamed:

en mä ruisleipää osaa tehä :ashamed: mut ruissekäleipä on vähintään yhtä hyvää :p
siihen tulee vettä, hiivaa ruisjauhoja, vähä öljyä, suolaa ja vehnäjauhoja =)

Ei helkkari... mitä enempi mie ajattelenkin noiden sämpylöiden veivaamista, puhumattakaan ruislimpun vääntämisestä, niin alan ola yhä vakuttuneempi siitä, että kaupan leipä on ihan yhtä hyvää.
Ja jos vaikka olisikaan, niin se parempi omatekoinenhan häviäisi noiden suihin hetkessä, kun kaupanleipäkään ei kauaa tällä sakilla vanhetu.

Tai jos ajattelis, että vaikka noin puolet leivistä sais itsetehtyä, niin vois olla realistisemmat ajatukset... siis siihen nähden, että en mie haluais oikeesti kaikkea "vapaa-aikaa" käyttää siihen leipomiseenkaan.

Mä teen juuresta. Sen oon saanut tädiltäni joka on saanut sen anopiltaan joka on saanut sen jostain tai tehnyt ite.
Juuren voi tehdä itekin mutta mä sain sen vaan homeeseen kun kerran koitin :whistle:

Eli siis juuri, pikkusen hiivaa, jauhoja ja vettä astiaan ja annetaan käydä n vuorokausi. Lisätään jauhoja ja vaiivataan puolisen tuntia ja jätetään kohoamaan joksikin aikaa. leivotaan leivät ja paistetaan.
ja syödään tuoreeltaan lämpimänä Oikean voin kanssa :p :p

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Ei helkkari... mitä enempi mie ajattelenkin noiden sämpylöiden veivaamista, puhumattakaan ruislimpun vääntämisestä, niin alan ola yhä vakuttuneempi siitä, että kaupan leipä on ihan yhtä hyvää.
Ja jos vaikka olisikaan, niin se parempi omatekoinenhan häviäisi noiden suihin hetkessä, kun kaupanleipäkään ei kauaa tällä sakilla vanhetu.

Tai jos ajattelis, että vaikka noin puolet leivistä sais itsetehtyä, niin vois olla realistisemmat ajatukset... siis siihen nähden, että en mie haluais oikeesti kaikkea "vapaa-aikaa" käyttää siihen leipomiseenkaan.

Hain joskus 4 isoa säkkiä leipomosta 2 vaaleaa ja 2 tummaa leipää töihin ja maksoi 20euroa hiukan vajaakin välillä. Leipomosta siis 2 luokan leipiä.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

Mä teen juuresta. Sen oon saanut tädiltäni joka on saanut sen anopiltaan joka on saanut sen jostain tai tehnyt ite.
Juuren voi tehdä itekin mutta mä sain sen vaan homeeseen kun kerran koitin :whistle:

Eli siis juuri, pikkusen hiivaa, jauhoja ja vettä astiaan ja annetaan käydä n vuorokausi. Lisätään jauhoja ja vaiivataan puolisen tuntia ja jätetään kohoamaan joksikin aikaa. leivotaan leivät ja paistetaan.

siis voi ite päättää noitten määrät ja onko se jauho siis ruis?

Ja ohan toi kaupan leipä ihan hyvää kans, taloudellinen säästö ruisleivässä on vaan sen verran huima pitkällä thtäimellä että se kannustaa mua leipomaan aina uudelleen ja uudelleen vaikka vaivaa siinä pitää nähdä enempi kun että ottas kaupan hyllystä valmiiksi paistetun limpun.

+ tietty se tuore vasta uunista otettu leipä :p

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö uuninpelille voisi tehdä jotain leipää ja sitten leikata siitä ns. paloja leiviksi...haluaisin tähän reseptin, onko kellään????

PELTILEIPÄ
(1 uunipannullinen)
Ainekset:
5 dl vettä
1/2 dl siirappia
2 tl suolaa
1 ps (11 g) kuivahiivaa
10 dl Pirkka 3-viljan sämpyläjauhoja
1/2 dl öljyä
n. 2 dl hiivaleipäjauhoja
Pinnalle:
kylmää vettä
kauraleseitä

1. Kuumenna vesi hieman kädenlämpöä lämpimämmäksi (noin 42 asteiseksi). Lisää veden joukkoon siirappi ja suola. Sekoita kuivahiiva sämpyläjauhojen joukkoon. Kaada jauhoseosta vähitellen nesteen sekaan ja sekoita hyvin. Alusta taikinaan loput sämpyläjauhot. Lisää öljy ja hiivaleipäjauhot. Taikina saa olla pehmeää. Anna taikinan kohota noin 15 minuuttia.
2. Kaada taikina jauhotetulle pöydälle ja vaivaa taikinasta isot ilmakuplat pois. Kauli taikina suoraan leivinpaperin päällä uunipannun kokoiseksi levyksi.
3. Siirrä levy uunipannuun. Ruuduta taikina taikinapyörällä neliöiksi ja edelleenkolmioiksi. Anna leivän kohota liinalla peitettynä vedottomassa paikassa noin puoli tuntia.
4. Voitele leipä hennosti vedellä ja ripottele pinnalle kauraleseitä. Paista 200-asteisen uunin alimmalla tasolla noin 20 minuuttia. Siirrä kypsä peltileipä pois uunipannusta jäähtymään leivinritilälle.

Tälläinen ohje on mulla ollut käytössä... joskus oon tehnyt näinkin.

Mä leivon joka toinen viikko, siinä vierähtää sit yleensä koko päivä. Yritän tehdä mahdollisimman pitkälle leivät itse. Meitä ei toki ole kuin kaksi, mutta isäntä syö mettässä vain eväsleipiä, joten sitä känttyä sitten kyllä kuluu.

Lauantaiaamulla aloitan, yleensä teen 7-9 taikinaa ja ne pyörittelen sämpylöiksi tai leiviksi. Siinä sivussa tulee sitten kivasti pullaa, keksejä tai kuivakakkua, kun kerran on uuni lämmin. Mä nautin siitä :p

Mulla sellainen yks helppo hunajaleipä ohje. tehdään suht löysä taikina, kipataan vuokaan ja kohotetaan siinä ja uuniin. yhtä hyvää kun sämpylät ja varsinaista ns pöydällä veivaamista ei tuu eli on helppo js nopea.

On tohon ihan määrätkin (mulla n. määriä, oon hukannu reseptin). ja ihan perus ruisjauhoja.

Juuren teko ohjeita löytyy netistä jos kiinnostaa koittaa. Ja jos onnistut, kerro mullekin miten teit, mäkun meinaan aina unohtaa ottaa leipoessa juurta talteen :ashamed:

Meillä 7 henkinen perhe.
Leivon sillon ko mies on kotona ja paistamassa rieskat kaverina. Tosi harvoin alan leipää tekeen lasten kans.Liian iso urakka ja hermot vaan männöö.
Siis leivon leivinuunissa eka rieskat ja sit hiivaleivät tai sämpylät. ja lopuksi pullaa.
Ruisleipää en ole ku kerran kokeillu. Joululimppuja tein jouluksi.
Minun sämpylit ei maistu koskaan samalta :) niissä on aina jotain sattumaa seassa.mahdollisimman paljon muuta kuin vehnää.

Meillä menee hirveesti leipää ku mies kulettaa eväänä.

On tohon ihan määrätkin (mulla n. määriä, oon hukannu reseptin). ja ihan perus ruisjauhoja.

Juuren teko ohjeita löytyy netistä jos kiinnostaa koittaa. Ja jos onnistut, kerro mullekin miten teit, mäkun meinaan aina unohtaa ottaa leipoessa juurta talteen :ashamed:

No kerron jos saan aikaiseksi ruveta tuohon.

Turkismaksella vois olla enemmän tietoa? EHKÄ

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Teettekö sekä tumman että vaalean leivän kotona itse?
Kuinka paljon leivotte kerralla ja kuinka usein?
Ja leivotteko lasten kanssa vai yksin esim. lasten nukkuessa?
Ja minkäkokoinen perhe teillä on?

Meillä on täällä kolme lasta ja minä, eli olen yksinhuoltaja näille pienille.

Teen yleensä sekä vaalean että tumman leivän itse, mutta toisinaan ostan kaupasta ruisleipää. Leivon kerralla 1-2 litran taikinan vaaleaa leipää, osan teen vuokaleiviksi, joskus jotain erikoisempaa ja joskus tavallisia sämpylöitä. Ruisleipää teen muutaman limpun tai vuokaan, sellainen litran taikina riittää.

Lasten nukkuessa en tee juurikaan kotitöitä, toisinaan kyllä laitan kuopuksen ensin päiväunille, toisinaan kuopus istuu syöttötuolissa sillä välin (ikää 8,5kk) ja mutustelee porkkanaa. Isommat ovat apuna tai saavat katsoa esim. lastenohjelman. Joskus leikkivät kolmestaan "lastenhuoneessa" jolloin on isompien vastuulla hieman katsoa kuopuksen perään.

Teen leivät itse lähinnä säästösyistä, mutta liittynee myös ammattiini :ashamed: :D

Hain joskus 4 isoa säkkiä leipomosta 2 vaaleaa ja 2 tummaa leipää töihin ja maksoi 20euroa hiukan vajaakin välillä. Leipomosta siis 2 luokan leipiä.

Meillä kun noi leipomot / leipomonmyymälät on niin hankalasti kaukana ja eri suunnassa just kun kaupat joissa mie käyn, ja ne on aukikin niin kenkusti, etten mie sinne oikeen juur koskaan kerkiä, kun yleensä meen kauppaan vasta illalla :/

Yhteistyössä