Hei kaikki ovulaatioasiantuntijat, kysymys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja åhhå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Å

åhhå

Vieras
Voisko (tai kai se nyt aina voi, kaikkihan on mahdollista) olla niin, että ovulaatio tulee jo heti kun kuukautisvuoto loppuu tai jopa kuukautisten aikana. Ainahan sanotaan, ettei kuukautisten aikana voi tulla raskaaksi, mutta miten on? Onko joku tullut?

Olne yrittänyt bongata oviksen kolmen kierron ajan ilman menstystä. Olen aina aloittanut pakkauksen ohjeen mukaan, eli mulla aika myöhään, kun on pitkä kierto.

Onko kellään kokemusta tällaisesta? Vai olenko vaan nainen ilman ovista?

mulla kierto 27pvä, kuukautiset kestää 7päivää. yhdynnässä olin kp6 ja siitä tulin raskaaksi, oli ainoa yhdyntä sille kierrolle. mutta pitää ottaa huomioon että siittiöt saattaa elää jopa 5-7pvä, silloinhan mulla esim olis ollu jo juuri ovis aika.

Alkuperäinen kirjoittaja åhhå;22796840:
Voisko (tai kai se nyt aina voi, kaikkihan on mahdollista) olla niin, että ovulaatio tulee jo heti kun kuukautisvuoto loppuu tai jopa kuukautisten aikana. Ainahan sanotaan, ettei kuukautisten aikana voi tulla raskaaksi, mutta miten on? Onko joku tullut?

Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa raskaus on alkanut tyyliin heti kuukautisten jälkeen. Itsellä on uskoakseni joskus käynyt niin, että samassa kierrossa on kaksi ovulaatiota, ensimmäinen heti kuukautisten jälkeen ja toinen siitä kahden viikon päästä. Tuosta ei kuitenkaan ole tieteellistä todistusaineistoa.

Heiii, mä tikutin ovista kaikista kielloista huolimatta aamupissasta. Ja sain aina oviksen kiinni kun tikutin kp 12-18. Kokeilin myös päiväpissasta eikä sitä sieltä koskaan onnistunut bongaamaan.

Kuopus sai alkunsa oviksesta joka oli kp8 (menkat loppui kp7), yleensä ovuloin (jos ovuloin) vasta kp 21-36 tienoilla..

Aika ovulaatiosta menkkoihin on aina kutakuinkin vakio, yleensä 12-15 vrk. Eli jos sulla on 28 päivän kierto, todennäköisesti ovuloit kp 13-16.
Se että ovistestit ei näytä plussaa, ei vielä kerro mitään. Kannattaa aina testata samaan aikaan päivästä, voi olla että viiva vaan vahvistuu ja sitten alkaa haalenemaan. Se lh-hormoni mitä testi mittaa, voi nousta ja laskea niin nopeasti että testit ei sitä ikinä bongaa.
Jos sulla tosiaan on säännöllinen kierto, niin kyllä sä todennäköisesti ovuloit. Meinaan ne jotka ei ovuloi, kärsii pidentyneistä ja epäsäännöllisistä kierroista.

Miksei se ovulaatiotesti ole samanlainen kuin raskaustesti, eli joko tai, eikä mitään että vertaile siinä nyt viivojen tummuutta jne. Nyt en ole enää tikuttanut, mutta en kyllä ole raskaanakaan. Eilen ja tänään (kp 7 ja 8) teki mieli seksiä (harvinaista!), niin tuli vaan mieleen et jos vaikka olisi ovulaatio! En ole koskaan tunteunut ovulaatiota pistona yhtään missään. Kierto keskimäärin 34päivää. Taitaa olla toiveajattelua, mutta toivossa on hyvä elää.

Eka lapsi on saanut alkunsa samankaltaisella kierrolla. Silloin ovulaatio lienee ollut myöhemmin, kuin kuvittelin, tai sitten seuraavan kierron alussa. Alkion sydän ei sykkinyt viikolla 7+4. Mutta lapsi siitä kuitenkin kehittyi.

Kuvittelin että mun kierto on 31-32 päivää, mutta laskeskelin ja sain tulokseksi 34 päivää. Eli milloin mun ovis sen mukaan olisi? 14 pvää ennen vuodon alkua, vai miten se lasketaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22797124:
Kuopus sai alkunsa oviksesta joka oli kp8 (menkat loppui kp7), yleensä ovuloin (jos ovuloin) vasta kp 21-36 tienoilla..

Aika ovulaatiosta menkkoihin on aina kutakuinkin vakio, yleensä 12-15 vrk. Eli jos sulla on 28 päivän kierto, todennäköisesti ovuloit kp 13-16.
Se että ovistestit ei näytä plussaa, ei vielä kerro mitään. Kannattaa aina testata samaan aikaan päivästä, voi olla että viiva vaan vahvistuu ja sitten alkaa haalenemaan. Se lh-hormoni mitä testi mittaa, voi nousta ja laskea niin nopeasti että testit ei sitä ikinä bongaa.
Jos sulla tosiaan on säännöllinen kierto, niin kyllä sä todennäköisesti ovuloit. Meinaan ne jotka ei ovuloi, kärsii pidentyneistä ja epäsäännöllisistä kierroista.

Alkuperäinen kirjoittaja åhhå;22797139:
Miksei se ovulaatiotesti ole samanlainen kuin raskaustesti, eli joko tai, eikä mitään että vertaile siinä nyt viivojen tummuutta jne. Nyt en ole enää tikuttanut, mutta en kyllä ole raskaanakaan. Eilen ja tänään (kp 7 ja 8) teki mieli seksiä (harvinaista!), niin tuli vaan mieleen et jos vaikka olisi ovulaatio! En ole koskaan tunteunut ovulaatiota pistona yhtään missään. Kierto keskimäärin 34päivää. Taitaa olla toiveajattelua, mutta toivossa on hyvä elää.

Jos haluat "joko tai" testin, niin apteekista saat digitaalisia ovistestejä jotka kertoo sit kun ovis on tulossa. Muuten pitää tyytyä liuskoihin ja arpomisiin, koska sitä lh-hormonia voi erittyä koko kierron ajan joten tietysti se näkyy testissäkin (kuten mulla, tummaa viivaa pukkaa koko ajan mutta plussa on sitten ihan selkeästi tummempi kuin se kontrolliviiva). Mutta ovista varten tarvitaan hormonin selkeä kohoaminen, ja putoaminen.
On olemassa muitakin tapoja todentaa ovis, kuten aamulämpöjen mittaus, kohdunkaulan nipukan asentojen seuraaminen sekä limaneritys. Eikun opiskelemaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja åhhå;22797198:
Kuvittelin että mun kierto on 31-32 päivää, mutta laskeskelin ja sain tulokseksi 34 päivää. Eli milloin mun ovis sen mukaan olisi? 14 pvää ennen vuodon alkua, vai miten se lasketaan?

Jos sun luteaalivaihe on 14 vrk niin silloin ovis olisi n. kp 17-18. Mutta toi aika voi vaihdella hieman eri ihmisillä, se 14 on sellainen yleinen arvio...

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22797240:
Jos haluat "joko tai" testin, niin apteekista saat digitaalisia ovistestejä jotka kertoo sit kun ovis on tulossa. Muuten pitää tyytyä liuskoihin ja arpomisiin, koska sitä lh-hormonia voi erittyä koko kierron ajan joten tietysti se näkyy testissäkin (kuten mulla, tummaa viivaa pukkaa koko ajan mutta plussa on sitten ihan selkeästi tummempi kuin se kontrolliviiva). Mutta ovista varten tarvitaan hormonin selkeä kohoaminen, ja putoaminen.
On olemassa muitakin tapoja todentaa ovis, kuten aamulämpöjen mittaus, kohdunkaulan nipukan asentojen seuraaminen sekä limaneritys. Eikun opiskelemaan :)

mitä noi digitaaliset testit on?

Olen lueskellut aiheesta ja se limojen tarkkailu vaikuttaa musta varmimmalta, vaikka ei se ihan helppoa ole sekään. Sylkitesteihin en luottais sitäkään vähää, mitä pissatikkuihin.

Ja sitten toi kohdunkaulan nipukka... WTF! Mä en ole ikinä sellasta itseltäni löytänyt. Liekö syynä liian lyhyet sormet tai valtava vulva, mene ja tiedä. Aamulämpöihin en myöskään luota, varsinkaan tällaiseen flunssa-aikaan. Mulla on vähän väliä lämpöä.

Eli. Taidan vaan luottaa, että ehkä ovuloin ja yritän innostua seksistä vaikka joka toinen päivä. Se varmaan parantaa mahdollisuuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22797308:
Clearblue Digitaalinen ovulaatiotesti 7 kpl - Suomen Kotitesti

Sitten on tietty myös Fertest, joka mittaa hedelmällisiä päiviä ja Donna-sylkitesti. Käyttäkää googlea.