Kuukautiset 2 vkn väli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaihdevuodet tulossa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaihdevuodet tulossa?

Vieras
Minulla oli tiistaina kalenterin mukaan ovulaatio ja keskiviikkona alkoi verinen vuoto, joka on nyt ihan kuin kuukautisvuoto. Minulla on runsaat kuukautiset ja nämä on nyt hieman niukemmat mutta ihan kunnolliset kuitenkin eli tuskin mitään ovulaatioon liittyvää vuotoa. Edellisten kuukautisten alkamisesta oli tasan 2 viikkoa, muuten kierto on ollut 25-29 päivää viim. vuoden aikana. Syksyllä oli joka toinen kierto alavatsakipuja "viiltelyjä", joiden takia kävin gynellä. Papa ja ultra oli ok.

Ikää on 37 eli voiko ikä tehdä kepposia, vaihdevuodet lähestyy vai mitä? Gyne soitti juuri ja kehotti vaan tarkkailemaan kaikessa rauhassa onko tämä kertaluontoinen ja tuleeko seur. kuukautiset normaalisti n. kuukauden välillä. Kuitenkin äskettäin todettu että kaikki on kunnossa. Säikäytti vaan, koska koskaan ei ole ollut mitään välivuotoja. Vuosiin ei ole ollut hormonaalista ehkäisyäkään (pillerit aiheuttivat minulle jatkuvaa pientä vuotoa).

Kuinka normaalia on että parin vuosikymmenen säännöllisten kuukautisten jälkeen kierto alkaa heitellä? Luin että tässä iässä kierto voi alkaa lyhentyä kun vaihdevuodet lähestyvät.

Onko ollut stressiä? Joskus se voi vaikuttaa vasta kuukausien päästä kiertoon ja tosiaan myös lyhentävästi.

Joo, toivottavasti vaan stressistä johtuvaa. Olen kyllä helposti stressaantuvaa tyyppiä ja tässä vuoden vaihteessa on ollut monenlaista. Toisaalta kyllä kovempaakin stressiä on ollut mutta ei ole aiemmin kiertoon vaikuttanut millään tavalla. Toivottavasti tämä on vain väliaikainen häiriö ja vuoto loppuu viikonlopun aikana ja palaa sen jälkeen normaaliin. Helpottaa sentään tieto että 3 kuukautta sitten on otettu puhdas papa ja ultra...

Viimeksi muokattu:
No tavallaan nuorilla kuukautiskierto häiriintyy aika helposti, koska hormonitoiminta on vielä epäbalanssissa, sama se taitaa olla ikääntyvillä naisilla, eli hormonitoiminta alkaa heikentyä. Siksi stressi vaikuttaa siihen vaikka aikaisemmin ei näin ole käynyt. Munasarjat vanhenee.

Kai se on vaan hyväksyttävä että kroppa vanhenee vaikka mieli ei. Alkoi vaan huolestuttaa jo kun vuosin ihan "hulluna", ja vuoto oli paljon verisempää kuin normaalisti. Wc-käynnillä tuntui että verta lirisee enemmän kuin virtsaa. Tänään kuitenkin vuoto on rauhoittunut, niinkuin yleensäkin 4-5 kiertopäivänä.

Nyt vaan jännätään milloin seuraava vuoto alkaa. Toivotaan että tämä oli ainutkertainen häiriö ja kierto on taas jatkossa se suht normaali. Todellakin toivon ettei taas kohta ala kun olisi ns. normaalikierron mukainen alkamispäivä. Gyne puhui puhelimessa hormonikierukasta jos vuotohäiriö jatkuu, mutta en ihan heti halua mitään sellaista. Muistissa on hormonaalisen ehkäisyn aiheuttamat vaivat (monta pillerimerkkiä tuli aikoinaan kokeiltua ja jokaisesta tuli erilaisia oireita, pääasiassa jatkuva runsas tiputteluvuoto).

Viimeksi gyne muuten puhui pco:sta ja muistan että tätä tutkittiin minulla nuorempanakin munasarjakipujen vuoksi. Virallisesti tätä ei kuitenkaan ole koskaan todettu, vaikka minulla on nuoresta pitäen ollut monia pco:n oireita, kierto on tosin ollut säännöllinen (mutta runsas vuotoinen). Syksyisellä käynnillä gyne sanoi että minulla on ikäisekseni paljon munarakkuloita ja kysyikin onko pco:ta koskaan todettu.

Yhteistyössä