"Hei kutsukaa meidätkin sitten häihinne. Sori kun me ei teitä kutsuttu."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maikkumors
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maikkumors

Vieras
Ollaan tässä jonkun aikaa suunniteltu häitä / monet ystävät ja tuttuvat kyselee tai tietää että varmaan tässä jossain vaiheessa lähiaikoina mennään.

Mutta joo, asiaan. Mitä mieltä olet kommenteista "hei kutsukaa sitten meidätkin. sori kun me ei teitä kutsuttu häihin, mutta kun pidettiin vaan niin pienet"

No joo siis. Tietenkinhän me itse kutsutaan ne ihmiset häihin, keitä halutaan. Ja muut ihmiset kutsuu häihin, keitä haluavat. Ymmärrän nämä pointsit täysin. Mutta millä logiikalla sitten ihmiset sitten laukoo näitä kommentteja "hei me ei kyllä kutsuttu teitä häihin, mutta kutsukaa te silti meidät".

Itse olen ollut VAIN kaksissa häissä, ikää mulla on jo lähes 35 v. Eli kuvastaa hyvin sitä, että tuttavapiiristäni hyvin moni on pitänyt pienet häät tai sitten en ole ollut riittävän hyvä ystävä kavereille, että olisin itse päässyt heidän häihin. Jonka tavallaan ymmärrän. Mutta jos en kuulu jonkun ihmisen lähipiiriin, jotta saisin kutsun häihin, niin miksi he sitten olettavat, että heidät kutsuttaisiin meidän häihin? Vaikka olisimmekin pitämässä hieman isommat häät kuin he. Juuri tähänkö vedoten?

Jotenkin moukkamaista oikein anella kutsua itselleen... Te teette juuri niinkuin itse haluatte.

Me ollaan myös järjestämässä häitä ja me aiotaan olla tasan tarkkoja siitä ketä sinne halutaan ja ketä ei... Me ei esim. kutsuta kavereiden lapsia ollenkaan, koska ollaan nähty se meininki... (Kun kaikkien lapset on yhtä aikaa paikalla, ei hyvä).

Mitäpä jos se onkin vaan sellainen "kohteliaisuusfraasi"? Jospa ne ei ihan oikeasti odotakaan kutsua, mut kun nyt jotain pitää sanoa, kun asiasta tulee puhe..

Musta siihen voi vastata, että juhlitaan mekin ihan pienellä porukalla.

[QUOTE="hepskukkuu";27929458]Mitäpä jos se onkin vaan sellainen "kohteliaisuusfraasi"? Jospa ne ei ihan oikeasti odotakaan kutsua, mut kun nyt jotain pitää sanoa, kun asiasta tulee puhe..

Musta siihen voi vastata, että juhlitaan mekin ihan pienellä porukalla.[/QUOTE]

Tuskin kohteliaisuus, jos näiden tuttavien puolelta sitten tulee suunnitteluja "joo me voitais tulla sinne ja sinne yöksi" tai että "haluttais kyllä kovasti mukaan vaikka te ette meidän häihin päässytkään"

No sinä kutsut ketä haluat. Voit sinäkin halutessasi sanoa, että ette halua liian suuria häitä ja vieraslistaa pitä karsia. Toki et ole velvollinen selittelemään.

Kuka muuten haluaa vapaaehtoisesti häihin kutsun? Mä en tykkää juhlista (olen hirveä ihminen, tiedän) Toivon aina, ettei kukaan kutsuisi meitä häihin tms..
Joiden läheisten (veljeni esim. )häihin toki menen ihan mielelläni.

Miksi pidätte isot häät, vaikka tuttavapiirinne on pieni? Jotenkin koomista, jos ei ole kovin sosiaalinen ja kovasti ystäviä omaava ihminen ja sitten isoihin häihin tulee kaikkia epämääräisiä ihmisiä syömään ja juomaan, joille ette edes merkitse oikein mitään. Mikä tarkoitus sillä on?

Mä olen myös miettinyt tota. Kolmen kaverini häihin meidät on kutsuttu, muut naimisiinmenneet ovat pitäneet pienet häät ja osan liitoista ollaan kuultu vasta jälkeenpäin. Jos nyt itse juhlat järkkäisimme, haluaisin mieluummin kutsua kavereita kuin sukua (tietenkin myös lähimmät sukulaiset) mutta vähän ehkä häiritsee ettei meitä ole aikaisempiin häihin kutsuttu. Ihan tyhmää, tiedän.

[QUOTE="vieras";27929505]Miksi pidätte isot häät, vaikka tuttavapiirinne on pieni? Jotenkin koomista, jos ei ole kovin sosiaalinen ja kovasti ystäviä omaava ihminen ja sitten isoihin häihin tulee kaikkia epämääräisiä ihmisiä syömään ja juomaan, joille ette edes merkitse oikein mitään. Mikä tarkoitus sillä on?[/QUOTE]
Olenko sanonut, että tuttavapiiri on pieni? Lähinnä kyse on minun tuttavista, jotka haluaa kutsun häihin vaikka eivät ole itse kutsuneet minua. Ja olenko puhunut suurista häistä? Vieraita tulee ehkä n. 60, joista suurin osa pelkkiä ystäviä/pariskuntia, oman ikäisiä. Toki parhaat ystävät ovatkin kutsuneet häihinsä, mutta tällaiset vanhat koulukaverit ja ehkä hieman "meneet ystävät" eivät. Ja ihmettelen heidän logiikkaa.

Itse en ole epäsosiaalinen. Kaveripiirini supistui vaan minimiin, kun muutin miehen perässä toiselle paikkakunnalle ja opiskelukaverini jäivät toiselle. Ja he alkoivat mennä naimisiin, mua ei kutsuttu koska välimatkasta johtuen ehkä etäännyin. Uudet, täältä saamani kaverit ovat kutsuneet minut häihin. Nämä vanhat eivät, mutta nyt kyselevät kutsun perään.

Eikä tehdä tästä ongelmaa. Kysyn vaan ihmisten logiikkaa???

En kutsuisi sellaisia jotka eivät ole kutsuneet minua. Poikkeuksena ehkä sellaiset jotka ovat "karanneet" naimisiin eivätkä ole kutsuneet siis ketään. Mutta kyllä minä muuten ajattelisin niin, että jos en jollekulle ole tarpeeksi läheinen häävieraaksi, niin ei sitten ole hänkään minulle.

Ap:n tuttavat ovat tosi juntteja. Mahdollisiin tuputuksiin vastaisin joko suoraan että mekin pidämme pienet häät, et ole kutsuttu tai sitten että vieraslistaa ja häiden kokoa ei ole päätetty, kutsu tulee sitten jos päätämme pitää isommat häät.

[QUOTE="vieras";27929532]mutta vähän ehkä häiritsee ettei meitä ole aikaisempiin häihin kutsuttu. Ihan tyhmää, tiedän.[/QUOTE]

Tätä mä mietin myös. Mulla on yks kaveri, vanha lukioaikainen. Ollaan pidetty kuukausittain yhteyttä. Meni naimisiin lähipiirin läsnäollessa (about 10 henk). Nyt utelee hääkutsua. Jotenkin tekis mieli näpäyttää sitä, ja olla kutsumatta. Tiedän tyhmää. Ehkä jätän kutsumatta, ei ole kyse pelkästä näpäytyksestä. Vaan ehkä vaan on etäännytty kuitenkin.

No entä mitä tekisitte päinvastaisessa ongelmassa - olen ollut monissa kaverin häissä ja omiin en halua heitä kutsua, koska eivät ole niin läheisiä ystäviä kuitenkaan?

No entä mitä tekisitte päinvastaisessa ongelmassa - olen ollut monissa kaverin häissä ja omiin en halua heitä kutsua, koska eivät ole niin läheisiä ystäviä kuitenkaan?

Öh, no miksi olet ottanut kutsun vastaan ja mennyt kaverin häihin, jos koet ettet ole niin hyvä ystävä kuitenkaan? itse ainakin kieltäytyisin kutsusta, jos ei haluaisi mennä paikan päälle.

No se nyt on vain huonoa käytöstä ruinata kutsua häihin. Itse en piittaisi mitään tuollaisista kommenteista ja kutsuisin juuri ne minulle tärkeimmät ihmiset sinne. Aikoinaan kun naimisiin menimme niin kutsujen kanssa tuli jotain ihme säätöä. Miehen entinen kaveri (paino sanalla entinen) laittoi viikko ennen häitämme tulikivenkatkuisen viestin,jossa kiitti kutsusta jota siis ei ollut saanut. Samoin minun kaukaiset serkkuni ruinasivat kutsun,jonka myös saivat. Lopputulos kuitenkin oli ettei kukaan heistä häihin saapunut.

Mä olen itse asiassa juuri tuollainen. Mulla on muutama todella läheinen ystävä, jotka eivät olleet häissämme, koska häissämme ei ollut kuin vanhemmat ja sisarukset eli ei yhtään kaveria eli siis ne kuuluisat pienet häät. Jos ystäväni pitävät isohkot perushäät, olettaisin kyllä saavani kutsun. Niin kuin olen saanutkin sen ainoan kaverin häihin, joka naimisiin on porukasta mennyt. Mieheni ei halunnut isoja häitä, joten kunnioitin hänen toivettaan.

Oma mielipiteeni on, että käyttäydyt huonosti jos olet kerran itse käynyt heidän häissään (=olivat tarpeeksi läheisiä siihen) mutta et kutsu heitä itse. Jos koet että he eivät ole läheisiä, ei sinun olisi pitänyt osallistua heidänkään häihinsä. Tuo että käyt kyllä itse mutta et ole valmis heitä kutsumaan kuulostaa siltä että noukit kirsikat kakusta ja käytät muita hyväksesi.

[QUOTE="a p";27929626]Öh, no miksi olet ottanut kutsun vastaan ja mennyt kaverin häihin, jos koet ettet ole niin hyvä ystävä kuitenkaan? itse ainakin kieltäytyisin kutsusta, jos ei haluaisi mennä paikan päälle.[/QUOTE]

Siis mähän olen ollut iloinen hääkutsusta, ei me ventovieraita olla vaan ihan kavereita, tekemisissä toistemme kanssa useinkin. Mutta jos omat häät on isot ja kaveriporukka laaja niin pitää jollain lailla karsia. Eihän se mun päätökseni ole, jos joku mut haluaa kutsua häihinsä, ja mielelläni menen. Ihan kohteliastakin mennä, jos toinen kerran haluaa, että jaan tärkeän päivän hänen kanssansa.

[QUOTE="eräs";27929654]Mä olen itse asiassa juuri tuollainen. Mulla on muutama todella läheinen ystävä, jotka eivät olleet häissämme, koska häissämme ei ollut kuin vanhemmat ja sisarukset eli ei yhtään kaveria eli siis ne kuuluisat pienet häät. Jos ystäväni pitävät isohkot perushäät, olettaisin kyllä saavani kutsun. [/QUOTE]

Vaikkakin miehen pyynnöstä olette pitäneet pienet ja intiimit häät, niin silti ette ole halunneet kutsua edes parhaita ystäviänne mukaan. Silloin on mielestäni väärin odottaa kutsua toiseltakaan. Vaikka olisi miten hyvä ystävä tahansa. Ei kuitenkaan niin hyvä, ettei mahtunut mukaan niihin pieniin ja intiimeihin häihin.

[QUOTE="a p";27929693]Vaikkakin miehen pyynnöstä olette pitäneet pienet ja intiimit häät, niin silti ette ole halunneet kutsua edes parhaita ystäviänne mukaan. Silloin on mielestäni väärin odottaa kutsua toiseltakaan. Vaikka olisi miten hyvä ystävä tahansa. Ei kuitenkaan niin hyvä, ettei mahtunut mukaan niihin pieniin ja intiimeihin häihin.[/QUOTE]

No, minusta olisi outoa, jos mun kuusi todella läheistä ystävää (plus kolmella avec eli yht. 9) olisi kutsuttu, ja sitten ei olisi kutsuttu miehen läheisiä ystäviä. Tai jos olisi kutsuttu miehen läheiset ystävät myös, niin yht´äkkiä vieraslista olisikin sitten ainakin tuplaantunut. Nyt vieraita oli 13.

[QUOTE="eräs";27929714]No, minusta olisi outoa, jos mun kuusi todella läheistä ystävää (plus kolmella avec eli yht. 9) olisi kutsuttu, ja sitten ei olisi kutsuttu miehen läheisiä ystäviä. Tai jos olisi kutsuttu miehen läheiset ystävät myös, niin yht´äkkiä vieraslista olisikin sitten ainakin tuplaantunut. Nyt vieraita oli 13.[/QUOTE]

miksi sinun mielestä todella läheisillä ystävilläsi ei ole sitten oikeus ajatella, että heidän vierasmäärä tuplaantuu, jos he kutsuvat myös ne, jotka eivät kutsuneet heitä häihinsä?

miksi sinun mielestä todella läheisillä ystävilläsi ei ole sitten oikeus ajatella, että heidän vierasmäärä tuplaantuu, jos he kutsuvat myös ne, jotka eivät kutsuneet heitä häihinsä?

No mun mielestä ei voi verrata ollenkaan isohkoja ja pieniä häitä. Jos olisimme pitäneet 60 hengen häät, joita alunperin kaavailtiin, olisivat nuo läheiset ehdottomasti kutsuttu. Jos kaverini itse pitää esim. 80-100 hengen häät, niin mielestäni on ihan loogista olettaa, että saan kutsun.

[QUOTE="vieras";27929745]Ihan teiniongelma. Et tiedä ketkä ovat läheisiä ja haluat näpäyttää heitä syystä, että ovat pitäneet pienet häät ja kuitenkin haluavat sinun häihisi.[/QUOTE]
Esim. lukioaikaiseen ystävääsi pidät yhteyttä kuukausittain ja nyt kun kysyy kutsua eli haluaisi tavata, vaikka on ehkä pitkänkin matkan päässä, niin skitsahdat ("hylkäsit" minut, et saa kutsua, tajusin, että ollaan etäännytty). Kutsu nyt vaan rehellisesti ne ketä haluat ja älä sotke siihen mitään kummallisia juttuja.

• Tykkää
Reactions: lörppö
[QUOTE="hepskukkuu";27929458]Mitäpä jos se onkin vaan sellainen "kohteliaisuusfraasi"? Jospa ne ei ihan oikeasti odotakaan kutsua, mut kun nyt jotain pitää sanoa, kun asiasta tulee puhe..

Musta siihen voi vastata, että juhlitaan mekin ihan pienellä porukalla.[/QUOTE]

Minäkin luulen että on kehteliasuusfraasi kyseessä ;)
Kun me aikoinaan mentiin naimisiin me yritettiin se pitää viimeiseen asti juurikin salassa paitsi kutsun saaneilta.
No pienet häät haluttiin sillä muuten jos kaikki olisi kutsuttu olisi ollut varmaan 150henkilöä kasassa.
Osa sitten oli jutelleet (sukulaiset siis keskenään) ja kun meidät näkivät tuli he kaupoilla onnittelemaan ja tuli sitten,
hei kutsukaan meidätkin sitten.
Öh, ne kutsut oli jo lähetetty?!

Samaa fraasia sain kuunnella kun esikoista odotin,
ilmoittele jos tarvitset lapsenlikkaa niin minä tulen mielelläni.
Rvaa montako kertaa luulin että he oikeasti haluaa lapsenlikaksi ja monoastiko he tuli :(
Ei ikinä :( :(
Tämä on syy miksi itse en pidä ollenkaan moisesta "kohteliasuus fraasista"
ja joskus jopa oma äiti on minulle huomauttanut kun sukulainen odottaa lasta että pitää kohteliaisuudesta tarjoutua lapsenlikaksi samoin jos on joku sukulainen menossa naimisiin pienesti niin pitää kohteliaisuudesta sanoa että olisit muka kiinnostunut menemään heidän häihin..
Samoin oma mummonikin tekee, kohteliaisuudesta.

Minä olen varmaan täysi moukka mutta minä en moisia turhia lupauksia ja "kohteliaisuuksia" suustani lauo.

Silloin satutti paljon kun olin väsynyt esikoisen äiti,
ja kukaan ei oikeasti auttanut.
Silloin viimeistään huomaat kuinka yksin olet :(
Toista kun odotin tuli taas samoja kohteliasuuksia jotka tyrmäsin kuulemma (mummonikin mielestä epäkohteliaasti)
sanomalla heti ettei tarvitse lupauta hoitamaan ja hyvin olen pärjännyt jo esikoisenikin kanssa jolla oli myös "hoitajia" jotka ei oikeasti sitä tarkoittaneet.

Arvata saattaa kuinka vanhukset minut sätti, huonoista käytöstavoista ja kuinka moni oikeasti taas tuon kohteliasuuden sanottuaan huokaisi helpotuksesta kun huomasi minun tietävän ettei he oikeasti sitä tarkoita että halusi ikinä olla lapsenlikkoina.