"Hei kutsukaa meidätkin sitten häihinne. Sori kun me ei teitä kutsuttu."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maikkumors
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27929817]ma ymmarran hyvin,jos ihmiset pitaa pienet haat eika kutsu ku sukulaisia mutta sita en ymmarra,etta polttareihin kelpaa mutta ei edes pienten haitten jatkoille???[/QUOTE]

Mutta näin saadaan kunnon polttarit ja rahat kynittyä ei häihin kutsutuiltakin pois :laugh:

P.S mutta tosiaan minustakin on todella epäkohteliasta kutsua polttareihin,
kelpaan maksajaksi
mutta ei sitten häihin vieraaksi nauttimaan.

Minusta rajaiset kutsuttavien suhteen tehdään ihan muulla perusteella kuin onko oltu heidän häissä vai ei. Jos vihkiminen on perhepiirissä, niin se on silloin niin. Jos vihillä käydään salaa, niin sitä pariskuntaako ei sitten kutsuttaisi kenenkään häihin? Jos pitää isot häät niin rajat niissäkin on vedettävä johonkin. Itse en ole naimisissa(ja tuskin menossakaan), häissä olen ollut useastikkin ja kolme parasta ystävää on mennyt naimisiin vain todistajien/vanhempiensa läsnäollessa. Siitä huolimatta kutsuisin heidät, jos olisin menossa naimisiin pienehköillä seremonioilla ja suppealla juhlaväellä. Ja aika moni sellainen jonka häissä olen ollut jäisi kutsutta.

Voi jessus sentään. Sun ei tarvi kutsua ketään, ketä et koe tarpeeksi läheiseksi siihen vaikka he sanoisivat mitä. Mutta on erittäin lapsellista olla kutsumatta vain sen vuoksi, että et itse saanut kutsua heidän häihinsä, jos ovat vielä olleet erittäin pienet häät.

Me pidimme juurikin erittäin pienet häät, jossa olivat vain vanhempamme ja sisaruksemme. Ei yhtään kaveria kummallakaan. Ei mitään jatkoja, söimme vain porukalla. Enpä tiedä loukkaantuiko läheiset ystävät, mutta häihinsä ollaan kyllä kutsu saatu. Eivät ainakaan sanoneet loukkaantuneensa. Yhden hyvän ystäväni kaasoksikin pääsin. Emme vain tykkää olla huomion keskipisteenä ja siksi emme halunneet yhtään tuon suurempia häitä, miten tuo asia voi olla joillekin ongelmallista? Ei se tarkoita sitä, etteikö ystävät olisi tärkeitä, ovat he. Mutta juurikin se, että kun molempien hyvät ystävät ja kaverit kutsuu puolisoineen ja lapsineen, eivät häät ole enää pienet. Plus että sitten kun olisi jo sen kokoiset häät, niin tokihan sukulaisetkin sitten haluaisivat kutsut. Miten voi tuollaisesta vetää herneet nenään, en ymmärrä.

[QUOTE="vieras";27930107]Voi jessus sentään. Sun ei tarvi kutsua ketään, ketä et koe tarpeeksi läheiseksi siihen vaikka he sanoisivat mitä. Mutta on erittäin lapsellista olla kutsumatta vain sen vuoksi, että et itse saanut kutsua heidän häihinsä, jos ovat vielä olleet erittäin pienet häät.

Me pidimme juurikin erittäin pienet häät, jossa olivat vain vanhempamme ja sisaruksemme. Ei yhtään kaveria kummallakaan. Ei mitään jatkoja, söimme vain porukalla. Enpä tiedä loukkaantuiko läheiset ystävät, mutta häihinsä ollaan kyllä kutsu saatu. Eivät ainakaan sanoneet loukkaantuneensa. Yhden hyvän ystäväni kaasoksikin pääsin. Emme vain tykkää olla huomion keskipisteenä ja siksi emme halunneet yhtään tuon suurempia häitä, miten tuo asia voi olla joillekin ongelmallista? Ei se tarkoita sitä, etteikö ystävät olisi tärkeitä, ovat he. Mutta juurikin se, että kun molempien hyvät ystävät ja kaverit kutsuu puolisoineen ja lapsineen, eivät häät ole enää pienet. Plus että sitten kun olisi jo sen kokoiset häät, niin tokihan sukulaisetkin sitten haluaisivat kutsut. Miten voi tuollaisesta vetää herneet nenään, en ymmärrä.[/QUOTE]

Juuri näin. Meillä oli hyvin samantyylinen tilanne.

En kutsuisi sellaisia jotka eivät ole kutsuneet minua. Poikkeuksena ehkä sellaiset jotka ovat "karanneet" naimisiin eivätkä ole kutsuneet siis ketään. Mutta kyllä minä muuten ajattelisin niin, että jos en jollekulle ole tarpeeksi läheinen häävieraaksi, niin ei sitten ole hänkään minulle.

:O Ajatteleeko jotkut ihmiset oikeasti näin?

Minä olen luullut, että häihin kutsutaan ne, kenen halutaan olevan paikalla juhlistamassa omaa naimisiin menoa. Ei niitä kenen häihin itse tulevaisuudessa haluaisi mennä tai kenen häissä on ollut.

Ala-asteella jätettiin kavereita kutsumatta synttäreille siksi, että itse ei päässyt toisen synttäreille, mutta onko aikuiselle ihmiselle tärkeämpää ajatella "kostoa" kutsumattomuudesta vai sitä kenet oikeasti haluaa paikalle? Yksikään kaveri ei muutu paremmaksi vaikka kuinka kutsuisi minut häihinsä, kyllä se ystävyys punnitaan ihan jollain muulla kun hääkutsulla..

[QUOTE="hmm";27930020]herää taas kysymys, miksi ylipäätään mennään naimisiin? siksi että halutaan se avioliitto vai siksi että halutaan ne tietynlaiset häät?[/QUOTE]

tai kenties siksi että voi näyttää pitkät niille jotka ei kutsunut sua omiin häihinsä, sit voi antaa samalla tavalla takaisin ja jättää nekin pissipäät kutsumatta (vaikka meillä onkin kahdensadanviidenkymmenen hengen häät johon on tulossa kaikki naapurikaupan kassasta äiti teresaan) :) kosto, kateus ja kiusaaminen, kolmen koon sääntö nykymorsiammille. Rakkaudesta viis.

Minua on aina vierastuttanut nämä häähullut. Itse inhoan häitä yli kaiken. En pysty katsomaan hääaiheisia ohjelmiakaan ilman pahoinvointia ja aina hääkutsun tullessa yritän kaikkeni, ettei tarvitse mennä. Pystyn kyllä iloitsemaan avoimesti toisen onnesta, mutta itse avioliittoa en pidä arvossa. Minusta se on pelkkä turha rituaali. Kaksi toisiaan rakastavaa ihmistä kyllä rakastavat toisiaan ilman seremonioitakin. Toisaalta elän ihmisen kanssa, joka haluaisi naimisiin.

Mitä aloittajan kysymykseen tulee: jos haluat tuollaiset ihmiset häihinne, sen kun kutsutte. Eihän sillä pitäisi olla väliä, oletko itse ollut heidän häissään vai ette. Jos ette halua heitä häihinne, älkää kutsuko. Siinä se. Mitä mieltä tuosta kommentista sitten pitäisi olla? Pitäisikö mollata kommentin sanojaa vai mitä? En näe mitään syytä siihenkään.

[QUOTE="hepskukkuu";27929458]Mitäpä jos se onkin vaan sellainen "kohteliaisuusfraasi"? Jospa ne ei ihan oikeasti odotakaan kutsua, mut kun nyt jotain pitää sanoa, kun asiasta tulee puhe..

Musta siihen voi vastata, että juhlitaan mekin ihan pienellä porukalla.[/QUOTE]

Siis epäkohteliaisuusfraasia tarkoitat? Kukaan käytöstavat omaava ei kutsu iteään yhtään mihinkään...

[QUOTE="ama";27930129]:O Ajatteleeko jotkut ihmiset oikeasti näin?

Minä olen luullut, että häihin kutsutaan ne, kenen halutaan olevan paikalla juhlistamassa omaa naimisiin menoa. Ei niitä kenen häihin itse tulevaisuudessa haluaisi mennä tai kenen häissä on ollut.

Ala-asteella jätettiin kavereita kutsumatta synttäreille siksi, että itse ei päässyt toisen synttäreille, mutta onko aikuiselle ihmiselle tärkeämpää ajatella "kostoa" kutsumattomuudesta vai sitä kenet oikeasti haluaa paikalle? Yksikään kaveri ei muutu paremmaksi vaikka kuinka kutsuisi minut häihinsä, kyllä se ystävyys punnitaan ihan jollain muulla kun hääkutsulla..[/QUOTE]

"Minä olen luullut, että häihin kutsutaan ne, kenen halutaan olevan paikalla juhlistamassa omaa naimisiin menoa."

Eli kun kaverisi ei ole kutsunut sinua, niin hän ei ole halunnut sinua paikalle. Sinun sen sijaan on haluttava samainen kaveri omiin häihisi?

Tiedäthän että on olemassa ihmisiä jotka ovat aina menossa muille kylään (jopa kutsuvat itse itsensä), mutta eivät koskaan kutsu itse vieraita... vastavuoroisuutta kiitos.

Meillä tytärpuolen häihin tuli ohjeistus ketkä saa tulla paikalle: me (morsion isä ja minä eli vaimo ja meidän lapset, joista yksi jo muualla asuva täysi-ikäinen). Kun tämä meidän täysi-ikäinen sitten kysyi tältä naimisiin menevältä sisko(puole)ltaan voiko hänen sulhonsakin tulla, asuu siis tämän kanssa ja olisi saanut tältä kyydin hieman hankalassa paikassa olevalle hääpaikallekin (ettei sulhon olisi tarvinnut ajella taas sieltä tuntia kotiin ja sitten tulla hakemaan illan päätteeksi taas sama reissu). Me tulimme juhlapaikalle maantieteellisesti ihan eri suunnasta joten noutaminen olisi tehnyt meille ylimääräisen puolentoistatunnin hakureissun per matka. No, morsion sanoi että vieraslista on rajoitettu valitettavasti ja kertoi paikkojen olevan täynnä ja pahoitteli yms yms. ettei tämä nyt käynyt. Asia oli ok ja edettiin sitten sen pidemmän kuskauskaavan mukaan. Itse juhlissa selvisikin, että a) siellä oli toistakymmentä tyhjää paikkaa b) monet olivat tulleet paikalle (itse kertoivat) niin että hääpari oli kutsunut heidät ihan viime hetkillä, siis tyyliin edellisenä päivänä....

No ei jäänyt kovin hyvä maku niistäkään järjestelyistä, mutta kukin tavallaan...

Sanoisin, että tutulta kuulostaa juu :laugh: yksi ns. "ystävä" jonka kutsuin rääppiäisiin häiden jälkeen avautu miten ikävää oli kun ei tullu kutsua häihin kun olis niin halunnu. Minä siihen, että ethän itsekään kutsunu meitä puoli vuotta aiemmin oli hänen häät ja siihen tuli juuri tuo "meillä oli vaan pienet häät".
Joopa joo :saint:

Mut kutsuttiin kaverin polttareihin suurinpiirtein näin: moi, meillon pienet perheen kesken järjestettävät häät x.x. päivänä, mutta ajattelin pitää mukavan mökki-illan kavereille y.y. päivänä. tervetuloa klo sejase, uikkarit mukaan ja yöksikin saa jäädä.

Kutsu oli mielestäni tosi kiva ajatuksenakin ja ilomielin lähdin sinne mökille, mulla oli silloin just vuoden täyttävä kuopus kotona ja en ollut oikeastaan missään ollutkaan ilman häntä, imetinkin vielä vähäsen. Kaveriporukalla keksittiin kivat turvenaamiojutut morsiolle ja vietiin hyvät nyyttäritarjottavat.

Illan mittaan selvisikin että mut oli kutsuttu paikalle kuskiksi! Imetykseni oli kaikkien tiedossa ja olivat ajatelleet etten juo mitään (kuten en juonutkaan) ja sitten saunomisen jälkeen alkoikin melkoinen ralli kaikenmaailman paikkoihin. Puolenyönjälkeen olin ihan poikki ja kun kyselin että koskahan pääsis nukkumaan, niin mahtiehdotus oli "nuku autossa, me kyllä jaksetaan bailata"!

[QUOTE="vieras";27930708]Meillä tytärpuolen häihin tuli ohjeistus ketkä saa tulla paikalle: me (morsion isä ja minä eli vaimo ja meidän lapset, joista yksi jo muualla asuva täysi-ikäinen). Kun tämä meidän täysi-ikäinen sitten kysyi tältä naimisiin menevältä sisko(puole)ltaan voiko hänen sulhonsakin tulla, asuu siis tämän kanssa ja olisi saanut tältä kyydin hieman hankalassa paikassa olevalle hääpaikallekin (ettei sulhon olisi tarvinnut ajella taas sieltä tuntia kotiin ja sitten tulla hakemaan illan päätteeksi taas sama reissu). Me tulimme juhlapaikalle maantieteellisesti ihan eri suunnasta joten noutaminen olisi tehnyt meille ylimääräisen puolentoistatunnin hakureissun per matka. No, morsion sanoi että vieraslista on rajoitettu valitettavasti ja kertoi paikkojen olevan täynnä ja pahoitteli yms yms. ettei tämä nyt käynyt. Asia oli ok ja edettiin sitten sen pidemmän kuskauskaavan mukaan. Itse juhlissa selvisikin, että a) siellä oli toistakymmentä tyhjää paikkaa b) monet olivat tulleet paikalle (itse kertoivat) niin että hääpari oli kutsunut heidät ihan viime hetkillä, siis tyyliin edellisenä päivänä....

No ei jäänyt kovin hyvä maku niistäkään järjestelyistä, mutta kukin tavallaan...[/QUOTE]

no mut tässä pitää muistaa, että kyse oli tytärPUOLESTA ja niistä "meidän lapsista". Se olisi kai ollut ihan sama, miten tytärPUOLI olisi nämä juhlat järjestänyt niin sulla olis ollu paskan maku.

Josko morsian ei halunnut tuntematonta ihmistä omiin häihinsä teidän kuljetusongelmienne takia???

[QUOTE="vieras";27930759]Mut kutsuttiin kaverin polttareihin suurinpiirtein näin: moi, meillon pienet perheen kesken järjestettävät häät x.x. päivänä, mutta ajattelin pitää mukavan mökki-illan kavereille y.y. päivänä. tervetuloa klo sejase, uikkarit mukaan ja yöksikin saa jäädä.

Kutsu oli mielestäni tosi kiva ajatuksenakin ja ilomielin lähdin sinne mökille, mulla oli silloin just vuoden täyttävä kuopus kotona ja en ollut oikeastaan missään ollutkaan ilman häntä, imetinkin vielä vähäsen. Kaveriporukalla keksittiin kivat turvenaamiojutut morsiolle ja vietiin hyvät nyyttäritarjottavat.

Illan mittaan selvisikin että mut oli kutsuttu paikalle kuskiksi! Imetykseni oli kaikkien tiedossa ja olivat ajatelleet etten juo mitään (kuten en juonutkaan) ja sitten saunomisen jälkeen alkoikin melkoinen ralli kaikenmaailman paikkoihin. Puolenyönjälkeen olin ihan poikki ja kun kyselin että koskahan pääsis nukkumaan, niin mahtiehdotus oli "nuku autossa, me kyllä jaksetaan bailata"![/QUOTE]

Jopas oli törkeetä! Kuskasitko sitten porukkaa koko yön? Mä olisin kiittänyt kivasta illasta ja suunnannut kotiin sitten kun olisin halunnut, ei noin voi tehdä! Eri asia jos kysyy etukäteen että haittaisko sua olla kuskina mutta ei noin.

Ala-asteella jätettiin kavereita kutsumatta synttäreille siksi, että itse ei päässyt toisen synttäreille, mutta onko aikuiselle ihmiselle tärkeämpää ajatella "kostoa" kutsumattomuudesta vai sitä kenet oikeasti haluaa paikalle? Yksikään kaveri ei muutu paremmaksi vaikka kuinka kutsuisi minut häihinsä, kyllä se ystävyys punnitaan ihan jollain muulla kun hääkutsulla..[/QUOTE]

On ihan oma tulkintasi tuo "kosto". Minä en ajattele sitä kostona, joten älä tunge tulkintaasi minun suuhuni. Minähän selitin, että jos henkilön X mielestä emme ole lähipiiriä, niin en minäkään voi pitää henkilöä X lähipiirinäni. Se ei ole kosto, vaan järkevä tulkinta kaveruuden tasosta.

Sama asia esim. jos joku kutsuu toisen kylään ja toinen ei ikinä tee vastakutsua - sillonhan sen kutsujan pitää tehdä johtopäätös että hän on pitänyt kaverisuhdetta parempana, mutta olikin väärässä. Eikö silloin vain nolaa itsensä jos kuitenkin kutsuu vielä toista kylään (kun toinen on selkeästi osoittanut, ettei kaveruus ole "kyläilytasolla")?

Ihan samalla lailla, jos on osoittautunut ettei toisen mielestä kaveruus ole "häätasolla", niin molemminpäinhän se toimii. Olematta yhäkään mikään kostotoimenpide. Fiksu ihminen nyt vain osaa sopeutua tilanteisiin, ja jos osoittautuu että itse on tulkinnut kaverisuhteen paremmaksi ja läheisemmäksi mitä se onkaan, niin tyhmäähän silloin olisi pitää yksipuolisesti suhdetta muka "korkeammalla" tasolla. Minusta se on/olisi noloa molemmille osapuolille.

Ihmeellisiä päätelmiä. Ilmeisesti minulla ei ole oikeutta mennä vieraaksi kenenkään häihin, vaikka kutsuttaisiin, kun en aio koskaan itse naimisiin mennä ja omia häitä järjestää.

Useimmista ihmisistä on mukavampaa olla juhlissa vieraana, kuin juhlien keskipisteenä saati juhlien maksajana. Useat joutuvat rajoittamaan vierasmäärää myös tilojen rajoitusten vuoksi. Miksei tuota voisi ottaa ihan vain kohteliasuutena, että toinen haluaisi mielellään tulla minun järjestämiini juhliin ja haluaisi tulla juhlimaan minulle tärkeää päivää? Miksi pitää kyräillä kuin ala-asteikäinen pikkutyttö? Sen verran pitäisi jokaisen suomalaisenkin osata small talkia, että keksii jotain ympäripyöreää, tyyliin ei olla vielä lyöty vieraslistaa lukkoon, tila on pieni ja meillä on paljon läheisiä tms. vastaavaa.

Aivan samaa mieltä. En millään jaksaisi seurata sainko kutsun vaiko en ja kutsunko itse vaiko en. Puuduttavan lapsellista hommaa olisi.

Mun mielestä jokaisen pitää pitää omanlaisensa häät. En ymmärrä ollenkaan, että pitäisi jättää joku kutsumatta sen takia, ettei ole ollut hänen häissään, tai kutsua joku pakosti sen vuoksi, että on ollut hänen häissään. Joku haluaa pitää pienet häät ja joku isommat. Olisi tyhmää, jos pitäisi pitää pienet häät sen vuoksi, kun muut ovat pitäneet pienet hää,t tai suuret häät, kun muillakin on ollut suuret häät.
Ilmankos ihmisten kanssa käyminen on mennyt niin hankalaksi, kun pitää miettiä asiat noin monimutkaisesti eikä sen mukaan, mitä oikeasti haluaa.

höh. En ihan ymmärrä.
Jos lapsi haluaa pitää leikkisynttärit ja kutsua kaksi vierasta jotta saa leikkiä rauhallisia leikkejä pitkään, ja joku toinen tai vaikka sama lapsi haluaa toisena vuonna pitää isot juhlat ja leikkiä leikkejä, joissa tarvitaan enemän porukkaa.
Niin sinä vuonna tuota lasta ei sitten kutsuta kavereiden synttäreille kun se on kutsunut vaan kaksi. Ja seuraavana vuonna kutsutaan.
Itse ajattelen, että jos joku tulee mun juhliin, niin se on mulle suosionosoitus, en niin että hähää, nytpä jäit kutsun velkaa.

Niin ja sama juttu häiden suhteen. Jos haluaa pitäää pienet perhehäät, niin se tarkoitta sitten sitä että kutsuja ei tule koskaan saamaan kavereiltaan, jotka pitävät isot juhlat?

minusta siinä menettää vain itse, kun ei kutsu ihmistä joka on tärkeä, vaikka haluaisi kutsua, mutta kun ei voi kun pitää kostaa jotain ihmejuttua.

En kyttäisi kutsuuko vieraani/tulevat vieraani minua häihinsä, mutten kehtaisi kyllä itseäni kutsututtaa, VARSINKAAN, jos en olisi itse kyseistä henkilöä kutsunut. Jotain rajaa.

[QUOTE="Vieras";27931680]En kyttäisi kutsuuko vieraani/tulevat vieraani minua häihinsä, mutten kehtaisi kyllä itseäni kutsututtaa, VARSINKAAN, jos en olisi itse kyseistä henkilöä kutsunut. Jotain rajaa.[/QUOTE]

Juu, totta tämäkin. Mutta ehkä se on vaan smalltalkia, haluaa toisen tietävän, että pitää tämän häitä tärkeänä?

kumma juttu, kun koskaan ei ole hyvin. paljon on ketjuja joissa valitetaan toisten kissanristiäisiä, ja miten paljon häät vievät itseltä rahaa (joskus matkat, yöpymiset, lahjat, vaatteet)

Juu, totta tämäkin. Mutta ehkä se on vaan smalltalkia, haluaa toisen tietävän, että pitää tämän häitä tärkeänä?

kumma juttu, kun koskaan ei ole hyvin. paljon on ketjuja joissa valitetaan toisten kissanristiäisiä, ja miten paljon häät vievät itseltä rahaa (joskus matkat, yöpymiset, lahjat, vaatteet)

Voihan sitä sanoa jotain muuta, vaikka kivaa, toivottavasti teillä on ihanat häät.

Ja varsinkin jos ei häistä pidä, niin on hys hys.