Hei, mikä siinä on et...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mutsi

Vieras
...tutti täytyy olla pois lapselta vaikkapa vuoden ikäisenä, pullo samaten ja kuivaksikin mahdollisimman pian 1-vuotissynttäreiden jälkeen jne...?

Miksi pienen lapsenkin täytyy mennä siihen samaan tehomuottiin, johon aikuiset itsensä tunkevat, saadakseen päteä erilaisilla asioilla?

Miksi pieni ei saa olla pieni? (ja tähän sanotte, "tutti nyt ei mitenkään liity siihen, etteikö lapsi saisi olla pieni")
Kyllä se taitaa liittyä. Pienestä koitetaan äkkiä saada suurta, luultavasti siitä syystä, et vanhemmat pääsisivät helpommalla tai jotain...mikä nyt ei mielestäni ole suinkaan näin mustavalkoista.

Meillä ei ole KOSKAAN kiirehditty näissä asioissa ja olemme antaneet kaiken mennä mahdollisimman pitkälle omalla painollaan ja kukaan ei ole imenyt tuttia tai pulloa yli 3-vuotiaana ja kuiviakin ovat siihen mennessä olleet ja se on minusta oikein riittävää.:) Hampaat eivät ole kärsineet, enkä ole koskaan törmännyt lapseen, jonka purukalusto olisi oikeasti kärsinyt jostain tutista.

Niin siis pointti oli siinä, et nykyään hössötetään aivan sairaasti liikaa, vähän joka asiassa? Kaikella pitää päteä? Kaikki pitää mennä jotenkin supertehotäydellisesti tai ainakin lujasti pyrkiä siihen. Ja täytyy muistaa sitten kertoa kaikille kuinka "meidän nico-petteri jätti vaipat ja tutit jo 10kk:n iässä!!"

Väitän, että olen varmaan siksikin näin onnellinen, kun en ole koskaan nähnyt tarpeelliseksi vaivata päätäni asioilla, jotka eivät oikeasti kaada maailmaa eikä kenenkään elämää. :) Aivan joutavaa hermojensa haaskausta!

Noo...meillä ainakin ihan oman kokemuksen perusteella - olen päässyt helpoimmalla lapsen kohdalla, joka jätti tutin 1-vuotiaana kuin sitä vanhempana - vaikka yksilöitä ovatkin. Oma jaksaminen ja "lehmä" siis ojassa. Mutta tässäkin - jokainenhan tekee niinkuin parhaaksi näkee - saahan tuota muut sanoa mitä huvittaa. Ja minun mielestäni monet muut asiat (vastuun antaminen ja jakaminen, lasten suojelu medialta ja liialta "tiedolta" jne) jotka jouduttavat lastemme vauva- ja lapsiajanlyhentymistä kuin joku vaippa tai tutti, jotka sinällään aika turhia (ehkä siksikin ihmisillä on kiire eroon niistä, kuka turhaa lapselleen haluaa, heh).

Me ollaan menty lapsen mukaan, sitä mukaa kun hän osoittanut että jokin (pullo, tutti) ei ole enää niin tärkeä se on jäänyt pois ja yleensä se on mennyt hyvin "oppikirjamaisesti" ilman että on ollut tarkoitus. Vaipat meillä vielä on (2v täyttää ensi viikolla) mutta eivätköhän ne ole poissa viimeistään vuoden päästä kunhan lapsi on siihen itse valmis, tällä hetkellä pelkää pottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
samaa mieltä, täällä palstalla nämä "äidit" haluavat vaan jotenkin ihmeessä päteä lastensa ( lue vauvojen ) "osaamisella" (pakko opettamisella )

Kyllä näitä äitejä on paljon ihan irl:kin ja niiden seuraa kavahdan, voin tunnustaa. En tiedä, eikö minun arvomaailmani ole sitten ihan perus-äidin arvomaailmaa, vai mistä johtuu, mut evvk, kuin kauan/vähän aikaa jollain on tutti. Kai se armeijassa viimeistään revitään suusta! ;)

En mä ainakaan hermoja menettänyt, tutti lähti 10kk iässä, kun yöt meni repaleisiksi. Ja 1,6v HALUAA itse potalle, niin miksi pakottaisin toisen paskomaan housuihinsa?

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
En mä ainakaan hermoja menettänyt, tutti lähti 10kk iässä, kun yöt meni repaleisiksi. Ja 1,6v HALUAA itse potalle, niin miksi pakottaisin toisen paskomaan housuihinsa?

No ei tarvitse mennä toiseen ääripäähän.
Lapsentahtisuus on ihan kiva juttu, mielestäni.:)

Meillä ainaki lapsi alko 1,5 vuotiaana huutaa jatkuvasti tuttia. Siihen saakka oli saanut sen vain nukkuessaan,muulloin ei kaivannut. Yölläkin alko heräileen vähintään viis kertaa, aina kun tutti tippu suusta. Tämä oli aika rankkaa aikaa, sillä töissä oli jaksettava vaikka yöllä ei paljoa nukuttu. Tutti kerrasta pois eikä sen perään itketty sen koommin. Että joku syykin voi asioilla olla sen kummemmin kiirehtimättä.

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:

Ehkä käsitin väärin tekstin, olen vaan saanut niin monta kommenttia juurikin tuosta tutista ja vaipoista että alkaa huumori loppumaan, siis aikuisten kanssa.
:(
Mutta tosiaan, tyttö ei voi sietää kakkaa/märkää vaippaa ollenkaan, vaan haluaa potalle (vie kädestä vessaan ja osoittaa pottaa)

Ehkä käsitin väärin tekstin, olen vaan saanut niin monta kommenttia juurikin tuosta tutista ja vaipoista että alkaa huumori loppumaan, siis aikuisten kanssa.
Mutta tosiaan, tyttö ei voi sietää kakkaa/märkää vaippaa ollenkaan, vaan haluaa potalle (vie kädestä vessaan ja osoittaa pottaa)

No sehän on fiksu tyttö!:) En tarkoita, että lasta pitäisi väkisin pitää "tyhmänä" tai jotain, vaan pointti oli siinä, et hampaat irvessä monet mammat koittavat saada sitä tuttia ja vaippaa 1-vuotiaalta pois ja sitten ovat kohta jossain lepokodissa itse hermojansa paikkailemassa...siis tuota ajoin takaa. Se on täysin kahelia ja sitäkin riittää.

Samaa olen monesti miettinyt neljän lapsen äitinä. Esikoisen kohdalla ymmärrän vielä nämä hössötykset mutta että usen lapsen äidit panikoi jollain tuteilla ja vaipoilla. Ennemminkin jokainen voisi miettiä aikansa käyttöä, onko aikaa pienilleen tarpeeksi sulkea ne hellään syliin ja saada heidät tuntemaan itsensä tärkeiksi. Näissä asioissa ei merkitystä ole sillä lutkuttaako lapsi tuttia "yliaikaisena" tai pissaako vaippaan kaksi ja puoli vuotiaana.

Se on hieno juttu että tyttösi osaa ilmaista. Sitä minäkään en jaksa ja siedä että kommentoidaan tyyliin "eikö se vieläkään, kyllä sen nyt jo pitää osata" jne..Aivan kun ei ois olemassa kun tietyt raamit joihin jokasen on sovittava.

Alkuperäinen kirjoittaja MaMa:
Samaa olen monesti miettinyt neljän lapsen äitinä. Esikoisen kohdalla ymmärrän vielä nämä hössötykset mutta että usen lapsen äidit panikoi jollain tuteilla ja vaipoilla. Ennemminkin jokainen voisi miettiä aikansa käyttöä, onko aikaa pienilleen tarpeeksi sulkea ne hellään syliin ja saada heidät tuntemaan itsensä tärkeiksi. Näissä asioissa ei merkitystä ole sillä lutkuttaako lapsi tuttia "yliaikaisena" tai pissaako vaippaan kaksi ja puoli vuotiaana.

Kiitos, että tarkensit vielä pointtini. :)

Ihmisen elinikää kun aattelee niin sillä ei ole siinä mittakaavassa tasan mitään merkitystä onko vaipaton alle 2v vai vähän vailla 3v. Kumpikaan ei ole epänormaali ikä. Tutti taas voi tehdä hallaa isommalle lapselle, meilläkin on tarhassa 3v tuttisuu jolla hampaat kärsineet ja puhe epäselvää tutin takia. Kun kuuntelee puhetta ilman tuttia niin ei siinä mitään vikaa ole mikä ei korjautuis jos suu sais olla vapaana puhumiseen. Mut siis yhtäkaikki, yhtä ja oikeaa aikaa tutin+vaipan jättämiselle ei oo.

Alkuperäinen kirjoittaja mietin :
Miksi jos on jotain suosituksia, niin miksei niihin voisi uskoa tai hyödyntää niitä. En usko et suosituksia, ihan turhaan neuvoloissa sanotaan?

Nykyään ei hössötä vaan se mamma tai isukki, vaan koko yhteiskunta hössöttää ja koko maailma (tai ainakin länsimaat) hössöttää...siis keksitään tikusta asiaa, kun ei oikein ole "oikeita" asioita.
On suosituksia juu, mutta en juurikaan jaksa niille korvaani lotkauttaa, jo siitäkin syystä, että nämä suositukset vaihtuvat ihan kokoajan.
Ihminen on kuitenkin ihminen ollut aina ja lapsi ollut aina lapsi, oli suositukset sitten mitä tahansa.:flower:

Alkuperäinen kirjoittaja MaMa:

Ihana kommentti. Tätä olen tolkuttanut itselleni kun en väen vängällä halua kaksipuoli vuotiastani pakottaa potalle, kun toinen ei vaan ymmärrä ideaa. Kiva kuulla se jonkun muun lausumanakin.

Yhteistyössä