Hei pakkoruotsin vastustajat hohoi :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Mä kuuntelin tänään sivukorvalla (:D) uutisia, jossa harmiteltiin miten lukiolaiset (mm.) ottavat nykyään huomattavasti vähemmän vieraita kieliä lukujärjestykseensä kuin ennen.

Sitten kysyttiin joltain (en muista keneltä), että mitkä kielet on tärkeimpiä työelämässä. Mies vastasi, että englanti tietty ensimmäisenä ja toisena ruotsi, jota noin puolet yrityksistä toivoo työntekijöidensä osaavan.

Englannin ja ruotsin jälkeen kolmanneksi tärkein oli venäjä ja sitten uusina mm. portugali ja espanja.

Aloin vaan miettimään, että jos tosiaan jopa puolet yrityksistä pitää ruotsinkielen taitoa tärkeänä, niin eikös se nyt jo perustele sen että ruotsia opiskellaan yhtälailla pakosta kuin englantia?

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä kuuntelin tänään sivukorvalla (:D) uutisia, jossa harmiteltiin miten lukiolaiset (mm.) ottavat nykyään huomattavasti vähemmän vieraita kieliä lukujärjestykseensä kuin ennen.

Sitten kysyttiin joltain (en muista keneltä), että mitkä kielet on tärkeimpiä työelämässä. Mies vastasi, että englanti tietty ensimmäisenä ja toisena ruotsi, jota noin puolet yrityksistä toivoo työntekijöidensä osaavan.

Englannin ja ruotsin jälkeen kolmanneksi tärkein oli venäjä ja sitten uusina mm. portugali ja espanja.

Aloin vaan miettimään, että jos tosiaan jopa puolet yrityksistä pitää ruotsinkielen taitoa tärkeänä, niin eikös se nyt jo perustele sen että ruotsia opiskellaan yhtälailla pakosta kuin englantia?

Ei englanti ole pakollinen.

Siis puolet yrityksistä ei kaipaa ruotsintaitoisia. Mä näen asian niin, että jos haluan työpaikkaan, missä pitää osata mandariinikiinaa, niin sitten opiskelen mandariinikiinan. Saman voin tehdä ruotsin kanssa. Mä en osaa ruotsia lainkaan, vaikka olen sitä kaikista vieraista kielistä pisimpään koulussa opiskellut eli 10 vuotta. Plus sairaanhoito-opisto ja amk päälle. Taito vaan on unohtunut, kun en ole koskaan tarvinnut ruotsia muualla kuin koulussa ruotsin tunnilla. Sen vuoksi mun mielestä olisi järkevämpää valita sellainen kieli, josta pitää ja jonka osaamista voi ja ennenkaikkea haluaa ylläpitää koulun jälkeenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja kuula:

Eikö ole nykyään? Miten mä en nyt usko. Siis oikeestiko ei tarvi opiskella englantia jos ei halua?

A-kieleksi voi valita, tietysti koulusta riippuen, jonkin muunkin kielen. Englannin voi jättää pois valikoimasta kokonaan, mutta harva sitä tekee.

Ei ruotsinkieltä pidetä missään tärkeänä, ne pitää siitä sen takia kun ikänsä on vaan kuunnellut sitä ruotsin mölötystä, ilmankin pärjää oikein mainiosti, englanti on tarkeä ja Suomi osata, muut on vapaaehtoisia ja pitää olla vapaaehtoisia, ei löydy yhtään järkevää syytä miksi ruotsinkieltä pitää pitää pakollisena opiskelulistalla, toinen syy siihen on että rkp ei voi olla aina hallituksessa jos pakkoruotsi poistetaan, nehän menee sen varjolla aina hallitukseen vaikka ei saisi yhtä ainutta ääntä äänestyksessä, eli ehdoton ei pakkoruotsille, liian iso menoerä veronmaksajille.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Siis puolet yrityksistä ei kaipaa ruotsintaitoisia. Mä näen asian niin, että jos haluan työpaikkaan, missä pitää osata mandariinikiinaa, niin sitten opiskelen mandariinikiinan. Saman voin tehdä ruotsin kanssa. Mä en osaa ruotsia lainkaan, vaikka olen sitä kaikista vieraista kielistä pisimpään koulussa opiskellut eli 10 vuotta. Plus sairaanhoito-opisto ja amk päälle. Taito vaan on unohtunut, kun en ole koskaan tarvinnut ruotsia muualla kuin koulussa ruotsin tunnilla. Sen vuoksi mun mielestä olisi järkevämpää valita sellainen kieli, josta pitää ja jonka osaamista voi ja ennenkaikkea haluaa ylläpitää koulun jälkeenkin.

Peesaan. Mun mielestä olis hyvä olla pakko valita kieli, mut samalla lailla vapaavalintaisesti kuin kolmannel luokalla. Vois oikeasti parantaa nuorten kielitaitoa...

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja Liptoni:
EK:ssa oltiin nimenomaan sitä mieltä, että pakko pois ja vapaavalinnalla kieliä. Tulis laajalti kieliä

Olen samaa mieltä. Näin resursseja ei tuhlattaisi haluttomiin, ja kiinnostuneet saisivat opiskelurauhan.
Ja samalla hetkellä kun pakkoruåtsi poistuu Suomesta tulee yksikielinen maa =)

Työnantajat toivovat työntekijän osaavan ruotsia, koska se on ns. pakollinen kieli monilla aloilla juuri "pakollisuuden" vuoksi. Korostuu valtion ja kunnan duuneissa, joissa se kuuluu vaatimustasoon, koska se on "pakollinen kieli". Noidankehä. Jos pakollisuus koulussa lopetetaan, pitäisi myös sen "virkamiesruotsin" vaatimisesta ainakin valtion ja kunnan viroissa luopua... Ja miten sitten käy, se on vaikea ennustaa.

Nimim. toivon että kouluissa olisi kaksi pakollista valittavaa vierasta kieltä + suomi pakollisena.

Alkuperäinen kirjoittaja kuula:

Sitten kysyttiin joltain (en muista keneltä), että mitkä kielet on tärkeimpiä työelämässä. Mies vastasi, että englanti tietty ensimmäisenä ja toisena ruotsi, jota noin puolet yrityksistä toivoo työntekijöidensä osaavan. Englannin ja ruotsin jälkeen kolmanneksi tärkein oli venäjä ja sitten uusina mm. portugali ja espanja. Aloin vaan miettimään, että jos tosiaan jopa puolet yrityksistä pitää ruotsinkielen taitoa tärkeänä, niin eikös se nyt jo perustele sen että ruotsia opiskellaan yhtälailla pakosta kuin englantia?
Eikä ruotsikaan ole pakollinen jos ei halua. Suomessa pitää opiskella äidinkieltä ja toista kotimaista (ei tietenkään koske åålantilaisia;)) ja ilmoittamalla äidinkieleksi enkun (pelkkä ilmoitusasia) suomesta tulee silloin se toinen äidinkieli ja ruotsin voi jättää pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Työnantajat toivovat työntekijän osaavan ruotsia, koska se on ns. pakollinen kieli monilla aloilla juuri "pakollisuuden" vuoksi. Korostuu valtion ja kunnan duuneissa, joissa se kuuluu vaatimustasoon, koska se on "pakollinen kieli". Noidankehä. Jos pakollisuus koulussa lopetetaan, pitäisi myös sen "virkamiesruotsin" vaatimisesta ainakin valtion ja kunnan viroissa luopua... Ja miten sitten käy, se on vaikea ennustaa.

Nimim. toivon että kouluissa olisi kaksi pakollista valittavaa vierasta kieltä + suomi pakollisena.
Vahva peesi! Tässä kirjoituksessa puhuu järjen ääni!

Töissä aspassa, palkattiin vaikka työhakemuksessa ja ilmotuksessa kerroin suoraan että ruotsia en puhu sanaakaan.. Palvelua myös ruotsiksi :) Eli miksi ihmeessä pakkoruotsi, ilman sitäkin pärjää..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taas Turtlelta jäi hokaamatta koko homman ydin :D Mua jaksaa aina hämmästyttää miten tampioita punaviherhörhöt voivatkaan olla.

Ei multa jäänyt hokaamatta mitään :D. Mä kuulin uutista siihen asti kun tuo mies luetteli tärkeimmät kielet. Sitten olinkin jo kaupan parkkipaikalla ja marssin putiikkiin.

Enkä mä kannata mitään pakkoa. Ei siitä ole kyse. Mä vaan en halua väheksyä ruotsinkielen tärkeyttä Suomessa. Ymmärrän kyllä että tuo tärkeys on erilaista eri puolilla Suomea, mutta siltikin: 50% yrityksistä pitää ruotsin taitoa tärkeänä :).

Kielitaidoksi riittää hyvä englanti

Kielitaito harvoin ratkaisee työn saantia.

"Kielitaito ei ole enää nykyisin erityistaito kuten ennen, vaan pikemminkin itsestäänselvyys", Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n asiantuntija Satu Ågren sanoo.

Ågrenin mukaan työnantajilta kysytään usein, mikseivät he hyödynnä paremmin Suomessa asuvia isoja kielivähemmistöjä, kuten venäläisiä ja somaleja.

"Vastaus on se, että kielitaito ei yksin riitä mikäli koulutus ja kokemus puuttuvat."

Kielitaito käsitetään laajemmin kuin pelkkänä kykynä ymmärtää kieltä tai tuottaa sitä. Nykyisin siihen liitetään myös kulttuurin tuntemus ja suvaitsevaisuus.

Englannin asema tärkeimpänä vieraana on yhä vahvistumassa. Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n tekemässä kyselyssä 88 prosenttia yrityksistä painotti englannin kielen taitoa uusien työntekijöiden rekrytointikriteerinä. Viisi vuotta sitten edellisessä kyselyssä englannin taitoa edellytti vain 80 prosenttia vastaajista.

Ruotsin kielen asema on sitä vastoin selvästi heikentynyt. Sitä pitää tärkeänä enää puolet vastaajista.

Venäjä on noussut kolmanneksi tärkeimmäksi kieleksi ohi saksan. Venäjän taitoa pitää tärkeänä kuitenkin vain vajaa kolmannes yrityksistä.

"Kielitarpeissa on alueellisia ja toimialakohtaisia eroja. Rannikolla ja finanssialalla tarvitaan muita enemmän ruotsin osaamista kun taas rakennusalalla arvostetaan viron ja venäjän osaamista", Ågren summaa.
Portugali yllättää

EK kysyi myös yrityksiltä, minkä kielien ne arvioivat tulevaisuudessa olevan tärkeitä.

Englanti murskasi muut kielet taas mennen tullen. Sitä piti tärkeänä 89 prosenttia vastaajista.

"Joka toinen yritys arveli myös venäjän merkityksen nousevan. Yllättävää sen sijaan oli, että 36 prosenttia arveli portugalin kielen merkityksen kasvavan tulevaisuudessa."

Portugalin taakse jäivät kiina, espanja ja ranska. Myös saksan kannatus jäi yllättävän vähäiseksi, vain 13 prosenttiin.

"Saksa on jäämässä yhä enemmän tekniikan kieleksi."

Suomalaisista koululaisista 95 prosenttia valitsee ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi englannin.

Muiden valinnaisten kielten kuten saksan, ranskan tai venäjän opiskelu on jatkuvasti vähentynyt. Myös pakollisen ruotsin osaaminen on heikkoa.

"Venäjä on Suomen suurimpia kauppakumppaneita, mutta suomalaisten venäjän taito on siitä huolimatta heikkoa. Siellä menestyäkseen pitäisi hallita kieli ja paikallinen kulttuuri. Venäjällä ei oikein osata muuta kuin venäjää", Ågren korostaa.

Yritysten kielitaitotoiveet peilaavat Ågrenin mielestä sitä, että Aasian ja Etelä-Amerikan merkitys vientialueena kasvaa koko ajan.

"Paperiteollisuus suuntaa Brasiliaan, ja se näkyy kielitoiveissa", hän sanoo.

http://www.tekniikkatalous.fi/tyo/article483909.ece

Ruotsin merkitys yksilölle on myös vähentynyt. Kaikilla ei ole nk kielipäätä, joten kahden vieraan kielen opiskelussa on monille ihan riittävästi tekemistä. Useimmat valitsee toiseksi niistä englannin, koska sille on eniten käyttöä ja monissa pienemmissä kouluissa ainoa vaihtoehto. Toinen onkin sitten ruotsi, halusit tai et.

Aiemmin kun Suomesta lähdettiin ulkomaille töihin, useimmiten mentiin Ruotsiin. Muualle Eurooppaan tarvittiin ensin oleskelulupa ja kun työpaikka löytyi, työlupa. EU:n myötä näitä lupia ei enää tarvita eikä Ruotsi siten ole enää se helpoin maa lähteä. Jos ruotsin sijasta osaatkin vaikkapa saksaa, voit pakata reppusi ja lähteä etsimään töitä Keski-Euroopasta. Mun mielestä olisi hyvä, jos edelleenkin olisi kaksi pakollista vierasta kieltä, mutta molemmat saisi valita itse.

Tuulipuvun linkissä on asiaa. Englanti on pakollinen opeteltava yhden kotimaisen kielen lisäksi, muut voisivat olla valinnaisia. Minusta ei tarvittaisi edes pakollista valinnaista kieltä, mutta jos olisi, niin silloin pitäisi ainakin saada valita ruotsin tai venäjän väliltä. Itse sallisin kuitenkin ruotsin tilalle muita valinnaisia kuin pelkästään kieliä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taas Turtlelta jäi hokaamatta koko homman ydin :D Mua jaksaa aina hämmästyttää miten tampioita punaviherhörhöt voivatkaan olla.

Ei multa jäänyt hokaamatta mitään :D. Mä kuulin uutista siihen asti kun tuo mies luetteli tärkeimmät kielet. Sitten olinkin jo kaupan parkkipaikalla ja marssin putiikkiin.

Enkä mä kannata mitään pakkoa. Ei siitä ole kyse. Mä vaan en halua väheksyä ruotsinkielen tärkeyttä Suomessa. Ymmärrän kyllä että tuo tärkeys on erilaista eri puolilla Suomea, mutta siltikin: 50% yrityksistä pitää ruotsin taitoa tärkeänä :).
Eli et kuullut kuin pienen osan isommasta jutusta ja silti sulta ei jäänyt hokaamatta mitään. Oikein hienoa logiikkaa :D

50 prossaa yrityksistä EI pidä ruotsin taitoa tärkeänä =)

Yhteistyössä