Hei pakkoruotsin vastustajat hohoi :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten niin suomalainen ei ole pakotettu panostamaan ruotsiin, etkö ole kuullut pakkoruåtsista?
Ei pakkoruotsi tarkoita, että sun pitäisi panostaa ruotsiin. Riittää, että pääset vitosella kokeista läpi. Lukiossa ei enää edes edellytetä, että pääsisit jokaisesta ruotsin kurssista läpi. Käytännössä sun ei tarvitse osata ruotsia kuin sen hetken, kun olet kokeissa. Ja silloinkin vain sen verran, että et reputa koetta.

Aika on rajallinen voimavara jonka voi käyttää fiksumminkin kuin istumalla ruotsin tunneilla.

Kaksikielisenä suomalaisena olen sinkkuaikana törmännyt kahteenkin naisopeen : Sairaanhoito
opiston englannin lehtori Itä-Suomesta puhui niin kaunista ruotsia että meinasi tulla itku ,mutta vain näytteeksi. Kun ei mielestään osannut! Toinen äidinkielen ope Keski-Suomesta puhui
täydellistä ruotsia mutta ei halunnut käyttää sitä. Mielestään osasi paremmin espanjaa mutta siihen en usko! Mistä tämä merkillinen itsetunnon puute tulee? Onko opetuksessa jokin sisäänkudottu itsehäpeä suomenkielisissä kouluissa.

Kaksikielisenä suomalaisena olen sinkkuaikana törmännyt kahteenkin naisopeen : Sairaanhoito
opiston englannin lehtori Itä-Suomesta puhui niin kaunista ruotsia että meinasi tulla itku ,mutta vain näytteeksi. Kun ei mielestään osannut! Toinen äidinkielen ope Keski-Suomesta puhui
täydellistä ruotsia mutta ei halunnut käyttää sitä. Mielestään osasi paremmin espanjaa mutta siihen en usko! Mistä tämä merkillinen itsetunnon puute tulee? Onko opetuksessa jokin sisäänkudottu itsehäpeä suomenkielisissä kouluissa.

Mä luulen että pikemminkin suomalaisissa on tuollainen sisäänkudottu itsehäpeä. Mä olen itse kuulunut 12 vuotta ruotsinkieliseen sukuun mieheni kautta ja totisesti nähnyt paljon vaivaa oppiakseni ruotsia. Ja silti yhä edelleen vältän käyttämästä ruotsia ellei ole pakko.

Yhteistyössä