Hei te hopealusikka suussa syntyneet, tai jotka aina mainostatte, kuinka pienistäkin tuloista voi säästää jne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja purkaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

purkaus

Vieras
Voisitteko hetkeksi unohtaa viisastelun ja yrittää asettua itseänne huonommassa olevan tilanteeseen...?

Mukafiksuja neuvoja aina riittää ja piikkejä siitä, kuinka itsekkin on aina pärjännyt. Joillain ei vaan käy niin hyvä mäihä. Joskus vaan elämä menee vtuiks, vaikka minkä tekisit.

Yrittäkää miettiä elämää, jossa;
Joka päivä pitää miettiä, mistä saisi ruokaa.
Ei voi mennä lääkäriin tai ostaa lääkkeitä, kun ei ole varaa.
Vessapaperit on napattava huoltsikan vessasta.
Tilipäivänä käyt kaupassa ja sitten olet 2vk täysin nollilla.
Voit pestä hiukset vain kerran tai pari viikossa, kun enempää shampoota ei ole varaa käyttää.
Hammastahnaa voit laittaa minimaalisen vähän ja vain kerran päivässä, kun ei ole varaa ostaa lisää.
Ei voi edes kuvitella syövänsä monipuolisesti, koska ruoka on valittava alelaarista ja sitä, mistä halvalla saa päivän energiatarpeen täytettyä.
jne jne jne.

Kaikilla ei oikesati ole sitä 50 senttiäkään laittaa säästöön... Että mistäs sitten joku hätävararahasto kerätään...?

kyse on siitä miten ne rahansa käyttää.
Enkä minä ole syntynyt todellakaan hopealusikka suussa ja olen joutunut kituuttamaan useamman vuoden todella pienillä rahasummilla ollessani pitkällä sairaslomalla jolloin en saanut minkäänlaisia tukia kelasta koska kelan lääkärit olivat hoitavan lääkärin kanssa täysin eri mieltä siitä olenko työkykyinen vai en.

Ruokaa saa ihan oikeasti halvalla, kuten myös pesuaineita ja muita vastaavia. Niihin ei ole pakko laittaa suuria rahasummia.

Kyllä mäkin oon elänyt niin ettei oikeesti ole ollut varaa laittaa yhtään säästöön, mut lääkäriin oon kyl aina mennym kun se ei tuolla julkisella niin kallista ole etteikö opitotuella elävä yh kin pystyisi käymään (ja siitä pienituloisemmaksi ei kyllä helpolla pääse) ja varastanut en ole(tuo wc-paperin ottaminen on varastamista)! Mut jos oikeesti ei ole varaa wc-paperiin eikä lääkärissä käyntiin niin kipinkapin soskuun, ja jos soskusta ei saa rahaa, niin sit omissa kulutustottumuksissa on joku vika.

en ole syntynyt lusikka suussa, vaan tavalliseen perheeseen. miten on, kun raha ei riitä, siis onko jotain lainoja makseltavana että rahat ei riitä. perheessämme on velkajärjestely ja silti kuitenkin raha riittää,vaikka kyllä sitä saa miettiä mitä ostaa

Jos köyhyttä kestää pitemmän aikaa, on pakko katsoa peiliin... tällä tarkoitan sitä, että miettiä, MIKSI ei ole rahaa, MIHIN rahat menee, voisiko muuttaa jotain että sitä rahaa jäisi enemmän (etsiä töitä, muuttaa halvempaan asuntoon tms. )

Olen kyllä itsekin joutunut elämään kädestä suuhun tavalla, mutta syy oli itsessäni, ja muuttamalla sen syyn, elintasoni parani....

Poltatko tupakkaa? Ajatko autoa vaikka kävellenkin pääsee? Asutko liian isossa asunnossa? Onko kulutusluottoja?

Siitä se on kiinni paljolti. Menot tulojen mukaan, ja jos tulot pienet niin koulun penkille vain.

Itse olen köyhän perheen vesa ja olen oppinut miten vähällä rahalla saa maukasta ja ravitsevaa ruokaa....
Ima ei ollut rikas, silti matkustelimme paljon, kävimme ukona syömässä kerran viikossa ja silti rahat riittivät ihanaan kotiruokaan ja omaan asuntoon. Yksi suuri apu tässä oli, että Ima osti tuotteita suoraan tilalta ja näin teen minäkin. Halpaa ja hyvää :D

Jos nuin huonosti on asiat niin sossuun vaan. Kyllä nyt sen verran pitäis rahaa olla että lääkäriin pääsee ja saa vessapaperia, vaikkei säästöön jäisikään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Enkä minä ole syntynyt todellakaan hopealusikka suussa ja olen joutunut kituuttamaan useamman vuoden todella pienillä rahasummilla ollessani pitkällä sairaslomalla jolloin en saanut minkäänlaisia tukia kelasta koska kelan lääkärit olivat hoitavan lääkärin kanssa täysin eri mieltä siitä olenko työkykyinen vai en.

Ruokaa saa ihan oikeasti halvalla, kuten myös pesuaineita ja muita vastaavia. Niihin ei ole pakko laittaa suuria rahasummia.

Juuri laisiasi tarkoitin. Sinä kun olet pärjännyt, kuvittelet, ettei kellään voisi mennä huonommin.

Tilanne on tilapäinen, mutta ottaahan se pattiin. Eniten otta pattiin kaiken maan viisastelu, muu on jo työn alla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Juuri laisiasi tarkoitin. Sinä kun olet pärjännyt, kuvittelet, ettei kellään voisi mennä huonommin.

Tilanne on tilapäinen, mutta ottaahan se pattiin. Eniten otta pattiin kaiken maan viisastelu, muu on jo työn alla.

Mikä on viisastelua tässä ketjussa sun mielestä? Ja vastaisitko kysymyksiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Poltatko tupakkaa? Ajatko autoa vaikka kävellenkin pääsee? Asutko liian isossa asunnossa? Onko kulutusluottoja?

Siitä se on kiinni paljolti. Menot tulojen mukaan, ja jos tulot pienet niin koulun penkille vain.

No niin. Taas tätä.

Asumme minimaalisessa asunnossa. En aja, vaan kävelen tai pummaan jos on pakko. En polta, en juo. Ei luottoja. Ei mahdollista opiskella, koska pakko hoitaa lapsi. Psyyke kunnossa, jossa töihin ei mennä tai seuraava osote on hesperia.

Ei sinulla yksinkertaisesti voi olla noin vähän rahaa. Sossusta saa kyllä sen verran, että saa ruokaa ja mun ylläpidon! Siitä voisi jäädä jopa se 1-2? kuussa säästöönkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:

No niin. Taas tätä.

Asumme minimaalisessa asunnossa. En aja, vaan kävelen tai pummaan jos on pakko. En polta, en juo. Ei luottoja. Ei mahdollista opiskella, koska pakko hoitaa lapsi. Psyyke kunnossa, jossa töihin ei mennä tai seuraava osote on hesperia.

Niin taas tätä, en mä viisastele vaan kysyn. Kiitos vastauksesta. Onko sun mahdollisuutta saada tukea, voisitko harkita hoitoa jossa saat kuntoutustukea, jonka turvin (kuulemma) saa myös opiskella? On isompi raha kuin opintotuki.

Jos saa kaikki mahdolliset tuet kelalta ja sossusta ja silti elää noin, ni sit ois ehkä parempi tarkistaa taas ne menot. Kaikilta ei ehkä tule luonnostaan se säästäminen, miten elää vähällä, karsia ylimääräiset menot pois, mutta siihe voi kyllä opetella. Ihan ensimmäisenä pitää laittaa ylös joka ikinen meno ja tulo. Sieltäpä sitte karsimaan, tai vaihtamaan edullisempaan...

Mä en o syntyny hopealusikka suussa ja ollaan kans oltu todella pa, mut siitä on onneks päästy nousemaan. Kyllähän noi neuvot olis sillon varmasti itseäänkin korpenut aika tavalla ja vaikka meillä oli omaakin syytä se miten raha-asiat meni niin ei se ainakaan oloo helpottanu.
Jos teillä ei o lainaa ja osaatte nipistää kaikessa niin siitä sit nousee helposti kunhan jostain saa paremmin tuloja. Se pihistely jää helposti päälle pitkäs aikaa kun pelkää sitä vanhaa tilannetta sen verran ja sillai sit saakin jo helposti vararahaa kerättyä.

Olen oikeasti elänyt köyhästikin. Kolme lasta ja vanhemmat 1h+k -asunnossa kymmenisen vuotta. Ruokaa oli kuitenkin tarpeeksi, tosin nykypäivän ihmisille ei ehkä oikeaa ruokaa, koska usein oli vain puuroa tai muuta edullista, kuten täytettyjä lettuja tai lämpimiä voileipiä. Kalastus, marjastus ja sienestys sekä pienimuotoinen keittiöpuutarha toivat lisäväriä ruokaan.

Molemmat vanhemmat kävivät töissä. Saunassa ja pesulla kävimme alakerran mummon saunassa. Osa vaatteista oli saatu sukulaisilta käytettyinä, osa tehtiin itse jne. Myös huonekaluista suurin osa oli itsetehtyjä, esim. meidän lasten sängyt. Me lapset nukuimme ikkunallisessa vaatehuoneessa, mitään tietoa omista huoneista.

Kyllä meillä silti muutama ropo jäi säästöönkin ja siitä sitten edettiin parinsadan neliön taloon joen rannalla. Meillä on aina uskottu perheen (tai laajemmin suvun) kantavaan voimaan sekä siihen, että ollaan ahkeria ja tehdään mahdollisimman paljon itse.

Äitini vanhemmat olivat duunareita, tosin mummini sitten lasten synnyttyä kotona, kuten siihen aikaan oli tapana (ja samassa huushollissa asuivat eläköityneet mummini vanhemmat) ja silti saivat säästetyksi rahaa. Heillä oli loppujen lopuksi velaton okt arvostetulla paikalla, velaton auto sekä velaton kesämökki. Ja matkustelivat keski-iän jälkeen runsaasti.

Menoista voi aina koettaa tinkiä, jos tuloja ei voi kasvattaa.

Ok, jos on paha masennus tai vastaava, niin sit tavallaan ymmärrän, koska noiden tukien hakeminen ja soskun kanssa asioiminne on aika väsytävää, itse en opiskelija yh:na hakenu toimeentulotukea kun yhdesti muutamalle kuukaudelle kun se paperisota oli mahdoton ja kohtelu soskussa aika nuivaa.
Mites jos kyselisit apua vaikka paikallisen seurakunnan diakoniatoimistosta, käsittääkseni ne ei anna rahaa ennekuin on hakenu muut tuet, mut voisivat auttaa noiden perustukien hakemisessa jos ei itse koe jaksavansa!Voimia!!

Mulla on nyt todella kinkkinen ja huono tilanne, kaikki säästöt alkaa olla käytetty ja liitosta lupailivat että alkusyksystä tulisi päätös ja rahaa.
Sossussa kävin ja lupasivat sentään vuokran maksaa eivät muuta johtuen näistä laskelmista.
Yritys jossa olin töissä teki konkurssin huhtikuussa, joulukuun jälkeen en ole palkaa saanut ne on palkkaturvassa (käsittelyaika noin 9kk-vuosi). Kela ja muut instassit kuitenkin laskee että mä olen saanut palkaa tammi-helmi-maalis ja huhtikuuta + kesälomarahat - nää on kaikki siellä palkkaturvassa :(
Mun työttömyys siis laskennallisesti alkoi toukokuun puolesta välistä ja siihen 7 päivän karenssi.
Oon yhden lapsen yh joten tällä hetkellä mun ainoa tuloni on lapsilisä ja elatusmaksu (se minimi jonka isä maksaa kun muistaa joskus alku joskus loppukuusta)

Hakemuksia olen laittanut yli 100 mutta vielä ei oo tärpännyt

ihan oma vikasi se on jos muka hammastahanaakin pitää säännöstellä. kyllä tässä maassa ihan jokainen saa ne peruselämiseen tarvittavat tuet eikä se ole viisastelua jos sanoo että niillä pärjää kun vaan viitsii.

ihan turhaa heittäytyä marttyyriksi jolla on muka vaikeampaa kuin muilla. Ei ole.

en tosiaan usko et ap:llä voi mennä noin huonosti, kerros nyt ne tulos?? jos oot yh ja oot vaikka kodinhoidontuella niin se on karkeesti n. 300 egee verojen jälkeen ja lapsilisä 100 ja sähän saat tolloin asumislisää ja sossu maksaa vesi ja sähkö laskut ? lääkärimenot ja lääkkeet eli?????

Alkuperäinen kirjoittaja m:
No kerroppa tulosi/menosi päällisin puolin.??

Yhteensä saamme noin 1000 e kuussa käteen tällä hetkellä, siitä on maksettava muun elämisen lisäksi sairaalalaskut... Asunnon maksuun menee (kunnes saadaan laina-aikaa venytettyä) 600 + 300 e (yhtiövastike).

Siitä voi laskea, mitä jää käteen. Tukia ei kuitenkaan meinaa joidenkin pykälien vuoksi saada, kun miehen tulot normaalisti ihan ok (2000 käteen). Ei hyvät, mutta ok...

Yhteistyössä