Hei te hopealusikka suussa syntyneet, tai jotka aina mainostatte, kuinka pienistäkin tuloista voi säästää jne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja purkaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
No kerroppa tulosi/menosi päällisin puolin.??

Yhteensä saamme noin 1000 e kuussa käteen tällä hetkellä, siitä on maksettava muun elämisen lisäksi sairaalalaskut... Asunnon maksuun menee (kunnes saadaan laina-aikaa venytettyä) 600 + 300 e (yhtiövastike).

Siitä voi laskea, mitä jää käteen. Tukia ei kuitenkaan meinaa joidenkin pykälien vuoksi saada, kun miehen tulot normaalisti ihan ok (2000 käteen). Ei hyvät, mutta ok...

Siis käykö mies töissä? Et ole yh? Asumiskustannukset näyttää aika suurilta tuloihin nähden.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on nyt todella kinkkinen ja huono tilanne, kaikki säästöt alkaa olla käytetty ja liitosta lupailivat että alkusyksystä tulisi päätös ja rahaa.
Sossussa kävin ja lupasivat sentään vuokran maksaa eivät muuta johtuen näistä laskelmista.
Yritys jossa olin töissä teki konkurssin huhtikuussa, joulukuun jälkeen en ole palkaa saanut ne on palkkaturvassa (käsittelyaika noin 9kk-vuosi). Kela ja muut instassit kuitenkin laskee että mä olen saanut palkaa tammi-helmi-maalis ja huhtikuuta + kesälomarahat - nää on kaikki siellä palkkaturvassa :(
Mun työttömyys siis laskennallisesti alkoi toukokuun puolesta välistä ja siihen 7 päivän karenssi.
Oon yhden lapsen yh joten tällä hetkellä mun ainoa tuloni on lapsilisä ja elatusmaksu (se minimi jonka isä maksaa kun muistaa joskus alku joskus loppukuusta)

Hakemuksia olen laittanut yli 100 mutta vielä ei oo tärpännyt

Lisään vielä, että mulla on kouluikäinen lapsi joten siitä ei kotihoidontukia tipu...

Alkuperäinen kirjoittaja m:
No kerroppa tulosi/menosi päällisin puolin.??

Yhteensä saamme noin 1000 e kuussa käteen tällä hetkellä, siitä on maksettava muun elämisen lisäksi sairaalalaskut... Asunnon maksuun menee (kunnes saadaan laina-aikaa venytettyä) 600 + 300 e (yhtiövastike).

Siitä voi laskea, mitä jää käteen. Tukia ei kuitenkaan meinaa joidenkin pykälien vuoksi saada, kun miehen tulot normaalisti ihan ok (2000 käteen). Ei hyvät, mutta ok...

Siis käykö mies töissä? Et ole yh? Asumiskustannukset näyttää aika suurilta tuloihin nähden.

Käy mutta on nyt sairas. siitä en halua puhua.

Nyt sit marssitte pankkiin ja pyydätte lyhennysvapaata kuukautta lainan maksuun, ja jos tuo taloudellinen tilanne on pitempään jatkuva niin asunnon myyntiä kannattais harkita.
Oot sinällään oikeassa et n.100 eurolla kuukaudessa on melkoisen mahdotonta pärjätä varsinkaan jos tulee ylimääräisiä maksuja.
Mut jos teillä kerran on omistusasunto niin ei teillä asiat ole huonosti, on kuitenkin omaisuutta jonka voi muuttaa rahaksi!

Nyt sit marssitte pankkiin ja pyydätte lyhennysvapaata kuukautta lainan maksuun, ja jos tuo taloudellinen tilanne on pitempään jatkuva niin asunnon myyntiä kannattais harkita.
Oot sinällään oikeassa et n.100 eurolla kuukaudessa on melkoisen mahdotonta pärjätä varsinkaan jos tulee ylimääräisiä maksuja.
Mut jos teillä kerran on omistusasunto niin ei teillä asiat ole huonosti, on kuitenkin omaisuutta jonka voi muuttaa rahaksi!

Asuntoa emme voi altamme myydä, silloinhan ei olisi enää edes kotia. Lainaeriä olisimme pinentäneet jo aikoja sitten, mutta takaajan kanssa ongelmia. Laina ei ole nimissäni, vaan miehen. Yritän kyllä koko ajan kaikkeni...

Asuntoa emme voi altamme myydä, silloinhan ei olisi enää edes kotia. Lainaeriä olisimme pinentäneet jo aikoja sitten, mutta takaajan kanssa ongelmia. Laina ei ole nimissäni, vaan miehen. Yritän kyllä koko ajan kaikkeni...

Onks teillä lainaturva? Saisitteko siitä apua jos sairaus on pidempi kestonen tai pysyvä?

No emmä nyt tiiä, mutta opintotuki on pienin kaikista tuista, ja kuitenkin elin oikein hyvää elämää opiskeluaikana. Joinain kesinä olin töissä hanttihommissa, jotkut kesät matkustelin Intiassa ja Afrikassa - eli aika hyvin sain sen muutaman kuukauden matkakassan aina kokoon.

Tietysti olin aika pihi, mutta pyöräily rämällä pyörällä paitsi säästää rahaa myös pitää terveenä -> ei ole lääkelaskuja. Ja dyykkaus pitää vatsan bakteerikannan vahvana :D ;) Lisäksi vähän jauhoja ja hiivaa niin saa leipää, ja dyykattuja tai kirpparivaatteita.

Muistan miten mun kerran piti vastata johonkin kyselyyn ja laittaa rasti ruutuun että olenko pieni- keski- vai hyvätuloinen. Laiton mitään miettimättä rastin ruutuun hyvätuloinen, kun mullahan oli varaa ihan mihin vain, matkusteluun ja kaikkeen! Sitten poikaystävä katsoi mun vastaukset läpi ja sanoi että hei, kuule, sä oot kyllä pienituloinen :D

mä olen elänyt koko aikuisikäni köyhyysrajan alapuolella. Lapsuudessani perhe oli normaali keskituloinen, tosi monilapsinen.
Ja vaikka köyhyysrajan alapuolella elänkin poikani kanssa (miestä ei ole) niin kyllä mulla aina varaa hammastahnaan on, sehän maksaa about euron ja riittää melkein koko kuun ja shamppoot, saippuat yms on myös aina ja jopa hoitoainetta.
Syödään myös terveellisesti. Vihanneksia ja hedelmiä on AINA.
Säästöön ei tällä hetkellä kylläkään jää yhtään, syynä on suurin menoeräni, eli auto. Autosta voisin teoriassa luopua, mutta huononjen julkisten kulkuyhteyksien vuoksi se ei käytännössä onnistu, jos en saa poikaa lähemmäksi hoitoon.
Mulla on myös isot ulosottovelat, joten tämä köyhyys ei ihan heti lopukkaan, vaikka piakkoin valmistun ammattiin.

Ymmärrän ettei oman kodin myyminen houkuta, ei houkuttais varmaan muakaan..
Ja jos toiveita tilanteen paranemisesta on suht pian, niin kyllä kai sitä muutaman kuukauden sinnittelee (käy seurakunnan diakoniatoimistossa, ne oikeesti vois auttaa!!) vaikka olemattomilla rahoilla.
Mut toisaalta, ei se vuokralla asuminen tarkoita ettei olis kotia, me ollaan valittu vuokra-asuminen ihan siksi, et meillä on ihana ja edullinen vuokra-asunto ja ei haluta asuntolainaa kun ei oo pakko ottaa.
Ja voihan sitä sit taas ostaa oman kun tilanne myöhemmin paranee, varsinkin jos lapsi ei ole vielä kouluikäinen, niin ei tule lapsellekaan koulunvaihtoa vaikka joutuisikin muuttamaan muutamaan kertaan.
Jokainen tietty tekee omat ratkaisunsa mut mä koen et on kivempi asua vuokralla ja on rahaa normaalin elämiseen(ollaan siis pienituloisia mekin) kuin sellainen et joutuis miettii onko rahaa ees ruokaan.

tuttua tekstiä sinänsä, meillä myös tiukka tilanne, rahaa ei ole tullut 2kk enenpää ku lapsi lisät (2 lasta), omaa laiskuuttamme ei olla vielä haettu työttömyyskorvausta (mies työtön, mulla alko kesäkuun alussa työt, palkka vasta juhannus viikolla), soitettiin pankkiin että sopiiko jos maksetaan pari kk. pelkkää korkoa: kyllä sopi, mikäs siinä.
mutta en mä koe tätä mitenkään masentavana, eikä meille oo kukaan tullu siitä sanomaan..

Olettehan huomanneet hakea asumistukea? Sitähän saa omistusasunnon korkoihin osittain. Ei välttämättä paljon, mutta noissa tuloissa ne pienetkin avut tuntuu hyvältä.

Onkohan lapsen kivampi asua omassa kodissa ilman ruokaa ja saippuaa, vai vuokralla onnellisesti? Mä en miettis edes talon myyntiä, mulle se olis itsestäänselvyys tuossa tilanteessa.

Mut hups, mähän vaan viisastelen. Onhan nyt paljon kivempi leikkiä marttyyria ku etsiä oikeita ratkaisuja.

Mä sun tilanteessa ap myisin asunnon ( varmasti kova paikka ), mut vuokralla ollessa te saisitta paremmin asumistukea.
Jos miehesi sairaus on sellainen, että siihen tarvitsee säännöllisesti ostaa lääkettä, niin saako esim. kelalta jotain tukea siihen?
Mut soita nyt kuitenkin ensimmäisenä sossuun ja kysy sieltä avustusta!!

Moi,

No pakko sanoa, että jos saatte 1000e/kk niin kyllä se voi olla niin, että te olette itse köyhyyteen itsenne laittaneet, koska teillä on asunto liian kallis tuloihin nähden. Jos "köyhyys" on tilapäistä (kuukausi pari), asia erikseen, eikä silloin pitäisi marmattaa mukamas köyhyydestä. Eriasia jos toi on jatkuvaa. Jos mies on sairastanut niin kämppä myyntiin ja saatte siitä rahaa, joten saatte taas rahaa.

Naurettavaa marmattaa hammastahnan loppumisesta, jos on kuitenkin omavalintainen valinta pitää kallis talo/asunto hammastahnan sijasta.

Äkillinen, vakava sairastuminen todella voi romahduttaa taloudellisen tilanteen, ja useinhan sossukin katsoo, että kyllä työssäkäyvällä on pitänyt olla mahdollisuus säästää tuloistaan tai että omaisuus pitää myydä ennen tuen saamista. Käsittääkseni kuitenkin joissakin tilanteissa on mahdollista saada harkinnanvaraista tukea, joka auttaa pahimman tilanteen yli ilman, että täytyy myydä koti. Koska ymmärrän kyllä, miten pahalta kaiken muun kaaoksen keskellä tuntuisi joutua vielä muuttamaankin.

Koska miehesi on sairaslomalla, hänellä on jokin hoitava taho. Sen kautta järjestyy varmastikin käynti sosiaalityöntekijän luona, joka selvittää puolestanne näitä taloudellisia asioita ja muun tuenkin tarvetta (esim. perhetyöntekijää).

Sairaalalaskuihin saa lisäaikaa, kun vaan pyytää. Soittakaa sinne laskutukseen. Uudelleen vaan sossuun, jos ei kerta rahat ihan oikeesti riitä. Ne voi antaa harkinnanvaraista avustusta esim. johonkin hankintaan lasta varten.

Alkuperäinen kirjoittaja harmailen:
Naurettavaa marmattaa hammastahnan loppumisesta, jos on kuitenkin omavalintainen valinta pitää kallis talo/asunto hammastahnan sijasta.

katsos kun ap:lla vaan on niin paljon vaikeampaa kuin muilla vastaavassa tilanteessa olevalla ja kaikki ne jotka yrittävät neuvoa, aukovat vaan päätään koska ap:llahan ei muka ole mitään mahdollisuutta tehdä asialle yhtään mitään...

Mä olen hopealusikka suussa syntynyt, ihan olemme oman elämämme tehneet sellaiseksi kuin tekin. Teillä on aivan liian suuret asumiskustannukset. Kun ostimme asunnon otimme TIETENKIN huomioon senkin mahdollisuuden että mies joutuisi esim. työttömäksi. Sairastumisia varten on vakuutus ja säästössä tietenkin muutaman kuukauden asumiskustannukset. Et voi arvostella meitä muita sen takia, ettette itse ole huolehtineet asioista etukäteen. Sori vaan rehellisyyteni.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä olen hopealusikka suussa syntynyt, ihan olemme oman elämämme tehneet sellaiseksi kuin tekin. Teillä on aivan liian suuret asumiskustannukset. Kun ostimme asunnon otimme TIETENKIN huomioon senkin mahdollisuuden että mies joutuisi esim. työttömäksi. Sairastumisia varten on vakuutus ja säästössä tietenkin muutaman kuukauden asumiskustannukset. Et voi arvostella meitä muita sen takia, ettette itse ole huolehtineet asioista etukäteen. Sori vaan rehellisyyteni.

Siis EN ole hopealusikka suussa syntynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Poltatko tupakkaa? Ajatko autoa vaikka kävellenkin pääsee? Asutko liian isossa asunnossa? Onko kulutusluottoja?

Siitä se on kiinni paljolti. Menot tulojen mukaan, ja jos tulot pienet niin koulun penkille vain.

No niin. Taas tätä.

Asumme minimaalisessa asunnossa. En aja, vaan kävelen tai pummaan jos on pakko. En polta, en juo. Ei luottoja. Ei mahdollista opiskella, koska pakko hoitaa lapsi. Psyyke kunnossa, jossa töihin ei mennä tai seuraava osote on hesperia.

Minkä ikäinen lapsi, lapsille on tarjolla päivähoitopaikkoja.

Oletteko koittaneert pankin kanssa sopia, että maksaisitte vain lainan korkoa? Nyt on korot alhaalla, joten teillä jäisi käteen huomattavasti enemmän kuin nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja purkaus:
Voisitteko hetkeksi unohtaa viisastelun ja yrittää asettua itseänne huonommassa olevan tilanteeseen...?

Mukafiksuja neuvoja aina riittää ja piikkejä siitä, kuinka itsekkin on aina pärjännyt. Joillain ei vaan käy niin hyvä mäihä. Joskus vaan elämä menee vtuiks, vaikka minkä tekisit.

Yrittäkää miettiä elämää, jossa;
Joka päivä pitää miettiä, mistä saisi ruokaa.
Ei voi mennä lääkäriin tai ostaa lääkkeitä, kun ei ole varaa.
Vessapaperit on napattava huoltsikan vessasta.
Tilipäivänä käyt kaupassa ja sitten olet 2vk täysin nollilla.
Voit pestä hiukset vain kerran tai pari viikossa, kun enempää shampoota ei ole varaa käyttää.
Hammastahnaa voit laittaa minimaalisen vähän ja vain kerran päivässä, kun ei ole varaa ostaa lisää.
Ei voi edes kuvitella syövänsä monipuolisesti, koska ruoka on valittava alelaarista ja sitä, mistä halvalla saa päivän energiatarpeen täytettyä.
jne jne jne.

Kaikilla ei oikesati ole sitä 50 senttiäkään laittaa säästöön... Että mistäs sitten joku hätävararahasto kerätään...?

Luin tätä silmät pyöreänä. Minulla jää vuokran jälkeen kuukaudessa käytettäväksi 500 euroa ja tulen erittäin hyvin toimeen. Lapsia ei ole. Asun yksin. Minutkin varmaan luokitellaan köyhäksi, mutta olen mielestäni hyvin toimeentuleva köyhä :)
Kun luin juttuasi , en olisi uskonut, että jonkun pitää säästää hampaidenpesussakin. Tuntuu, että hammastahnojakin saa niin edullisesti nykyään.

Yhteistyössä