Hei te hopealusikka suussa syntyneet, tai jotka aina mainostatte, kuinka pienistäkin tuloista voi säästää jne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja purkaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Ei onnistuisi multa mitenkään. Mulla ei sähkö sisälly vuokraan ja maksan lainanlyhennystä jota sossu ei tietenkään huomioi menoiksi. Ei yksinkertaisesti jää säästöön mitään, ei ainakaan satoja euroja. Kun ei ole edes ruokaan niin paljoa.
Säästämiseen ei kuitenkaan tarvita satoja euroja. Muistan hyvin, kun aikoinaan elämä heitti häränpyllyä, miten upea tunne oli, kun sain 50 penniä kuun lopussa säästöön. Se samainen 50 penniä taitaa maata tuolla mun säästötililläni edelleenkin..melkein 23 vuotta myöhemmin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Itse olen köyhän perheen vesa ja olen oppinut miten vähällä rahalla saa maukasta ja ravitsevaa ruokaa....
Ima ei ollut rikas, silti matkustelimme paljon, kävimme ukona syömässä kerran viikossa ja silti rahat riittivät ihanaan kotiruokaan ja omaan asuntoon. Yksi suuri apu tässä oli, että Ima osti tuotteita suoraan tilalta ja näin teen minäkin. Halpaa ja hyvää :D

Tuollainen elämä ei ole köyhyyttä nähnytkään, pienituloinen ehkä mutta ei köyhä. Oikeasti köyhillä ei ole varaa matkustaa vaikka kuinka elettäisiin säästeliäästi.

sossu pitää kyllä huolen köyhistä, jos on köyhä aina ollut.

mutta jos sinulla on joskus mennyt hyvin, olet ostanut asunnon ja auton, ottanut lainaa ja yhtäkkiä jäät vaikka työttömäksi tai jos olet yrittäjä ja sairastut ja olet maksanut alinta mahdollista yelliä itelles, niin voi oikeesti tulla ongelma, että mistä rahat ruokaan.

mutta ap:lle tiedoksi: hampaat saa kyllä puhtaaksi ilman hammastahnaakin. jos shampoo on loppu, eikä ole rahaa ostaa uutta, käytä fairya tilapäisesti, jos sellaista sattuu löytymään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Itse olen köyhän perheen vesa ja olen oppinut miten vähällä rahalla saa maukasta ja ravitsevaa ruokaa....
Ima ei ollut rikas, silti matkustelimme paljon, kävimme ukona syömässä kerran viikossa ja silti rahat riittivät ihanaan kotiruokaan ja omaan asuntoon. Yksi suuri apu tässä oli, että Ima osti tuotteita suoraan tilalta ja näin teen minäkin. Halpaa ja hyvää :D

Tuollainen elämä ei ole köyhyyttä nähnytkään, pienituloinen ehkä mutta ei köyhä. Oikeasti köyhillä ei ole varaa matkustaa vaikka kuinka elettäisiin säästeliäästi.

peesi. törkeetä, "matkustimme paljon", ennen matkustamine n oli oikeasti kallista, jos matkustaa paljon on rikas

Mun vanhemmat ovat isoista perheistä, mitään ei koskaan ole kumpikaan perinyt. ei senttiäkään. Äidin tila annettiin vanhimmalle pojalle, isän tilaa ei ole jaettu, koska jakajia paljon ja mökki pieni. Äidillä ja isällä monta lasta. Äitini yksinhuoltaja, isä itsekäs väkivaltainen alkoholisti.
Äitini osti vain sen pakollisen, eli ruoka oli aina itsetehtyä ja terveellistä. Itse olen jatkanut samaa linjaa, kaikkea ei tarvitse olla. Ihan ok on aina pärjätty näillä eväin pienilläkin tuloilla. Mm. opiskelijana alle 100 euron käyttörahalla monta vuotta. siis tuo jäi asumisen kulujen jälkeen.
Mutta joillain tilanne heikompi. Esim vanhemmat ei säästä lapsilleen mitään. vaan näyttävät mallin että raha menee turhuuteen, alkoholi, tupakka jne. Ottavat jopa velkaa lastensa nimiin. Eli kurjuus voi periytyä.
Toimeentulotuella tulisin ylellisesti toimeen. tälläkin hetkellä tulot lähestulkoon samat.

Yhteistyössä