Hei te,joilla vakkariduuni ja olette äitiyslomalla tarkoituksena palata takaisin töihin vielä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Haaveilija-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

-Haaveilija-

Jäsen
05.06.2013
58
0
6
Hki
Minkä ikäisen lapsen viet hoitoon?

Minkälainen hoitopaikka on mielessä/toiveissa?

Onko normaalia, ettei tiedä vielä mitä haluaa. Minulla esikoinen 5 kuukautta vanha . Töissä ollaan kyselty; "Milloin sä jo palaat?". Ymmärrän kyllä, että haluavat tietää. Pitääkö mun nyt lyödä lukkoon tyyliin näin : sittenku lapseni on vuoden vanha niin töihin mars.

Apuaaaa, mä en tiedä!!!

Työehtosopimuksessa kyllä sanotaan koska pitää ilmoittaa, kvtes mukaan muistaakseni 2kk ennen joten ei hätää. Itse menin töihin kun lapsi oli 1v, mutta hoitoon hän meni vasta ollessaan 1,5v mies teki 50% työaikaa ja itse tein vuorotyötä joten tämä onnistui hyvin. Siitä onkin sitten monta mielipidettä koska lapsi kannattaa hoitoon viedä, mutta jos mahd olla kotona niin en ainakaan veisi ennen kun lapsi osaa kävellä.

2kk ennen vanhempainvapaan päättymistä sinun on päätettävä palaatko silloin vai haetko hoitovapaata ja kuinka pitkäksi aikaa. Hoitovapaatahan voi hakea kahteen otteeseen. Eli päätettävä on aika pian. Ainakin jotain.

Mä aattelin viedä 1,5v. hoitoon. Töihin soitin asiasta ja meen seuraavassa kuussa tekee paperit kuntoon ja sopimaan lomien ajankohdan niin saa äippäloman jälkeen kotihoidontuen lisäksi kesäloma ja talviloma palkan.

Meillä on tyttö 1v2kk ja vauva tulossa marraskuussa. Palaan töihin joko kahden tai kolmen vuoden päästä syksyllä. Kuitenkin syksy on minulle oikea ajankohta, koska olen lastentarhanopettaja, niin en kesken vuotta välttämättä halua mennä. Ja täältä Lahdesta on vaikea saada päivähoitopaikkaa muutoin kuin syksyllä. Meidän alue kun on omakotialuetta ja uusia taloja, niin päiväkoti on ihan tukossa. Emme saaneet sinne edes eskarilaista, vaan 15 puolipäiväistä eskaria saa kuljetuksen muualle.

Mä palaan töihin osa-aikaisena kun poika on 2v3kk. Poika saattaa olla viä sitten vuoden kotihoidossa, niin että hoidetaan miehen kanssa vuoronperään (molemmilla vuorotyö joten helppo järjestää).

Vuorotyön takia ei ole muuta vaihtoehtoa kuin päiväkoti :)

minä palaan töihin äitiysloman päätytyttyä joksikin aikaa ja mies jää kotiin lasten kanssa. Pidän myöhemmin sitten hoitovapaata. Ei vielä tiedetä, milloin kuopus sitten menee hoitoon ja tehdäänkö vielä lapsia lisää.

Kunhan mies päättää, että miten ensi vuosi sujuu niin sitten voin alkaa tehdä suunnitelmia tarkemmin. Oli tarkoitus, että mies olisi voinut jäädä jo vanhempainvapaalle, mutta se ei sitten onnannut, eikä kotihoidontuelle jääminenkään onnistu kuin minulta. Harmittava takaisku, kun olisi tahdottu vapaat jakaa, mutta ei aina saa kaikkea mitä haluaa.

Toivoisin, ettei vauva joudu kovin nuorena hoitoon, mutta jos isoäidit ovat hoitoreservinä, ei ehkä päikkyyn tartte roudata.

Yhteistyössä