Hei te kaikki kukkahattumammat! Repikää tästä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokeva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokeva

Vieras
Ylisuojeltu lapsuus - turvaton tulevaisuus?

Nykyään lapset eivät saa olla lapsia. Jos lapsi mielikuvittelee vaikka puunoksan pyssyksi, niin heti ollaan torumassa ja "pyssy" otetaan pois. Lapsesta kun voi kasvaa militaristinen joukkomurhaaja. Sitten laitetaan konttauskypärää päähän ja GPS-paikanninta selkään, jotta lapsen sijanti tiedetään. Kouluun lasta ei voi päästää yksin, vaan vähintään autolla tuonne kuskaillaan. Nettiin lapsi ei saa mennä, koska netissä vaanii pedofiili joka heti vie lapsen mukanaan. Luontodokumentteja lapselle ei ole myöskään syytä näyttää, kun luonto on perverssi ja raaka. Junassa tai museossa ei lapsi saa leikkiä, koska leikki ei sinne kuulu ja muut pahastuvat. Leluja lapsella on oltava, eteenkin niitä trendileluja. Viis siitä, vaikka lelut on tehty halpmaissa (ja muut lapset ovat ne tehneet). Lapsi kasvaa kieroon, jos hänellä ei ole sitä tämänpäivän hittilelua.

Tällä tavalla toimimalla lapsi ei koe pettymyksiä ja hänestä kasvaa tasapainoinen aikuinen. Ainakin sen vanhemman mielestä. Kuitenkin harva meistä varttuneemmista on kokenut ylisuojellun lapsuuden. On toki hyvä, jos pientä lasta ei esim jätetä yksin kotiin, mutta rajansa kaikella. Miksei lapsen voisi antaa kokeilla sitä itsenäisyyttä ja pettymyksiä. Samalla tavallahan me varttuneemmat olemme käyneet läpi ja kokeneet erilaisia tunteita lapsena. Noista on sitten opittu.

Tuleva sukupolvi on varmaan sellainen, että jos noilta kuolee lemmikkikanarialintu, niin heti tarvitaan psykologin ja poliisin tarjoamaa kriisiterapiaa sekä mielenterveyspillereitä, jotta elämä palaisi raiteilleen.

Miksi kirjoitat noin yleisesti ja epäkonkreettisesti? Onko sulla lapsia vai oletko näitä etäältätarkkailijoita, joilla on kyllä mielipiteitä muttei munaa eikä taitoa puuttua sydämellä lapsen asioihin livetilanteissa?

Se, että suojelee lapsiaan mahdollisilta vaaroilta tai traumoilta ei tarkoita automaattisesti sitä, että lapset eivät kokisi elämässään pettymyksiä. Pettymyksiä, kun syntyy koetuista mielipahoista, joka on sitten aivan eria asia, kuin lapsen mieltä mahdollisesti järkyttävät asiat ja ikätasoon nähden kohdatut asiat, joita lapsi ei yksin pysty käsittelemään tai ymmärtämään.

Aikuisen tehtävä on varjella ja suojella lastaan vaaroita ja ennekoida tilanteita. Eikä tämä kenestäkään "kukkahattumammaa" tee....

[QUOTE="-40";24666118]Se, että suojelee lapsiaan mahdollisilta vaaroilta tai traumoilta ei tarkoita automaattisesti sitä, että lapset eivät kokisi elämässään pettymyksiä. Pettymyksiä, kun syntyy koetuista mielipahoista, joka on sitten aivan eria asia, kuin lapsen mieltä mahdollisesti järkyttävät asiat ja ikätasoon nähden kohdatut asiat, joita lapsi ei yksin pysty käsittelemään tai ymmärtämään.

Aikuisen tehtävä on varjella ja suojella lastaan vaaroita ja ennekoida tilanteita. Eikä tämä kenestäkään "kukkahattumammaa" tee....[/QUOTE]

etpä tainnut tekstiä kunnolla lukea?

juu no tuon lelujutun kyllä peesaan. kyllä poikien pitää saada pyssyillä leikkiä, sen kieltäminen on mielestäni aivan naurettavaa. ja ei, lapsen ei tarvitse omistaa joka hemmetin lelua joka on juuri sillä viikolla "in".

[QUOTE="-40";24666142]Tai joku muu ei tainut tekstiin syventyä ja pohtia?[/QUOTE]

pohdin kyllä pidemmänkin tovin. mutta itse keskityit vain murto-osaan tekstin pointista.

Kyllä mä muuten olen aikalailla samoilla linjoilla, mutta tuo junassa ja museossa leikkiminen pisti mietityttämään tai sitten en tajunnut. Musta nyt on järkevää opettaa lapsi ottamaan muita huomioon. Junassa saa leikkiä, kunhan ottaa muut huomioon ja leikkivaunussa on erilaiset leikit kuin tavallisessa vaunussa. Mutta miksi museossa pitäisi saada leikkiä? Jotta voisi vahingoittaa vahingoittaa vanhoja, kenties korvaamattomia esineitä? Eikö se juuri ole kukkahattuilua, kun lapsi saa leikkiä missä vain häntä huvittaa?

Mikä tämä "kukkahattumamma" nyt oikein on? Täällä saa jatkuvasti lukea, että se tarkoittaa suvaitsevaisia ja avoimia ihmisiä, mutta tässä se taas käsitetään päin vastoin, tiukkapipona ja ylisuojelevana?!

[QUOTE="-40";24666189]Ai, mä en tiennyt, että siitä pitää ihan referaatti joillekin tehdä....=)[/QUOTE]

no ehkä sitten et ensikerralla kritisoi toista, kun et itsekään ole perehtynyt? :)

Ylisuojeltu lapsuus - turvaton tulevaisuus?

Nykyään lapset eivät saa olla lapsia. Jos lapsi mielikuvittelee vaikka puunoksan pyssyksi, niin heti ollaan torumassa ja "pyssy" otetaan pois. Lapsesta kun voi kasvaa militaristinen joukkomurhaaja. Sitten laitetaan konttauskypärää päähän ja GPS-paikanninta selkään, jotta lapsen sijanti tiedetään. Kouluun lasta ei voi päästää yksin, vaan vähintään autolla tuonne kuskaillaan. Nettiin lapsi ei saa mennä, koska netissä vaanii pedofiili joka heti vie lapsen mukanaan. Luontodokumentteja lapselle ei ole myöskään syytä näyttää, kun luonto on perverssi ja raaka. Junassa tai museossa ei lapsi saa leikkiä, koska leikki ei sinne kuulu ja muut pahastuvat. Leluja lapsella on oltava, eteenkin niitä trendileluja. Viis siitä, vaikka lelut on tehty halpmaissa (ja muut lapset ovat ne tehneet). Lapsi kasvaa kieroon, jos hänellä ei ole sitä tämänpäivän hittilelua.

Tällä tavalla toimimalla lapsi ei koe pettymyksiä ja hänestä kasvaa tasapainoinen aikuinen. Ainakin sen vanhemman mielestä. Kuitenkin harva meistä varttuneemmista on kokenut ylisuojellun lapsuuden. On toki hyvä, jos pientä lasta ei esim jätetä yksin kotiin, mutta rajansa kaikella. Miksei lapsen voisi antaa kokeilla sitä itsenäisyyttä ja pettymyksiä. Samalla tavallahan me varttuneemmat olemme käyneet läpi ja kokeneet erilaisia tunteita lapsena. Noista on sitten opittu.

Tuleva sukupolvi on varmaan sellainen, että jos noilta kuolee lemmikkikanarialintu, niin heti tarvitaan psykologin ja poliisin tarjoamaa kriisiterapiaa sekä mielenterveyspillereitä, jotta elämä palaisi raiteilleen.

Tähän sanoisin vaan että kohtuus kaikessa. Meillä kyllä lapsia suojellaan asioilta jotka oikeasti voivat vahingoittaa lasta mutta esim luontodokumentteja saavat katsoa ja mennä kouluun yksin. Kotona ei tarvi olla koskaan yksin jos eivät sitä itse halua. Netissä saavat liikkua mutta valvotusti, tärkeimmät säännöt käydään läpi. Suojelemme lapsia mutta kaikella rajansa, saa käyttää maalaijärkeä! Ap yleistää!!!

ei tietenkään? is:n sivuilta kopsasin. ja taisi kalikka kalahtaa kun noin kärkkäästi vastasit? ;)

Yleensä on tapana laittaa viittaus siitä mistä olet tekstin kopsannut. Ja mikä on oma mielipiteesi asiasta? Lapseni saavat leikkiä keppipyssyillä, luontodokumentit ovat heidän suosikkejaan ja meillä ei ole kämppä täynnä trendileluja. Museoissa meillä ei kyllä saa leikkiä ellei ole leikkinurkkausta. Miksi museoissa pitäisi saada leikkiä?

Minun lasteni elämä on sitten varmaan varsin ylisuojeltua, sillä he eivät ole koskaan
saaneet leikkiä museoissa, lukuunottamatta leikkikalumuseota, jossa on erikseen
tila, joka varattu leikkiä varten.:whistle:

noniin SANOIHAN JOKU SEN! antakaa niiden lapsien KASVAA ITSE! kyllä päiväkodissa saa olla EI SE TAPA! vai ovatko kaikki täällä timo t.a. mikkosen vaimoja!? pojan TARVITSEE leikkiä pyssyillä jotta miehisyys kehittyy vakaasti. vastaavasti on VÄÄRIN ja EPÄLUONNOLLISTA että tytöt saavat leikkiä huorahtavilla bratz nukeillla, joista ottavat sitten teinitä mallia. HEI HALOO!!?

Jokainen kasvattaa lapsensa oman mallin mukaan. Kahta samanlaista perhettä ei olekkan. Jos ap kiinniittä huomioita mainitsemiinsa asioihin niin varmaan jättää jonkun muun asian huomioimatta. Kyllä se virheiden summa on melko vakio kun lasten kasvatuksesta puhutaan. Me vanhemmat vaan tehdään erilaisia virheitä. Jokainen lapsi on sitten vielä erilainen ja pitäisi kohdella tietyllä tavalla joten melko mahdoton yhtälö on kyseessä. Lapsen mukana kun ei tule sitä käyttöohjetta josta kävisi ilmi miten juuri kyseistä yksilöä pitäisi kasvattaa.
Siksi onkin tärkeää käyttää ihan tavallista maalaisjärkeä ja aina toimia tilanteen mukaan, valmiita kaavoja ei ole eikä tule.

noniin SANOIHAN JOKU SEN! antakaa niiden lapsien KASVAA ITSE! kyllä päiväkodissa saa olla EI SE TAPA! vai ovatko kaikki täällä timo t.a. mikkosen vaimoja!? pojan TARVITSEE leikkiä pyssyillä jotta miehisyys kehittyy vakaasti. vastaavasti on VÄÄRIN ja EPÄLUONNOLLISTA että tytöt saavat leikkiä huorahtavilla bratz nukeillla, joista ottavat sitten teinitä mallia. HEI HALOO!!?

Mä olen kyllä huomannut, että lapset, joiden ANNETAAN KASVAA ITSE, niistä tulee heti vttumaisia ilkeitä yksilöitä! Minä ainakin ohjaan lapsiani leikeissä, kerron aina mikä on oikein ja väärin , ja varmasti myös ylisuojelen. Koska suurin osa naapurin/tarhan/tuttujen lapsista on huonoja käytökseltään ja itsekkäitä kusipäitä jo pienenä-koska ovat viettäneet liikaa aikaa juuri päiväkodissa, ja vanhemmat eivät opasta tarpeeksi. Ja veikkaanpa että sinun HEI HALOO-tyypin lapset ovat juuri sellaisia, että kun vanhemman pää kääntyy pihalla, he ilkeilevät muille lapsille, mutta sinun silmiesi edessä varmasti täysi enkeleitä!

Minua ei huoleta lasten yksittäiset lelut, eivätkä leikit. En näe keppipyssyä tai
kehonmitoiltaan vääristyneitä ( ja rumia:ashamed:) brazeja uhkana lapsille.
Minua huolettaa enemmänkin se, että lapsuus lyhenee. Lapset lakkaavat leikkimästä yhä nuorempina ja osalla lapsista tuntuu olevan kateissa kyky leikkiin.

En näe nettiä lasteni vihollisena, ja näe ensimmäisissä tutustumisissa tietokoneeseen välitöntä pedofiilin uhriksi joutumisen uhkaa. Mielestäni kuitenkin aikuisen velvollisuus on seurata lastensa netin käyttöä ja kertoa niistä vaaroista, joita se voi tuoda tullessaan. Ja myös varjella lastaan sellaisilta sivustoilta, joita ei ole lasten silmille tarkoitettu. Ja vahtia lasten ajankäyttöä, ettei kaikki aika kuluisi ruudun tuijotteluun, koski se sitten tietokonetta, pelikoneita tai televisioruutua.

En ole asentanut lapsiini paikanninta, mutta kyllä kännykkä mielestäni tuo tietynlaista turvaa lasteni elämään ja helpottaa myös omaa arkeani, että lapseni ovat helpommin tavoitettavissa. Kännyköiden tullessa kritioistiin aikoinaan sitä, että tuleeko kännyköistä uusia lastenvahteja. Tuskin sen ihan niinkään on, mutta ne mahdollistavat asioita, joihin ei omassa lapsuudessani ollut mahdollisuutta.

Minusta lasten tulee saada kasvaa maailmassa, jossa kaikkea ei heille siloitella valmiiksi. Maailmassa, josta asioista voi puhua lapselle oikeilla nimillä, koski se sitten sotaa, seksuaalivalistusta tms. Mutta lapsentasoisesti, siten ettei kuormita lasta sellaisilla tiedoilla, joita hän ei ole valmis vastaanottamaan. Lapsia tulee mielestäni varjella turhalta tiedolta ja huolelta.

Lasta ei tule liiaksi varjella pettymyksiltä, elämä tuo niitä ihan varmasti tullessaan. Mutta minusta lapselta ei myöskään saa liiaksi riistää sitä huoletonta maailmankuvaa, kykyä elää hetkessä ja nähdä maailma ehkä hivenen ruusunpunaisempana kuin se onkaan.

[QUOTE="vieras";24666273]Yleensä on tapana laittaa viittaus siitä mistä olet tekstin kopsannut. ?[/QUOTE]

Jep, toisen tekstin lainaaminen ilman lähdeviittausta on laiton teko. Kai nyt yksinkertaisempi tämän perusasian tajuaa...?

En kyllä ymmärtänyt aloituksen pointtia, mutta olenkin se "kukkahattutäti".

[QUOTE="vieras";24666509]Mä olen kyllä huomannut, että lapset, joiden ANNETAAN KASVAA ITSE, niistä tulee heti vttumaisia ilkeitä yksilöitä! Minä ainakin ohjaan lapsiani leikeissä, kerron aina mikä on oikein ja väärin , ja varmasti myös ylisuojelen. Koska suurin osa naapurin/tarhan/tuttujen lapsista on huonoja käytökseltään ja itsekkäitä kusipäitä jo pienenä-koska ovat viettäneet liikaa aikaa juuri päiväkodissa, ja vanhemmat eivät opasta tarpeeksi. Ja veikkaanpa että sinun HEI HALOO-tyypin lapset ovat juuri sellaisia, että kun vanhemman pää kääntyy pihalla, he ilkeilevät muille lapsille, mutta sinun silmiesi edessä varmasti täysi enkeleitä![/QUOTE]

lainasitkohan nyt väärää tekstiä kun noilla sinun kommenteillasi ei ole lähes mitään tekemistä alkuperäisen kommentin kanssa? :)

Itse en ole koskaan saanut leikkiä junassa tai museossa, mutta oloni ei ole turvaton eikä lapsuudessani muutenkaan mitään vikaa. Jutun otsikko kuulostaa raflaavalta, mutta tämähän on lööppilehdistön tapa ja tarkoitus. Jos aloittaja olisi lainannut (tai siis oikeastaan kopioinut) jotain hiukan arvostetumpaa julkaisua, se oliisi vaikuttanut vakuuttavammalta. Tekstistä huomaa, että sitä ei ole ihan loppuun asti pohdittu. Tekstissä tunnutaan kritisoivan sitä, että lapsi ei saa leikkiä junassa, mutta toisaalta arvostellaan sitä, ettei lapselle tuoteta pettymyksiä. Eikö junassa tai museossa leikkimisen kieltäminen juurikin voisi olla vanhemmilta sitä harkittua pettymyksien tuottamista, jota tekstissä perätään?

Olisi mielenkiintoista saada kirjoittajan itsensä kanta siihen, missä ja kuka on sanonut, että luonto on perverssi ja raaka. Itse en katso luontodokumentteja juurkin niiden inhimillistävän kerrontatavan vuoksi. Niissä luonto ikään kuin muutetaan ihmiselämän jatkeeksi, eläimille annetaan nimet ja korostetaan äitiyden merkitystä ja sitten toisessa kohtaa näytetäänkin kuinka "paha" urosleijona tulee, tuhoaa pentueen ja parittelee kuolleiden pentujen äidin kanssa. Tapahtuman tunteellisuutta korostetaan ja näin saadaan aikaan reaktioita katsojissa. Tehokasta, mutta tarpeetonta. En kiellä omia lapsiani katsomasta luontodokumentteja, mutta pyrin kyllä valvomaan niiden katsomista juuri tämän tunteellistavan tyylin vuoksi.

Itse pyrin välttämään lasten leikeissä juurikin noita trendileluja, en siksi, että haluaisin tuottaa lapsille pettymyksiä tietoisesti, vaan siksi, etten luota niiden kestävyyteen. Mutta en usko, että trendilelulla leikkiminen on sen vahingollisempaa kuin pyssylläkään leikkiminen, tai että pyssyleikkien kieltäminen olisi sen vahingollisempaa kuin trendileluilla leikkimisen kieltäminen.

Jos lapseltani kuolee lemmikki, oli se sitten kanarianlintu tai muu, en usko heidän tarvitsevan terapiaa. Mutta uskon siihen, että lapsen tulee saada käsitellä negatiivisia tai surullisia tunteitaan turvallisen aikuisen kanssa, johtuivat ne sitten siitä, että joku läheinen lemmikki tai ihminen kuolee tai jotain muuta ikävää hänen elämässään tapahtuu. Ilman, että he siitä johtuen joutuvat aikuisen pilkkaamaksi.

Yhteistyössä