Hei vanhemmat jotka ette ole sitten omien kouluaikojenne hiitäneet tai luistelleet,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienten äiti pohtii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pienten äiti pohtii

Vieras
oletteko laittaneet sukset ja luistimet omiin jalkoihin kun lapset ovat tulleet siihen ikään että heidän kanssaan voisi alkaa noita yrittämään?

Itse en ole sen enmpää hiihtänyt kuin luistellutjkaan sitten yläasteen pakollisten liikuntatuntien ja ensi talvena esikoinen alkaa olla siinä iässä että hän voisi noita alkaa kokeila. Haluaisin kovasti antaa lapsille mahdollisuuden ja inniostuksen monipuoliseen liikuntaan, omasta kodistani en sitä saanut ja osin varmaan siksi koin lapsena ja nuorena liikunnan epämiellyttäväksi. Olin aina koulussa muita huonompi jne. Vasta aikuisena olen löytänyt itselleni mieluisia liikuntalajeja ja nyt siis toivoisin että voisin tarjota lapselleni liikunnan ja ulkoilun iloa jo pienestä pitäen.

Joten kysynkin miten olette muut toimineet näissä tilanteissa? Kannattaisiko keväällä katsella jos löytyisi ensi vuotta varten suksia ja luistimia edullisesti ja lähteä verestämään vanhoja muitoja hiihtoladuille ja luistinradoille?

Olen katsonut itseni jollakin lailla velvoitetuksi opettamaan lapsille hiihtoa ja luistelua, vaikka itseasiassa mielestäni on kummallista, miksi on jonkinlainen normi, että lapsen pitää osata luistella ja hiihtää.

Näitä pakollisia - neuvolankin aina ahkerasti kontrolloimia - taitoja ja harrastuksia ovat pyöräily, hiihto, luistelu ja uinti. Näistä itseasiassa uinti on mielestäni ainoa, joka jokaisen pitäisi osata osata oman turvallisuuden vuoksi. Muuta ovat omituisia normeja. No, ehkä pyöräilyn osaaminen helpottaa elämää.

Mutta miksi ihmeessä pitäisi osata hiihtää ja luistella? Toinen laji on omituista vaivalloista nylkyttämistä, ja toinen on aika riskaabelia hommaa, ja molemmat tapahtuvat hvetin kylmässä. Tai sitten on kylmä ja kuuma yhtäaikaa, liukasta ja ärsyttävää - ja sitten pitäisi vielä teeskennellä, että on muka kivaa.

Me ostettiin pojalle viime keväänä sukset, joita se kovasti jo kokeili viimisillä lumilla ja tykkäsi kovasti. Kumpikaan meistä ei ole hiihtänyt vuosiin, eikä varmaan ainakaan vielä hiihdäkkään. Luistelemassa käytiin ulkoradalla, mulla oli kengät jalassa ja pojalla luistimet.

Olen aina inhonnut niin hiihtämistä kuin luistelemista ja niihin lähteminen olisi minulle niin vastenmielistä että lapsi varmasti huomaisi sen. Onneksi lapselta löytyy urheiluhullu kummi joka vie häntä niin noihin kuin muihinkin liikuntalajeihin, osteskelee synttäri- ja joululahjoiksi urheiluvälineitä jne. Nyt 8v lapsi on todella innokas liikkumaan ja kokeilemaan uusia lajeja, tuskin olisi näin ilman kummia.

Rehellisesti kuitenkin, en usko että ilman tuota kummia olisin itse hiihtämään lähtenyt.

Meillä mies on luistellut ja hiihtänyt kouluaikojen jälkeenkin, mutta minä en luistimia jalkoihini enää ikinä laita, hiihtää voin jos todella kaunis keväinen ilma :D

Kyllähän ne tuolla eskarissakin oppii näitä taitoja ja toisia lapsia kiinnostaa nuo lajit enemmän kuin toisia.

meillä poika 2,5v odottaa malttamattomana et pääsis luisteleen, mutta karu totuus paljastuu ku jäälle pääsee... ei se tapahdukkaan niinku elokuvissa :D

Minulla kun ei noita muinaisaikojen urheiluvarusteita ole edes tallella, joten sellaiset pitäisi jostain hommata. Yritän nyt asennoitua niin että voisihan tuo olla ihan kivaakin ja yrittäminen olisi helpompaa jos sukset ja luistimet olisvat valmiina varastossa. Nyt kuitenkin tuntuu vähän pelottavalta hankkia uudet välineet jos huomaakin ettei ollut oma juttuni sen enempää mitä kouluaikoina. Mahtaisikohan käytettyjä suksia ja luistimia löytyä jostain edullisesti?

Jos ei noita välineitä hommaa niin saako lapsen innostettua luistelemiseen vaikka sitten noin että itse tulee kengillä pyörimään luistinradalle?

Sukset ostin jo muutama vuosi ennen neitisen syntymistä. Hiihto kyllä jäänyt vain noihin lapin reissulle kun saa ihan rauhassa omaan tahtiin hiihtää ja nauttia maisemista. Luistimet ostin itselleni viime talvena samalla kun neidille ekat luistimet. Kivaa oli kun yhdessä horjuttiin jäällä :) Suosittelen :)

Kyllä, esimerkistä oppii paljon paremmin kuin että sivusta neuvot. Tosin luistimet jalassa en osannut toista pitää pystyssä, joten sitten kun tytär itse pysy pystyssä, laitoin itselle luistimet jalkaan jonniin kerran.

Ostin itselle kunnon sukset ja monot samalla kun tyttärelle, hiihtäminen on nykyisin ihan kivaa. Lapsena en siitä niin tykännyt, ja yläasteen puusukset oli kyllä pitkään mielessä.

En tykännyt minäkään talviurheilulajeista, koulumuistot oli vielä jäljellä, mutta kyllä olen hiihtänyt ja luistellut lasten kanssa. He tykkäävät kovasti ja olen itsekin oppinut tykkäämään.

Yhteistyössä