Alkuperäinen kirjoittaja odottaa vastausta:
Nyt on pakko kysyä että mikä on sun mielestä hyvä ja täydellinen äiti, kerro se meille kaikille ja perustele myös??
Jään mielenkiinnolla odottamaan vastausta koska tottakai sä vastaat ja esität asiasta oman mielipiteesi mihin ei sitten ole muilla mitään sanomista.
Nyt voin vastata sinulle tähän kysymykseen, vaikka hieman ihmettelenkin, mitä teet tiedolla, että minkälainen on minun mielestäni hyvä/täydellinen äiti. Mitään yksiselitteistä vastausta en osaa sinulle antaa ja varmasti unohdan tässä nyt joitain tärkeitäkin pointteja, kun en asiaa ole kauaa miettinyt. Mutta tässä siis minun mielipiteeni, joten älkää vaivautuko sanomaan minulle, että olen idiootti tai hoidontarpeessa, kun mukamas arvostelen toisia äitejä kirjoituksellani.
Kaikki tekevät virheitä, joten täydellistä äitiä tuskin on olemassa. Osa omistautuu äitiyteen enemmän kuin jotkut ja toiset meistä vaan ovat äidillisempiä kuin toiset. Mielestäni hyvään äitiyteen kuluu lapsen huomioon ottaminen, tietynlainen lapsentahtisuus ja halu toimia lapsensa parhaaksi, eikä tehdä päätöksiä itsekkäästi tai rahan kannalta.
Olen sitä mieltä, että hyvä äiti yrittää noudattaa monia suosituksia, eikä aina kuvittele olevansa oikeassa oman maalaisjärkensä kanssa. Ne suositukset kun on tehty lapsen parhaaksi ja niitä on todella tutkittu. Toki voi jossain määrin itsekkin käyttää järkeä ja miettiä niiden suositusten sopivuutta, mutta siis yleisesti ottaen suosituksia ei ole tehty kenenkään kiusaksi vaan avuksi.
Hyvä äiti ottaa lapsensa huomioon jo silloin kun tämä on vielä mahassa. Eli jättää raskausaikana kokonaan alkoholin, tupakan ja niiden kiellettyjen aineiden käytön. Siis ei edes yhtä lasillista viiniä, ei yhtäkään tupakkaa, ei esim. pientä palaa homejuustoa ilman kuumennusta, sillä jos listeria tulee, niin se ei ole kiinni siitä söikö pienen vai ison palan. Hyvä äiti ottaa kohdussa olevan sikiön kaikin tavoin huomioon ja toimii hänelle parhaaksi ja pyrkii elämään suht tervellisesti.
Mielestäni hyvä äiti ottaa imetyksestä kunnolla selvää ja koettaa kaikkensa, että onnistuisi imetyksessä. Ei pidä heti antaa periksi ja lykätä sitä lisämaitoa, vaan imettää, niin kyllä sitä maitoa erittäin todennäköisesti käy tulemaan vauvantarpeisiin. Täysimetystä olisi hyvä jatkaa sinne puolen vuoden ikään asti(ellei esim. lääkäri ole toisin terveydellisistä syistä määrännyt). Sen jälkeen aloittaa soseet ja imettää ainenkin vuoden ikään, ellei pidempäänkiin soseiden ohella.
Hyvä äiti ymmärtää kotihoidon merkityksen lapselle, eikä lykkää häntä heti pienenä ulkopuoliselle hoitoon. Hyvä äiti heittää oman itsekkyytensä taka-alalle ja haluaa seurata ja olla mukana näkemässä lapsensa kehittymistä ja on hänen kanssaan kotona. Hyvä äiti myöskin järjestää raha-asiansa niin, ettei rahan puutteen takia joudu jättämään lastaan heti pienestä saakka hoitoon.
Hyvä äiti takaa lapselleen turvallisen ja rakastavan ympäristön elää ja olla. Hyvä äiti elää tasapainoisessa suhteessa ja näin ollen näyttää lapselleen mallia kuinka vanhemmat kunnioittavat toisiaan. Ja jos jostain syystä asiat parisuhteessa ei ole mallillaan, ne on syytä yrittää korjata tai ottaa ero, lapsen takia ei yhdessä kannata olla. Hyvä äiti ei ole mikään kynnysmatto, vaan lapsen isän kanssa yhdessä huolehtivat jälkikasvustaan.
Hyvä äiti ymmärtää, että vauvalla/lapsella on tarpeensa, eikä näin ollen ole heti muutaman viikon jälkeen valittamassa väsysmystään ja mielenterveyttään, kun vauva sattuu yöllä heräämään usein syömään. Toki en nyt tässä puhu masentuneita äideistä, vaan niistä jolla muka mielenterveys ei kestä normaaleja vauvan vaatimuksia.
Hyvä äiti leikkii lapsensa kanssa, kehuu häntä ja tukee uuden oppimisessa. Hyvä äiti ulkoilee lasten kanssa, hassuttelee ja näyttää lapselleen rakkautensa määrän.
Hyvällä äidillä on se halu olla hyvä äiti. Eli haluaa imettää ja näin ollen tarjota lapselleen parasta mahdollista maitoa, halu olla kotona lapsen kanssa ja halu tarjota lapselleen parasta.
Rakkaus ja rajat ovat myöskin osa hyvän äidin kasvatuperiaatteita. Hyvä äiti opettaa lapselleen käytöstapoja ja yrittää hillitä hermojaan.
Hyvä äiti tajuaa myös ottaa lapsen terveyden huomioon, eikä pienestä vauvasta asti tuputa ja opeta häntä syömään kaikkea mahdollista makeaa.
Hyvä äiti voi olla ihan kuka tahansa, kuka vaan rakastaa lastaan ja asettaa lapsen tarpeet ensimmäiseksi. Ei ole väliä, että onko ydinperheenäiti, uusioperheenäiti,yksinhuoltaja tai vaikkapa lesboäiti. Tuollaiset ovat äitiydessä sivuseikkoja.
Tälläisiä asioita minulle tuli mieleen aiheesta hyvä äiti. Oletko tyytyväinen vastaukseen vai oletko enää edes lukemassa...?