HEINÄKUISET 05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

UUSI

Vieras
moi. en löytänyt vanhaa listaa joten aloitin uuden. mitäs kaikille kuuluu?
missä iässä ootte ajatellut alkaa totuttamaan maitotuotteisiin? neuvolassa sanoivat sen 10kk että siitä pikkuhiljaa jugua, raejuustoa jne. topikin täytti jo 9kk , kyllä aika menee nopsaan! siskoni on raskaana joten lokakuussa minusta tulee täti ja topi saa kivan ikäsen serkun! mites kesällä on raskaus edennyt?
on se hurjaa miettiä että viime vuonna tähän aikaan oli ihan viimesillään ja jännitti kovasti,kohta sitä jo vietetäänkin 1-vuotis synttäreitä!!

topi on vihdosta viimein alkanut ryömimään pikkuhiljaa ja kovasti hokee äittä, iti ja elle:)hampaita taitaa taas tulla lisää vaikka on jo 6. niin kovatsi hinkkaa ikeniään ja kuola valuu.. ootteko jo arskat ostanu lapsille? topi ei tykkää niistä, heti repii pois. pakko kai sit vaan olla ilman niitä.

kirjotelkaas muutkin kuulumisianne.

T:murmeli

Me aletaan 10 kk iässä totutteleen varovasti kun allergioitakin meillä ilmenny. Nopsaan menee joo aika, Lumikukka jo 9,5 kk =). Mä kelasin kanssa millasta oli vuosi sitten, naapurissa odotettiin kanssa maha pystyssä sillon. Auringossa istuttiin ja rupateltiin. Oli se vaan hienoa sekin ja mä olin kade kun niille tuli jo nyt keväällä, mun piti malttaa kesään asti ;).

Meilläkin alettu vihdoin liikkuun enempi, ennen mentiin ehkä metri, nyt jo kaks ainakin tai enempi. Eilen kylässä konttas ekan kerran, mut kotona ei onnistu niin vaan kun ei oo mattoja ja luistaa parketilla. Kotona on oma tyyli, puoliks istuen ja kontaten toinen jalka koukussa jännästi vetää käsillään. Meillä uus tavu pii-pii-pii tullu =). Tyttö ja äitin tyttö ainoat sanat tähän asti. Viis hammasta meillä.'

Eilen likka söi ekaa kertaa itekseen perunan, kukkakaalin,kesäkurpitsan, maissin ja kurkun paloja päivälliseksi pöydältä sormin. Me saatiin aikuiset syödä ihan rauhassa kun likka popsi ite oman ruokansa =). Hassua että minkäänlaiset kökkäreet ei kelpaa lusikasta mutta sormin ite tai syöttämällä ne kelpaa. Puuroa syödään päivällä kun aamulla eikä illalla ei kelpaa, tarkka likka! Soseissa ollaan tosi ronkeleita, ainoastan ihan sileä sose kelpaa ja monesti vain kaupan soseet.

Me ostettiin baby bantzit ja ne kelpaa kun ei sankoja. Sangalliset halpikset paino ja ne repi heti pois.

Meillä yöt tosi rikkonaisia nykyään. Eroahdistusta ollu muutama viikko. Joten kiinnostais onko muilla ilmenny eroahdistusta mitenkään? Meillä yöllä huudellaan ja pitää vieressä istua käsi pinnasängyssä. Tähän asti nukkunu ihan hyvin omassa huoneessaan 6 kk lähtien mut nyt on yhtä huutelua koko yö. Pakko siirtää sänky meidän huoneeseen kun en jaksa koko yötä istua Lumikukan huoneessa. Vieressä nukkuu paremmin mutta en haluais siihen opettaa kun tähän asti menny yöt omassa sängyssä niin hyvin. Tutti ei riitä ei rätti eikä unilelu, äitin tai iskän käsi vaan. Ja kun ottaa viereen niin pitää nukkua käsi kädessä ihan nenätysten, toisaalta tosi sulosta, toisaalta kamalaa kun taas niin rikkonaisia öitä!

Päivällä eroahdistus ilmenee niin että yksin ei olla sekunttiakaan ja ei riitä että äiti tiskaa vieressä vaan pitää olla lattian tasossa vaavin kanssa. Raskasta! Ois kiva tietää kauanko tätä mahtaa kestää?!

Ja mulla menkat!! Maximi lääkitys panacodia ja silti oon ihan petipotilaana kipeenä. Eilen oli onneks siedettävä olo ja oltiin kamulla koko päivä, nyt sit sairastetaan senkin edestä. Mies menee huomenna ekaa kertaa töihin sit selkävaivojen...

Mukavia aurinkoisia päiviä toivottelen!

Tikru

Pikaisesti kirjotan kun poika ollut tosi kiukkuinen tänään,taitaa tehä kulmahampaita kun ikenet sieltä koholla,nyt hampaita 8.Meille ei mitään ihmeempiä kuulu,samaa eloa kun ennenkin.10kuisena mekin alotellaan hapanmaitotuotteet,jätskiä on maistanut ihan lusikan kärjen verran.Tein itse rakettispagetti-jauhelihasipuli-tomaattimurska soossia ja hyvin söi vaikkei tosiaan mitään sileetä sapuskaa ollut,joskus annan valmiita 8 kk:n pilttejäeikä yhtään yökkäile palasia.Aurinkolasit on käytössä,optikolta ostin ja harvoin tempasee pois,oli hyvä totuttaa kun tumput kädessä ei niin hyvin saa pois otettua.Äitiä hoetaan ja muutenkin höpöttää niitä näitä ja kirkuu,korviin ihan sattuu kun niin kimeä ääni!Mäkään en löytänyt vanhaa ketjua,en tiiä mihin katoavat,tais ollakin jo 99:n tekstiä siinä.Yöt menee yhdellä imetyksellä ja joskus saattaa joutua kerran antamaan tutin,paitsi toissa yönä nukkui koko yön putkeen ja mun tissi räjähtämispisteessä,oli tukala olo mutta silti imetin vasta päivällä kun nyt muutaman päivän oltu ilman aamutissiä,siitä alan vähenteleen.Eroahdistusta en ole vielä ainakaan huomannut,tuleeko se kaikille jossain vaiheessa?Eikä ketään outoja ihmisiä ole vielä vierastanut.Voi olla että tulee kausi jolloin nukutaan taas huonommin,ehkä viimestään kun käveleen lähtee niin tulee uniin uudet opitut jutut.Nyt kovaa vauhtia konttaa ja nousee pystyyn joka paikkaa ja sohvaa pitkin kävelee.Tänään juur hokas kuin pääsee eteenpäin autolla jossa istutaan,hienosti jaloilla potkuttelee vauhtia.Nyt lopetettava,heippa!

Mä täällä toipilaana...tiistaina leikattiin viisaudenhammas pois ja suukirurgi joutu sahaamaan/poraamaan leukaluuta kun juuressa oli koukku joka mennyt leukaluun alle.Nyt poski/leuka ihan turvoksissa,antibioottikuuri menossa.Onneksi ei pahemmin särje.Ihanat ilmat ollut,ollaan muutaman kerran käyty leikkikentällä keinumassa ja laskemassa liukumäkeä,kovasti poika tykkää!Soittelin eilen hoitopaikasta niin saadaan ilmeisesti poika perhepäivähoitajalle jota neuvolantäti kehui/suositteli ja on vielä mun työpaikan vieressä,hyvä homma jos tuo toteutuu.Kyselin aikaisemmin jo kuin monet päikkärit muilla nukutaan ja yhteensä kuin kauan?Meillä kahdet ja yhteensä 2-2.5 h.Toisille meno on välillä aika showta,pedissä pomppii ja kitisee vaikka väsy on ja taas vaunuissa koittaa kokoajan punnertaa ylös.Ei kuitenkaa iltaan asti jaksa yksillä unilla.Kovasti on lyhentynyt päiväunet,tänäänkin nukkui vaan 40 min,heräsi 11 jälkeen ja äsken vasta nukahti toisille!Saattaa välissä valvoa 6:kin tuntia,uskomatonta!Mesessä olijat vaan tännekkin kuulumisia meille jotka ei siellä käydä!Heipsan!

auts sun leukojas :/
Meillä nukutaan päikkärit 2-3 kertaa päivässä, ja kestoltaan 30-50 minuuttia. Eli ei ole meillä muuttunut tuo rytmi ihan vauva-ajoista mihinkään. Itse kyllä välillä toivois että joskus nukkuis vähän kauemmin, mutta aikansa kutakin kai... Ja niille päikkäreille nukahtaminenkin kestää yleensä puolesta tunnista tuntiiin, ja joskus herra päättää ettei nukahda lainkaan, vaikka olis vaan yhdet puolen tunnin tirsat takana. Lisäksi hän suostuu nukkumaan vain vaunuissa, ja yleensä niiden pitää olla liikkeessä, joten kävelty ollaan ja paljon :)

Yötkin on edelleen katkonaisia, en tiedä miten me on onnistuttu tällänen kukkuja siittämään, hih. Täydellisenä yönä (todella harvoin) poitsu nukkuu yhden 4 tunnin jakson, ja sitten heräilee pariin tunnin välein. Normaali yönä taas kaikki herätylset ovat 1-2 tunnin välein.

Nyt pitää ite ryhtyä nukkumaan jotta jaksaa...

moi.

meillä nukutaan nykyään kahdet unet. eka aamupäivällä kahden tunnin unet ja sitten illalla tunnin unet. rytmi taas muuttunu eli nykyään topi menee nukkumaan sitten vasta 22-23.00 ja herää 09.00 aikoihin. ennen kun meni jo 19.00 nukkuun ja heräsi aamulla aikaisin.
onko teillä kellään muuten lapsi alkanut heijaamaan päätänsä? topi heijaa aina jos hakee huomiota tms. on hauskaa katseltavaa.
minä oon varmaan ylisuojeleva kun en oo uskaltanut muuta sormiruokaa antaa kuin maissinaksuja. pojalla ei oo hajuakaan pureskelusta. kerran kokeiltiin kurkun pientä palaa ja heti jäi kurkkuun. pelottaa jotenkin..

tänään onkin meillä ""vanhuksilla"" rentoutus viikonloppu edessä. topi menee mummolaan viikonlopuksi ja me lähdetään etelä-suomeen juhlimaan ystäville. aivan ihanaa ja tulee tarpeeseen!!

joo kirjotelkaa muutkin että mitä kuuluu. kesä. miten sun raskaus sujuu??

nyt aamupuuhiin ennen kuin pikkunen herää..

T:murmeli

Kirjottelen jotakin kun oottelen poikaa herääväksi jotta päästään pihalle taloyhtiön talkoisiin.Taitaa kaikki hommat olla jo tehty eli mennään syömään sitten makkarat pois=)Meillä ollut surua kun miehen läheinen sukulainen nukkui pois yllättäen,oli vasta 40v.Kovasti mies koittaa tekemistä keksiä että saa edes hetkeksi ajatukset muualle,en voi muuta kun olla tukena ja kuunnella.Hautajaiset kahden viikon päästä,tulee olemaan raskas päivä...Mulla ei enää leukaa särje mutta on iso vihreä mustelma poskessa,tikit tuntuu kun kielellä koittaa.Turvotuskin hyvin laskenut.Kyl hammaslääkärit on kaameita paikkoja!Murmeli:päätä ei poika heiluttele mutta kääntää vinoon olkaa vasten ja kun samanlailla teen itse niin kovasti se naurattaa.Myös taputus ja edelleen se korvia vihlova kirkuminen on in!Kummasti yöt vaihtelee:viime yönä herätteli muutaman kerran kun taas edellisenä ei ollenkaan,ei edes tissille havahtunut.Jaa,taian hetken lukea kirjaa.Mihin kaikki muut on taas kadonneet???

Me täällä toteutetaan pieni muotoista unikoulua,poika kun itse jättää joinain öinä tissin väliin niin ajattelin että nyt olisi oikea hetki vierottaa yösyönti pois.No jaksoi kuiteskin viime yönä 1.5 h kiljua maitoa...pidän pääni enkä anna enää periksi.Päiväunetkin menneet taisteluksi,aamupäivällä käy hyvin niille mutta toiset onkin eri juttu...eilen vaunuilin tunnin eikä nukahtanut vaikka torkkui mun sylissä pukemisen aikana,rattaissa ei malta nukkua kun oottaa vaan että näkisi maisemia ja leikkii hattunsa ja tuttinsa kanssa.Hyvinpä tuo jaksoi valvoa ilta ysiin vaikka oli reilu tunnin vaan päikkäreitä ottanut ja herännyt niiltä ennen 12!Pitkän pätkän valvoi!Täytyy muutama päivä katella josko pitää siirtyä jo yksiin päikkäreihin,joskus taas on vaan kovin väsy iltapäivällä joten saisi kahdet vielä nukkua.Onko muilla tätä ongelmaa:yhdet ei oikeen riitä ja kaksissa liikaa?Jos joku tän kirjotuksen näkee...yksin täällä höpisen=(

Heippa!!Iitu ja muutkin!!=)
On tuota häähulinaa ja se vie mahottomasti energiaa ja aikaa!!Puvun löysin,mulla ihana limenvihree unelma!ja se olikin suurin toive että löytyis värillinen ihana puku ja se nyt on!!

Maisa syö edelleen aamu 6 aikaan desin verran maitoo,en ole jaksanut vierotella.Aattelin vesipulloo ruveta tarjoomaan,että vaihtuis siihen.
Tosi Pitkään teillä jaksetaan valvoa,Maisalla menee rytmit
-herätän aamulla 8 tai siirrän nukkuvana kaukaloon,kun eskariin matkataan.Viim 9 herää.
-unille 11 ja nukkuu 13,usein herätän tai taas siirrän kaukaloon.
-toiset unet 17 ja herää 17.30 tai viim 18.
-yöunille 21-21.30
-sit se pullo n.6 aikaan kiskoo nassuun.

Yöllä saattaa heräillä,joskus jopa 4 kertaa.Tassua tarvii ja se riittää,mut ilman ei nukahda tai huutaa,mut seitä me ei haluta,eli autetaan tqakas uneen.

Vois olla että teillä auttais yhet unet vaan,en tiä kuinka jaksaa,koita ihmeessä viikon päivät.MEillä esikoinen tän ikäisenä nukkui joka toinen päivä kahdet ja joka toinen yhet.Ei riittänee ne yhet ja kahdet joka päivä oli liikaa.Sit tällanen rytmi oli hälle paras!!

Tsemippiä!!
kata ja maisa 10,5 kk

moi.

topi nukkuu aamu yhdeksään, menee ekoille päiväunille 12.00 aikoihin. siitä kukkuu 17.18.00 asti ja nukahtaa 1-2 tunniksi ja menee vasta 22.30 nukkumaan :/ eli vähän liikaa on tossa illassa unta, koska kukkuu yömyöhään.
meillä on kuitenkin onneksi loppunut yösyönnit ja heräilyt ainakin vähäksi aikaa..täytyy koputtaa puuta..:)
ihanaa kun on kesä, ollaan jo käyty leikkipuistossa hiekkalaatikolla ja keinumassa. ryömintää on, mutta ei konttaa. seisoo hienosti tukea vasten. kaippa tää täsät pikkuhiljaa.
ootko kata menossa vai naimisiin? ONNEA jo etukäteen :)
aiotteko ostaa pikkusillenne aurinkorasvaa kesäksi?

Kata:mistä häistä nyt kyse?Et ole täällä ainakaan aikaisemmin sellasista puhunut.Ihmetellyt olen kun ei teistä ole mitään kuulunut pitkään aikaan.Nyt meni poika toisille unille ihan hyvin kun sisälle petiin laitoin,ei vaan taida enää ulkona malttaa nukkua joten ulkoillaan sitten hereillä ollessa.Murmeli:varmaan aurinkorasva varalle hommataan mutta koitetaan vaatteilla estää palaminen ja varjossa oleilla enimmäkseen kesällä ettei tarvis kauhiasti rasvailla.Mekin keinutaan päivittäin leikkarilla ja pojan lempihommaa bongailla lintuja!

Välillä oon käyny mut aina ei löydy ketjua eikä pääse kirjotteleen..

Meillä jo kontataan, vappuna otettiin ekat 'askeleet' kontaten, oon tosi tyytyväinen et lähti viimein liikkeelle! Viihtyy paljon paremmin ja helpompi näin kun mieskin meni töihin. Selkä vielä reistaa molemmilla joten en vielä nuolase...

Meillä unet väliin ihan sekasin. Päivällä nykyään nukutaan VAIN kahdet puolen tunnin unet!! Illalla kun koittaa vielä tirsoille niin huutaa vaan, ei suostu nukkuun enempää! Yöunille menoa on aikastettu taas kasiin kun vähän aikaa meni ysiltä. Nukkuu ehkä kasiin aamuun vaikka aamu on aina rikkonainen. Herää yöllä viimestään viideltä, tarvii tassua ja tuttia. Ja siitä tunnin tai puolen tunnin välein heräilee, annan tissiä ja tassua et saisin nukkuun kasiin asti. Mut silti ihanaa et ei tarvii yöllä syöttää, tassuttelua sentään jaksaa mut syöttämistä en jaksais. Aamun nukkuu mun kainalossa. Äiti on tosi tärkeä ja hirvittää kun ajattelin tässä joku kerta olla illan pois niin et isi laittaa nukkuun, huh!

Hampaista.. viisi kokonaista: kaks ylhäällä ja kolme alhaalla sekä juuri puhjennut ylös kulmahammas.

Huiskutus on uusi juttu ja pörrääminen sillain että sormilla lärpyttelee huulia, hih hauska! Taputusta ei meillä vielä osata.

Tikru & Lumikukka kohta 10 kk

Voi jee,en ole tainnut täällä hehkuttaa häähumua lainkaan sitten!!
Joo,ens kuun 10 päivä sanotaan tahdon!Oon kokoajan halunnut morsiuspuvuks puvun jossa väriä,ja löysin ihanan limenvihreen puvun.Siihen kivasti rusketusta ja kun oon tumma muutenkin,on tosi ihanan näkönen!!Vaiks ite sanonkin...=)
Tiarakin on,siinä herkän vihreitä kukkia,strassikukkia.

Vieraita tulee n.60 plus lapset joita oikeesti toivotaan ettei kaikilta tule,sillä lapsista tulee 40 henkee lisää...Kaameeta,mut ei voitu kirjottaa että ei muksuja kun omatkin on mukana.Vanhin poika on sulhaspoika,on ottanut tehtävänsä ilolla vastaan.Bestmänin kanssa hoitaa tehtävät ja antaa kirkossa sormukset.

Me hommattiin miehelle samanlainen sormus kun kihlakin on,musta on kivaa ja erilaista jos miehelläkin on kaks.Mulle tulee myös toinen samanlainen ja välissä on valkokultanen allianssi sormus.On musta nätti ja kun molemmilla kaks samanlasista niin on symboolista sekin...=)

Aika touhua on näiden kanssa,Ikeaan matkaan maanantaina.Juhlat on ravintolassa,mut haluun omaa koristelua mukaan myös.

Nyt kuitenkin ensin tuo sunnuntainen juhlapäivä,ja hirmuisesti onnee teille kaikille jotka vietätte ekaa äitienpäivää!!Toki muillekin,mutta se eka on aina se mieleenpainuvin...

-kata-

Kiitos kysymästä, uusi raskaus etenee hienosti, pian 21 viikkoa täynnä, mutta rehellisesti täytyy myöntää, ettei sitä muista juurikaan. Tämä on aika erilainen raskaus, vauva ei paljon liiku ja on ultrankin mukaan monta senttiä pienempi kuin poika saman ikäisenä. Tuleekohan tyttö nyt...

Meillä on päiväunista luovuttu nyt kokonaan! ei suostu nukkumaan, ei sitten missään, eikä varsinkaan pinnasängyssä päivisin, mutta vaunuihinkaan ei enää jää ja heti noustaan niissäkin seisomaan. 1,5tuntia jos jaksaa pinnasänkyyn tainnuttaa, niin joskus nukkuu tunnin, ei muuten. Vähän rankaa, mutta olen itse ollut pienenä samanlainen. Yöt nukkuu kuitenkin syömättä ja yleensä heräämättä 20.30 - 7.00, suunnilleen, ja olen siitä todella kiitollinen niiden alun koliikkikuukausien jälkeen. enkä enää raskaana jaksaisikaan niitä yösyöttöjä, ne ovat olleet poissa poikkeuksia lukuunottamatta nyt n. 1,5kk...vasta :)

Imetän edelleen aamulla ja illalla. Poika syö kaikenlaista, itsetehdyt soseet menevät parhaiten, jos vaan jaksaisi kaikkea kivaa tehdä. Pää on ruvella, kun koko ajan noustaan seisomaan joka paikkaan, ja ilman tukeakin seistään aika hienosti jo. Hiekkalaatikko ja keinu ovat in, samoin muut lapset...ainakin kaukaa katsottuna :) Sellainen ilopilleri, ja kovasti tulee juttua koko ajan :)

Mukavaa kevättä kaikille!

Äitienpäivä toivotukset kaikille!Kata:onnea vaan tulevalle vaimolle!Oon ollut siinä luulossa että olette jo naimisissa.Meillä ei kummosia järjestelyjä ollut kun maistraatissa mentiin.Mulla oli päällä Kreikasta ostettu ns.kiinalainen mekko,vaalea jossa haaleita maanläheisillä väreillä kuvioita,lehtiä ym.Kuinka monet muut heiniksistä on naimisissa?Nykyään monet elävät avoliitossa mut henkilökohtaisesti tahdottiin vihille kun yhteinen lapsi on ja kaikille sama sukunimi.Mulla vihkisormuksessa 2 sydäntä joissa timantteja,kuvaa meidän molempien sydämiä.Kihlasormuksessa keskellä valkokultarengas timanteilla.Miehelle mietittiin toista sormusta mutta hällä niin leveä ettei sormi ois taipunut enää.Mulla alkuun tuli känsä sormeen kun leveät sormukset mullakin,oli kipeä ennenku iho paksuuntu.Vielä pikasesti pojan unikoulusta:ekana yönä huuti tissiä 1.5 h,toisena 40 min.,ei tosin enää kovaa itkenyt ja sitten viime yönä nukkui hiljaa koko yön,2 kertaa kuulin kun tuttia etsi sängyssä ja jatkoi uniaan.Saa nähdä kuin ens yö,vaatiiko vielä yösyöttöä,sitä ei enää saa!Nyt imetän 2 krt päivällä+iltatissi.Onko muilla vielä yösyöntiä?Muuten,mitä saitte lahjaksi tänään?Mä kultasen ranneketjun=)Kesälle hyvää odotusaikaa!Onko Tiikerillä kovasti yritystä kakkoseen?Tulipa taas kysymyksiä.Nyt pusuttelemaan miestä kun tuli pyöräilemästä=)Poika nukkuu.

Oletkos ""kuulolla"" kun et ole kirjoitellut pitkään aikaan?Vieläkö sua kiinostais tehdä treffit?Aattelin vaan kun kesällä muutetaan lähemmäs teitä niin voitas kimpassa vaikka ulkoilla,mennä perhepuistoon ym.Saisi pojat toisistaan ihan saman ikäistä seuraa=)Mulla auto päivisin käytössä joten voitas ajella teitä kattomaan ihan kun teille käy?Oon niin aktiivinen kävijä täällä aina pojan päikkäreiden aikaan että tuntuu kuin ainoona kirjottasin,kai alettava rajottaan tätä yksin tarinointia...

Heippa heinäkuulaiset,
olisin ollut kiinnostunut, että mitä teidän lapsenne osaa noin 10 kk vanhana, meillä noustaan jo seisomaan, puhutaan noin 4 sanaa ja osataan näyttää muutamia esineitä kysyttäessä, entä teillä muilla ?

Meillä alkoi poika kävelee muutama päivä sitten, on nyt tasan 10 kk. Edelleen konttaa kun pitää päästä lujaa, mut kävelee joka päivä enemmän. Sanoina tulee vain ""äiti"" eikä siitäkään oikein tiedä mitä sillä tarkoittaa... =) Eli on panostanut enemmän tähän motoriikkaan kuin kielelliseen kehitykseen...

Meillä lapsi istuu, konttaa, nousee tukea vasten, ottaa askelia tukea vasten, hokee sanoja äiti, isi, ei, ai, ankka :)
omaa tahtoa on jo rutkasti. Lelut ei paljon kiinnosta, kaapit on mielenkiintoisia.
Meillä aletaan siirtymään yksiin päiväuniin. Yöunet ovat pidentyneet 12 tuntiin joten päivisin unta ei enää riitä kaksiin uniin.

Yhteistyössä