HEINÄKUISET 05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
moi kaikille! missäs kaikki taas on:)?
vatsauksia tohon 10kk juttuun.. meillä poika vasta ryömii. uhmaa on tullut rutkasti ja sanoo äittä, iti, poppa ja ymmärtää sanaa ei. nyt vasta laitettiin rattaat käyttöön koska ei osannut aiemmin niissä kunnolla istua. nyt tuntuu että joku kasvupyrähdys ois käynnissä, koska osaa istua hyvin ja sen ryöminnän aloitti. ottaa myös jaloilleen hyvin ja seisoo tukea vasten jonkin aikaa.
hampaita on se 6 kappaletta.
ihana akun on kesä. käytiin äsken lenkillä ja kun päästiin puron viereen niin poika oli ihan innoissaan kun vesi virtasi. hauskaa kattella toisen intoa kun hälle on kaikki niin uutta ja jännittävää:)

Poika tänään tasan 10 kk,nousee ja kävelee tukea vasten,joskus hetken seisoo itsekseen,kovaa kyytiä konttaa ja äiti sanoo,niitä näitä höpöttää ja kirkuu!Taputtaa ja nyt uutena juttuna musiikin tahtiin itteään hytkyttää.Matkii erilaisia ääniä ja kielen näyttöä ym.Hauska juttu myös hälle tullut:pihalla kun näkee lintuja tai koiria niin puistattaa itteään ja ääntelee niinkuin inhottaisi otukset!Ja se oma tahto tosiaan lisääntyy,ennen sai hyvin leikattua kynnet,puettua,vaipan vaihettua vaan nyt pistetään hanttiin,joskus itkunkin kanssa.Onko muilla potta hankittu?Pari kertaa päivässä siinä istutaan,ei oikein viihdy eikä sinne asioitaan ole vielä tehnyt.Huippujuttu pojan mielestä on Biolanin multamainos!Siinä kuulumiset tältä erää.

Iitu: sorry etten ole kirjoitellut. Olen välillä käynyt lukasemassa kirjoituksia, mut kun ite yrittäny kirjoittaa niin jäpä aina heränny ja ei voi silloin jatkaa.
Kyllä me voitais tavata. Nythän ens viikon ke on vika kerhopäivä neidillä ja sen jälkeen ei mitään ohjelmaa päivisin.
Meillä kävellään tukea pitkin, kiipeillään, heitellään palloa ja muitakin, mutta puhetta ei juurikaan ole. Jopa äiti-sanaa ei enää sanota. Kirkuminen ja murina on in. Niin ja tietty päristely... Koirat ja muut elukat kiinnostaa ja suuttuu, ku ei pääse koskemaan. Hiekkalaatikolla on hauskaa syödä leluja, hiekkaa, käpyjä ja kaikkea mahdollista. Potalla viihtyy jonkun aikaa, mutta ei ymmärrä miksi siinä istutaan.
Meillä iski viime viikolla kauhea räkätauti molempiin lapsiin. Saas nähä tuleeko muuta...
Tiiti-75 ja Tomi

Vihdoin tuli pottaan pisut;laitoin heti pojan istumaan kun päikkäreiltä heräsi ja sinne lorisi=)Lisäys aikaisempaan että vilkuttaminen on myös hauska juttu.TIITI-75:mitenkäs tän viikon perjantai kävisi?Jos tulisin siihen missä viimeksi nähtiin klo 13?Oisko toi aika hyvä?Ehkä sitten helpompaa kun vaihettas puhnumeroita...

Iitu: Ei kyll nyt perjantaina käy, kun menemme kummitytön synttäreille ja lapset jää sinne hoitoon koko viikonlopuksi. Me lähdetään miehen kaa lauantai-aamuna Tallinnaan ja palataan sunnuntaina takas. Ens viikolla on sit kerhoa viel keskiviikkoon eli torstai kävis silloin. Käykö sulle?
Niin muuten meilläkin vilkuttaminen on kivaa ja silmillä ""pelaaminen"". On tosi hassun näköistä... Nyt ruuan laittoon ja illalla päivystykseen. Tomilla flunssa edenny varmaan korviin... Kauhea huuto ennen särkylääkkeen antoa ja ei maistu ruoka ollenkaan poitsulle.
Tiiti ja Tomi

Tiiti-75:joo sovitaan ens viikon torstai klo 13,ajellaan sinne.Teilläkin ehtii lapset toivottavasti parantua.Ilmoitellaan täällä jos esteitä tulee tai sataa...mikäli tää ketju löytyy kun monesti hukassa.Laitan kalenteriin ylös kun reilu viikko aikaa etten unohda=)

moi.

vastailen vielä että potta ostettu mutta ei vielä kertaakaan kokeiltu. mites muilla? ja eikös se kuulua aloitaa vasta kun lapsi istuu tuetta? topi ei meinaan vieläkään istu tuetta. alan huolestumaan kohta..rattaisiin tosiaan päästiin jo sirtyyn mutta lattialla ei istuskele vaan sivulle muksahtaa jos ees kokeilee...anoppi onneks lohdutteli että senkin eka lapsi eli mun mies:) ei tässä iässä vielä istunu jne. ja on kuulemmanormaalia jos lähtee käveleenkin vasta 1,5v vanhana..kai se sit on niin..
kyseliköhän joku että olaanko me heinikset naimisissa? no me miehen kanssa ollaan avoliitossa ja kihloja suunnitellaan.sit jollekkin kivalle päivälle:)
missäs tiikeri, kesä, kata ja kaikki??

Iitu: Ok, sovittu. Nähdään sit, jos ei tule esteitä. Ei ollu ainakaan vielä korvatulehdusta, punoitti vain hiukan ku lääkäri tsekkasi. Ja onneksi ei vinkunaa keuhkoissa. Toivottavasti vain loppuu nää sateet siihen mennessä.
Tiiti ja Tomi

Me ollaan nyt muutaman päivän pottailtu ja kolmet pissat tullut,unien jälkeen heti olen laittanut potalle istumaan.10 min ja nostan pois jos mitään ei ole tehnyt,aamusin pitäisi puuron jälkeen kokeilla kun silloin ährätään kakka...Otettiin käyttöön housuvaipat päivisin mutta meinaavat valua kun poika tosi hoikka,jää vyötäröltä vaipat liian väljiksi,kovin on laihtunut kun liikkuu niin paljon.Yöt menee nyt ilman syöttöä,tosiaan kahden yön unikoulu ja minusta aika helpolla poika luopui.Nyt nukkuu yöt läpeensä,tosin johonkin aikaan on tunnin mylläysjakso...inahtelee ja pyörii.Ollaan nyt raejuustoa annettu ruuan seassa ja hyvin on vatsa kestänyt.Millä olette aloitelleet (hapan)maitotuotteita?Kävin eilen kattelemassa kuomurattaita,kaveri saa kesällä vauvan ja hälle myyn yhdistelmävaunut kun ei poika enää ulkona malta nukkua,pärjätään sitten rattailla,saahan nekin makuuasentoon jos tarvii.Viime viikolla sai toinen kaveri pojan,laitoksella kävin kattomassa ja kyllä oli pikkuinen(yli 4 kg)!Osasin vielä nostaa ja sylissä pitää=)Nyt lopeteltava kun vieraita tuleepi kohta.Tiiti-75,toivotaan että treffit viimein onnistuu!

MOii!!

Mä en ookaan pitkään aikaan ehtiny koneelle. Kaikenmoista ohjelmaa on ja likka nukkuu tosi huonosti päikkäreitä, eikä viihdy hirveesti itekseen. Illalla oon monesti taas niin väsy ettei jaksa konetta avata. No onneks ees joskus kerkeen =).

Meillä on potta, sellanen pikkupotta missä ei selkänojaa. Kerran kokeiltu mut ei voi jättää yksin siihen yhtään kun kaatuu nokalleen. Muuten istuu hienosti tuetta mutta ei siinä potalla malta olla. Istuuko muilla itekseen vai ootteko vieressä vahtimassa?

Meillä kontataan, 7 hammasta:pari keskenerästä, sanoja: tyttö,äitin tyttö, vauva, hei,ei, joskus äiti, sit nam nam =) kun syödään. Ja me me.. minä itte! Likka on alkanu kovasti kiukutteleen syödessä, välillä pakko laitta pöydästä lattialle poraan kun mikään ei kelpaa ja kokeilee selvästi rajoja.

Nyt Lumikukalla flunssa, viime yönä nousi kuume ja tänään ollu tosi kiukkunen, onneks appiukko ollu auttamassa muuten en vois mitään tehdä. Räkä vuotaa ja kuumetta 38-39.

Mä imetän vielä n. 4 krtaa vuorokaudessa. Maitotuotteita ei oo uskallettu alottaa kun niitä allergioita on. Ja vihdoin saatiin verikoe otettua viime ti sekä vaihettiin eri lääkärille yksityisellä. Nyt vaikutti osaavalta ja hyvältä. Lekuri laitto mut dieetille: ei maitotuotteita, munaa, sitrushedelmiä, soijaa, pähkinöitä,siemeniä,tomaattia,mansikkaa, papuja... pitkä lista.. 2 vkoa koitetaan jos auttais Lumikukan ihoon. Kortisonia jouduttu muutamia kertoja laittaan, mutta mun mielestä suht hyvänä pysyny kun rasvattu perusvoiteilla aamuin-illoin. Toivottavasti verikokeista selviäs jotain ja sais jotain selvyyttä tähän. Lumikukalla on oma rajattu ruokavalio ollu jo kauan. Toivoisin niin että ei ois ainakaan maitoallergiaa ja vilja-allergiaa että vois niitä alkaa antaa vapaasti. Ja voisin alkaa vähentään imetystä.

Projekti kakkonen on jäissä. Päätettiin odottaa kesän yli että mäkin saan ottaa rennosti. Kun ei voida tehdä kakkosta periaatteella 'tulee jos on tullakseen', koska mun kivut pahenee ihan hirveiks ilman pillereitä. Pakko sit yrittää tyyliin jokatoinen päivä ja hiki hatussa tosi tosissaan ;). Tylsää mutta pakko mikä pakko että mulla ois ees jotenkin siedettävä olo.

Yöunet meillä katkonaisia ollu jo pari kuukautta. Kolmelta viimestään herätään joskus kukutaan joksus nukahdetaan nopeeta. Viideltä seuraavan kerran ja kuudelta, seiskalta. Aamu on aina rikkonainen. Imetän seiskan maissa ja sit herätään. Kai hampaat ja liikuminen tekee sitä. Mut ite vaan tarvii kipeesti päikkäreitä ja niin me monesti nukutaan vierekkäin päikkärit. Likka nukkuu parhaiten päikkärit jonkun vieressä jolloin saattaa nukkua jopa 1,5 h putkeen. toisinaan nukkuu vaunuissa vain kahdet 0,5 h päikkärit, että revi siitä huumoria kanssa ja yö vielä rikkonaisia 20-6.30. Mut yks päivä nukku 2x 1,5 h kun mäkin nukuin =). Mutta se siitä omasta ajasta sitten. Yö menee rytmillä ja syömiset mutta päikkärit menee ihan miten sattuu.

Tosi kiva lukea muidenkin kuulumisia vaikka harvakseltaa niitä tuleekin. Mutta parempi näin kun ei ollenkaan =)

Ens maanantaina on neuvola joten sit tietää uusimpia mittoja =)

Tiikeri & Lumikukka 10 kk + 10 pvaa

Taas on ilma epävakaa,kohta varmaan sataa ja meiän pitäis kaupungille mennä asioille.Aina tälläset p...asäät!Kaamee tuulikin.Meillä ollut muutama yö levotonta,ihan aamuun saakka poika nukkuu mutta usein myllää ja unissaan inahtelee,alkaa niinkuin itkemään mutta heti kuiteskin lopettaa.En tiiä näkeekö jotain unia.Myös mulla joku unetonkausi,monta tuntia pyörin ennenku nukahdan.Ois kiva tietää pojan mittoja kun viime neuvola oli 9 kk mutta seuraava vasta 1v.Onko kellään ollut 10 kk neuvolaa ja mitkä oli mitat?Oon muuten antanut päivässä noin vajaa desin tavallista maitoa puuron seassa eikä ole tullut mitään oireita,raejuustosta poika tykkää,seuraavaksi viiliä maistetaan.TIITI-75:miten Viron reissu meni?Torstaina sitten klo 13 nähään ellei kaatamalla sada tai lapset sairastu.Nyt pakkaamaan hoitolaukkua että päästään lähtemään kun poika herää!

Heippa!Aika hassua ettei tuossa välissä ole teillä neuvolaa.Meillä oli 10 kk ja Maisa 8,9 kg ja 72 cm.Olis ollut 11 kk neuvolakin,mut häähumun vuoks sovittiin että vasta kesäkuun lopussa on 1 vee neuvola sitten vasta.Kaameeta,Maisa tosiaan täyttää kuukauden päästä jo yks...

On jäänyt tuo maitotuotteiden antaminen vähän kehnolle,vähän oon totutellu,mut jotenkin ajatus ei nyt pysy kasassa ja tytöölle tulee annettu vaan Nannia.Olen välillä lorauttanut sekaan,mut tosinaan jää poiskin...

Nyt on unet parantuneet,täällä ei syödä pulloa enää aamusella tais siis 6 aikaan enää,vaan nukutaan ihan kjivast.

Apuva,vajaa 2 viikkoa häihin....=)Miehestä tulee mun niminen!!=)

moi!
meillä oli 10kk neuvola. mitat oli 76,5cm ja 8950g. hyvin oli kaikki ja ei ees tykänny pahaa vaikka poika vasta ryömii.
mekin ollaan annettu jo viiliä, jugurttia ja puuron sekä korvikkeen sekaan vähän rasvatonta maitoa. ei oo mitään tullut. minkälaisia ruokia ootte tehnyt nykyään? on vähän ideat lopussa..jauhelihakastike ja muusi on ykkönen tällä hetkellä ja myös kesäkeitto ja kanamunakastike menee. mitähän muuta sitä vois tehdä..?? ei oikein nuo kaupan soseet uppoa pojalle. mitäs kaikille kuuluu?

Heips! Hyvin tuo Tallinnan reissu meni. Tuli vaan oltua siellä vähän niinkuin äiti, joka pitää huolta kaikkien menemisistä ja tulemisista. Jotkut seurueesta kun ei osanneet olla ryyppäämättä aamusta iltaan... Seuraavaksi kyllä menen lasten kanssa tai ihan kahdestaan miehen kaa. Ei jaksa aina muiden toilailua katella! Lapset oli olleet ihan kiltisti hoidossa. Mut kotiin kun päästiin, likka aloitti kamalan kiukuttelun. Piti ""kostaa"" 2 vuorokauden hoitoreissu vaikka ei halunnut edes kotiin lähteä. Tomi ei mitenkään kiukutellut vaikka ekaa kertaa 2 yötä ilman äitiä ja isää.
Täytyy lopetella, jäpä heräs...
Tiiti ja Tomi

Hei,

Meillä poika kävelee itseensä erittäin tyytyväisenä jo ympäri taloa, ensi askeleet otti heti täytettyään 10kk (3.7. synt), nousee seisomaan ilman tukea, osaa kantaa tavaroita kävellessä, sanoo (ymmärtääkseni :) 4 sanaa), syöpöttelee ruokapöydässa ""itse"" (=sotkee, 1/3 osa menee suuhun), ja harrastaa kaikkea ""kivaa"" 3 vanhempien siskojen opastuksella (hiekkalaatikolla hiekan syömistä, tavaroiden heittelyä jne)

Joko on hoitopaikat selvinneet?Poika menee perhepäivähoitoon naiselle ketä meille suositeltiin,hyvä juttu paitsi surku viedä kun itse haluaisin jäädä kotiin...onhan tässä vielä kesä aikaa olla.Kovasti nyt on poika alkanut irrottamaan otettu kun tukea vasten seisoo,pysyy välillä aika kauankin ennenkuin mätkähtää lattialle.Leikkarilla olevaa pitkää penkkiä tepastelee päästä päähän ja näyttää ihan aiturilta kun jalat nousee askelta otettaessa liioitellun korkealle=)En tiiä miks yöt rikkonaisia kun pitkään jo nukkui niin hyvin,monena yönä tunnin välein parahdellut,ettii tutin ja jatkaa unia.Raskasta itelle heräillä vähän väliä.Murmeli kysyi ruuista:en ole vielä antanut samaa mitä itse syödään vaikka jo voisi,teen pojalle erikseen pakkaseen ruuat.Kiva kun muutkin joskus kirjottelee!

Onpa tosi harmi Iitu et teidän yöt taas risasia! Toivottavasti ei oo pitäaikasta!

Meillä yö menee ihan ok, mut aamuyöllä huudellaan. Ja saatetaan herätä jo puol kuus aamuun. Saan kyl nukahtaan tissillä uusiks mutta se taas saattaa jatkossa pahentaa huutelua yöllä. Joten miettiä pitää että kantsiiko vaan herätä vaikka älyttömästi väsyttäiskin ja antaa tissiä vasta sit.

10 kk mitat 9320 g ja 73 cm, painoa tullu vaan 55g kuukaudessa. Selkeesti ruoka ei enää maita niin. Tänäänkin söi vaan aamulla ja lounaalla muutoin ei mitään paitsi tissiä. Voi kunpa mekin saatais alkaa kokeileen kaikkea ja maitotuotteita, tänään piti tulla labratulokset mut pah ei tullu. Huomenna uus soitto lekurille.

Ja huomenna otan ekaa kertaa iltavapaata et Lumikukka jää vaille iltatissiä. Imetän kyllä päivällä enempi sit mut iskä laittaa nukkuun ihan ilman äitiä. Äiti lähtee Treelle syömään kamun kaa =).

Hyviä ruokaohjeita oli muuten siinä äpakkauksen kirjasessa jossa vauvan ruokailusta muutakin. Niin no meidän allergioihin ne ei oikein taida taipua mut muille kylläkin.

Öitä! Tikru

Katalle vielä oikein paljon ONNEA JA TSEMPPIÄ häihin! NAUTI päivästä kunnolla äläkä huoli järjestelyistä, häät on ainutkertanen ja maailman ihanin päivä prinsessana =)!

Meettekö muuten häämatkalle?

Tiikeri:mä en imetä enää kuin kerran päivällä ja ennen nukkkumaan menoa.Tarkotua lopettaa imetys kun poika täyttää vuoden ja mulla kun maitoa tullut aina niin reilusti oli pakko nyt jo alkaa harventaan kertoja että maidon tulo ehtii vähentyä.Ja tuleekin vähempi kun pari päivää kärsii täysistä tisseistä!Toivotaan että pian saatte alkaa ruokavaliota laajentamaan,noi iho-ongelmat tosi kurjia(eilinen 4D)! TIITI-75:tietty just huomiselle luvattu kunnon sadetta mutta jos sen verran nähään kuitenkin että vaihdetaan numerot,helpompi sitten sopia treffejä?!

Iitu: Juu, nähdään ees sen verran. Tuun siihen klo 13.
Meillä onneks yöt menee nukkuessa, mut varhain aamulla Tomikin yrittää herätä. Joskus maito auttaa ja joskus ei... Sekoittaa vaan samalla isomman lapsen unet, kun likka tottunut nukkuu ikänsä vähintään ysiin. Ja uhman päälle väsymys on tosi rankkaa. Raivarikohtaukset jatkuvat välillä koko päivän. Tänään just sellainen päivä. Jäi vika kerhopäiväkin väliin...
Tomi ei puhu kuin joskus harvoin. Silloin matkii sanaa, jonka just kuuli. Meillä kävellään tukea pitkin tai käsistä kiinni pitäen pitkäänkin ja kontataan vinhaa vauhtia. Myös kiipeily on in. Tulis vaan sitä itsesuojeluvaistoa edes vähän. Pitäis laittaa esim. syöttötuoliin valjaat, kun kokoajan nousee seisomaan selän käännettyäni. Ja rattaisiin takas valjaat vaikka Tomi ei sit viihdykään siellä, kun estää nojaamisen.
Meillä myös kokeillaan nyt pikkuhiljaa hapanmaitotuotteita. Ei ainakaan vielä parista lusikallisesta ole tullut mitään.
Tiiti ja Tomi

Yhteistyössä