heinäkuiset 05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murmeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tiedoksi vaan jos tahdotte käydä lukemassa vuoden takaisia tapahtumia:odotuspuolella sivu 215,meiän ketju jossa ollaan viimisillään raskaana,osa jo saanut ja kertoo synnytyksestä.Oli kiva muistella tota aikaa...tunteet aikas pinnassa kun lueskelin!

mä kävin lukasemassa noita vanhoja odotusajan kirjoituksia. Kyllä tuli tippa silmäkulmaan..tahtoo vauvan!!! kyllä nekin ajat oli niiin ihania, samoin kuin se alku uuden ihanan vauvan kanssa. Tätäkin aikaa muistellaan vuoden päästä haikeana :+(

Hurjaa, mäkin kävin lukemassa noita juttuja. Melkein oli jotenkin vaikeaa lukea. Mä en kyllä ole vieläkään ihan oma itseni, mielialat heittelee edelleen. Hormonit sekaisin. Imetän vielä aamulla ja illalla sängyssä. Voi olla vaikeaa lopettaa kokonaan, tyttö tietää mitä haluaa!

Meillä oli yksvee neuvolan mitat 9,9kg, 78cm. Pitkä tyttö. Tulee isään. Synttäreitä vietettiin lauantaina vaiks Mimosan synttärit oli kolmas päivä. Mun omat synttärit sen sijaan oli lauantaina..mutta Mimosaa juhlittiin kuitenkin. No sain mäkin muistamisia. Oli rankka päivä kun oli niin kuuma, yöllä ei oltu nukuttu just yhtään kun makkarissa 29 astetta ja Mimosa heräili ja piehtaroi alinomaa.. Aamulla aloitin siivoomisen ja leipomisen ja sainkin touhottaa ihan viime tinkaan asti. Sit kun vieraat tuli, Mimosa sai ennennäkemättömiä raivareita! No, saivatpahan nähdä että tahtoa löytyy eikä äiti aina ihan turhasta huokaile väsymystä. Vieraiden lähdettyä oli takki tyhjä. Mutta otettiin miehen kanssa pari lasillista, käytiin kävelyllä kolmeen pekkaan, syötettiin tytölle metsämansikoita, voi sitä riemua, sitten käytiin vähän soutelemassa ja lopuksi uimassa, mukava loppu rankalle päivälle.

Onneksi sataa välillä!

Mimosa ja mä

Mä vaan jätin imetyskertoja väliin. Aamuimetyksen jätin jo aikaa sitten kun häiritsi aamun unia - heräili jo aamuyöstä tissiä kaivaten. Kun alkaa kaipaan tissiä niin tuttia tarjoon tai koitan keksiä muuta ajateltavaa. Välistä on porua, jos väsy ja kaipaa läheisyyttä. Sylissä hetken huutaa mut sitten rauhottuu tutin kanssa ja saa läheisyyden ilman tissiä. Mut mulle tää on vielä vaikeempaa. Tissit pakkautuu välistä täyteen maitoa ja mulla hirveen haikea olo kun en voi antaa imeä =(. Jännää kun alussa imetys oli vaikeeta ja raskasta ja nyt taas en haluis lopettaa ollenkaa. Tarttee käydä lukeen vanhoja juttuja muuten.

Tiikeri:mä selasin niitä sivuja sitkeesti,en tiiä onko helpompaa keinoa.Mä imetän vielä 2 krt/pvä:toisten päikkäreiden jälkeen ja illalla nukkumaan mennessä.Noiden unien jälkeen selvästi osaa jo vaatia tissiä,huutaa niin kauan kun annan,mikään ei kiinnosta,kun imenyt on ihan toinen poika,kaikki hyvin ja nauraa.Sikskin helpompi vierottaa nyt ettei tissi tule ylitärkeeksi,eilen olin rintsikoilla sohvalla niin puristeli mua tissistä.Musta nyt on oikea aika lopettaa vaikka haikealtahan se tuntuu...on niin suloinen imiessään!Meilläkin mies sanoo:anna tissiä vielä kun on niin pieni,tarviihan se vielä maitoa,älä vielä lopeta...ehkä mies nyt ymmärtää paremmin kun koitin perustella miksi lopetan,muutto,hoitoon lähtö...Liikaa muutoksia muuten samaan ajan kohtaan niin jätetään nyt tissi ensiksi pois.Kun saisin itteeni niskasta kiinni etten vaan jokapäivä imetä,eilen jo piti lopettaa,annoin kuitenkin...Sekin pelottaa miten rinnat reagoi kun mulla runsastuottoiset,oishan sitä lääkettä joka estää maidon tulon.Vaikea päätös on kyllä!Käykää vaan lukemassa niitä vanhoja juttuja.Murmeli totesi lyhyesti ja ytimekkäästi:"Poika tuli.Perä niin kipeä,kerron kun pystyy istumaan".Jotenkin noin,nauratti kun luin=)Unikko:mäkin oon vielä jotenkin herkkä,kaipa hormonit tekee.En ole minäkään oma itseni,jospa sitten kun imetys loppuu vai jättikö synnytys jälkensä ja muutti luonnetta?Isoja kysymysmerkkejä.Kirjotelkaa,odotuspuolella meitä oli tosi iso porukka,harmittaa kun kaikki kadonneet,ei ole enää sitä samaa fiilistä=(

Mäkin Tiikeri vaan loikkasin tonne viimeiselle sivulle ja harpoin sieltä sitten taaksepäin kunnes löysin etsimäni. Loppujen lopuksi nopeasti se kävi. Voin kuvitella miten vaikeaa on kun joutuu väkipakolla lopettamaan imetyksen. Mutta voisitkohan Tiikeri pyytää lääkäriltä maidon tulon ehkäisevää lääkettä? Mä oon ajatellut ihan samoin kuin Iitu että nyt alkaa olla ne ajat jolloin olis hyvä lopetella, koska tissittelystä tai itse TISSISTÄ on alkanut tulla unirievun kaltainen tapa, jonka lapsi muistaa, yhdistää rutiineihin ja jota hän todellakin osaa kaikin keinoin vaatia. Silti todella haikeaa. Musta tuntuu että mä oon kuitenkin niin hormonisekopää nykyään, että mitä pikimmin normalisoidun, sen parempi kaikille osapuolille. Tänäänkin jään yksin kotiin huomiseen asti, kun mies ottaa ja lähtee tytön kanssa mökille. Parin viikon päästä lähden tyttökaverin kanssa risteilylle, se nappaa kokonaisuudessaan pari päivää. Ehkäpä näistä jutuista apua vieroittamiseen. Toisaalta, mies lähtee ylihuomenna kymmenen päivän työreissulle, sinä aikana vieroittaminen on todella vaikeaa... Voi meitä!

Soitin neuvolaan saadakseni vähän neuvoa ja tukea...Täti sanoi samaa että vaikeampi vierottaa rinnasta mitä isommaksi kasvaa koska osaa sitä silloin enemmän ja äänekkäämmin vaatia.Tehtävä ensin itselle selväksi että nyt se on loppu ja siitä ei lipsuta.No jos huomena lopetan,annan vielä tänään,miten sitä pystyy...On muuten tosi haikea olo nyt kun lopetus näin ajankohtainen=(!Jos maito pakkaa rintoihin voi pumpata ihan hiukan vaan,pahimman pois ettei tulehdu.Eihän rintamaidolla enää niin merkitystä lapselle,läheisyyttä vaan hakee ja tapa imeä ja saada.Taitaa olla tämäkin asia loppujen lopuksi äidille vaikeampaa kuin lapselle.Nlatäti rohkaisi hyvillä mielin lopettamaan kun näin kauan on imetetty ja maito jo tärkeimmän tehtävänsä tehnyt(ensi kuukaudet).Mun ajateltava nyt järjellä kun tosiaan näitä muutoksiakin tulossa...niin mutta se tissihän just poikaa lohduttaisi kaiken uuden keskellä!Tää on just tätä eestaas jossittelua kún ei tiiä mitä tekisi,plaah!

Mun kaveri imetti liki 2 vuotiaaks asti.Mun mielestä,mitä sitten jos imettää-kyllä se joskus loppuu.Ja jos molemmista se tuntuu vaikeelta,mitä jos et lopetakaan? JOs maidontulo loppuu,laps huomaa sen kyllä eikä siinä muu auta.Mä imettäisin varmaan vieläkin,jos tulisi.Ja se mammografia painaa mieltä ja puoli vuotta vielä opotettava että tisut normalisoituu.

Unikko,mä oon kade!!Saat ihan omaa aikaa....Mun pitäis kai lähtee vaan,kun ei mies lähe mihkään lassten kassa.Nyt onkin isommat mummoloissa et Maisa on vaan kotona...Mä tiiän tuunkin teille ja korkataan vinkku ja parannetaan maailmaa!!

Ei vaan...tuntuu kyllä että kaverilla kaikilla on joku perhekausi,kaikki tiiviisti eikä illaks ees voida jättää miestä kotiin.JOpa lapsettomat on sellasia...Päivisin nähdään kun ukot toissä,mut illat sit kuherrellaan kai vaan.Mä kaipaisin ihan tyttöreissua kyllä!

On kai ruvettava sanoon että nyt hajoo pää,ehkä joku sieltä irtois mun kaveriks!!

Nyt kakun tekoon,Maisan kummit tulee tänään myöhäsille synttäreille.

Hei vaan!
Pitäisiköhän käydä lukemassa vanhoja juttuja...mulla täällä ois tätä uuttakin kyllä eli rv 30 menossa jo :) Ei turvotuksia, masu tuntuu isolta, vaikka sf onkin keskikäyrän alla edelleen. Vauva riehuu hirveästi, ihan kuin esikoinenkin eli olen varmaan helisemässä vuoden päästä :)

Imetän edelleen esikoista...joka siis täyttää vuoden nyt maanantaina! Ja ajattelin, että jos ei lopu ennen synnytystä niin sitten imetän kahta. ei esikoinen kuitenkaan ime kuin aamulla ja illalla tai päivällä, muuten juo maitoa pullosta - ja paljon! Meillä menee melkein litra päivässä! Tai sitten tämä helle tekee sen, syö vähemmän ja juo maitoa korvikkeeksi enemmän. Puuroa menisi, mutta ruoka takkuilee nyt.

Miten teillä harjataan hampaita? Meillä on nyt neljä hammasta ylhäällä ja neljä alhaalla. Niitä on harjattu puhkeamisesta asti, mutta nyt jostain syystä ei anna harjata niitä yhtään! Uusia ei ole tulossa, katsottu on, kiukkuaa vaan, eikä suostu harjattavaksi. Pitäkö pakottaa, vai olisiko joku konsti? Kokeiltu on omat harjat ja se, että joku näyttää mallia, ei vaan suostu harjaamaan!

Kakkuja on väsätty, koko viikonloppu yhtä juhlaa tulossa!
Pärjäilkää!

Lopetin sitten imettämisen ja vaikee on...-mulle!Eilen en enää tisua antanut ja olo tosi haikea,itkeä tihrustin koko päivän ja tänäänkin.Mietin jo onko tää normaalia,joku hormonimyrsky nyt vai miten näin koville ottaa?Onko kellään ollut samaa?Heti kun mietin miten suloiselta poika näytti kun huulet törröllään ahneesti söi niin heti kyyneleet valuu.Vai liittyykö tähän myös vuoden rajapyykki,vauvasta tullut taapero joka sekin äidille iso asia,ei enää ole sitä tuhisevaa avutonta kääröä...Muutin vähän pojan ruoka-aikoja,tissi kun ollut vähän niinkuin välipala.Eilen annoin toisen liharuuan silloin kun olisi pitänyt imettää,vähän kitisi syöttötuolissa ja repi mun paitaa.Iltakin meni hyvin,muuten samat rutiinit paitsi just ennen nukkumaan menoa annoin juoda vettä niin paljon kuin halusi,vähän kauemmin pyöri pedissään kuin ennen muttei itkenyt tissin kaipuuta eikä pomppinut ylös.Jotenkin kokoajan miettii josko peruisi lopetuksen,vielä voisi jatkaa vaan muutaman päivän päästä ei tissiä enää huoli...Kuitenkin nää samat tunteet olisi edessä sitten myöhemmin.Musta tuntuu että kaikkein eniten jään vauva-ajasta kaipaamaan imettämistä!Aika täynnä on rinnat muttei vielä niin että tukalalta tuntuisi.Mitä mieltä ootte:pitäskö jatkaa iltatissin antamista,jättäisi muut pois mutta sitä jatkaisi?Onkohan siitä vaikea myöhemmin vierottaa?Kesälle vielä vastaan,meilläkin välillä harjataan hampaat huudon kanssa mutta en jätä sen takia pesemättä muuten oppii että pääsee pinteestä kun protestoi.Harjaan sitten vähän nopeammin.

moi kaikille. meilläkin on oi hampaiden pesu aikamoista. ei huuda, mutta suuttuu kun se lopetetaan, haluaisi meinaan purra hammasharjaa ja leikkiä sillä. ollaankin annettu yks hammasharja leluks ja toinen pysyy visusti kylppärissä.
aamuisin on nyt ollut syömälakkoilua. ei kelpaa edes maito. vasta 11 aikaan alkaa maittamaan.

ah autuutta, mulla on tiedossa vapaailta/yö lauantaina! mies lähtee topin kanssa sukulaisiin yhdeksi yöksi. ollaan sovittu kaverin kans jo alkukesästä että sit pidetään tyttöjen ilta! eli päivällä tehdään tässä meillä ruokaa ja otetaan ölkköö ja illalla terassien kautta baariin. ootan jo ihan innoissani tänään siivoilen kaiken valmiiksi ja haen kaupasta purtavaa jne. tekee todella hyvää saada yksi päivä ihan itselleen! ja sen lisäksi meen perjantaina kattoon anna erikssonia paikalliselle terassille. siis selvinpäin pariksi tunniksi. oon oottanu iät ja ajat että pääsen katsomaan livenä annaa!

kävin lukemassa niitä odotusajan juttuja. nauratti joo se mun lyhyt kommentti:D mutta kun muistelee, niin eihän mulla tosiaan onnistunut istuminen pariin viikkoon:) pitäis ettiä täältä vauvanhoito puolelta meidän alkujutut, ois kiva lukea vastasyntyneistä!

kesä: oot jo pitkällä raskaudessasi! kauheen nopeesti menee aika!:)

nyt alan siivoileen että on sit lauantaina kaikki kondiksessa!

Sivulla 288 on meidän ensimmäinen ketju täällä vauvanhoito puolella.Siellä tuskaillaan kun imetys takkuaa,nyt surraan kun lopetellaan...Mulla nyt sen verran tissit täynnä että tihkuu maitoa.Oli tosi lähellä kun poika kävi unille äsken etten luovuttanut ja imettänyt!Mulla varmaan päässä vikaa kun en millään tahdo/pysty päästämään irti imettämisen ihanuudesta...ihan kaamea ajatus etten enää pienokaistani imetä,ikinä!Koitan kuitenkin pysyä päätöksessä joka näyttää olevan hyvin epävarma.

Iitu, voi sinua, tunnut olevan tosi murheinen.
Äläkä nyt suutu, mutta miksi tosiaan lopetit / lopetat imetyksen, jos se ottaa noin koville ja on noin haikeaa? Kyllä esim iltatisu varmaan voi olla, vaikka töissä olisitkin. Itselläni ainakin olisi pelko, että jos lopetus noin kovasti surettaa, niin kadun myöhemmin kovasti etten jatkanut hiukan pidempään.
Itse olen myös hieman eri mieltä tuosta, että tissimaito olisi enää vain lohtua ja hellyyttä (tietty tosi paljon sitäkin), kyllä sillä aina vaan on mielestäni myös ravitsemuksellinen merkitys, varsinkin niinä kausina kun toinen ei syö kiinteitä (ja niitähän riittää). Ja myös tuosta mitä neuvolan"täti" oli sanonut, että nyt on helpoin vierottaa kun myöhemmin osaa vaatia, niin ei sekään välttämättä pidä paikkansa. Siskoni on hyvin onnistuneesti lopettanut lapsiensa imetyksen kun he ovat olleet reilu 2v. Jotenkin mielestäni se saattaisi olla silloin jopa helpompaa, kun lapsi ymmärtää jotain kun hänelle selittää. Vaikka toisaalta sillähän nyt ei enää teidän kannalta ole merkitystä, jos olet lapsen hyvin saanut vieroitettua :)
Äläkä todellakaan suutu tästä kirjoituksesta. Ihan vaan mietin näitä, ja siksi kyselen. Itse en pystyisi vielä imetystä lopettamaan, vaikka tuntuu että painostusta alkaa jo tulemaan (mm neuvola). Ja kun ei ole mitään todellista syytä miksi lopettaa, niin silloin jatkan :)
Ja sitten muihin asioihin.
Meillä on neuvola ensi viikolla, on se aina vaan yhtä jännä juttu =)
Osa heinäkuisista sitten näemmä jo käveleekin, meillä ei vielä. Ollaan vasta puita pitkin menossa.
Kovasti kyllä höpisee, osaa kertoa mitä eri eläimet sanoo, myös laulaa (omaa lallatustaan) ja tanssii, ja on muutenkin hyvin pirtsakka poika, vaikka ne yöunet on aina vaan tosi pätkittäisiä.
Vähän huvittaa kun vauvakirjassa on siellä parin kk kohdalla viiva, mihin pitäis merkitä koska nukkui yönsä ensi kertaa heräämättä. No, kirjaa voi täyttää 2v asti, katotaan tapahtuuko tuo ihme siihen mennessä (epäilen).
Nyt pikkuinen sit saanut flunssan jostain, toivottavasti häipyy ennen synttäreitä (viikon kuluttua)....

Tipi-73:kiitos kannanotostasi!Oletko ennen kirjoitellut tänne?Niin siinä kävikin että vielä täällä tisutellaan=)!En pystynyt itse vielä lopettamaan vaikka sen yhden päivän/illan poika ei ollut moksiskaan vakkei tissiä saanut!Mietittiin miehen kanssa asiaa ja päätettiin että iltatissi vielä jätetään kun kerta maitoakin hyvin tulee.Ja ahneesti poika illalla imikin=)Kaipa se joskus jollain tapaa jää pois...Ehkä lopetus ei myöhemmin ole itselle niin vaikeaa kun lapsikin isompi.Otetaan riski että poika vanhempana protestoi enemmän vierotusta ja eipä sitä tiiä vaikka lopettaisi omasta halusta imemisen.Nyt ei oma tunto soimaa enää ja mullekkin taas ruoka maistuu!Huh että oli kamalat pari päivää!Meillä poika ottaa välillä pari askelta ilman tukea ja nousee seisomaan keskellä lattiaa itekseen.Neuvola ensi viikolla.Yöt menee hyvin,pitkään jo nukkunut ilman herätyksiä.Hauskaa viikonloppua,täällä iloinen mamma...=)

Heippa täältäkin!Meillä ei myöskään kävellä vielä,eilen seisoi n.puoli minsaa ihan huomaamattaan.

Ja oon ihan samaa mieltä,Iitu jatka ihmeessä jos tuntuu vähänkin siltä.Mä imettäisin varmaan vieläkin jos tulisi ja jos mun ei tarvis sinne mammografiaan päästä.
Onhan äidinmaito ravitsevaa,siinä kuin tavismaitokin!

Laps oppii että iltatisua saa,mutta muuten päivä mennään muulla maidolla.Olis teille kahelle sellanen ihan oma hetki.nyt mentävä

Alkuperäinen kirjoittaja Iitu1:
Tipi-73:kiitos kannanotostasi!Oletko ennen kirjoitellut tänne?

Juu, olen kirjoitellut, kylläkin merkillä Tiiti -73 :)
En ymmärrä mistä mä ton tipin kehitin ;)
nimimerkillä: ai ei yöherätykset vaikuta =) ;)

Ja tosi kiva että sait paremman mielen. Mulle tuli oikeesti ihan surku ku ajattelin tota juttua. Nyt jos on tuntuu hyvältä, niin varmaan myös ratkasu oli sitten oikea.

Ja täällä kanssa tosiaan "vahingossa" seisotaan ilman tukea välillä. Ja voi sitä ihmetystä kun poitsu tajua ettei pidä kiinni, hih.

No nyt tunnut tutummalta Tiiti-73 kun oman nimimerkin laitoit=)Varmasti olisi kaduttanut jos olisin nyt lopettanut kun se ei tuntunut oikealta ratkaisulta tässä vaiheessa.Katalle myös kiitos rohkaisusta!Mikä toi mammografia juttu on ?Et ole tainnut siitä täälä kertoa?

Juu, sitä pitikin Katalta kysyä, että mikä mammografia? Onko löytynyt joku kyhmy, vai kontrolli, vai mitä?

Ja niistä hampaista: täällä 4 ylhäällä ja 2 alhaalla, ja hampaita on tammikuusta asti pesty. Meilläkin oli tuossa sellanen kausi, ettei suostunut ottamaan harjaa suuhunsa, en sitten pessy, katottiin vaan harjasta niitä kuvia (meillä ainakin on siinä ankka ja jotain muuta). Se meni sitten ohi varmaan viikossa parissa, ja taas aukesi suu hienosti. Meillä muuten oli samaan aikaan totaalinen ruuasta kieltäytyminen, eli ei avattu suuta lusikallekaan (tissille kylläkin). Ja hampaita ei silti tullut, vaikka olin ihan varma että nää johtuu siitä.

heippa!Tuo mammo on joo sellanen,kun raskaana ollessani huomasin patin rinnassa ja viikolla 34 menin lääkäriin.Mielestäni silloin siitä kertoilinkin,mut varmaan mennyt ohi.Ja silloin oli niin paljon mielessä.No,lääkäri oli sitä mieltä että raskaudesta huolimatta kuvataan röntgenissä.Mun taustoilla varsinkin.Eli mun äiti on sairastunut rintasyöpään 31 vuotiaana,vuoden oli juur imettänyt mun pikkusiskoa.Hänelle tetiin kokopoisto ja södehoidot olivat mittavat.Oli ärhäkkä ja nopea toiminta ja juur se kokopoisto varmaan pelasti äidin hengen.

No,sairaalassa taas toiset lekurit oli sitä mieltä että nyt ultrataan ja imetyksen loputtua otetaan mammorgafia.Ja puoli vuotta tässä ootellaan tasaantumista.Ei näkynyt mitään hälyyttävää,mut sanoivat että mielenrauhan vuoksikin hyvä ottaa se.Kertaakaan ei ole kuvaattu vielä ja mulla on ollee tosi paljon mastopatiaa eli pattiset tisut.Nyt tä imetys tuntuu silittäneen patit,eli melko vähän on enää.Koko ei muuttunut mutta koostumus kyllä!!

Hampaita täälläkin ylhäällä 4 ja alhaalla 2.Hyvin antaa harjata,o lempipuuhaa!!

nyt mentävä,mä olen useamman päivän katveessa kun lähetään Puumalaan mun vanhempien mökillepäin.

Heippa!

Hyvä ettei Katalla tisuissa sen hälyttävämpää!Joskushan saattaa tulla patteja jotka itekseen katoavat vaan hyvä aina tarkistaa,noissa asioissa ei kannata viivytellä,lääkäriin vaan jos yhtään mietityttää.Hampaista oli juttua:pojalla jo 11!Tulee kokoajan uusia takahampaita.Nyt alhaalla pullottaa ikenet kulmista.Pari askeltakin otetaan välillä mutta vielä jalat on vähän spagettia.Ollaan kovasti käyty leikkarilla keinumassa ja hiekkaa tutkimassa.Ihmeen vähän työntää suuhunsa mitään,joskus kiviä.Muita lapsia haluaisi aina kosketella,kädet ojossa tavoittelee jos joku lähelle tulee=)Meillä menossa muuttohommia pikku hiljaa joten voi olla etten kauheesti ehi koneelle,kirjottelen kun kerkiän.Palaamisiin!

moi.
meillä hampaita 7 ja alas pukkaa lisää.
1v synttärit lähenee, perjantaina tulee täyteen:) juhlat on tiedossa ja stressaankin sitä kakun tekoa. osaan leipoa kaikkea, mutta kakun teko on jotenkin olevinaan niin vaikeata. mitä ootte laittanu täytteeksi jne? aattelin et mansikkakakku vois olla kiva..
hyvä et ei kata ollu mitään pahempaa, on se hyvä kuitenkin käydä aina varmistaan.
nyt kaupoille hommaamaan synttäritarvikkeita:)

Yhteistyössä