Heittäkääpä ammatteja sos.ja terveysalalta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ulapalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ulapalla

Vieras
Ammatteja jotka kuuluvat sosiaali ja terveysalaan, ja joissa ei useimmiten 3-vuorotyötä..
Mihin kouluun voi hakea ilman sos. ja terveysalaa pohjalla? Ammattikorkeaan...
Ja mihin on oltava sos. ja terveysala pohjakoulutuksena?
Aika hatusta vedetty kysymys mutta tässä pähkäilen. Ajatuksia kehiin :)

Ja mulla on matkailualan perustutkinto käytynä mutta vuosien saatossa huomannut että EI TODELLAKAAN ole mun ammatti. Siis voinko hakea ammattikorkeaan täysin eri alalle tuo koulu pohjana... ideoita ideoita...

[QUOTE="alkup.";22770815]Bioanalyytikko ja röntgenhoitaja kiinnostaisi...
Yleensä noihin ilmeisesti tarvii sos. ja terveysalan pohjalle? Onko näin?[/QUOTE]

Ei minusta tarvitse. Kolmivuotinen ammattitutkinto riittää.

Yleensä noihin ilmeisesti tarvii sos. ja terveysalan pohjalle? Onko näin?[/QUOTE]

Lukio tai 3-vuotinen ammattikoulu pohjalle riittää, että voi hakea korkeakouluun.

Onko järkevää lähteä opiskelemaaan sosiaali- ja terveysalaa, vaikkei tarkalleen tiedä mihin haluaa jatkaa siitä? Minkälaisia kokemuksia muilla?
En halua vanhusten peppuja pyyhkiä työkseni, enkä myöskään hoitaa lapsia päiväkodissa (omissakin tarpeeksi ;)). En oikein tiedä mitä loppupeleissä haluan tuolta alalta mutta jotain kuitenkin. Onko järkevää lähteä ottamaan selvää ja hakea alalle? Minulla on sellainen tilanne, etten jokatapauksessa pääsisi opiskelemaan rtg-hoitajaksi/bioanalyytikoksi kuin vasta about 2 vuoden päästä, mutta lähihoitsun koulutus löytyy paikkakunnalta johon voisin hakea jo ensi keväänä.
Voisin kuvitella itseni esim. kehitysvammaisten kanssa, perhekodissa, äitiysneuvolassa, terapeuttina (mutten tiedä onko unelmatyötä..)... röntgenissä ja labrassa niinkuin jo tiedättekin :)

Mitä tekisitte minun sukissani?

Sosionomi
-erilaiset ohjaajan työt (nuorten työpajat, yksilöohjaus, etsivä työ, sosiaaliohjaaja lastensuojelussa tai aikuissosiaali- tai maahanmuuttajasosiaalityössä, kasvatusohjaaja kouluissa, vammaistyönohjaaja, perhepäivähoidonohjaaja...)
-koulukuraattorin työ (joissakin kunnissa vaaditaan sosiaalityöntekijän koulutus, toisissa sosionomin)
-projektityöt (mll, pela yms.)
-työvoimaneuvoja
-kelan asiakasneuvoja

[QUOTE="alkup.";22771735]Onko järkevää lähteä opiskelemaaan sosiaali- ja terveysalaa, vaikkei tarkalleen tiedä mihin haluaa jatkaa siitä? Minkälaisia kokemuksia muilla?
En halua vanhusten peppuja pyyhkiä työkseni, enkä myöskään hoitaa lapsia päiväkodissa (omissakin tarpeeksi ;)). En oikein tiedä mitä loppupeleissä haluan tuolta alalta mutta jotain kuitenkin. Onko järkevää lähteä ottamaan selvää ja hakea alalle? Minulla on sellainen tilanne, etten jokatapauksessa pääsisi opiskelemaan rtg-hoitajaksi/bioanalyytikoksi kuin vasta about 2 vuoden päästä, mutta lähihoitsun koulutus löytyy paikkakunnalta johon voisin hakea jo ensi keväänä.
Voisin kuvitella itseni esim. kehitysvammaisten kanssa, perhekodissa, äitiysneuvolassa, terapeuttina (mutten tiedä onko unelmatyötä..)... röntgenissä ja labrassa niinkuin jo tiedättekin :)

Mitä tekisitte minun sukissani?[/QUOTE]

Kyllä sitä alaa voi mielestäni lähteä selvittämään kouluttautumisen kautta. Itsellänikään ei ollut juurikaan käsitystä, mihin olin pääni pistämässä kun lähärikoulutukseen hain. Sieltä "oma juttu" pian löytyi ja jatkoin sh-opintoja. Ensimmäisen vuoden jälkeen todennäköisesti huomaat, onko ala sinua varten vai ei.

Ja mä olen käynyt muutaman kerran ammatinvalintapsykologilla, mutten saanut oikein sieltä mitään irti,. siksi en viitsisi enää lähteä sinne vaan kyselen täältä mieluummin..

Voin lämpimästi suositella bioanalyytikon töitä. Sairaalan paras hoitajan homma röntgenhoitajan ohella; potilaita ei tarvitse hoitaa, ottaa vaan näytteet ja jättää oksennuksen/takapuolen pyyhinnän toisille :)

No joo, ei musta sairaanhoitajan/lähihoitajan hommiin olisikaan. Mutta itse laboratoriohoitajan työtä melkein 15 vuotta tehneenä, on kyllä mukavaa! Meillä tosin kolmivuorotyötä, kuten sairaaloissa yleensä, mutta voihan hakeutua tk:hon töihin. Itsekin alunperin hain alalle siitä paljon mitään tietämättä, kuulosti vaan mukavalle. Ja hyvinhän mä oon viihtynyt :)

[QUOTE="alkup.";22771735]Onko järkevää lähteä opiskelemaaan sosiaali- ja terveysalaa, vaikkei tarkalleen tiedä mihin haluaa jatkaa siitä? Minkälaisia kokemuksia muilla?

Mitä tekisitte minun sukissani?[/QUOTE]

Lähtisin opiskelemaan lähihoitajaksi. olisi 2 v aikaa selkeyttää mitä haluat. Varmasti työharjoittelutkin auttavat tuossa.

Ei tarvitse. Mä opiskelen röntgenhoitajaksi enkä oo aikaisemmin sosiaali- ja terveysalaa opiskellut. Vaan matkailua ja liiketaloutta :)

Hei kiitoksia tosi paljon vastauksista!
Sitä myös mietin, että jos kävisin lähärikoulutuksen, ja sen jälkeen rtg/bioanalyytikoksi, niin meneekö lähärikoulutus sitten ihan kankkulan kaivoon? Onko siitä apua milläänlailla noissa muissa kouluissa?

[QUOTE="alkup.";22771922]Hei kiitoksia tosi paljon vastauksista!
Sitä myös mietin, että jos kävisin lähärikoulutuksen, ja sen jälkeen rtg/bioanalyytikoksi, niin meneekö lähärikoulutus sitten ihan kankkulan kaivoon? Onko siitä apua milläänlailla noissa muissa kouluissa?[/QUOTE]

Ei saa mitään hyväksilukuja ainakaan meillä...korkeintaan jonkun "näin puet ja riisut potilaan"- tunnin voit saada vapaaksi. Mutta ei se hukkaan varmaan mene; opit potilaan kohtaamista, anatomiaa, yms joita tarvitsee myös ainakin rtg-hoitajan ammatissa ja opinnoissa (tosin esim. anatomian taitamus on ihan eri luokkaa meillä ja lähäreillä).

Kyllä sä mun käsittääkseni voit hakea tuolla pohjalla ammattikorkeaan mihin linjalle vaan. Ihan uteliaisuuttani kysyisin, mikset pääsisi lukemaan bioanalyytikoksi tai röntgenhoitajaksi ennen kuin vasta kahden vuoden kuluttua? Bioanalyytikon työ on ainakin aika pitkälti päivätyötä maanantaista perjantaihin. Poikkeuksena päivystävä laboratorio esim. jossain keskussairaalassa tai yksityiset lääkäriasemat, joilla labra voi olla auki myös iltaisin ja viikonloppuisin. Siistiä sisähommaa :).

Yhteistyössä