HELMIÄIPÄT 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piuku

Vieras
Ja aivan ensimmäiseksi päivitetty lista (otettu viimeisestä päivityksestä ed. ketjusta):

Tiina-76, 29, PHKS, la 31.1.2007, poika 10/2002
Minni, 30, TAYS, la 1.2.2007, poika 02/2005
Perhonen, 22, TAYS la 1.2.2007
josefiina 31 phks la 2.2.2007 poika 131005
Sohvi 30 KYS 2.2.2007 esikoinen
Polgara, 2.2.2007 esikoinen
Twinkle 20, PKKS, la 3.2.2007, esikoinen
Miiu 30, la 4.2.2007, esikoinen
Elna 29, TAYS, 5.2.2007, esikoinen
Tiiu, 32, 6.2.2007, esikoinen
Minna 25, PHKS la 6.2.2007, esikoinen
Kaura 31,TYKS, la 6.2.2007, poika 04/2005
Sokeri 29, la 7.2.2007, tyttö 9/2005
Jewel 33, la 7.2.2007, pojat 97 ja 05
Pioni, 30, TYKS, 10.2.2007 esikoinen
Piuku, 32, TYKS, la 10.2.2007, tyttö 05/2005
Veeti, 23, KYS, la 11.2.2007. esikoinen (tuplat)
Onsku K-SKS. la 11.2.2007, toinen
Riina-K 25, Jorvi/NKL la 12.2.2007, esikoinen
Bellynette 28, Naistenklinikka la 12.2.2007, esikoinen
Venla, ?, ? la 13.2.07, ?
Myy, 28, ?, la 13.2.2007
Suikki, 29, ? , la 14.2.2007
Katri 35 , ? , la 18.2.2007, esikoinen
Ninnu 29 la19.2.2007, esikoinen 10/2004
Krisse, 25 la 19.2.2007 , toinen lapsi
Maaxi la 20.2.2007, esikoinen (tuplat)
Lovisa, 27.2.2007, toinen lapsi

Päivitin oman la samalla, aikaistui np-ultrassa neljä päivää aikaisemmaksi. Uusi la siis 10.2. Ultrassa kaikki oli hyvin, pieni on todella kova liikkumaan, np-turvotus oli normaali, samoin nenäluun mitta. Mitat vastasivat 12+3. Huokaus ja helpotus, nyt voi siis odotus alkaa konkreettisesti, kun on sydänäänet kuultu ja pieni sydän sykki kauniisti 156 krt/min. Upea tunne!

Tästä siis eteenpäin!

Piuku 12+3

Hienoa Piuku.

Toivottavasti me loputkin saamme kertoa tuollaisia uutisia np-ultran jälkeen :-) Minulla se on ensi viikolla, tällä viikolla on kylläkin neuvola lääkäri. Tiedättekö, kuunteleeko neuvolalääkäri sydänääniä vain ulkoisesti? Käsitin, että hän kuitenkin tekee sisätutkimuksen... Te, jotka olette jo käyneet ekalla neuvolalääkärillä, kertokaa mitä siellä puuhattiin :-)

Myy 12+0

Hei! Ultra ja ensimmäinen lääkärissäkäynti takanapäin. (RV13+0) Oli niin huojentavaa ja onnellista kun ultrassa kaikki näytti olevan kunnossa ja pikkukakkonen siellä oli kovassa touhussa. Istumapituus oli 70,7. BM-mitta 24,1. Niskaturvotus 1,5 ja FE-mitta 10,3. Saatiin aika vielä rakenneultraan, joka on syyskuun puolivälissä. Istukka oli etisistukka eli kohdunsuun reunassa. Ultraaja sanoi että se on suht' yleistä ja raskausviikkojen edetessä istukka kasvaa ylöspäin pois kohdunsuulta. Jos seuraavassa ultrassa näyttää kuitenkin vielä olevan kohdunsuun päällä, sitten ultrat jatkuu ja mahdollisesti se on sitten este alatiesynnytykselle ja mennään keisarinleikkaukseen, mutta kuten sanoin aika epätodennäköistä! Aika sen sitten näyttää, en tuosta asiasta vielä osaa olla huolissani.
Neuvolalääkäri teki sisätutkimuksen ja tunnusteli kohdun asentoa ja kokoa, sanoi että kohtu on alkanut jo nousta ylöspäin -varmasti olen sen jo itsekin vaatteissani huomannut. (Kyllä vain, pikkuhousujen kuminauha kiristää ja housujen vyötä täytynyt pidentää. Ja kyllä masu jo näkyy.. ei siitä mihinkään pääse :)! Lääkäri kuunteli myös vauvelin sydänäänet, jotka myös oli kunnossa!
Näiden käyntien jälkeen on aivan eri tavalla innostunut ja onnellinen vauvan odotuksesta! Niin ihanaa tietää että kaikki on hyvin! Toivottavasti jatkuu samaan malliin!
Mukavaa elokuun alkua kaikille!

Alkuperäinen kirjoittaja Myy:
Te, jotka olette jo käyneet ekalla neuvolalääkärillä, kertokaa mitä siellä puuhattiin :-)

Myy 12+0

Kahden "eka kerran" jälkeen voisin kertoa Vantaan ja Turun lähipitäjän palveluista sen verran, että ensin kirjattiin perustiedot koneelle, otettiin pituus ja paino, keskusteltiin suvun mahdollisista perinnöllisistä sairauksista, raskaudesta ja siihen suhtautumisesta ylipäätänsä. Keskustelu kattoi alkoholi-, tupakka- ja huumeasiat. Mitattiin verenpaine, otettiin verikokeet (toisesta ottavat meillä verikokeet; veriryhmä + muut vastaavat vasta lääkärineuvolassa). Esikoisesta käynnin pituus oli vajaat 1½ tuntia, kyselin todella paljon ja tietysti sitä oli ihmeteltävää yhden sun toisen asian suhteen. Materiaalia tulee paljon, kannoin tästä toisesta odotuksesta kotiin 3 cm nipun lehtiä, monisteita ja ruokavalio-oppaita =)

Jos jotain jäi listasta, täydentäkää =) Asiaa tulee todella paljon *hymyilee*

Piuku 12+3

P.S. Lisäyksenä neuvolakäyntiin, mulla istukka takaseinässä, esikoisesta etuseinämässä, joten kiva tunnustella liikkeitä, tuntuvat varmasti voimakkaampina nyt, kun ei ole "äänieristettä" heh. Ja np-turvotus oli meilläkin 1,5.

Piuku, olen kyllä käynyt jo eka neuvolakäynnin, tällä viikolla olisi tapaaminen lääkärin kanssa. Eli tuosta ekasta lääkäritapaamisesta haluisin kommentteja :-) Eli painot, pituudet yms on jo kyselty.

Myy

Mites mä nyt noin väärin luin *hakkaa päätä seinään* heh. Noh, sun oikeaan asiaan voin kans sen verran kommentoida senkin läpikäyneenä *nauraa*, että meillä lääkäri teki sisätutkimuksen (kohdun kokoa tunnusteli ja katsoi myös kohdunsuun, tarkasti myös valkovuodon määrää), kuunneltiin sydänäänet ja tunnusteltiin vatsan päältä. Samalla hän tiedusteli äidin vointia, niin fyysistä kuin psyykkistäkin.

Joka kerranhan jätetään ensimmäiseksi virtsanäyte, joten meillä lääkäri kertoi sitten virtsan puhtaudenkin, tavallisella neuvolakäynnillä sen tekee terkkari. Lääkärikäynnit ovat paikkakuntakohtaisia, se on pakko sanoa, sillä ystävillä on kokemukset vaihdelleet omistani ja toisissa paikoissa ei välttämättä esim. sydänääniä edes kuunnella (meillä näin tehdään joka ikinen kerta, kun neuvolan ovesta menen sisään, oli käynnin syy mikä tahansa).

Toivottavasti nyt osasin vastata sun kyssäriin oikein =)

Ja se sisätutkimus on sit kivuton, joten sitä ei kande jänskätä =)

Piuku

Hei!

Haluan ilmoittaa, että kävin ostamassa tänään ensimmäistä kertaa elämässäni ihan oikeat äitiyshousut! Jiihaa. :) Niissä farkuissa on semmonen pussi mahalle, joten pitäis mahtuu venymään tilaa mahalle ihan loppuu asti. Ellen liho kamalasti... Niin mukavat jalassa eikä purista. :) Nukunkin varmaan ne jalassa. Tänään taas kokeilin yksiä caprejä, jotka ostin kesän alussa ja jotka mahtu vielä pari viikkoo sitten, mut tänään ei puhettakaan siitä, että nappi ja napinläpi tavoittaisivat toisensa. Ja vaa'an mukaan mie en oo lihonu. Et kai se kohtu sit jotenkin jo työntyy. Maha näyttää alaosasta vähän erilaiselta, tai että se alkaa alempaa.

Muuten, minnuu vähän nyt harmittaa, että onko teiltä kaikilta muilta tiirattu ihan erikseen sitä nenäluuta np-ultrassa? Kun mie en älynny siitä kysyy, eikä se siitä sanonutkaan mitään, vai näkeekö ultraaja sen ilman tarkempaa tiiraustakin jo, että näkyykö se vai ei? Kun mie en tiiä. =/

No mutta tänään 13+3 (vau :) )

Minunkaan lääkäri ei nenäluusta mitän maininnut enkä hoksannut kysyä. Oletan siis että se oli ok. Myöskään kohdun asennosta tai istukan paikasta ei kommentoinut mitään.

Sohvi 13+4

Alkuperäinen kirjoittaja Sohvi-76:
Minunkaan lääkäri ei nenäluusta mitän maininnut enkä hoksannut kysyä. Oletan siis että se oli ok. Myöskään kohdun asennosta tai istukan paikasta ei kommentoinut mitään.

Sohvi 13+4

Moi,

Ekasta ei mullakaan mainittu mitään nenäluusta. Tämä oli meille ensimmäinen kerta. Voi olla, että sitä ei aina katsotakaan, sillä ultraaja varmasti näkee sen. On voinut sanoa ultratessa: "Tuossa on silmät ja tuossa nenä." tms. Eli en todellakaan usko, että kannattaa olla huolissaan. Istukan paikka pitäisi olla merkittynä äitiyskorttiin tai sitten ultraaja on kirjannut sen koneelle, josta lääkäri kyllä pääsee sen lukemaan. Meillä (kun yksityinen ultra on) ultraaja kirjoitti saatteen vietäväksi neuvolaan. Esikoisesta tieto meni linjoja pitkin neuvolaan. Kannattaahan se tarkastaa, jos mietityttää. Kohdun asennosta nyt ei varmasti joka paikassa sanotakaan, joku ultraaja sen saattaa mainita erikseen, mutta ei ainakaan mulla kahtena kertana ole erikseen sanottu sen asennosta MITÄÄN! Ja siellä se on ja vaavi kanssa, eiköstä vaan =). Lapsiveden määrähän se on, mitä tarkastellaan.

Piuku

Entä, jos sydänäänet eivät kuulu masun päältä, kuunteleeko lääkäri silloin sisältä? Ajan tässä takaa sitä, että saanko kuulla sydänäänet torstaina ihan varmasti ;-)

Minulla on viime viikkoina pistänyt oletetun kohdun kohdalle, jos istun mytyssä. Suoristauduttuani pistos katoaa. Nyt kun olen loman jälkeen palannut takaisin istumatyöhön, pistos on tuntunut useammin. Minun pitäisi istua koko ajan suorana tai hieman makavassa asennossa. Onko kellään muulla ollut vastaavaa?

Myy

Ei dopplerilla voi sisältä kuunnella vaan kuuntelu tapahtuu vatsan päältä. Ultralla toki voi sydänäänet nähdä jos lääkärillä sattuu ultra olemaan, meidän lääkärillä ei ainakaan ainakaan ole :(. Kyllä nuo sydänäänet yleensä jo kuuluvat noilla viikoilla. Itse ostin juuri kotidopplerin jolla voi halutessaan noita sydänääniä kuunnella kotona.

Juu Twinkle, juuri sen ostin. En ole vielä edes yrittänyt kuunnella, ens viikolla kokeilen ja kerron kyllä oliko hyvä ostos (toivottavasti on). Tuolla voi kuulemma kuunnella rv 12 lähtien mutta jollain oli jo aiemminkin kuulunut. Nyt suihkuun...

Hei!

Ajalttelin kommentoida tuosta nenäluun katsomisesta. Nenäluun "kehittymättömyys" rv 11 - 13 on vasta viime aikoina yhdistetty tutkimuksissa Down syndrooma riskiin. Tämä on lukemani mukaan vielä aika uusi asia ja sen luotettava tarkistaminen vaatii kuulemma ultraajalta kokemusta. Tässä varmaan syy siihen miksi asiaa ei ole kaikilta katsottu.

Minä taas en huomannut kysyä tuosta istukan paikasta np-ultrassa mitään, mutta ilmeisesti se ei ainkaan ole mitenkään riskipaikassa koska lääkäri ei siitä mitään maininnut.

Onko mulla muuten ollut jonkinlaista vihlontaa alavatsassa? Minulla ei ollut oikeastaan ensimmäiseen 12 viikkoon mitään tuntemuksia, mutta nyt on jomotellut ja välillä vähän vihlonutkin.

Minäkin kävin katsoamssa eilen äitysvaatteita yhdessä kaupassa ensimmäistä kertaa. Olihan ne housut ja hameet aika erikosen näköisiä sen "joustoputken" kanssa. Vielä en osannut ostaa mitään, mutta eiköhän sekin ole kohta edessä.

Tv Polgara rv 14

Hei Polgara!

Minulla on noita pistoksia ollut alavatsassa. Eilen illalla ja tänä aamuna oli myös muussa kuin istuma-asennossa. Voisiko johtua paikkojen venymisestä? Menen huomenna neuvolaan tapaamaan lääkäriä niin kysyn samalla.

Näyttää, että maha on kasvanut... :-)

Myy 12+1

Hei taas!

Kannan minäkin noista alavatsan vihlonnoista korteni kekoon, eli minullekin niitä on ilmaantunut vasta viikon 12 jälkeen. Ja nyt jo hyvin muistaa, miten esikoista odotellessa supisteluja/nipistelyjä/vihlontoja tuli lähes päivittäin. Onneksi olivat vaarattomia ja suht kivuttomia, mutta silloin aina tiesi, että nyt kannattaa hidastaa tahtia!

Muuten oma olo ok. Huomenna eka lääkäri (aika myöhään mielestäni) ja toivon sormet ristissä, että siellä olisi mahdollisuus ultraan! Omassa neuvolassa tätä mahdollisuutta ei ole, mutta nämä terveyskeskusten kesäsulut aiheuttavat sen, että pääsenkin vähän isompaan terveyskeskukseen ja toivon sitä ultramahdollisuutta siellä.

Kiva huomata, että muutkin ovat huomanneet vatsan kasvun! Itse olen oikein yllättynyt kuinka nopeasti tässä toisessa raskaudessa vatsa on tullut esiin. Varsinkin kun olen hoikka, niin tuntuu että masupömppä on heti pullahtanut esiin. Äitiysvaatteita minäkin olen jo metsästellyt, tosin huonolla menestyksellä vielä.

Onnellista odotusta meille kaikille vatsankasvattajille!

Tiina-76, rv 14 tasan

Täälläkin koettu eka ultra viime pe sekä eka lääkärin tapaaminen eilen. Nyt koko raskaus tuntuu jo todelliselta ja uskaltaa ajatella ihan tosissaan että sielä masussa todellakin joku kasvaa :) Ultrassa kaikki oli hyvin, kova vipeltelemään ja touhuamaan. Vallan ihanaa oli katsoa kun vauva venytteli kädet niskantakana. Meille Täti kertoi istukan paikan,nenäluun jnejne. Oli kyllä mukava ihminen ultrassa, kertoi tarkasti mitä hän katsoo ja seuraa. LA vaihtui viikkoa myöhemmäksi eli nyt 7.2 ja tänään taitaa muuten olla tasan 13 vkoa mittarissa :) Kun LA vaihtui, sain myös luvan mennä rakenne ultraan!kivaa!!
Tänään onkin sitten jännemmät paíkat kun pitäs ehkä kertoa kavereille sekä tuleville isovanhemmille..huihui. Oon lykännyt kertomista kokoajan mutta nyt paras ystäväni joka on ainoa kuka asiasta meidän lisäksi oikeastaan tietää niin oli pyytänyt ystävät koolle...huhhuh. jännää!!!
kai se hyvin menee, itse sitä vaan jännittää!!

Hei taas,

Huomasin tuossa että Tiina-76:lla on myös menossa rv 14, mutta la 31.1. kun minulla on 2.2.

Olen itse asiassa törmännyt kohdallani kolmeen eri tapaan laskea viikkoja: IVF:n hoitaneen lääkärin mukaan nyt olisi rv 14 (jonka mukaan olen mennyt kun np-ultrassakin oli enenmmän sen kokoinen), neuvolan mukaan olisi rv 13+5 ja NKL:n mukaan 13+6. Ota tästä nyt selvää... No, eipä muutamalla päivällä taida olla paljon väliä suuntaan tai toiseen.

Mukava kuulla että muillakin on ollut samansorttisia tuntemuksia alavatsassa niin ei tarvi turhaa huolestua.

Tv Polgara

Hei,

Lääkärillä käynti on nyt ohi! Kuulimme pikkusydämen lyönnit dopplerilla :-) Pikkuinen on siis selvinnyt kriittisimman yli. Down riskiluku verikokeen perusteella on ~ 1:7500. Mitäs muilla 28-vuotiailla on ollut?

Lääkäri oli nuori tyttönen, joten hän ei osannut oikein vastailla kysymykseeni pistelystä. Melkein kaikkeen vastasi, että raskaudet ovat erilaisia, tuo voi olla normaalia tai sitten ei... tosi varmuutta herättävää...

Onpas kyllä ihanan helpottunut olo :-)

Myy 12+2

Heip taas!

Minullakin eka lääkäri takana. Ihan ok kokemus ja kaiken lisäksi sain ihan ylimääräiset ultrauksen kaupan päälle! Eli kannatti nähdä se vaiva ja mennä sulkuaikana toiseen terveyskeskukseen :)

Masussa kaikki hyvin. Sydänäänet kuunneltiin ensin dopplerilla ja sitten vielä ultralla katsottiin liikkeitä ym. Hyvin vastasi vauva viikkoja, niskaturvotusultran perusteella nyt olisi 14+1 ja vauva vastasi kooltaan 13+5-13+6 eli parin päivän heitto. Oli siis pääperämitaltaan jo 75 mm eli kokonaispituus alkaa lähentelemään 10 cm!!! Tuntuu hassulta, ettei vieläkään tunnu liikkeitä vaikka 10cm on jo aika iso. Lääkärireissun jälkeen voi siis hyvin mielin lähteä kolmen viikon päästä viikoksi Bulgariaan lomailemaan!

Tiina-76 14+1

Olipas kiva lukea teidän kuulumisia pitkästä aikaa!! Meillä pienet voivat edelleen hyvin ja kaikki on muutenkin kunnossa. Minullakin on tuota vatsan nipistelyä ollut jo aika pitkään, mutta onhan mulla varmaan jo isompi masukin kun teillä.. Tai ainakin pitäisi olla..

Veeti 13+4

Perjantaita vaan!

Kylläpäs on meidän ketjussa hiljaista, kun oltiin tiputtu ihan toiselle sivulle. Missäs kaikki luuraavat?
Itse luulen eilen tunteneeni vauvan ekat potkut :) Aivan tuolla alhaalla masussa vasemmalla puolella tuntui useampi sellainen nykäisy/potku. Ja juuri eilen vielä ihmettelin päivällä, että onpa kummaa, kun vauva on jo melkein 10 cm pitkä eikä vielä mitään tunnu. Ihanaa, että alkaa konkretisoitumaan tämä odotus muullakin tavalla kuin vatsan kasvulla, joka on aika hämmentävän nopeaa :/
Aurinkoista päivänjatkoa vaan kaikille helmikuisille!

Tiina-76 14+2

Hei,

Tiina, itse meinasin just tänään kirjoittaa kans, että eilen olin tuntevinani sellaisen muljahduksen alavatsassa makoillessani sohvalla. Mut valtasi hieman sama tunne kuin esikoista odottaessa, että olikohan se vaiko eikö jne. Mutta nyt tiedän, että sitä itseään se oli =)

Voihan hormoonit. Mä olen tämän aamua vaan vollottanut onnesta, kun ystäväni sai tyttövauvan eilen illalla. Meillä on päivän erotuksella saman ikäiset tytöt ja olemme tulleet tosi läheisiksi tyttöjen syntymän myötä. Nyt ei taas sitten voi kirjoittaa... niin valtavasti tulisi kyyneleitä. Kyllä syntyminen on ihana asia...

Piuku 12+6

P.S. Vihlontaa on ollut täälläkin viikon verran