HELMIÄIPÄT 7

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa!

Me ollaan oltu reissussa: ensin viikko maalla ja sitten vkloppu kavereilla. Ihana olla vaan kotona, vaikka pyykkivuori odottaakin. Maha kasvaa tasaisesti ja möyrii aika usein. Olo ihan ok, mutta kankea jo. Suonikohjut jalasta helpottivat hiukan, kun ostin kunnon sukat instrusta (60€). Kannatti! nyt huomasin et taitaa tulla nivusiin/reiteenkin :/ Aamulla tuntuu liitoskivutkin ylösnoustessa, mut eivät vaivaa päivisin. Yöt on rikkonaisia (pissalla) ja nyt olen herännyt monta aamua jo ennen kuutta eikä uni tuu enää, paitsi just sillon kun esikoinen herää......
Sain jo äippärahapäätöksetkin (KELA OLI TOSI NOPEE). Loma alkaa jo 22.12!!!! olen tyytyväinen, et ei tarvii käydä töissä enää joulun alla. pakkauksen otin rahana (entiset on ihan uudenveroisia). Mä en saa töistä palkkaa, joten en voi neuvoo Myy-ytä.

Hyvää viikkoa kaikille, kotityöt kutsuu ;)
Kaura 23+6

Moi Myy-y,
Minä pähkäilin tuota äitiysraha-kauden alussa maksettavaa palkaa kanssa, soitin palkanlaskentaan ja siellä kerrottiin että siltä ajalta äitiyspäiväraha menee työnantajalle. Eli sinä saat kolmelta (?) ensimmäiseltä kuukaudelta palkkaa ja siitä eteenpäin Kelan maksamaa äitiyspäivärahaa. Kysyin samalla kohtaa kymmenen joka myös minua hämmensi kovasti. Minulle kerrottiin että työssä poissaolo -kohdan täyttää isä sitten kun hän hakee isyysrahaa vauvan synnyttyä. Kohtaan 11 laitetaan se aika jolta työnantaja maksaa sinulle palkan.

Minä vein paperit kelaan vajaat 3 viikkoa sitten ja viikko sitten perjantaina sain kelalta kirjeen, jossa sanottiin että äitiyspakkaus tulee postiin 2 viikon kuluessa. Arvaatte varmaan että viime viikolla oli kiire töistä kotiin joka päivä katsomaan josko pakkaus olisi jo noudettavissa postista, mutta ei ei ollut :( Tänään taitaa olla vielä kovempi kiire kotiin kuin viime viikolla. En millään malttaisi odottaa!!

Viime viikko oli aika rankka, olin ensimmäistä viikkoa töissä 2,5 kk: n sairausloman jälkeen. Iltaisin olin ihan poikki. Saas nähdä onko yhä yhtä rankaa.

Torstaina on taas neuvola, kiva, onkin mukava taas kuulemaan naperon sydäntä, vaikka kovasti napero jo masussa temmeltääkin.

Mukavaa viikoa kaikille

Miiu 24+2

Kiitos Miiu. Tämähän rupeaa selviämään :-)

Olen nukkunut kaksi edellistä yötä tosi huonosti: on janottanut ja pissattanut. Nyt olo on kuin kuolleella ja näytänkin siltä.

Myy-y

Huomenta helmiäipät!

On ihan pakko kirjoittaa heti näin aamusta. Eilen sain äitiyspakkauksen, voi että ne vaatteet on söpöjä. Tuli illalla ihan sellainen fiilis, että kunpa saisi pian niihin vaatteisiin "täytettä". No, eihän helmikuuhun enää pitkä aika ole.

Nukkuminen mulla on aikalailla samanlaista kuin Myy-y:llä, janottaa ja pissattaa. Heräilen noin 2 tunnin välein ja yöllä menee noin litra vettä, ei siis ihme että vessassa joutuu juoksemaan. Aamuisin ei kyllä oikeastaan väsytä, puolenpäivän jälkeen tekisi mieli käydä päikkäreille, ja illalla kahdeksan jälkeen olisin ihan valmis treffeille nukkumatin kanssa :)

Nyt täytyy aloittaa päivän työt.

Miiu

Voin vain kuvitella Miiu miten ihana ilta sinulla oli eilen kun sait ihailla pieniä vaatteita. Todellakin täytettä saadaan niihin yllättävän nopeasti. Ainakin täällä tuntuu, että raskausviikot lisääntyvät hurjaa vauhtia. Meillä kun vielä kaksosten kanssa on odotettavissa aikaisempi synnytys kuin laskettuaika niin välillä ihan oikeasti jännittää. Meillä lähti tänään Kelan paperit postiin. Nyt odotellaan vastausta. Ei muut niin kiinnosta kuin tuo pakkauksen saaminen.

Samaa sarjaa olen minäkin Myy-yn ja Miiun kanssa tuossa nukkumisessa. Herään monta kertaa yöllä, juomassa ja vessassa on käytävä. Illalla hyvä jos uutiset jaksaa puoli yhdeksältä katsoa. Aamulla herään viimeistään klo 6. Meidän pikkuisetkin ovat parina yönä "viihdyttäneet äitiä". Viime yönä heräsin neljän aikaan kun oli molemmilla aamuyön jumppahetki menossa. Kyllä siinä vatsanahka tärisi. Ei sitä touhua vieläkään voi hymyilemättä katsella ja tunnustella. Olisi kiva päästä kurkistamaan mahan sisälle, mitä ihmettä ne siellä touhuavat. Toivottavasti eivät potki toisiaan päähän kuten potkivat viime ultrassa.

Hyvää tiistai päivän jatkoa helmiäipille ja masujen asukkaille!

Maaxi 22+0

Olettepas olleet aktiivisa Kelan papereiden kanssa. Minä olen ne saanut, mutta en ole ehtinyt vielä tehdä mitään asian eteen. Tosin laskin tarkaan jo yli kuukausi sitten paljonko tulen päivärahaa saamaan ja mitä tulee sitten käteen jäämään per kuukausi että osaa vähän jo varautua etukäteen. Veroprosetti jää kyllä yllättävän korkeaksi vaikka onkin reilusti korkovähennyksiä. Se oli yllätys.

Pikkuvaatteita olen kyllä jo päässyt hypistelemään kun kävin MLL:n kirpparilta ostamassa ison säkin pienelle sopivia vaatteita. Lisäksi löysin sieltä peiton ja viltin. Pinnasänky ja hoitopöytäkin on jo tilattu ja nyt pitäisi sitten miettiä rattaita ja turvakoppaa.

Tänään oli neuvola. Hb:ta ei nyt mitattu, mutta olen syönyt viimeiset 2,5 viikkoa jo rautaa kun viimeksi mitattu lukema oli 103. Painoa tullut n. 600g/vko eli yhteensä nyt n. 6kg. Sf mitta oli 21. Meidän ilmiselvästi tuleva jalkapalloilija ei tykännyt taaskaan sydänäänien kuuntelusta yhtään, koska yritti ilmiselvästi pakoon :-). Kauha möryintä alkoi ja terkaakin huvitti kun mahan päältä näkyin "puolenvaihdot".

Maaxi aika hauskalta kuulosta tuo päähänpotkinta. Sinulla alkaa varmaan kohdussa olla kohta niin ahdasta että eivät mahdu enää kuin korkeintaan nyrkkeilemään.

Hyvää tiistain jatkoa täältäkin kaikille.

tv Polgara rv 24+4

Heippa,

Minäkin pitkästä aikaa aktivoidun ja yritän muutaman rivin raapustaa kuulumisia.

Onko teillä kellään vielä alkanut perhevalmennus tai aiotteko osallistua sellaiseen? Meillä alkaa tänään ja jännityksellä odotan mitä on luvassa.

Olotila on tällä hetkellä aika tukala, selkäkivut niin kovat, ettei hyvää istuma-asentoa löydy. Töissä tuskaisaa istua 8 tuntia putkeen koneen ääressä. Mulla on ollut selkäongelmia jo ennen tätä raskautta, joten osasin pelätä, että selkä tulee olemaan kipeä, mutta että jo näin aikaisin.

Vaavi on potkinut nyt reilun 2 viikkoa ja pari päivää sitten tuleva isukki tunsi potkut käteen. Aika hienoa =)

Seuraava neuvola olisi ensi viikolla ja silloin saadaan kelan paperit täytettäväksi. Sitten vaan odotellaan äitiyspakkausta. Isyyspakkaukseen olen jo suurimman osan hankinnoista tehnyt, vielä pitäisi alkosta hakea jotain hyvää juotavaa varpajaisiin, mutta en tiedä kehtaanko mennä enää alkoon tämän masun kanssa =)

Sellaisia kuulumisia Suikille rv 22+6

Pitkästä aikaa minäkin kuulumisia kirjottelen.. Masussa on nykyään kova jytinä. Pikkuiset siellä potkii ja rymistelee... neuvolassa kävin viime viikolla ja hb oli taas laskenut. Pieniltä kuului sydän äänet ja sykkeet oli toisella jotain 140 ja toisella 160. Aika iso on masu jo täällä ja paljon kerää katseita ja taputuksia kaupungilla.. Välillä tosi rasittavaa, kun ei aina jaksa et joku on masua hipelöimässä, vaikka se niin ihana onkin.. Kelan paperit mekin laitettiin viime viikolla ja nyt odotellaan kovasti päätöksiä. Uudessa kodissa ollaan asuttu reilu viikko ja on niin ihanaa kun on reilusti tilaa ja omaa pihaa.. Vielä pitäisi vaan laitella paikkoja kuntoon ja viimeisiä huonekaluja hakea huomenna ja loppuviikosta.. Sitten kun koti on kunnossa niin pitää rueta vauvoille hankkimaan tavaroita. Jonkin verran on jo vaatteita hankittuna, mutta sängyt, ym puuttuu..

Äsken kauhistuin jo kuinka pitkällä tämä raskaus on kun lueskelin teidän kuulumisia.. Äkkiä se aika menee.. Pitäisi vaan rueta rauhottumaan ja nauttimaan, kun tämä on kuitenkin minulle vain tämä ainut raskaus koko elämän aikana, niin pitäisi ottaa kaikki ilo nyt sitten irti tästä ihanasta olotilasta...

Terveisin: Veeti, Tiuhti ja Viuhti 23+2

Minä vein Kelan paperit jo viikko sitten maanantaina ja mitään ei ole vielä kuulunut, odotan niin innolla, että sais sen pakkauksen. Olo on ollut hyvä, rautatapletitkin taitaa alkaa vaikuttaa ja väsymystä ei enää ole. Mulla kyllä öisin on kanssa tuota heräilyä, 2-3 kertaa käyn vessassa, mutta juomassa ei kyllä tartte käydä. Sit hyvän nukkuma-asennon löytäminen on välillä tosi hankalaa. Tiiu 24+2

Heippa,

Pikaiset kuulumiset täältäkin ennen asioille lähtöä. Kelan paperit on viety sisään perjantaina (en saanut aiemmin aikaiseksi, heh) ja tänään lähti työnantajan ilmoitus heidän maksamasta palkasta, joten ensi viikolla voi vasta alkaa odottamaan päätöstä. Meillä Kela tekee tosi nopeat päätökset, joten sitä odotellessa.

Masuasukki ilmoittaa itsestään koko ajan. Kauhia potkiminen, illalla tekee oikein kipeää. Istukka kun on takaseinässä, niin eipä ole sitä iskunvaimenninta, liikkeet tuntuu tosi paljon selkeämmin tästä kakkosesta. Masu heiluu, jalka näkyy masun pinnalla möykkynä ja kiinniki saisi, jos vaan uskaltaisi ottaa =)

Muuten olo on ollut ok välillä ja huonompi välillä. Närästää, tai sekin on jo hieman helpottanut, mutta supisteluja on tullut ja tahtia on pitänyt hieman rauhoittaa.

Huomenna lähdemmekin reissuun, joten seuraavan kerran olen koneella perjantaina.

Halauksia!

Piuku 23+4

Perhevalmennuksesta kyselitte, niin meillä alkaa se vasta joulukuussa.. Ajattelin seuraavan kerran neuvolassa kysyä, jos pääsis aikasempaan ryhmään. Tuntuu et joulukuu on jo liian myöhöön, kun nämä kaksosethan saattaa syntyä hyvinkin etuajassa.. Olisi kiva keretä käymään valmennuksessa sitä ennen, vaikka monet sanookin ettei siitä apua ole..

Viime yönä oli tosi tukalaa, kun jatkuvasti tuli suonenvetoja jalkaan.. Tosi ärsyttävää, kun ei sitten saa nukuttua kunnolla.. Että tämmöstä tänne tänään.. Nyt kaupungille tulevan mummon kanssa shoppailemaan...

veeti 23+3

Perhevalmennuksesta: me ollaan käyty nyt jo monikkoperheille suunnatussa omassa valmennuksessa. On ollut tosi hyvä kun kaikista asioista on puhuttu monikkojen näkökulmasta. Jos olen oikein ymmärtänyt niin tavallisissa valmennuksissa keskitytään aika pitkälle tilanteeseen kun tulee yksi lapsi. Satuin vahingossa huomamaan ilmoituksen tuosta valmennuksesta netistä, neuvolasta ei siitä saanut mitään tietoa. Voi olla, että mennään vielä neuvolan tarjoamaan valmennukseen mutta epäilen, että siellä tulisi mitään uutta meille tuon jo käydyn valmennuksen jälkeen.

Myy-y: Haikaranpesä Helsingissä edellyttää isän tai tukihenkilön osallistumisen valmennukseen. Muutenhan ainakin neuvoloiden valmennukset ovat täysin vapaaehtoisia.

Meille ei varmaan edes tarjota mitään valmennusta kun esikoinen on vielä niin pieni (1v3kk).

Pissalla saa juosta muutaman kerran yössä, mutta enemmän rassaa esikoisen yöheräilyt. Viime yönä neiti alotti hänkräämisen klo 2:30 ja siitä meikä oli sitten valveilla. Enkä siis nukkunut enää sen jälkeen. Ylös nousin klo 5:30 keittämään kahvia :) Nyt olo on suhteellisen väsynyt ja silmiä kirvelee aika pahasti.

Uudelle tulokkaalle en ole juuri mitään hommannut. Kantoliian (Hugga) pitäisi saada takaisin lainasta ja pari pakettia ruskovillan harsoja ajattelin vielä ostaa.
Esikoisella aloitettiin kestovaippailu joskus 6kk iässä, nyt ajattelin aloittaa jo synnäriltä :) Villahousuja ja PUL kuoria on jo ostettuna (käytettyjä) ja osa harsoista siis puuttuu. Ja muutama söpö sisävaippa pitäisi ostaa ihan neuvola yms käyntejä varten. Tuplarattaatkin on oston alla. Ja jos ne tuplat nyt ostan, niin pitäisi varmaan myydä alle vuoden käytetyt Emmaljungat pois...

Kelan paprut on työn alla, raskaustodistus tullee jonain päivänä postissa terkkarilta. Äitiysavustuksen otan rahana, kun viime paketista on lähes kaikki vaatteet käyttämättä... En oikein osannut niitä turkooseja tytölle pukea.

Ja marraskuun alussa on tiedossa 3/4D ultra Felicitaksessa :) Siellä sitten näkee pikkusen oikein kunnolla ja saadaan varmuus sukupuolestakin :)

Oikeastaan mitään raskausoireita ei ole (paisi supistuksiasupistuksia), mitä nyt jumppaa mahasta tuntuu. Ja kaikki potkut totuttuun tapaan vasemmalle alas. Taas on pieni perätilassa. Toivottavasti kääntyy tälläkin kerralla itsekseen!!!

Pahvi rv 22 tasan tänään

Heippa kaikille!

Kiva että olette ahkerasti kirjoitelleet, on kiva lukea muiden kuulumisia. Minä saan nuo kelan paprut ens viikolla, tosin mitään kiirettä en lähettämisen kanssa pidä koska emme tuota äitiyspakkausta aio ottaa, on sen verran noita pieniä vaatteita (lue liikaa :D). Muistan kyllä miten ihana niitä pakkauksen vaatteita ym oli hypistellä.

Minäkin olen miettinyt tuota 3/4D-ultraa ihan sen takia että sillä ilmeisesti pystytään tuota vauvan kokoa tarkemmin arvioimaan kuin tavallisella ultralla. Kun esikoinen oli 4,3kg niin isompaa en mielelläni kyllä synnyttäisi alakautta (ei varmaan mahtuisikaan kun olen niin hentoinen itse...). Ja tuo esikoisen painoarviohan oli tämän "syntymäpäivänä" 3,7kg tavallisella ultralla joten aika pieleen meni. Mutta tämä on nyt siis harkinnan alla.

Mullakin vauvelin potkut on näkyneet pari viikkoa ulospäin, istukka on jälleen takana ja kun tuota rasvakerrosta ei vatsan alueelta muuten löydy niin sitten näkyvät oikein kunnolla kuten esikoisestakin.

Minäkin olen sortunut ostelemaan jo uusia pieniä vaippoja kun esikoisella aloitettiin kestoilu vähän vajaa 2kk ikäisestä niin ihan pikkuisia vaippoja ei montaa ole. Nyt alkaa arsenaali olla jo varsin kattava :). Muutama todella söpö sisävaippa on tullut hommattua ja yhdet ihanat fleecekuoret ja ruskovillan pitkälahkeiset villikset.

Mullakin on alkanut nyt sitten närästys, onneksi menee ohi renniellä (ainakin vielä...). Suonenvetoa ei vielä ole ollenkaan, esikoisesta oli todella usein, varsinkin öisin. Perhevalmennuksiin ei varmaan mennä kun on jo kertaalleen käyty, en usko että meille edes tarjotaan. Huomenna olisi sitten neuvola, eipä tällä kertaa muuta :)

Lovisa 21+1

Heip!

Minäkin sain äitiyspakkauksen, ja itse ainakin tykkään kovin siitä puketista ja vaatteista. Oli ihanaa saada se vihdoin, kun niin odotin sitä! :)

Neuvolasta sain nyt luvan lopettaa rautatabut viikoks, kun tuli niin kamala ummetus ja närästystä myös niistä.

Meillä näkyi Papun liikkeet ekan kerran ulospäin viime viikolla. Oli aika hellyttävä hetki, kun ekan kerran huomasin. <3 Nyt on pitänyt mahan asukas vaan pari hiljaisempaa päivää. Näin viime viikolla unta, että hän syntyi viikolla 26 ja nyt minnuu koko ajan pelottaa, että entäs jos menee lapsivedet ja papu syntyykin ennen aikojaan. Toivottavasti pysys ens vuoden puolelle tuolla maha-asunnossaan!

twinkle 24+4

Nostelen meidät etusivulle...

Eli tänään oli neuvola, eipä siellä kyllä mitään ihmeellistä verenpaine oli 110/60, pissa puhdas ja Hb oli 111 joten rautakuurille joudun mikä olikin oletettavissa. Eli ei mikään ihme että olo on hieman nuutunut ollut. Sf-mittaa ei terkka ottanut, kohtu on navan korkeudella. Eipä muuta, kirjoittelemisiin!

Tänään on hieman huonompi päivä: nenä vuotaa ja päätä särkee, flunssaa siis taitaa pukata. Muistaakseni listrian saaneilla oli oireena nuha-kuumetta... miten ihmeessä tuon voi erottaa tavallisesta flunssasta?

Vauva potkii masussa ja välillä inhottavasti kylkiluihin tai virtsarakon läheisyyteen. Tuntuu naljulta. Potkut tuntuvat aina, tai siltä minusta tuntuu, oikelle ylös tai ihan alas. Minne teidän vauvat potkivat? Pitäiskö vauvan liikkua enemmän ja potkujen tuntua eri puolilla?

Myy-y rv 23+3

Hei taas!

Noista vauvan potkuista ja liikkeistä; ainakin minä huomaan sen, että vauvalla on hiljaisempia tai rauhallisempia päiviä tuolla masussa. Nyt pari edellistä päivää oli tosi hiljaista ja oikein välillä mietin, että onko koska liikkeitä tuntunut viimeksi. Tänään on kylläkin Hippu ottanut sitten vahingon takaisin ja potkiskellut ja möyrinyt pitkin päivää. Potkut tuntuvat ympäri masua ja erityisen ikäviltä tuntuvat tuonne virtsarakon läheisyyteen. Aina kun potku on sinne tullut, tuntuu, että tarvii välittömästi lähteä vessaan. Ei kiva :/

Muuten olo on ollut pari päivää aika väsynyt, vaikka teen nyt miehen reissuhommien takia vain 6 tunnin työpäivää, jotta kerkeän hakemaan ja viemään esikoista hoitoon. Itse olen siis eri paikkakunnalla töissä ja kuljen junalla työmatkat. Aika rasittavaa, mutta minkäs mahtaa ja kai tätä sinne jouluun asti jaksaa, kun tietää, että sitten pääsee pitkälle "lomalle". Olivat muuten kelassa tosi nopeita äitiyspakkauspäätöksen kassa; vein torstaina hakemuksen ja maanantaina olivat tehneet myönteisen päätöksen ja perjantaina tilaavat pakkauksen. Tuosta tilauspäivästä sitten 2 vkon sisällä pitäisi tulla pakkauksen kotiin. Voi että odotan sitä, vaikka esikoisen pakkauskin on ihan hyvässä kunnossa. Halusin kuitenkin molemmille omat.

Parin viikon päästä neuvolalääkäri ja sitten ollaan taas viisaampia. Päivittäin supistelee ja vatsa kovettuu, mutta toistaiseksi ei mitenkään kivuliaasti ja esikoisesta muistan aivan samaa.

Pakkasia ja lunta odotellen Tiina-76 ja Hippu 25+1

ps. enää 44 työaamua jäljellä :-)

Minäkin kävin aamulla neuvolassa. Vihdoinkin on paino lähtenyt nousuun, nyt on +2.3kg ensimmäisestä punnituksesta. Onneksi enää en oksenna, iltaisin tulee vielä sellaisia yökäyksiä, mutta ei haittaa. Hamari on 115, terkkari sanoi että rauta on auttanut kun arvo vähän noussut viime kerrasta. Joudun kuitenkin huomenna labraan koska hemarin otettaessa sormi vuoti verta niin että lappu meni 2 kertaa vaihtoon käynnin aikana. Terkkari epäilee että veren hyytymistekijöissä on jotain häikkää. tarkistetaan. Muuten kaikki oli kunnossa. Pikkuinenkin elämöi niin että sydänäänien kuuntelusta ei meinannut tulla mitään kun potki anturia urakalla.

Potkuista: Meidän pikkuinen potkii mielellään nykyään just rakkoa, ei kivaa ollenkaan. Tai sitten hän potkii jompaan kumpaan kylkeen ja nyrkkeilee samatta niin että masu tutisee ja hyppii ihan hurjasti :)

Miiu ja pikkuinen 24+5

Käytiin eilen ultrassa. Kovasti olivat pikkuiset taas kasvaneet. Painoarvio molemmilla oli 500 grammaa. Kasvavat todella hyvin samaan tahtiin, mitä lääkäri piti erittäin hyvänä asiana. Tuo 17 rv todettu etisistukka on nyt väistynyt, noussut pois siis kohdunsuulta. Se oli kyllä aivan ihanaa kuulla ja olen siitä tosi onnellinen. Kaikki näyttäisi siis olevan kunnossa. Meillä käynnin äitipoililla jatkuu säännöllisesti, mennää taas ensi viikolla. Ensi viikolla myös neuvola.

Maaxi 22+4

Maanantaiaamua!

Nyt kyselisin teiltä kokeneimmiltä vähän neuvoja. Viime viikolla oli tiistaina neuvolassa ja silloin kaikki ok ja olo oli mitä mainioin, ei mitään ongelmia.

No, tiistai iltana alkoi alavatsaan aina välillä pistää ihottavasti, keskiviikkona oli töissä aika tukala olo kun alavatsa tuntui niin pinkeältä ja töiden jälkeen kauppareissulla en pystynyt kävelemään suorassa kun alavatsaan sattui. Huilasin ke illan, mutta kun torstain aamuna alkoi samanlaiset paineen ja kivun tuntemukset heti aamusta soitin neuvolaan. Sieltä kehoitettiin menemään lääkäriin ja niin teinkin, varastin ajan yksityiseltä missä olin känyt ultrissakin ja levähdin kotona aamupäivän.

Lääkäri totesi että kohdun suu oli kiinteä ja kiinni niinkuin pitkin, myös vauva oli kunnossa ja kasvanut hyvin (painoarvio rv 24+6 840g eli on koossa edelleenkin n. viikon isompi kuin lasketun ajan perusteella, koon mukaan la 27.1), MUTTA vauva oli jostain syystä työntänyt päänsä syvälle pikkulantioon ja samaan aikaan piti kuitenkin vartaloa poikittain eli venytti kohdun alaosaa poikkisuunnassa. Lääkärin mukaan tämä asento selittäisi oireet. Asialle ei kuulemma oikein mitään voi, mutta sain kuitenkin neuvoksi välttää alavatsaa kiristävien vaatteiden käyttöä ja sitten neuvon että maan vetovoimaa voisi yrittää käyttää hyväksi eli jalat ylöspäin, pää alaspäin ja vauva valumaan pois minun kannaltani tukalasta paikasta. Näitä on nyt sitten viikonlopun aikan yritetty ja välillä tuntuu että vauva on ylempänä, mutta sitten taas alavatsa muuttuu aivan kovaksi ja painon tunne palaa. Vatsa tuntuu myös kasvaneen melkoisesti nyt ihan viimeisen 1,5 viikon aikana. Vaivan liikkuu myös todella paljon ja liikeet jopa sattuvat välillä.

Tulipa pitkät selostukset, mutta aika huolestunut on kyllä ollut olokin. Neuvolan terkkakin tuntuu jotenkin niin avuttomalta, että enpä viitsisi sinnekään taas soittaa.

Onko kenelläkään ollut vastaavia tuntemuksia tai tilannetta? Voisiko tämä sittenkin liittyä vain kohdun reippaaseen kasvuun tässä vaiheessa? Usein kivikovaksi menevän alavatsan kanssa ei todellakaan ole kauhen kivaa istua 8 tunita päivässä tietsikan ääressä...

Tv Polgara rv 25+3

Hei Polgara,

Mulla tuli mieleen yksi äitysjoogassa opetettu liike, jota voi käyttää synnytyksessä jos tuntuu liian aikaisin että pitää ponnistaa. Voisikohan toimia sinunkin tilanteessasi:

Eli yksinkertaisuudessaan käy kontalleen lattialle, käsivarret maata myöten. Eli pää ja yläruumis ovat alempana kuin lantio. Laita vaikka tyynyjä posken alle ja etsi sellainen asento jossa voit olla jonkun aikaa.

Toinen vauvan kääntämiseen käytettävä jooga-asento on silta, eli selin maaten tuodaan jalat koukkuut, kantapäät lähelle pakaroita ja sitten jaloilla nostetaan lantiota. Pää ja niska ovat lattiassa. Tässä asennossa on kyllä vaikeampi olla kuin tuossa ensimmäisessä.

Valitettavasti en osaa neuvoa muuta, mutta ehkä voit kokeilla näitä:)