Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja labello
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Almaa: RT on siis raivotarjonta, joka tarkoittaa, että vauva on kääntynyt pää alaspäin. =)

OMAA NAPAA: Kävin neuvolassa, vauvalla oli joki adhd kohtaus päällä kun ei meinannut antaa kunnella edes sydänääniä, potki vaan sitä doppleria. Mutta niinkun arvelinkin ja aiemmin täällä jo mahaani päivitteli kuinka se kutistuu: Vauva on kääntynyt poikittain. pienestä sf-mitasta kun on ollut puhetta niin tää mamma putos totaalisesti käyriltä :snotty: Nyt rv 31:llä sf-mitta oli huikeat 23cm :o Laskenut 1cm 3:ssa viikossa. Painoa ei itselleni ole tullut 3 viikossa kun 600g. Nipinnapin pääsin takasin lähtöpainoon ja vielä 100g lähtöpainon yli :xmas: Vauvakin kuulemma tosi pikkanen ja siro, mikä oli odotettavissakin. Ihan vastaava raskaus kun meidän neitiä odottaessani.

Tulipas omanapaista tekstiä...

-kyrsä ja nappula 30+3

ps. Arvatkaa mikä olo kun pituutta nipinnapin itselläni sen 160cm ja vauvan pää tuolla mun vasemman kylkiluun ja lonkkaluun välissä..

Kyrsä: huh, täytyy olla aika tukalaa, mä olen 170cm pitkä, ja mulla on tosi leveä rintakehä (hartiakku laron oveet :hug: ) ja mullakin on välillä tukala olo, kun neiti menee outoihin asentoihin. Voi kun mua rupesi naurattamaan, kun aattelin, kuinka vauva on potkinut sitä doppleria tyyliin jättäkää mut rauhaan :laugh:

Kvart över: kiitos vastauksesta tuohon sormien turvotukseen, mä kysyin sitä gyneltäkin, mutta se ohitti koko kysymyksen, kun tajus paljonko olin lihonut ja alkoi paasata mun dieetistä :ashamed: Mullakin on ollut välillä sellaista puukolla pistetään -vihlontaa, tosin viime viikkoina on helpottanut. Ja mullakin on päiviä, jolloin maha on koko ajan ihan kova, mutta tunnistan supistukseksi silloin, kun tuntuu oikein kunnon kiristävä vanne tuossa kohdun ympärillä ja otan suppoja silloin, kun tuo kiristävä tunne oikein sattuu.

Nyt muuten kirjoitan ylös kaiken mitä syön, kattotaan, että onko muka mun dieetissä jotain vikaa, kun itsestä tuntuu, että syön terveellisesti vaikka paino nouseekin noin hurjasti.

Kysymys, jos Kela pyytää b-todistusta, niin miten se haetaan ja mitä maksaa? Oon vähä tyhmä. :ashamed:

Tänään oli se yksityinen lääkäri ja oli kyllä ihanaa, kun tuntui että lääkäriä oikeesti kiinnostaa mun vointi ja antoi kaikenlaista vinkkiä taasen.

Nyt en jaksa enempää kirjoittaa, kun on niin uni tuloillaan. Silmät lupsuu väkisin kiinni.

Smirge ja Viuhti 30+0

Moikka!

En ehtinyt kaikkia juttuja lukea kun pitää joulukortit rientää laittamaan, miks pitää aina jättää viime tippaan :headwall: .

Lentis: Sulle piti kommentoida kun oli puhetta ehkäisystä ja mainitsit pillerit niin muistelin, että sullako testailtiin sitä veritulppariskiä ja olikos sulla joku arvo koholla?? Silloinhan pillerit on kiellettyjen listalla kun on joskus ollut tulppa tai riski saada tulppia..
(Sorry jos sekoilen ja muistan väärin).

Kävin ä-polilla, eikä siellä sitten ollutkaan sitä luvattua 4D:tä

|O No, sitä kyllä arvelinkin, että kun oikein sitä odotan niin saa vielä pettyä--- :( .Vauvalla oli kaikki hyvin ja se tietysti on pääasia. Lääkäri vakoili myös tavallisella ultralla mutta ei varmaksi osannut sanoa, veikkaili kyllä, että oliskohan pallukat vilahtaneet siellä..jäänee helmikuun yllätykseksi nyt sitten se varma tieto. Noh, nyt annan jo periksi ja pesen poikien vaatteet, itse olen kyllä ollut koko ajan sitä mieltä, että poju se tämäkin on mutta ihmetellyt kun ei useissa ultrissa ole selvästi nyt näkynyt kuten ennemmin on.
Siitä sf-mitasta piti vielä sanoa, ettei se aina kerro tosiaankaan onko vauva pienempi jos mitta on pieni...mulla mitta on 26 ja vauva just passeli näille vkoille 2,1kg!
Lääkäri käski ottaa rauhallisesti ainakin 34 viikkoon asti, sanoi, ettei saa edes siivota, eikä mitään muutakaan suurempaa..oli paikat hiukan auki ja pehmenneet, ukosta käski myös pysytellä kauempana :kieh: Noiden 4 vilperin äitiltä voi olla aikamoinen suoritus ottaa iisisti ;) . Nyt lääkärillä käynnin jälkeen onkin supistellut oikein urakalla :/ .Ei kipeitä mutta tiukkoja... :/ :/

Nyt korttien kimppuun!! =) Päivänjatkoja!!!

Terkuin, Möökö ja muruli 32+1 :heart:

lentis; joo, sormien turpoaminen lenkillä nyt ihan normaalia, ota sormukset pois aina ennen lenkkiä.Viime raskaudessa jossa juoksin loppuun asti, niin tosiaan sormet turposi, vaikkei muutoin turvotusta ollutkaan.tee pumppaavaa liikettä sormiin eli nyrkkiin auki, nyrkkiin auki, se nopeuttaa nesteiden liikkeelle lähtöä ja verenkiertoa.
Vihreä tee on ihanaa mutta raskausaikana ainakin alussa kiellettyjen listalla keskenmenon aiheuttajana, nyt en sitten näin lopussa osaa sanoa, itse juon toisinaan sitä normi oloissa

nenän turpoaminen; hassua, mun yhellä kaverilla kaksi viikkoa ennen synnytystä nenä turposi,ja siis pysyi turvoksissa synnytykseen asti, siitä tiesi aina että synnytys lähestyy vääjäämättä!Mulla muuten turposi jalat sairaalassa ihan hirveiksi kolmatta synnyttäessä, tai siis sen jälkeen.Ne oli kuin elefantilla :o ihan kamalat, ja kun ne nesteet lähti liikkeelle ja se hiki ja kaikki yöks..

alapään vihlaisut; mulla ns.sukkapuikkotuntemuksia ja se paineen tunne ja vihlonnat kohdunsuulla vaikkei ne kipeitä ole niin ovat paikkoja avanneet.Tämä siis yksilöllistä, mutta näin mulla.

Nyt syömään, illanjatkoja kaikille

sini 33+0

juu ja lisäämäänhän mun oli tultava möökö siitä ultrasta, ne pallukat voi olla tytönkin häpyhuulet jotka äidin hormoonien vuoksi ovat lopussa hyvinkin turvonneet ja suuret :D ehehheeh, en nyt lisää paineita ja luo uskoa mutta kun ei koskaan tiedä..Itsekkin meinaan kyllä taas ultrassa varmistaa onko tyttö vaiko pienimunainen poika :laugh: :kieh: :D no joo, toi oli taas tota mun kieroutunutta huumoria..

Möökö: Otahan nyt niin rauhallisesti kuin vain voit. Multahan kiellettiin useamman lääkärin voimin siivous ja ostosten kantelu jo alkuraskaudessa, kun mulla oli suppareita ja muita kipuja jo silloin! Tsemppiä!
Oot muuten oikeassa tuon veritulppa/pilleriyhdistelmän suhteen. Se pitää sitten tarkistaa kunnolla synnytyksen jälkeen, nimittäin mulla oli yksi sellainen arvo koholla, joka saattaa liittyä vain tähän raskauteen, ja joka laboratoriolääkärin mukaan on joka tapauksessa vaihteleva, eli yhtenä päivänä saattaa olla koholla ja toisena ei. Myös gyne sanoi, ettei toi veritulppariski ole yhtä akuutti kuin raskausmyrkytysriski, käytinkin Dianea (joka on se markkinoiden voimakkain pilleri) 16 vuotta, ja labralääkärin mukaan mulle olis kyllä jo todennäköisesti tullut veritulppa, jos se olis tullakseen.
Mutta veritulppariskihän on koholla myös jonkin aikaa synnytyksen jälkeen, niin että varmaan ainakin kantsii odottaa hyvän aikaa ennen pillerin käyttöä ja tosiaan aion tarkistuttaa veriarvot, että ovat palautuneet normaaleiksi. Sitä aspiriiniä mulle määrättiinkin enemmän raskausmyrkytyksen estämiseksi ja silleen varmuuden vuoksi veritulppaa varten, mutta siitä gyne ei ollut huolissaan. Jotenkin en edes ajatellut, ett jos tää arvo on pysyvästi koholla, niin siinä tapauksessa mun pillerin syönti oli siinä. Mikä on kyllä ongelma, koska pillerit ovat monen gynen mukaan auttaneet mun PCO:n kurissa pitämisessä
:/

Siniraita: mä en ekoina 3 kuukautena juonut mitään kofeiinipitoista, mutta toiselta raskauskolmanekselta lähtien olen juonut aamuisin mukillisen vihreää teetä, tosin usein senkin teiinittömänä. Mutta vaikka keskenmenoriski ilmeisesti liittyy just alkuraskauteen, niin just luin, että myös loppuraskauden runsas ja kohtuullinenkin (ei nyt ehkä ihan vähäinen) kofeiininkulutus saattaa lisätä ennenaikaisen syntymän ja alhaisen syntymäpainon riskiä, että eipä senkään juonnissa kannata liioitella.

Vau, oon tainnut ottaa palstataukoni korkojen kera takaisin :laugh: mutta mun olikin teitä kovasti ikävä :heart: Mutta ehkä voisin vähän hillitä tätä kirjoitusintoani sentään :laugh:

Mäkin aattelin et nythän se lähti lentikseltä juttu oikein lentämään kun tekstiä tulee mutta se on vain hyvä et ollaan aktiivisia, muutkin vaan mukaan ruksailee ja ne jotka pysyy perällä saa hyvää tietoa näistä teksteistä :flower: =)

Ei muuta, merkkiä vain absa ja atso 30+0 :heart:

Pikaisesti neuvolakuulumisia!

Kaikki ok, vauva edelleen raivotarjonnassa. Se pelätty sf-mitta oli nyt 32cm, eli ei ihan yläkäyrällä enää. Terkka arvioi syntymäpainoksi alle 4kg, kuulema "mukavan kokoinen synnytettävä " tulossa... Syke oli 130. RR oli 71/121, pulssi 81. Pissa puhdas. Ja ihme ja kumma; hemppa 143! Täti veikkaili että mulla ois vähän nestevajausta kun oli noin paljon noussut. Enpä tiedä, mä juon kuin sieni! Koko ajan vesituoppi nenän alla. Tosin mun neuvola oli aamulla ja yöllä kävin sen kolme kertaa pissalla niin voi olla tietty että olikin nestevajausta.

Täällä tehty joulusiivous. Mies oli vapaapäivällä ja yhdessä siivottiin aikast perusteellisesti. Imuroitu, mopattu ja matot tampattu. Petivaatteet oottelee vielä ulkona raikastumassa. Eteisrempan valmistuttua oli aika kiva kun saatiin paikat kuntoon ja remppapölyt pois. Ennen joulua en aio enää kuin imuroida (tai siis mies saa imuroida ;) )

Nyt pesemään vielä koira niin saadaan sekin joulukuosiin :wave:

T.R+P 33+1

Pixie: Minä kyselin kuvaa silloin aiemmin :) Siistin näköisiä vaippoja.

: Mulla tulee ainakin tuollaisia yllättäviä pissatuskohtauksia, olen tullut siihen tulokseen että masukki liikuttaa päätä sen verran että painaa hetkellisesti siihen rakkoon...

Smirgelin: Mulle lääkäri itse sanoi että nyt pitääkin kirjoittaa jo se b-todistus, mut kait sen saa myös pyytämällä jos ei lekuri ole huomannut että tarttee jo sen. Täällä ainakin se maksoi 31? ja jotain senttejä päälle.

Liivinsuojista: Minä vannon kankaisten nimeen (kuin myös siteissä ja vaipoissa :D). Mulla jäi ne kertakäyttöiset nänniin kiinni kun maito kuivui siihen, ja ei mulla falskannutkaan nuo kankaiset niinkuin jollain täällä oli käynyt. Lisäksi ovat tietysti ekologisempia kuin kertikset :)

ON: mulla alkaa iskee paniikki kun hoksasin että enhän mä ole laittanut juuri mitään valmiiksi :o Sänky on isommalle pohjalevyä vaille kasattuna, se pitäis vaan saada vielä nukkumaankin siellä että pinnasänky vapautuu tälle toiselle. Hamstratut pienet vaatteet pitäis kaivella esille ja keksiä että missä niitä alkaa pitämään, sen lisäksi varmaan pitää käydä vielä ostaa muutama vaatekappale lisää. Pumput sun muut tarvikkeet on edelleen jossain kaappien kätköissä odottamassa, nekin varmaan pitäis pestä ja kiehuttaa käyttövalmiuteen. Mitähän muuta vielä...

Aply ja masukki rv 33+0 kait

lillip verenpainemittaria meinasit hankkia, ihan vaan vinkkinä et tuolla ois tarjouksessa 15,90e... ite tilasin ja hyväksi totesin.
http://www.tervekauppa.fi/etusivu/Tuotteet/Mittarit+ja+laitteet/Kaikki/?id=009368824

muutoin ihan pikamerks. on poika kovasti kipiänä,ei jouda näpytteleen..

labello ja mytty 32+1

Iltaa! :wave:

Profiiliin päivitetty masukuva!

Tänne ei erikoista,supistelee vaan välil niin inhottavasti!Kaveriksi on kans tullu turvotus!! :| Sellasta valitusta tällä kertaa!! :whistle:

Voikaa hyvin ja :hug: kaikille!!

Tyypin äippä ja Einari 32+0

Hei!

Tänään oli ultra. Aika huono mieli jäi siitä reissusta. Siellä oli aikataulut pahasti myöhässä ja lääkärillä oli tietenkin kiire. Siellä oli sama lääkäri kuin mulla oli esikoista odottaessa. Aikanaan mun mielestä tuo oli todella hyvä lääkäri, mutta nyt en tiedä... ehkä vaan johtui siitä kiireestä enkä oikein päässyt juttelemaan mistään asiasta lääkärin kanssa. Katottiin kuitenkin ultralla ja vauvan painoarvio oli noin 1,8 Kg eli samaa kokoluokkaa kuin nuo kaksi muuta olivat noilla viikoilla. Oli hypännyt keskikäyrältä yläkäyrälle. Lääkäri näytti mulle käyrää ja sanoi, että jos seuraa tätä käyrää niin on viikolla 38 semmoinen neljäkiloinen. Mä meinasin tokaista, että mä en tätä vauvaa kasvata viikolle 38, vaan saavat leikata vauvan jo aiemmin, mutten sen kiireen takia viitsinyt alkaa vääntää siitä asiasta. Senhän näkee ens kerralla, 5. tammikuuta, että onko vauva kasvanut vielä senkin käyrän yli, niinkuin kuopus teki. Mua alkaa ahdistaa nää vikat viikot ihan tosissaan, jos lääkärit ovat sitä mieltä ettei ole mitään syytä tehdä sektiota aiemmin vaikka vauva lähentelisi jo viittä kiloa....... Ja sitten toinen juttu jäi kaivertamaan. Tää sama lääkäri vaati mua menemään sektioon silloin kun odotin esikoista, vaikka silmälääkäri antoi luvan alatiesynnytykseen. Oikein suuttui kun kerroin mitä silmälääkäri oli sanonut ja alkoi näyttämään mulle papereitansa ja sanoi, että meillä täälä on tällaiset määräykset, että jos on retinopatia, niin silloin tehdään sektio. Tällä käynnillä kysyi miksi mulla on ollut kaksi edellistä sektiolla, niin sanoin, että retinopatian takia ja lääkäri sanoi, että eihän se retinopatia aina tarkoita, että täytyy tehdä sektio.... No, kyllä mä ymmärrän, että jos näinä vuosina on tehty lisää tutkimuksia asiasta ja päädytty tähän tulokseen. Silloin ajat olivat toiset... ja nyt kerran kaksi sektiota on kuitenkin tehty niin tietty tää kolmaskin on. Mulle tää eka sektio oli vaan aika iso pala koska kovasti halusin kokea alatiesynnytyksen.
Aika sekavasti selitetty, mutta näin tänään ultrassa siis...
niin, ja nää mun menkkamaiset supistelut eivät ole aiheuttaneet mitään tuonne kohdun suulle. Ultratessa lääkäri sanoi, että kohdunsuuta/kaulaa, vai mikä lie nimitys sille olikaan... oli 2,6 cm, eli ihan normaali.

Liivinsuojista: Mulla on edellisestä imetyksestä säästynyt nuo pestävät liivinsuojat ja aion käyttää niitä ja kertakäyttöisiä aina tilanteen mukaan. Imetysliivejä kävin tänään katsomassa Prismassa ja Lindexillä. Muuten en hirveesti tykkää käyttää topattuja rintaliivejä, mutta ajattelin tälläkertaa semmoiset kuitenkin ostaa, koska mulla nuo suojat ei aina pysyneet paikoillaan ja ohuista rintsikoista tuli hetkessä maitoa läpi ja tahroja paitaan. Topatut liivit ois siksi hiukan varmemmat. En siis vielä niitä ostanut, mutta huomenna taidan ne käydä ostamassa.

Tuttia meillä tullaan käyttämään, jos vauva niin haluaa. Kummatkin pojat ovat käyttäneet tuttia eikä kummallakaan ollut vaikeuksia päästä tutista eroon. Oli vaan niin helppo aina laittaa tutti suuhun, kun alkoi itku esim bussissa. Joo, ehkä hieman laiskuutta, mutta helpompaa se kuitenkin oli. Olen ostanut kaksi tuttia valmiiksi, mutten ole vielä keittänyt niitä.

Perjantaina sitten neuvolaan. Saa nähdä mitä siitä tulee kun täytyy ottaa pojat mukaan. Alkavat varmaan riehumaan siellä eikä käynnistä tule mitään........ ois paljon helpompaa vain yhden kanssa mennä, tai yksin, mutta pakko mikä pakko. Mummu, joka yleensä poikia hoitaa näiden ultrien ja neuvoloiden ajan, on juuri silloin käsi kipsissä kun hän joutuu ranneleikkaukseen keskiviikkona, mies on palaverissa töissä juuri siihen aikaan ja mummi ja vaari on lähtenyt jo Lappiin...

Huomenna tasan 30+0 :wave:

Iltaa naiset! :wave:

Tuleepa tänne taas vauhdilla tekstiä, kivaa kun on aktiivinen porukka! Nopeesti vaan kommentoin ja sit nukkumaan.

Jälkivuodosta: Tikkien kanssa ihan ykkössiteet on mun mielestä kestot. Inhoan muutenkin käyttää niitä muovisia ja sit kun alapää oli tikattu ja turvonnut ei paljo sellasia huvittanut sinne laittaa hiostamaan. Nopeitenhan paranee jos ottaa paljo ilmakylpyjä ja on ilman mittään. Hame päälle vaan kommandona. :laugh: Se on tietysti vaikeeta jos on tosi runsas jälkivuoto, mut yleensähän se on kai parin päivän päästä jo pelkkää tuhrua.

Liivinsuojia: En ajatellut kauheesti hamstrata etukäteen kun viimeks en pahemmin tarvinnut. Varmaan yhen paketin kertsejä ja sit muutama pestävä. Sama vauvan vaippojen ja niiden jälkivuotositeiden kanssa.

Täällä on liitoskivut hävinneet jonnekin ja epäilenkin et johtuiko se parin päivän vihlonta taas laskeutumisesta tai kiinnittymisestä? Esikoisesta oli niin, mutta kuukautta myöhemmin ku nyt. Onko vaarallista jos kiinnittyy näin aikaisin? Mahakuviakin aloin sit vertailemaan piruuttaan kun siitä näkee kans laskeutumisen ja ihan tasan samanmallinen maha on nyt ku esikosta oli vasta viikolla 35. :o

Kiitos vaippakommenteista, laitan lisää kuvia kun valmistuu seuraava satsi. =) Niin juu, tosiaan ne on sisävaippoja ja kuoriks mulla on alkuun 4 niitä äitiyspakkauksen kuoria ja parit villikset. Yhet on vielä työn alla ja niistä tulee ihkut jos joskus vaan valmistuvat. Kirkkaanpunaista palmikkoneuletta. :heart: Mulla on noi neuletyöt aina sellasia ikuisuusprojekteja... :ashamed: Narukuivatuksessa mun mielestä kaikista kätevimmät sisävaipat oli muuten ne äitiyspakkauksen harsot. Kuivuu nopeesti. Taittelua vaihtamalla pysty käyttään koko vaippaiän, kun taas noita muotoonommeltuja joutuu hankkiin montaa eri kokoa vauvan kasvaessa. Nyt meillä on kuivausrumpu niin ajattelin tehä osaks noita muotoonommeltuja, mut harsot tulee oleen varmaan mukana kuvioissa myös.

Öitä! :wave:

Pixie ja Pikkiriikki 30+5

Huomenia,

täällä taa syks huonosti nukuttu yö takana. Sohvalle siirryin taas joskus 3-4 aikaan ja sitten alkoi päässä pyöriä, mikäs muu kuin kestovaippa-asiat :D Olen siis tänään menossa hakemaan niitä täältä http://lastenshopare.com/tuotteet.html?id=12/
Pixie tai joku kestisguru, miltä vaikuttaa, esim hinta ym?
Mulla on kans ne parit villapöxyt ihan alkuun ja sit yöllä mietin että monetko kuoret sit mahdan tarvitakaan niitä ihan pieniä. Äippäpkt:s ku on yhet ja 4 sisusta. Minkähän ikäiseksi menee nuo S koot? Ostaisinko jo valmiiksi M-kokoakin?

Joo sit samalla reissulla mennään miehen kanssa pankkiin hakee lainaa..että olis luullu että enemmän pohdituttais eka asuntolainan haku, mut eiku kestovaipat :laugh:

Turvotus on tosiaan tainnu lisääntyä täälläkin, siis muuallakin kuin nenässä ;) On niin pökkelö olo koko ajan.
Eilen ku olin lenkillä, niin oli pakko käydä baarissa veskissä matkalla, kun ihan armoton pissahätä iski, vaikka kävin just puoli tuntia aiemmin veskissä ennen lähtöä. Sauvat jätin nyt si kotiin ja kyllä mua silti pisti puolivälissä, mutta hidastin tahtia niin se meni ohi. Aika ikävä tunne pissahätä ja pistos yhtäaikaa.

Kahvi alkoi taas heikottaa :p

Mukavaa tiistaita! Voi kukas se kehui jossain auringon paistaneen eilen, ...milloinkohan se jaksaisi paistaa meille Lahteenkin :)

hm ja nöksy 32+5

Julistin tämän viikon töissä Glögiä pipareilla -viikoksi :xmas: Kun en kahvia juo eikä teekään maistu niin glögillä sitten korvaan.

En ole ehtinyt kirjoittamaan ja olen vain selaillut tekstejä, joten aika omanapaista juttua luvassa :ashamed:

Pixielle kiitos vaippakuvista! Hienoja vaippoja ja aion ottaa mallia kunhan pääsen lomailemaan

Lentoemo: Tällä kanssa PCO eikä varmaan ehkäisyä paljon tarvita:) Kuukautiset alkoi vasta 9kk tytön syntymän jälkeen ja pisimmillään kierto oli 45 päivää. Mulla PCO todettiin vasta kun toista yritettiin ja lääkkeeksi sain Diforminia (toimi tosi hyvin). Clomeja sain 9kk Diforminin aloittamisen jälkeen.

Yöt on menneet nykyisin tosi hyvin! Johtunee siitä että vähensin herkkujen syömistä runsaasti. Herään vain kerran pissille ja ottamaan rautaa ja nukun kuin tukki. Eikä päivisinkään väsytä. Viimeyönä tosin hikoilin ihan hirveästi! Kunnon hormonihiet ja peittoa myöten märkänä...

Tuttia meidän neito ei huolinut lainkaan mutta aiotaan kokeilla miten tämän toisen kanssa nyt käy. Kuulemma helpottaa elämää esim. öisin, tiedä sitten.

Liivinsuojia löysin vauvavaatteiden seasta paketillisen. Liekö vielä käytettäviä. Mutta kertiksillä mennään. Muistaakseni en viimeksi niitä hirveästi tarvinnut kun paketillinen oli tallessakin

Paino noussut edelleen syön herkkuja tai en. Tavan ruoka maistuu nyt sitten vuorostaan ja kunnolla:) Havahduin että vähänlainen painonnousuni (5.5 kg) johtuukin siitä että lihakset on muuttuneet läskiksi. Joten todellisuudessa persie on levinnyt vaa'an lukemista huolimatta :laugh:

Ystäväni sai perjantaina tytön ja tuli olo etten malta enää odottaa! Töissä motivaatio nollissa kun odottelen vaan kahden viikon joululomaa ja sen jälkeen häämöttävää äitiyslomaa...

Angela 29+5

Huomentapäivää!

Täällä kans todella hyvin nukuttu yö takana. Yhdeltä kävin pissalla ja sitten nukuinkin kahdeksaan asti kuin tukki! En ottanut enää yöllä rautaa kun hemppa oli niin hyvä. Varmaan vaikutti asiaan ettei pissahätäkään sittten herättänyt (oon juonut rautatabun kanssa jonkun pari desiä vettä kun voi kuulema ärsyttää ruuansulatuskanavaa jos juo liian vähän).

Eilisestä neuvolasta vielä sen verran että painoa oli kertynyt alusta tähän mennessä 9kg. Parilla viime käynnillä noussut n. 700g/viikko. Alkuun tulikin vähemmän, 200-300g/vko. Turvotuksista varoitteli vaikkei vielä oo mitään mut toi joulunaika on paha... ;)
Seuraava neuvola onkin sitten 30.12.

Tosiaan tutit pitääkin keittää!!! Enpä ollut tota ajatellut laisinkaan, tyhmä ensikertalainen.. :ashamed: Ostin pari semmosta MAM ensituttia, oisko ollut 0-2kk kokoa. Keitättekö myös tuttipullot vai pesettekö astianpesukoneessa? Miten tarkkana niitten kans pitää olla? Eikös noilla oo joku tietty aikakin mitä niitä saa keittää, etteivät sitten taas mee pilalle jos kiehuttaa liian kauan? Valistakaa tietämätöntä....

Nyt murkinoimaan...

T.R+P 33+2

:wave:

Labello: arvaa harmittaako: ehdin jo ostaa sen verenpainemittarin paikallisesta marketista 74,90 hintaan.... Mutta kiitos kuitenkin, ja toivottavasti joku muu hyötyy tuosta edullisesta tarjouksesta ja sinun siihen antamastasi vinkistä...

Mutta mikä nyt tärkeintä: paineet on ollu suorastaan hyviä eli ehkä se lepo tekee tehtävänsä... ja uskaltauduin eilen jopa silittämään/laittamaan vauvan vaatteet lipastoon. Nyt niin ku alkas olemaan melko valmista sen suhteen...

Liivinsuojista: kertiksiä ajattelin käydä ostamassa...

Tutti: annetaan vauvalle, jos on ottaakseen: esikoiselle ei maistunut mikään malli ja koitettiin sentään kaikki siihen aikaan löytyneet. Ai miksikö? Siksi että neiti imi ahkerasti peukaloaan (teki sitä jo rakenneultrakuvassa) ja ajattelimme tutin olevan parempi vaihtoehto kuin peukalo... No emme siis onnistuneet vaihtamaan, mutta jälkeen päin ajatellen ei se peukkukaan niin huono juttu ollut: talvella vaan vähän vaikeutti ulkona nukahtamista, kun piti sitte olla laittamassa unen tultua hanska käteen... Ja vieroituskin oli kohtalaisen helppo...

Tässäpä lyhyesti (?) tällä kertaa...

Mukavaa tiistaipäivää! Toivottelee Lillip 33+1

Huomenta!

Mäkin nukuin tosi hyvin, vähän liiankin hyvin. Herättiin esikoisen kanssa vasta yhdeltätoista! Hups.
Liitoskivut on tosiaan kadonnut jonnekin. Ja vessassa ei tarvii vielä ravata, ei kyllä viimeraskaudessakaan tarvinnut. Vahvistaa lantiopohjanlihaksia jos vaan sinnittelee. Nojoo, oikeesti oon vaan niin laiska etten viitsi nousta vessaan. :ashamed: Odotan vaan kauhulla et mikäköhän aamu herään kuset housuissa, kun juon yölläkin vettä. :laugh:

Haavemamma: Ihania vaippoja! Hinnat näyttäis olevan ihan kohdallaan. Täytyyki ottaa tehtailun alle vielä tollaset limenvihreät. :heart: Kolmet kuoret per koko on kai se suositus, joten kahdet villikset ja yhdet pul-kuoret riittää varmaan hyvin. Sisävaippasuositus on muistaakseni 20 jos ei tahdo ihan joka päivä pyörittää konetta. M koon kuoria ostin myös valmiiks, niitä on mulla nyt kolmet, mut varmaan kertyy vielä lisää sit ku osuu ihania kohdalle. Ainiin, ja yövaipaks on se Totsbotsin Redwrap, tulee paksu paketti mut ei sillä yöllä niin oo väliä. Fleece hengittää samanlailla ku villa ja pitää hyvin. http://www.perhepuoti.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/05022008-34103/Products/73/SubProducts/73-0001

Niin ja noi äitiyspakkauksen vaipat taitaa olla jotain xs-kokoa, tuskin menee kuukautta paria pitempään kun ovat niiiin pieniä. Isommat koot on sit jo pitempi ikäisiä.

Mulla kans pyörii vaipat mielessä 24/7! Kauheeta ku joku yrittää puhua jotain enkä kuule sanakaan kun oon ihan muissa maailmoissa. Hormonit. :headwall:

Lentis, varmaan se niin onkin että se foolihappo on erityisen tärkeä silloin alkuraskaudessa kun alkaa kaikki toiminnot ja ruumiinosat sikiöllä muodostumaan. Alussa olin itse tosi tarkka, että tuli otettua aina se suositeltu annos, mutta nyt on ollut vähän sellaista "otan kun muistan" -meininkiä. Ilmeisesti sitä ei kuitenkaan voi saada liikaa, sillä nuo suositusannoksetkin vaihtelevat mun mielestä lähteestä riippuen aika paljon.

Täällä ollaan tänään vapaapäivällä, kun pitäisi mennä neuvolalääkäriin piakkoin eikä viitsi vajaan päivän takia kulkea tuota 70km/suuntaansa työmatkaa. Vähän jännittää tuleeko huomisesta sitten viimeinen työpäivä, jos lääkäri niin toteaa tänään. Hui :o

Niisku ja pikku-ukko 31+4

Heipparallaa!

Keitän sekä tutit että pullot ennen käyttöönottoa.
Esikoisen kanssa tein niin, että tuttipullot pesin käytön jälkeen käsin, kerran viikossa keitin pullot.
Tosin, pullot ei ollu heti ekoina viikkoina ollenkaan käytössä kun rintaruokinnalla mentiin.
En muista, sainko silloin ihan tommoisen ohjeen jostain. . Olikohan 5 min. se keittely aika. Tuohonki varmaan netistä tai neuvolasta ohjetta löytyy.

Kyl tosiaan raskaus sekottaa pään! Kuukaus sitte kävin turvakaukalo ostoksilla ja olin ostavinani Gragon istuimen, ihmettelinki kun oli niin halpa. Ni hemmetti, sehän on Carena, eikä grago mikä tuli ostettua :whistle: Aivan älytöntä tonttuilua!!! Noh, kuukauden tässä olen istuinta katellu ja miettiny ja pohtinu että mitäs nyt sitten, kunnes eilen keksin että voishan sieltä liikkeestä kysyä, että saisiko sen istuimen vielä vaihtaa kun ei sitä ole käytetty. Mulla oli toisena vaihtoehtona britaxin istuin alunperin.
Carenan istuimessa on muutamakin asia mitkä alkoi tuntua hankalalle/huonolle. En tajua miksen ostanu sitä britaxia silloin...
Noh tänään ku käytiin muilla asioilla äsken ko liikkeen lähellä, käväisin kysymässä asiaani ja ystävällinen myyjä sanoin että tottakai saat vaihtaa! =)
Gragoa siel ei ollu, mutta ostan sen britaxin istuimen. Hieno homma että onnistuu näin!

Siitä jälivuodosta vielä; lähinnä ne sairaalassaolo päivät oli pahimmat. Joutu tunkemaan kaksikin sairaalan paksua sidettä. Eli jonkun 3-4 päivää oli todella runsas. Kotiinkin kannattaa varata ihan tosissaan kunnon "mummositeitä". Laantuihan se vuoto ja loppuviikot oli kun menkat, alkuun suht runsasta mut lopussa lievempää. Tuokin on varmasti tosi henkilökohtainen juttu. Ihme jos ei ekakertalaisille ole tästä jo mainittu neuvolassa?

Nukkumisvaikeuksiin; kaverini sanoi että neuvolassa oli ihan sanottu että se on ihan normaalia luonnollista valmistautumista tulevaan. Että alka olla herkempi heräämään joka rapsahdukseen. Kaveri suositteli korvatulppia ja aattelin semmoisia kokeilla. Nimittäin mä viimeyönä vessassakäynnin jälkeen ei millään saanut unta, kuuntelin vaan kun jotkut hiiret tms. rapisteli menemään katonrajassa :/ tai jos koira juo tai liikkuu alakerrassa, herään usein siihenkin. Niin ja valmistautumista kait siihenkin että pärjää vähemmillä yöunilla kun ennen. Eihän tämä kaikkien kohdalla varmastikaan näin ole, mutta voi olla.

Eilinen puhelu kätilön kanssa vähän rauhotti, koska kätilö ei ollut niin kamalan huolissaan menkkakipumaisista supistuksista, kuin neuvolassa täti... Kätilö tietenkin käski kans levätä ja makailla. Ei istua paljon jos ja mun tapauksessa kun se istuminen oikeen ruokkii niitä supistuksia. Mut lenkkeilyä aion taas harrastaa, muuten mulla hajoaa pää ja on kiukkunen olo.

Sitten taas vähän vessa-asiaa :xmas: voikohan tuo vauva painaa virtsarakkoon tai jotenkin olla tuolla niin että se vaikuttaa pissillä käyntiin myös siten että vaikka kuinka pissittää, niin ei meinaa mitään tulla? pitää jotenki siinäkin saada rennompi asento.

32+0 :heart:

Heips!

Tänne tulee tekstiä kyllä tosi kivasti. Saa nähdä meneekö palsta tukkoon kun porukka jää äippälomalle :)

Hyvä, että on ollu puhetta tuosta jälkivuodosta niin osaa varautua siihen että sitä verta kans sitte tulee! Tympii jo kyllä valmiiksi, menkatkin ollu aina niin iso päänvaiva mulle ja jos sattuu että tuo jälkivuoto on vieläki runsaampaa... :/

Yöt menee usein valvoessa, ainaki aamuyöt vessareissun jälkeen. Sitte ku mies nousee töihin niin mua alkaa taas nukuttaa. Kaikki asiat pyörii öisin mielessä ja vauvaki aloittaa potkuttelun aina sen vessassa käynnin jälkeen. No eipähän tarvi yksin valvoa :)

Huomenna olis neuvolalääkäri menkkamaisten kipujen takia. Itsestä tuntuu, että tuskin on saanu nuo kivut muutoksia aikaan kohdunsuulla, mutta hyvähän se on jos kerran haluavat tarkistaa.'

millla ja poju 32+0 :heart:

Yhteistyössä