Helmivauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salama83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suosittelisin vielä varmistamaan uimahallistanne, että alle vuotiaita saa tuoda uimaan. Pirkanmaalla on ainakin kahdessa uimahallissa suositukset, että alle 1-v ei tuotaisi uimaan, koska vedessä on joitakin puhdistusaineita, joita vauvan maksa ei vielä kunnolla pysty polttamaan. Me käymme ohjatussa vauvauinnissa terapia-altaassa ja ohjaajamme sanoi myös ensimmäisellä kerralla, että älkää viekö lapsianne alle vuotiaina uimahalleihin eikä varsinkaan kylpylöihin.

En halua peloitella, mutta koskaan ei voi olla turhan varovainen pikkuisen suhteen :)

Kiitos vinkistä. Itse törmäsin samaan tietoon netissä (tai siis vain siihen, että vasta yli 1-vuotiaiden kanssa uimahalliin). Kysyinkin asiasta neuvolassa ja kanta oli, että hyvin voi mennä. Ainoana riskinä näki kaikuvat äänet yms, että voi pelästyttää muksun. Tuskin siellä mitään niin vahvoja myrkkyjä on, että imeytyvät noin puolessa tunnissa ihon läpi ja pilaavat maksan? Siitä olin itse tarkkana, ettei vettä mennyt suuhun.

Tervehdys!

Kappe, onnea uuteen kotiin!

Salama, oon mäkin miettinyt vauvan ottamista mukaan esim. Flamingoon.. varmaankin saisi siellä vähän lutata lasten altaassa, ja sitten suihkun kautta katselemaan muiden touhuja. Virossa ja Puolassa olen törmännyt sellaiseen kätevään systeemiin, että koko perhe on samassa puku- ja pesuhuoneessa.. täällä se vaatii tosiaan hiukan säätöä, jos on yksin vauvan kanssa pesutiloissa. Niin ja meillä tuo kylpyläkäynti saa nyt odottaa, koska tyttö kakkaa koko ajan :D 2-kuisena jo kakkansi mun syliin vesipuistossa.. onneksi ei altaassa :)

Tervehdys!

Kappe, onnea uuteen kotiin!

Salama, oon mäkin miettinyt vauvan ottamista mukaan esim. Flamingoon.. varmaankin saisi siellä vähän lutata lasten altaassa, ja sitten suihkun kautta katselemaan muiden touhuja. Virossa ja Puolassa olen törmännyt sellaiseen kätevään systeemiin, että koko perhe on samassa puku- ja pesuhuoneessa.. täällä se vaatii tosiaan hiukan säätöä, jos on yksin vauvan kanssa pesutiloissa. Niin ja meillä tuo kylpyläkäynti saa nyt odottaa, koska tyttö kakkaa koko ajan :D 2-kuisena jo kakkansi mun syliin vesipuistossa.. onneksi ei altaassa :)

.. Viesti karkasi taas kerran..

Niin, vaipoista sen verran, että otin kokeeksi noita Babylandeja (löysin sen oikean hinnankin, eli 8.70e/kpl). Täytyy sanoa, että hinta-laatusuhde oli oikein kohdallaan.. Muuten olisin ommellut vaipat itse, joten kukaan kotimainen äitiyrittäjä ei tässä tapauksessa jäänyt nuolemaan näppejään :) Ja en nyt taida jaksaa ommella enempää, jos valmiina saa alle 9 euron, vaikka sitten tulee Kiinasta.

Ekan korvatulehduksenkin ehti tyttö sairastaa. Nyt on esikoinen mystisessä kuume-päänsärky-taudissa, joka ei minusta ole kumminkaan sitä aivokalvontulehdusta. Aika tasaisesti vuoron perään on sairastettukin lasten kanssa :( Onneksi ei tarvi yrittää olla töissä!

Miten te muuten ootte ajatelleet pitää hoitovapaata, vai meneekö joku jo töihin? Mulla just neuvottelut meneillään hoitovapaasta ensi vuoden elokuulle, jolloin tyttö ois vajaa 1.5v.

Tytöstä niin, se ryömii kovaa vauhtia ja koittaa nousta tukea vasten pystyyn. Ikää on 6.5 kk, joten kova on kiire isoveljen perään.. Oppi myös jo taputtamaan. Mikä oli aika hauskaa, kun isoveljeltä otettiin tänään verikoe, niin tyttö taputti innoissaan vieressä :D

Isoveljen mallia seuraten neiti myös söisi vaikka kaikki ruokansa itse. Mutta olen vähän laiska siivoamaan jälkiä, joten annan ainakin puolet päivän ruuista lusikalla.. Jos on kiire, syö purkkiruokaa ja jos ei ole kiire, niin saa napostella itse. Kylässä tai ulkona syödessä ei myöskään saa sohlata omin käsin. En ole niin periaatteellinen sormiruuan kanssa, että kykenisin kohtaamaan kanssaihmisten katseet sen jälkeen, kun kolmannes ruuasta on lattialla ja toinen vaatteilla.

Sormiruokina tyttö saa (päärynää, luumua, omenaa ja banaania, tms. mikä on tai mistä saa kuumentamalla pehmeää). Lisäksi kurkkua, marjoja, makaroneja, kasviksia, leivänpaloja, riisikakkua.. Suurin haaste on saada ne pysymään kädessä. Pureminen ja nieleminen sujuu jo aika hyvin. Usein ruokapöydässä tyttö on hyvin tyytyväinen, jos saa käsiin jotain saman näköistä kuin muiden ruoka. Yleensäkin on hyvin tyytyväinen, jos saa käsiin jotain minkä voi panna suuhun :D

Yöunet on meillä edelleen katkonaisia. Pari viikkoa sitten oli se korvatulehdus, jolloin ne olivat tosi rikkonaisia. Nyt se pitäisi olla hoidossa, mutta herätyksiä on 2-5 per yö :( Välillä on aika Zombie olo, mutta olen koittanut päästä aikaisemmin sänkyyn ettei tulisi hirveästi univelkaa. Luulen, että syynä heräilyyn on vatsavaivat. Ainakin joistain hedelmäsoseista tuntuu menevän vatsa kuralle, vaikka iho taas on ollut oikein hyvässä kunnossa kiinteiden aloituksen jälkeen.

No johan tässä tuli keskustelunavausta:D Pistäkää paremmaksi..

Noelia, ja tyttö 6.5kk

Pitkästä aikaa täälläkin piipahtamassa,
Kappe onnea uuteen kotiin.
Mistähän sitä alottaisi, meidänkin neidillä oli eka korvatulehdus tuossa puolen vuoden iässä ja nyt on toinen tulehdus päällä, yöt ovat yhtä hulinaa ja kyllä tuota töihin lähtöä aion pitkittää ainakin ensi kevääseen en raaski laittaa pientä hoitoon ihan vielä, talous kyllä menee tiukille mutta nämä on näitä valintoja joissa mieluummin tingin omista tarpeista.
Meillä tyttö nousee pystyyn ja kävelee tukea vasten, konttaamalla liikkuu eteenpäin ja kovasti on kiire vanhempien sisarusten perään.
Hirmuisen haikeaa seurata kun tuo pikkuihminen kehittyy ja kasvaa niin nopeasti että ei tunnu vauvalta ollenkaan :( Meillä kun tämä taitaa jäädä viimeiseksi lapseksi, vaikka mitään lopullista ei asian suhteen olekaan tehty.
Jahaa neiti huutaa jo sängyssä, nyt täytyy painua nukuttaan uudelleen häntä.

Riinuli+ tyttö 8.5kk

Heippa kaikille!

Kiitos onnen toivotuksista, hyvin ollaankin jo uuteen kotiin, ja ennen kaikkea uuteen kotipaikkakuntaan kotiuduttu. Oon ihan into piukeena raahannut Oivaa kaikenmaailman perhekerhoissa ja -kahviloissa, ja on ollut ihanaa tutustua muihin äiteihin ja nähdä miten Oiva nauttii muitten töttiäisten seurasta.

Uskomatonta miten mulla vasta nyt on pamahtanut päälle tämä järjetön rakkauden tunne tuota pikku ihmistä kohtaan. Kaippa se alku kaikkine hankaluuksineen sai aikaan sen tunteen, että koko lapsen "hankkiminen" olikin yksi iso virhe. Onneksi ei enään tarvitse sellaisia miettiä, vaan voi täysillä nauttia tuosta toohottajasta.

Riinuli kun haikeudella mietit oman pikkuisen kasvamista, niin minä haaveilen että vauvat voisivat suoraan syntyä vuoden vanhoina. Tai vähintään puolen. ;) Pelkään nimittäin edelleen hurjasti miten selviän vauva-ajasta, jos lapsia joskus lisää siunaantuu. Musta on niiin huippua, kun se epämääräinen rääpäle on muuttunut "ihan oikeaksi" ihmiseksi, jonka mielenliikkeitä pystyy ainakin jossain määrin ymmärtämään ja keneen saa kontaktia. Eipä silti oon tuolla kahviloissa nähnyt sellaisia pienen pieniä vauvoja, jotka söpösti vaan makoilevat viltillä, juovat hieman maitoa ja vaipuvat uneen, ja kyllähän ne on kovin hellyyttäviä.

Hoitovapaasta... Mä ajattelin suunnata töihin ensi syksynä, ja silloin sitten Oivalla koittaa hoitoon meno. Ensi kesän haluan joka tapauksessa vapaana pitää, kun miehelläkin on silloin täysi kesäloma, ja en nyt talvella vielä halua hoitoon laittaa. Sillä vähän muutettiin myös tähän edulliseen vuokra-asuntoon, ettei rahan takia ainakaan tarvi hoitoon viedä.
Varsinkin kun pitää viedä päiväkotiin/perhepäivähoitajalle, jollekkin sukulaiselle tms. olisi varmaan helpompi viedä. Töihin olisi toisaalta kova hinku, mutta kuitenkin koen että tämä on niin korvaamatonta aikaa, etten halua sitä missata (vaikkei se aina ruusuilla tanssimista olekkaan). Ehtiihän siellä töissäkin sitten vielä olla. Tällä hetkellä ainakin ajatuksena on, ettei ihan putkeen toista lähdetä yrittämään (tai siis minun ajatuksena ;)), vaan haluan "toipua" kunnolla tästä vauva-ajasta, ja olla jonkin aikaa taas työelämässäkin.

Meillä Oiva painelee eteenpäin sellaisella varaani-tyylillä. Kovaa pääsee halutessaan (esim. kissan perässä). Saatiin myös lainaan sellanen kävelytuoli härveli, ja se on ollut kyllä melkoinen hitti. "Juoksee" sen kanssa innnosta puhkuen. Muutenkin tuntuu, että tää meijän tapaus on jotenkin hyperaktiivista sortttia, syke on koko ajan varmaan katossa ja huohotus vaan käy, kun tämä poju touhuu. Yks kaveri toteskin Oivan nähtyään, et voiko ton ikäisellä jo olla ADHD. En tiiä, mut kovasti on virtaa ja temperamenttiä, eipähän jää seinäruusuksi ;D

Värikästä syksyä!

Flunssan kourista, Kappe & Oiva 8kk++

Moikka kaikille.

Ihanaa, että Kappe pystyt nauttimaan jo tosta vauva-ajasta Oivan kanssa :)

Salama me ollaan menossa tän kuun lopulla kylpylään, ja meidän neidit on sit 9kk. En itse ainakaan ajattele, että ei saisi mennä. Kylpylässä on kuulemma ainakin tarpeeksi lämmin vesi.
Meillä muuten kans falskaa nyt välillä noi fuzzi Bunzit, mut kaipa ne kohta taas istuvat ihan hyvin. Johtuu varmaan siitä, kun siirryttiin s-koosta m-kokoon.

Meillä on kans ollut flunssaa. Viikko sitten neidit sairastuivat nuhaan ja yskään. Sitten Venlalle nousi kova n. 40 asteen kuume, joka kesti pari päivää. Venlan parannuttua kuumeesta, se sama tuli Hennille. Nyt ei onneksi kummallakaan enää kuumetta, mutta molemmilla on kova yskä ja nuha. V:llä on myös ääni pois, kähisee vaan. Aloitettiin jokin aika sitten karkeampien soseiden syöminen, mut nyt sekin sai jäädä, sillä tytöillä tuntui olevan kurkku sen verran pipi, et soseet pitää olla ihan sileitä. Parina päivänä kävi myös niin, et yskän puuskan ensiosta kaikki tuli ylös, mitä oltiin syöty. Yks päivä oli tosi rankka, kun ensin oksensi V, ja sit kun sain ne siivottua, niin eiköhän H oksenna olkkarin maton. Silloin tuntui, et mä en jaksa! Onneksi vaari sitten tulikin pariksi tunniksi meidän avuksi. Nyt kun tytöt voivat jo paremmin, niin nukkuvat aivan uskomattoman pitkiä päiväunia. Eilenkin nukkuivat yli 5h aamupäivällä ja 1,5h iltapäivällä :) Nyt H on hereillä ja touhuaa tossa lattialla, heräsi reilu 2h unien jälkeen, ja V vetelee vielä vaunuissa sikeitä, on nukkunut jo 3,5h.
No nyt toi neitiliini huutaa tuolla lattialla, joten tarttee mennä katsomaan..
Mukavaa viikkoa kaikille!
T:Jenni ja pikku nuhanenät

Ilmoittelen vain nopeasti, että ollaan menossa mukana ja käydään täällä useinkin piipahtamassa. Nyt on vaan jotenkin sellaista, että tuntuu, ettei meille kuulu yhtään mitään. Elämä soljuu eteenpäin tasaisesti eikä ole oikein mitään raportoitavaa :O Vaiks kaipa siitäkin vois kirjoittaa, ettei aina tarvitse olla mitään uutta ja jännää kerrottavaa.

Noelia, oot ihan super, kun kirjoitit teidän kuulumisia tänne hiljaiselopalstalle ja sait meidät muutkin aktivoitumaan. Jes!

Ihanaa, että Kappe on nyt alkanut tosiaan nauttia ajasta vauvan kanssa. Alku oli kyllä vähän turhankin hankalaa, mutta te selvisitte hienosti! Jennille rentouttavaa kylpyläreissua :) Riinulille toivotan parempia öitä ja korvatulehdukselle nopeita lähtöpasseja.

Meidän mussulla on niin paljon tukkaa, että laitoin hänelle tänään pinnin pitämään sitä pois silmiltä. Ja voi vitsit, kun näyttää söpöltä :) Pinniä olen arastellut laittaa, ettei vaan revi sitä irti ja sitten meinaa seuraavassa hetkessä tukehtua siihen. Mutta tuo pinni on sen verran lujaa tekoa ja tarpeeksi iso, ettei pitäisi mitään riskiä tulla. Likalla valuu otsatukka muuten silmille ja se onkin jatkuvasti jossain ruoassa. Leikata en raaski.

Töihin olen menossa näillä näkymin ensi syksynä, jolloin vauva on noin 1,5-vuotias. Sisarustakin ollaan kyllä hänelle mietitty, mutta jotenkin napostelisi tehdä hetki hommia välissä ja sitten yrittää raskautua. Mun ala on semmoinen, että pelottaa olla monta vuotta poissa (eli osaako sen jälkeen enää mitään). Toisaalta voihan se olla, että tossa keväällä ollaan jo eri aatoksissa ja sitten töihinpaluu viivästyy entisestään. Onko teillä muilla sisarussuunnitelmia jo? Tuntuu hurjan aikaiselta kysellä, kun eivät nämä meidän pienokaisetkaan niin järin vanhoja ole :)

Salama83 ja Ässä reilu 8 kk

Moikka.
Me ollaan kans vähän mietitty kolmatta lasta, mut sit on pelko, et jos tuleekin toiset tuplat, niin se olis aikamoista..Saapi nyt nähdä riittääkö meille nämä kaksi ihanaa neitokaista.
Mulla loppuu äitiysloma 2.1..sitten pidän vuosilomaa helmikuun puoleen väliin. Mies pitää tuolloin isäkuukauden, niin ollaan koko perhe yhdessä lomalla :) ajateltiin vähän et lähdettäis johonkin reissuun :) Sitten jään hoitovapaalle ainakin ensi syksyyn. Haluaisin olla kotona ainakin siihen asti, että tytöt olisivat kaksivuotiaita.
Me aloitettiin torstaina istuskelee potalla. Mun siskot aloittivat lastensa kanssa sen touhun jo puolivuotiaita, ja kaksivuotiaina heidän lapsensa oli jo kuivia. Ite kans ajattelin, et kun tytöt tulee puolivuotta, niin harjoitellaan potalla oloa..mut ei se ihan niin mennyt..tähän asti ovat aina alkaneet huutaa, kun istahtavat potille..mutta nyt tämän viikon alusta istahdettiin taas, ja kas tytöt viihtyivät niissä mainiosti, kun lueskelimme kirjaa ja leikimme. Nyt on kahtena aamuna tullut molemmilta hienosti kakat pottaan, ja unien jälkeen tulee aina isot pisut :)
Tytöille on tullut hampaitakin. V:lla on kolme (kaksi alhaalla, ja yksi kulmahammas ylhäällä) ja H:llä yksi alhaalla.
No nyt tarvii taas mennä...yksi roikkuu jo lahkeessa, ja pitäis päästä syliin :)
Mukavia ja aurinkoisia syyspäiviä.
T: Jenni ja tytöt 9kk

Heissan, ja kiva kuulla taas muiden helmien kuulumisia!

Mustakin tää 7-8 kk ikä on vähän "mitäänsanomatonta" aikaa lapsen kehityksessä kieltämättä.. Esikoisestakaan muista juuri mitään niiltä ajoilta, mutta sitten 9kk jälkeen kyllä kun alkoi kunnolla sosiaalistua ja liikkua. Tää pikkusisko on tosin nyt 7-kuisena oppinut ne jutut, mitkä esikoinen osasi 9 kk vanhana, joten ehkä myöhemmin muistelen tytön vauva-aikaa eri tavalla.

Itse asiassa hassua tuo sisarusten erilaisuus, vaikka geenit on samat ja hoitokin periaatteessa. Riinuli voi tämän varmaan vahvistaa :D Jotenkin odotin, että vauva-ajat menee samalla tavoin, mutta tyttö on esim. liikkeissä sen 2kk edellä. Vastaavasti tämän ikäisenä esikoinen nukkui kuin enkeli, kun taas tyttö heräilee ja heräilee ja heräilee.. ja osaa muutenkin vaatia monenlaista, esim. ruokapöydässä. Esikoinen vaan istui ja odotti lusikkaa, niin tyttö kiekuu maistiaisia omaan käteen jne. Lastenhoitotarvikkeistakin on tarvittu aivan eri tavaroita.

Pottajuttu on kans yks.. esikoinen kakkasi pottaan puolivuotiaasta kerran viikossa, eikä vaippaan juuri sen koommin muuta kun sairaana.
Tyttö taas kakkaa vaippaan kuudesti päivässä ja luulee, että potta on jotain syötävää :/ Kakka tulee joko syödessä tai jopa yöllä, joten ei toivoakaan mennä potalle. En ees tiedä miten sen siinä pitäisin.. Esikoinen tottui siihen niin helposti. Ja oppi kyllä aikaisin kuivaksi.

Ihan mielellään siis tota tyttöäkin totuttaisin potalle, jos se vaan tajuaisi asiasta jotain, mutta eipä tosiaan tajua :) Täysin muut asiat mielessä.. Tytön lempihommaa on just nyt seistä jotain tukea vasten ja vilkutella toisella kädellä. Hiukan on äiteelle stressaava harrastus.. siinä kun se lähtee huojumaan, niin menee vielä suorin vartaloin laminaattiin. Mustelmia on naamassa, vaikka kuinka koitan ottaa koppeja. Jotenkin outoa, kun tyttö jo seisoo ja on muka niin iso, kun sen vielä mieltää koon puolesta sylivauvaksi.

Ah, mutta täytyy mennä maate.. huomenna mennään nimittäin UIMAAN :)) Ei vaan, tyttö ei varmaan saa paljon pulikoida, mut kokeilen josko viihtyis altaan reunalla tällä kertaa.

Moikka.
Toivottavasti Noelian uimareissu sujui hyvin. Ihana lukea, että neiti jo seisoskelee tukea vasten. Itse ootan sitä vähän kauhulla, kun tytöt älyävät sen puuhan..mitenköhän sit kädet ja silmät riittää..apua!
Meillä oli aivan ihana viikonloppu siellä Naantalin kylpylässä. Tytöt tykkäsi kovasti uimisesta. Nyt pitääkin mennä kaupoille ostaa heille uikkarit, niin päästään uimahalliin pulikoimaan. Nyt kun ei enää mennä mökille, niin ajateltiin miehen kans et voitais hyvin ottaa la tai su uintipäiväksi :)
Jes! mä sain viime yönä nukkua koko yön! tytöt nukkuivat koko yön ilman syömisiä! En oo nukkunut ite koko yötä sitten melkein kahteen vuoteen..voi että kun teki hyvää! Sitten aamulla tytöt tekivät taas molemmat isoty kakat pottaan :)
No mut nyt tarvii mennä laittaa noille kullanmuruille aamupuuroa.
Mukavaa viikkoa kaikille!
T: Jenni ja tytöt reilu 9kk

Ai täällä on muitakin vesipetoja :) Se on kyllä sen verran kivaa puuhaa, että pitääpä itsekin mennä ässän kanssa uusiksi pian. Jahka vaan paranen tästä pirun yskästä, mikä on nyt kiusannut tasan viikon.

Ihanaa kuulla, että Jennillä oli onnistunut kylpyläreissu. Mä niin ihaillen ajattelen kaksosten vanhempia, ketkä eivät jumiudu neljän seinän sisälle, koska se ois helpompaa.

Mitäpäs meille... Ässä on oppinut myös tuon tukea vasten seisomisen taidon, eli mikään asia ei ole enää turvassa. Pöydiltä tyhjentää kyllä ihan kaiken, hehhe... Lisäksi eilen oppi kiipeämään rappusia, pitääpä rientää hakemaan lapsiportti. Se on kyllä tässä iässä hienoa, että lapsi viihtyy hetkittäin ihan itsekseenkin, valvomisetäisyydellä tietty. Meidän muksulle parasta viihdettä ovat mainokset ja sanomalehdet, jos vain jostain onnistuu sellaisia saamaan. Niitä hän sitten availee, räpisyttelee ja heittelee ilmaan. :O Vähän kiirettä kyllä pitää, kun likka menee niin lujaa ryömimällä ja konttaamalla, että ehtii luvattomiin paikkoihin nopeasti. Saa myös olla tarkkana, ettei mene koiria läpsyttelemään kesken niiden unien. Vaikka meidän hurtat ovatkin tosi mallikelpoisia, ihmisystävällisiä ja ihania, niin ovat ne silti eläimiä ja pitää olla tarkkana varmuuden vuoksi.

Toivottavasti pysytte terveinä kaikki ettekä saa tätä pirun yskäflunssaa. On meinaan sitkeetä ja ÄRSYTTÄVÄÄ sorttia.

Salama83 ja Ässä kohta 9 kk

Paranemisia salamalle. Meille tuli kans tuo inhottava flunssa. Tytöillä kauhea yskä ja nuha. Tulivat kipeiksi ma-ti yöllä. Tiistai oli kauhea päivä, kun oksentelivat pitkin poikin, kun olivat niin räkäisiä...V:llä oli myös kuumetta. Nyt tytöt jo vähän parempia, mut ite sain tän saman taudin eilen :( no toivotaan et menee pian ohi.
Juu musta on paljon helpompi käydä jossain tyttöjen kans, ku olla tääl neljän seinän sisällä. Päivät menee paljon mukavammin:) Meillä nyt on muutenkin super hyvä, kun omat vanhemmat asuvat meistä n. 7km päässä. Tällä viikollakin kävelin sinne muutamana päivänä, niin pääsin ite päikkäreille, ku yöt menneet nyt vähän valvoessa. Mamma ja vaari vaan tykkää kovasti kun tytöt tulee kylään :) on suuri rikkaus! Siel kylpylässäkin oli mamma ja vaari mukana, ja kaikki mun sisarukset ja heidän lapsensa, et pikkuneideillä kyl riitti hoitajia :) Tytöt ovat myös niin hyväntuulisia ja ihania reissaajia, et heidän kanssaan on tosi mukavaa ja helppoa olla jossain. Yleensä nukkuvat automatkat. Käydään myös usein bussilla keskustassa, sillä yleensä nukkuvat sen bussi matkankin tai jos ovat hereillä, niin vaan naureskelevt ja höpöttelevät rattaissa :) Juuri viime viikolla yks 5v. kaksosten äiti tuli ihastelee tyttöjä ja tykkäs, et onpa kaksosten kans arki aurinkoista. Heillä oli kuulemma ollut vauva-aika ihan kamala..et onneksi näin!
No mut nyt tarttee lähteä neitien kans aamupalalle..
Mukavaa viikonloppua.
T:Jenni ja tytöt 9½kk

Pitkästä aikaa taas morjes :)

Hitsit, kun ulkona on KYLMÄ. Hyrryrryr! Ässän posket kärsivät ilmeisesti juurikin tuosta kelistä, kun ovat ihan rohtuneet ja punaiset ulkoilun jälkeen. Kuivuvat jotenkin kummasti. Ollaan sit läiskitty Bebanthenia ja Aqualan ällää niihin, vaikuttaa toimivan. Mites muiden muksut? Onko mitään iho-ongelmia?

Likka treenailee kovasti uusia taitoja. Viimeisin on seisominen sekä kävelyvaunun kanssa askeleiden ottaminen. Marssii mielellään eteenpäin myös siten, että me kävellään mukana ja tuetaan menoa. Muuten ei vielä askella. On se vaan hienoa katsoa, kuinka toinen kehittyy silmissä ja on niin kovin innoissaan uusista taidoista. <3

Huomenna neuvolaan. Edellisestä kerrasta onkin jo tosi kauan aikaa. Kiinnostaa kovasti tietää mittoja ja muitakin. Sitä influenssarokotusta vielä mietin... Alan vähän kallistua ottamaan sen, koska mitä enemmän jengi rokotuttaisi lapsiaan ja itseään influenssaa vastaan, sitä harvinaisempi siitä tulisi. Mut toisaalta tuntuu jotenkin ylireagoimiselta ottaa tuo rokotus... Mitäs te muut tuumitte?

Salama83 ja Ässä päivää alle 10 kk

Hyyrrr täältäkin..tosiaan on sika kylmä! Meillä H kärsii kans vähän pakkasesta, on tullut tutti ihottumaa suupieliin. Täällä kans hoidetaan sitä samoilla voiteilla, mitä Salama.
Tytöt on nykyään tosi kovia menijöitä ja aika vilkkaita tapauksia. Joka paikkaan pitää nykyään kiivetä ja askelletaan tukia pitkin. Välillä tuntuu, että silmät saa olla selässäkin. Kiipeävät myös toisiaan pitkin seisomaan, ja sen seurauksena sit molemmat kumossa. Onneksi nukkuvat välillä super pitkiä päiväunia, niin saa hengähtää :) Ollaan nyt myös paljon käyty kyläilemässä ystäväperheillä, niin menee päivät vähän mukavammin.

Meillä oli ke 10kk neuvola. Tytöt oli H:7945g ja 69cm, V:7735g ja 70cm. Hyvin ovat saman kokoisia, ja toi pari sataa grammaa heil on edelleen eroa. V oli mennyt H:n ohi pituuskasvussa :)kun oli jossain vaiheessa 2cm lyhyempi. Mä kyl kuvittelin, et olisivat jo yli 8kg ja 74cm, mut ei meidän sirpakat neidit olleetkaan viel niin isoja tyttöjä:) Tytöt myös kehittyvät ihan samassa tahdissa esim seisomaan tukea vasten oppivat samana päivänä, toinen ap:llä ja ip:llä.
Mä otin tytöille ton kausi-influenssa rokotteen. Heille ei ainakaan siitä mitään oireita tullut. Ainakin neuvolassa sitä kovasti suosittelivat. Voi olla kohtalokas tauti noin pienelle.

Me varattiin matka tammikuulle, kun miehellä on se isäkuukausi ja ollaan kaikki yhdessä puolitoista kuukautta:) Lähdetään tammikuun lopulla kahdeksi viikoksi Thaimaahan, iiiihanaa! vaik vähän kyl hirvittää toi lentomatka, et mitä jos tytöt ei nukukaan, et miten se menee, mut sen näkee sit.

Meillä tytöt on nyt nukkuneet pari viikkoa omassa huoneessaan. Nukkuvat ihanasti illasta aamuun ilman mitään syöttämisiä :) On ihanaa, kun saa nukkua ite koko yön. Välillä tietenkin on viel öitä etteivät nuku, kun hampaat tms vaivaa, mutta pääsääntöisesti nukkuvat. Ovat nyt myös vaihtaneet vähän rytmiä, että kahtien päikkäreiden sijaan nukutaankin ne yhdet 3-5h päiväunet.

Sellaisia kuulumisia tänne. Ihanaa Salama, kun olit kirjoitelliut kuulumisia, ja nostanut meidän ketjun tuolta pohjalta:)

Aurinkoisia pakkaspäiviä!

T:Jenni ja tytöt n. 10½kk

Oijojjoi, Thaimaahan koko perhe. Ihanalta kuulostaa Jenni! :) Kyllä se matkakin varmaan hyvin sujuu, vaiks tietty voikin olla rankka koko porukalle, mutta perilläolo hyvittää kaikki lennon rasitukset :)

Meilläkin oli kaikki neuvolassa hyvin, likka kasvaa hienosti (nyt melkein 10 kg) ja kehittyy kuten pitää. Influenssarokotuskin otettiin lopulta, se toinen annos saadaan joskus noin 4 vkon kuluttua.

Saa nähdä, ollaanko meillä siirtymässä yksiin päiväuniin. Ainakin kesto on lyhentynyt tosi paljon, ennen nukkui noin 3 tuntia kerrallaan pariin otteeseen päivässä, nyt saattaa vetää 1 x 30 min ja sit 1 x 1,5 h. Mites muilla?

Salama83 ja Ässä 10 kk

Pikaisia kuulumisia meiltäkin. Vauva nyt siis 10kk ja painaa 10,8kg ja pituuttakin oli 76,5cm, silti pienempi kuin isoveljensä samassa iässä... Ruoka maistuu ja kävelee tukea vasten, tosi epävarmasti kyllä eikä olla vielä näytetty taaperokärryä. Osaa taputtaa ja "puhelee" paljon, ymmärtää ainakin muutamien sanojen merkityksen. Oltiin just parin viikon reissussa ja lennot meni jotenkin, toinen hyvin ja toinen huonommin... Reissu muuten ok vauvan osalta. En ole ottanut enkä ota vauvalle kausi-influenssarokotetta, eikä sitä ole neuvolassa suositeltukaan, toki sen siellä saisi. En ole koskaan ottanut sitä esikoisellekaan... Muuten kaikki rokotukset ohjelman mukaan, esikoiselle myös sikapiikki, vauvalle ei. Joo, ja meillä syödään öisin vielä aika tiuhaan ;) vaikka vetäsee kunnon puurot yms., taitaa olla tulossa tavaksi... mutta olkoon, nukun vieressä, ei haittaa. Ja ihosta vielä, että on tosi siisti, mutta on ilmestynyt kaksi molluskaa... voi p, ne on inhottavia ja siinä hommassa menee varmaan vuosi (esikoisella niitä paljon joskus 1,5-2v). Vauva-uinnissa ja muskarissa käydään ja muuten kuokkimassa esikoisen harrastuksissa. Kavereitakin tavataan ja isovanhemmat häärää apuna.

köppänä yli 450kk ja poitsu 10kk

Tervehdys tännekkin,
köppänän poika ollut aikalailla samoissa mitoissa kuin meillä neiti 10kk ikäisenä meillä neiti oli 10200g ja 74cm, nyt on kyllä ruokahalu kadonnut neitokaiselta ja räkätauti yllätti taas, meillä laitettiin neidille putket korviin pari viikkoa sitten kun oli liimakorva molemmissa korvissa.Meilläkin on kävelty tukea vasten jo pidemmän aikaa ja välillä unohtaa pitää kiinni ja pari askelta otetaan ilman tukeakin.Yösyötöistä on luovuttu kuukausi sitten ja yllättävän helposti loppui sekin , noita influenssa rokotuksia ei olla otettu eikä varmaan otetakaan.
Kyllä kuulostaa ihanalta tuo Jennin perheen thaimaan matka, olisi kyllä ihana lähteä jonnekkin lämpimään lomailemaan.Tosiaan meilläkin on kylmä ilma kuivattanut neitin posket kamalaan kuntoon eikä tunnu enää bepanthenit ja sinkkivoiteet vaikuttavan, tosin iho on muualtakin kuiva ja mennään allergiatesteihin ensi viikolla, lääkäri katseli ihoa että on niin laaja-alainen atopia että täytyypi allergioita testata.
Joulua odotellaan kovasti, tosin yhtäkään lahjaa en ole vielä hankkinut mutta taidan taas tehdä hankinnat parilla ostoskerralla, mitäs te olette näille pikkuisella ajatelleet hankkia?
Mutta nyt on neitikin hereillä joten täytyy mennä, mutta koitetaan pitää ketjua pystyssä on se kiva käydä muidenkin kuulumisia lukemassa.Köppänällä oli hauskasti omakin ikä tuolla lopussa, piti itsekin laskea omaa ikä kuukausina ;)
Riinuli 398kk ja neiti reilut 10kk

Lyhyesti tulin vain raportoimaan, kun piti jonnekin purkautua: on hiukan tukalaa, kun Ässä on PAHALLA päällä ja huutaa, huutaa ja huutaa... Äääääh. Mun mies on toista iltaa poissa, eikä siis ole kakkossyliä. Likka ei suostu nukahtamaan, nälkäkään ei liene, kun just syötiin eikä viihdytys kelpaa. Kiljuu vaan kurkku suorana ja mä koitan jotenkin pitää oman psyykeen koossa. Koitan asettua tän kiljumisen ulkopuolelle ja olla itse mahdollisimman rauhallinen. Mut joo, huhhuh. Onneks tytön yöuniaika koittaa tuossa puolentoista tunnin kuluttua. Kunpa silloin ees nukahtaisi ja selvittäisiin jotenkin sinne asti. Huhhuh sanon mä.

Jee, selvittiin nukkuaikaan asti! Onneksi tyttö oli tuossa välissä aavistuksen verran paremmalla tuulella, vaiks iltaa kohden alkoivat taas desibelit nousta. Nyt tuhisee pinnasängyssään ja toivottavasti meininki jatkuu samanmoisena aamuun saakka. Meillä tosin edeleen yöt ovat aika levottomia. Tai ainakin pariin otteeseen herää, toisinaan useamminkin. Mites muilla? Jennin ihmekaksoset tietty nukkua tuhisevat illasta aamuun :)

Salama83 324 kk ja Ässä 10 kk (hillittömän hauska idea) :D

Heippa pitkästä aikaa! olen toki käynyt täällä lukemassa teidän muiden kuulumisia, mutta sitten aina jäänyt itse kirjoittaminen.

Meillä menee ihan kivasti muutamia juttuja lukuunottamatta. Esim tämä kiinteiden syöminen, joka on tökkinyt alusta asti tökkii pahemman kerran edelleen. Yhtenä viikkona Roope sentään avasi suutaan kun näytin lusikkaa ja tunsin jo valoa tunnelin päässä, mutta ei se kestänyt kuin muutaman päivän. Nyt ei syödä taas kuin ehkä pari isoa lusikallista päivässä..ja nämäkin ovat kovan työn takana. EN tosiaan tiedä millaisia annoksia pojan pitäisi syödä, että pärjäisi ilman rintaa. Rupeaa itseltä palamaan hihat kun en ole kohta 10 kuukauteen ollut pojasta erossa kuin reilun tunnin verran. Hän ei vaan millään pärjää ilman tissiä, kun tuo ruoka ei maistu ja tuttipullo tai nokkamuki ovat ihan turhia kapistuksia. äidinmaidonkorvikkeestakin tulee ihottumaa.

Oikeastaan kaikki meidän "ongelmat" liittyvät juuri tuohon syömiseen. Koska ruoka ei maistu, niin ei Roope pärjää koko yötä ilman maitoa ja saattaa syödä vielä yöllä 3-4 kertaa. Kovasti haluaisin päästä eroon yösyötöistä ja saada hänet nukkumaan omaan sänkyyn, mutta pakko nukuttaa vieressä kun mä en pystyisi heräämään neljää kertaa yössä kunnolla hyssyttelemään ja syöttämään. Mä voin sitten niiin huonosti, jos en saa nukutuksi. Ja kun mies ei oikein voi auttaa kun poika ei usein rauhotu kuin siihen tissiin.

No mutta muuten meneeoikein hienosti. Roope on aina todella iloinen ja pirteä, itkee vain kun on oikeasti jokin hätänä. Kovasti nousee tukea vasten seisomaan ja hurjaa vauhtia konttailee. "tättä tättä" on lempi loru ja kovasti myös örisee ja murisee :) Päivisin nukkuu parit päikkärit yhdet lyhkäset (30min) ja yhdet vähän pidemmät (n.2tuntia). Seuraa tosin kaipaa paljon, mutta me käydään usein leikkipuistossa aamupäivisin niin siellä tykkää peuhailla muiden vauvojen kanssa.

8kk neuvolassa mitat oli 9920g ja 72,4cm. Meillä on seuraava neuvola vasta 1v. ..en sitten tiedä miksi. Ajattelin kyllä soittaa neuvolaan ja sopia ylimääräisen ajan, jos tuo ruokailu ei pian ala sujumaan. Sanoivat neuvolassa että äidinmaidosta ei saa tarpeeksi rautaa, joten voi tulla anemiaa jos ei kiinteät ala maistua. Ei siinä pelkässä rintamaidossa muuten mitään vikaa ole. Niin ja tosiaan mä ajattelin mennä seuraaviin vaaleihin töihin, jotka on huhtikuun alussa, että sillon pojan olisi pakko pärjätä ilman mun tissejä. Se on vain sellainen parin viikon työrupeama ja sen jälkeen jatkan vielä kotona Roopen kanssa. Saas nähdä koska sitä alottaa kunnolla työt, mulla kun ei ole työpaikkaa (valmistuin just ennen roopen syntymää) ja pitäisi ensin löytää töitä.

Mitäs muuta vielä..niin kaksi alahammasta puhkesi äskettäin. Vähän tuottivat kiukkua, mutta ei onneksi pahasti. Pari viikkoa ollaan oltu vähän flunssaisia, ensin Roope oli kuumeinen, mutta meni parissa päivässä ohi. Sitten mulle iski korvatulehdus ja poskiontelontulehdus. Nyt ollaan taidettu selättää kaikki taudit. FLunssarokotteita ei oteta.

Vauvauinnissa ollaan myös käyty, kivaa se on. Vähän tosin liian myöhään päästiin aloittamaan ja Roopen kanssa on paljon enemmän tekemistä saada hänet oppimaan sukeltamaan. On se ihan hyvin onneksi onnistunut, mutta nyt on näiden flunssien taki jäänyt pari uinti kertaa väliin.

nyt poika heräs joten mentävä on

haidiina 293kk ja Roope 9,5kk

Olipas mukavaa lukea taas Haidiinankin kuulumisia :) Toivottavasti teillä ovat nyt sit flunssat selätetty eikä uusia ole heti tulossa.

Meillä menee vähän vaihtelevasti. Tai siis päivisin oikein hyvin enimmäkseen, mutta yöt vaihtelevat. Viime yönä en saanut montaa tuntia nukkua, edellisenä sen sijaan nukkui seitsemisen tuntia putkeen. Koskaan ei tiedä, mitä tuleva yö tuo tullessaan. Tai se on varmaa, että ylös noustaan kukonlaulun aikaan (viimeistään siinä 6.30, usein melkein tuntia aikaisemmin). Olisi kyllä ihanaa, jos Ässä alkaisi nukkua ihan kunnolla öitä ja vielä hemmottelisi aamulla uinumalla vaikka seiskaan. Siitä haaveillessa...

Salama83 ja Ässä 10,5 kk

Heippa kaikille!

Kiva että olitte kirjoitelleet kuulumisia, niitä on aina mukava lukea. Itse olen lusmuittunut siinä määrin, etten oikein saa aikaan raportoida mitään. Tietty myös se, että nykyään juostaan aika monessa kerhossa/perhekahvilassa, on tarjonnut hyvän väylän vertaistukeen, joten suurimmat höyryt/huumat tulee siellä jaettua.

Salama, jaan niiin tuntemuksesi tuon nukkumisen (tai siis heräilyn suhteen). Meillä heräilyä on n. 3-5 kertaa yössä. Siihen on kyllä niin tottunut, ettei oikein osaa kuvitellakkaa enään millaista koko yön putkeen nukkuminen olisi. Mulla kun on se vika, etten saa nukuttua juuri lainkaan jos poika on vaikka yöhoidossa. Positiivistä tässä on kuitenkin se että Oiva jatkaa kyllä nopeasti uniaan, kun käy vain lykkäämässä tuttia suuhun. Joten jos vaan itse saa heti uudestaan unen päästä kiinni, niin heräilyt jäävät hyvin lyhyiksi. Yösyömisestä onneksi päästiin eroon, se helpotti huomattavasti öitä ja vähensi hiukan heräilyä.
Luotetaan siihen, että kyllä nää joskus alkaa kokonaisia öitäkin nukkua. Viimeistään teineinä nukkuvat varmaan mielellään vaikka vuorokaudet läpeensä. Eehhehe.

Kovasti täälläkin ollaan jo liikekannalla. Tukea vasten seisoo ja kävelee. Pari kertaa on vahingossa seissyt myös ilman tukea. Konttaaminen ei oikein oo Oivan juttu, vaan mielummin etenee sellasella tetsaus-tyylillä.

Arvatkaas muuten mitä??? Me muutetaan taas! Se olis sitten Oivan neljäs koti elämänsä aikana. Paikkakunta pysyy tällä kertaa samana, ja tästä kodista ei olisikaan sitten hetkeen tarkoitus muuttaa. Toivottavasti ei koskaan. Sellainen 30-luvun pieni hirsitalo siis ostettiin, ja nyt sitä ollaan sitä remppailtu. Remppa on enemmän kuin pahasti kesken ja ensi viikolla pitäisi muuttaa, mutta koitetaan nyt edes yksi huone saada sellaseen kuntoon, että tollanen pikkutermiittikin voisi siellä turvallisesti olla. Loppuelämän projektihan se mökki varmasti on, ja saa ollakkin. Se vaan vei mun sydämen aivan totaalisesti.

Jouluksi päästään onneksi veljeni ja hänen vaimonsa hellään huomaan. Vedetään siellä vähän henkeä, ja sitten välipäivät rempataan, muutetaan, siivotaan etc...

Sairasteltu meillä ei onneksi olla (ellei jotain pikkunuhia lasketa). Kopkop.

Ääh pitää lähteä pelastamaan kodin elektroniikkaa Oivan käsittelystä...

MUTTA; Aivan ihanaa Joulua ja Uutta vuotta kaikille teille ja perheillenne <3!

Kappe ja Oiva

Heipä hei ja Hyvää uutta vuotta!!

Kappelle onnea uuteen kotiin jälleen kerran :) Joko olet päässyt takaisin linjoille?

Miten Haidiina, oletko saanut Roopen ruokailuja onnistumaan tai apuja niihin? Ootko koittanut antaa itse syödä ja sotata (tutustua) erilaisten ruokien kanssa? Syöttekö itse samaan aikaan Roopen kanssa, että voi katsella mallia? Toivottavasti pääset vähentämään imetystä ja liikkumaan vapaammin! Hyvin kyllä ymmärrän tuskasi, meinaan alkaa itsestäkin tuntua, että etenkin yöimetykset saisi jo riittää. Hyvin tosin Roopella on paino noussut.. ÄM onkin ilmeisesti tuhtia kamaa. Mutta edelleen, jaksa vain uskoa siihen että jonain päivänä se ruoka rupeaa uppoamaan.

Joulut on siis vietetty.. oltiin pitkästä aikaa kotosalla niin joulu kuin uusi vuosikin. Eipä kannata lähteä täältä lumiselta pk-seudulta ainakaan talvea etsimään :) Ihanaa, mä rakastan lunta. Onkin luisteltu ja hiihdetty sen mukaisesti.

Nyt on tosin joulun jälkeen mua ja tyttöstä piinannut sitkeä räkätauti. Tytöllä nyt on joka hampaan tulon aikaan puhjennut jonkinlainen flunssa, ja harva se viikko on rampattu näyttämässä korviakin. Kunnon tulehdusta ei ole kuitenkaan ollut kuin joskus alkusyksystä, joten ilman lääkkeitä on pärjätty. Se vain, että on tullut valvottua yö jos toinenkin.. Aika risaisesti meilläkin yöt muutenkin menee, monella herätyksellä ja syötöllä ja huudolla. Niin kuin Salama sanoi, koskaan ei tiedä mitä yö tuo tullessaan..

En oikeastaan edes tiedä, missä päässä se vika on mikä tytön öitä häiritsee. Tasapuolisesti epäilen vatsaa, korvia ja liikkumisen opettelua, jotain allergiaa..? Neuvolasta ja tk:sta ei ole mitään apua ollut ja kun ei ole vakuutusta, niin en ole yksityiselle viitsinyt lähteä esittämään, että "tämä vauva ei nuku".. Toivottavasti aika auttaa, ja joku unikoulu, kun nyt tuo neiti saadaan kuntoon.

Päivisin tyttö nukkuu kyllä hyvin ja on tosi helppo ja terhakka tapaus. Yleensä nukkuu yhdet pitkät ja yhdet lyhyet päikkärit ja väliajat leikkii ja touhuilee itsekseen. Päivät on sillai helppoja, että tyttö ei vaadi juurikaan viihdyttäjää. Peräänkatsojaa kyllä, mutta helposti pystyn tehdä sitä sohvalla lehteä lukien :) Neiti täyttää viikon päästä 10kk ja varmaan oppii kävelemään tässä päivänä minä hyvänsä. On kuukauden päivät seisoskellut ilman tukea ja kerää rohkeutta jalkojen siirtämiseen.. Isoveljen liikkuminen tuntuu kovasti inspiroivan:)

Mitähän vielä.. neuvolassa käytiin 9kk iässä ja mittaa oli vain 72.5 cm ja 7.7 kg. Terkka meinasi, että tarvis saada vähän painoa lisää ja neuvoi lisäämään öljyä ruokiin. Suht hyvin tuo syö kyllä, sekä kaupan soseita että kaikenlaista muuta. Hedelmät kuorin ja annan viipaleina ja ne katoaa niin äkkiä lautaselta, että olen monesti etsinyt että minne se niitä jemmaa :D

Miinuspuolena tässä sormi-lusikka-yhdistelmäruokailussa on se, että tyttö haluaisi syödä kaiken itse. Puurot ym. on sitten pitkin seiniä, kun taistellaan lusikan herruudesta.. Ja koska tuo paino on niin piskuinen, en uskalla ihan siihen luottaa, että saisi tarpeeksi ravintoa itse syömällä. Lisäksi imetän vielä ja yleensä päivässä menee korvikettakin purkki, kun laitan pihalle koisimaan.

Tämmöistä tytölle.. Me oltiin koko perhe kuukausi sitten Lontoossa viikonloppulomalla ja sukuloimassa. Oli onnistunut reissu, mutta oli tosin tavallista enemmän lapsenvahtejakin. Keskenään ei sinne vilinään olisi lähdetty. Joulukuu meni muuten kaikenlaisten jouluaskartelujen ja lahjaompelujen merkeissä. Stressihän siinä meinasi tulla, vaikka oli kaiket päivät aikaa. Ihanaa, että se on taas ohi ja arki alkaa :D Todettiin vain miehen kanssa, että viime vuosi oli niin ihana, että tulevalta on vaikea odottaa mitään vastaavaa!

Hui mikä maratooni! Ny pitää mennä maate, tyttö herää varmaan ihan kohta.. kuten aina kun saan unen päästä kiinni :/

Noelia ja neiti, n. 10kk

Yhteistyössä