Helps, onko paikalla ketään joka osais auttaa hirvipaistin kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tumpelo kokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tumpelo kokki

Vieras
Eli pakkasessa on 1,5 kg:n mötikkä vasan sisäpaistia ja aattelin tehdä sen maanantain juhlaruuaksi. Ikinä en oo hirveä valmistanut, joten apua tarvitsen. Kauanko sulatan paistia jääkaapissa? Ja miten se kannattaa valmistaa? Ilm. tumma olut valmistuksessa on hyvä, mutta kelpaako se lasten suuhun? Entäs paistopussilla vai ilman? Ja porkkanoita ainakin mukaan, mutta sopiikos esim. lanttu kylkiäiseksi? Entä pekoni, heitetäänkä se vaan paistin päälle? Ja sitten valmiin paistin lämpötila, milloin se on parhaimmillaan?

Voi vitsit kun ei ole miestä nyt tässä lähellä, hän kun on meillä aina laittanut hirvipaistin. Sen tiedän, että siihen lorautetaan kunnolla olutta, mutta muuten en osaa nyt valitettavasti auttaa.

Ota sulamaan jo edellisenä päivänä. Riista ei tartte muuta kun suolaa ja just sipulia, porkkanaa, lanttukin käy hienosti kaveriksi kuutioina, pussiin.

Paistoaika on tosi pitkä, 2,5-3h, 200-150 astetta. Mulla ei ole ollut mittaria, mutta mieluummin mahd.pitkään haudutusta että mureutuu kunnolla.

Ei missään nimessä saa paistaa ylikypsäksi, on 100 kertaa parempaa silloin kun on sisältä aavistuksen punainen. Mittari kylkeen ja 62 astetta kun on keskellä niin on hyvä.

[QUOTE="äiskä";22585631]Entäpä ROUTAPAISTI, ohje löytyy googlesta. On helppo ja tulee maukasta.[/QUOTE]

Routapaisti on sama kuin yllä ehdottamani jääpaisti mutta kiitos kannustuksesta.

Hirven paistumisen aikana siitä valuu hyvin nestettä, lisää siihe siihen kermaa, suolaa, voita + kiehauta, niin saat hyvän kastikkeen. Perinteiset perunat tai muussi sopii tietysti hyvin, pelkkä runsas salaattikin on hyvä lisuke, mutta pikkulapsille ainakin peruna olisi varmempi mahantäyte.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;22585693:
Hirven paistumisen aikana siitä valuu hyvin nestettä, lisää siihe siihen kermaa, suolaa, voita + kiehauta, niin saat hyvän kastikkeen. Perinteiset perunat tai muussi sopii tietysti hyvin, pelkkä runsas salaattikin on hyvä lisuke, mutta pikkulapsille ainakin peruna olisi varmempi mahantäyte.

Kiitoksia sinulle ja kaikille muillekin! Katsotaan mitä saan aikaiseksi, riista on meillä niin harvinaista herkkua (kerran aikaisemmin oonvalmistanut ja silloin se oli peuraa), että oon ihan pihalla sen suhteen. Myös hirven jauhelihaa on pussikaupalla pakkasessa, mutta se taitaa olla helpompi valmistettava.

Mä olen tarjoillut jääpaistin keitettyjen perunoiden kanssa. Kastikettahan siinä ei synny itsestään niin se on ollut vähän ongelma. Meillä lapset tykkää todella paljon BlåBand bearnaise-kastikkeesta niin olen sitten tehnyt sitä. Anoppi tekee jauhoista ruskean kastikkeen.

Pitäs kyllä oikeastaan opetella tekemään tuo bearnaisekin itse.

Yhteistyössä