Helsingin synnytyssairaaloiden vierailurajoitukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jk

Vieras
Millaiset vierailurajoitukset ja käytännöt on tällä hetkellä Helsingin synnytyssairaaloissa Nkl:lla ja Kätilöopistolla?

Luin alla olevan HS:n uutisen synnytysosastojen vierailurajoituksista, ja tuli mieleen, että haluaisin kyllä mieluiten toukokuussa synnyttämään sairaalaan, jossa on nuo rajoitukset käytössä.

Eli Kätilöopiston ja Naistenklinikan kokemuksia kaipaan.


http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Synnytysosastojen+vierailurajoituksista+hyvi%C3%A4+kokemuksia/1135252427695
 
höh, mä ainakin haluan, että mun vanhemmat ja mun sisarukset saa myös tulla katsomaan meitä synnärille. Eli toivottavasti ei oo tollaset natsisäännöt kättärillä voimassa. :O
 
Peesaan täysin ainakin tätä viestiä mikä oli tuolla hesarin keskustelussa:

Eräs asia, mikä monikulttuuristuvassa Suomessa unohtuu on tietyt ryhmät, jotka käyvät katsomassa äitiä ja lasta joka ilta 5-15 hengen joukkona. Voitte uskoa mikä hälinä ja möly siellä vallitsee. Synnytysosasto on synnyttämistä, äitiä ja lasta sekä ydinperhettä varten. Myös henkilökunta tarvitsee työskennellä näiden vierailuaikojen aikana tiukalla aikataululla tehden hoitotoimenpiteitä sekä äidille että lapselle.


Mun huonetoveri oli mikä lie kurdi ja siellä oli koko suku (pääasiassa MIEHIÄ) aamusta iltaan.

Me keretään tapaamaan sit sukulaisia kotonakin, minulle tämmönen rajoitus sopii aivan mainiosti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 24+2:
höh, mä ainakin haluan, että mun vanhemmat ja mun sisarukset saa myös tulla katsomaan meitä synnärille. Eli toivottavasti ei oo tollaset natsisäännöt kättärillä voimassa. :O

Lue HS:n sivuilla oleva keskusteluketju. Melkein kaikki keskustelijat kannattavat siellä tiukkoja rajoituksia. Ei ongelma olekaan ne omat vieraat vaan niiden muiden neljän naisen vieraat jotka ovat siinä samassa huoneessa. könkkää siinä sitten niiden miesten silmien alla vertavaluvana vessaan, opeta vauvaa imemään rinnat ruvella jne.

Ei kiitos vapaille vierailuille.

miksi vieraita ei voi tavata yleisissä tiloissa? Miksi niiden on ängettävä niihin pikku huoneisiin?

Missä välissä synnyttäneiden äitien kuvitellaan lepäävän kun koko ajan käy huoneessa trafiikki, puhelimet piippaa ja soi, vieraat pölöttävät, kurkkivat verhojen välistä, kommentoivat jne.

 
Alkuperäinen kirjoittaja pk:
Yksi versio on kanssa se, että vain isä/tukihenkilö saa olla yleensä ja muut saavat käydä vierailuaikana 17-19.

Onko tällainen käytäntö jommassa kummassa: NKL:lla tai Kättärillä? Kuulostaa hyvältä minustakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Alkuperäinen kirjoittaja pk:
Yksi versio on kanssa se, että vain isä/tukihenkilö saa olla yleensä ja muut saavat käydä vierailuaikana 17-19.

Onko tällainen käytäntö jommassa kummassa: NKL:lla tai Kättärillä? Kuulostaa hyvältä minustakin.
Luulen, että Kättärillä on näin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Alkuperäinen kirjoittaja pk:
Yksi versio on kanssa se, että vain isä/tukihenkilö saa olla yleensä ja muut saavat käydä vierailuaikana 17-19.

Onko tällainen käytäntö jommassa kummassa: NKL:lla tai Kättärillä? Kuulostaa hyvältä minustakin.

tää on ainakin kättärin haikaranpesässä
 
Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Alkuperäinen kirjoittaja pk:
Yksi versio on kanssa se, että vain isä/tukihenkilö saa olla yleensä ja muut saavat käydä vierailuaikana 17-19.

Onko tällainen käytäntö jommassa kummassa: NKL:lla tai Kättärillä? Kuulostaa hyvältä minustakin.

Olin kättärillä tammikuussa 09 ja siellä ne mun huonetoverin sukulaiset viis veisasivat siitä milloin on vierailuaika. Päivällä tultiin ja illalla n. 22-23 lähtivät pois.
Eikä henkilökunta ehtinyt tai halunnut niitä karvakämmeniä mihinkään patistella....
 
Alkuperäinen kirjoittaja runttipulla:
Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Alkuperäinen kirjoittaja pk:
Yksi versio on kanssa se, että vain isä/tukihenkilö saa olla yleensä ja muut saavat käydä vierailuaikana 17-19.

Onko tällainen käytäntö jommassa kummassa: NKL:lla tai Kättärillä? Kuulostaa hyvältä minustakin.

Olin kättärillä tammikuussa 09 ja siellä ne mun huonetoverin sukulaiset viis veisasivat siitä milloin on vierailuaika. Päivällä tultiin ja illalla n. 22-23 lähtivät pois.
Eikä henkilökunta ehtinyt tai halunnut niitä karvakämmeniä mihinkään patistella....

No, minä ainakin käyn sitten itse sanomassa, on kumma jos kehdataan olla iltamyöhään muiden riesana.

ihmisiltä puuttuu hienotunteisuus, ja uskon, että monet jotka eivät itse ole synnyttäneet, eivät ymmärrä, miten poikki ja kipeä voi synnytyksen jälkeen olla. Eihän sitä muillakaan sairaalan osastoilla, joissa hoidetaan jyrän alle jääneitä, ole vapaata vierailuaikaa, vaan tiukat aikarajat.

Toisekseen imetyksen onnistumiselle ekat päivät ovat tärkeitä. Äidin stressi vaikeuttaa imetyksen aloittamista tutkitusti. Ihmettelen tästäkin syystä, miksei synnyttäneille taata rauhaa toipua.
 
Juu, itse olin vain sektion jäljiltä vielä niin kipeä että koitin keskittyä uuteen perheenjäseneemme ja annoin toisten möykätä, pari kertaa sanoin kätilöille ettei täällä ole oikein rauhaa niin he vain sanoivat että ei noita taida saada oikein kuriin. (eivät puhuneet englantia tms..). Tietysti olisihan vartija varmaan voinut ne kantaa niskapersotteella ulos, mutta siinä vaiheessa oli muutakin mietittävää kuin ne äijänkörmyt.

Oletan ettei joka kerta voi käydä niin huono tuuri huonekamun suhteen =)
Muutoin kättäri oli kyllä kiva paikka, päivähoitajat ihania ja auttavaisia, eli ei pahaa sanottavaa siinä mielessä.
 
Hyvä kun tulee noi rajoitukset! Itse olin koko homman jälkeen ihan loppu ja huonetoverin lapset ja sukulaiset oli paikalla 24/7. Käytävillä juoksenteli pitkin päivää kyllästyneistä pikkulapsia jotka huuti kuin viimeistä päivää. Kun ihmisillä ei ole omaa järkeä päässä niin tällaiset rajoitukset tulee tarpeeseen.
 
Rajoitukset ovat hyviä myös siksi, ettei synnyttäneenä jaksa aina pitää puoliaan esim. omia liian innokkaita sukulaisiaan vastaan. Mustelen vain sitä, kun oma äitini tunki väkisin katsomaan pikkukeskosina syntyveiteä kaksosiamme (tai itse asiassa minua, koska kaksoset olivat teholla) päivän kuluttua synnytyksestä, ja kutsui kielloistani huolimatta vielä miehensäkin mukaan (joka ei siis ole minun isäni).

Että olisin silloinkin ollut todella kiitollinen tiuksemmista vierailusäännösitä sairaalan puolelta.

tuolloin olin kolmen hengen vauvattomassa huoneessa NKL:lla, siellä oli ne synnyttäneet äidit, joiden vauvalla oli jokin isompi hätä: oli teho-osastolla, muualla jatkohoidossa tai -- kuollut. Rauhallista oli ja saatiin yhdessä itkeä. Olisin hajonnut aivan palasiksi, jos olisin siinä tilanteessa joutunut vauvalliseen huoneeseen, kuten aiemmin on ollut NKL:lläkin tapana. Onneksi keskosyhdistys oli siellä saanut läpi uudistuksen, ja vauvattomille synnyttäjille oli nyt oma huoneensa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JORVISSA:
Isälle ja sisaruksille vapaa vierailuaika, muille vierailijoille klo 17.00-19.00.

Ja tämä on musta hyvä juttu.

Yleensä ne sisarukset on se ongelma kun kaikille ei ole selvää, että sitä lasta ei voi pitää siellä kitisemässä koko päivää. Itse koin rasittavimmaksi huonetoverini kitisevän lapsen jota pidettiin siellä varmaan 9 tuntia päivässä. en niinkään hänen aikuisia sukulaisiaan. Lapset on aika rasittavia kun kyllästyvät. Siis kun mietitään, että ollaan toipumassa leikkauksesta/synnytyksestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kättärillä olin:
Hyvä kun tulee noi rajoitukset! Itse olin koko homman jälkeen ihan loppu ja huonetoverin lapset ja sukulaiset oli paikalla 24/7. Käytävillä juoksenteli pitkin päivää kyllästyneistä pikkulapsia jotka huuti kuin viimeistä päivää. Kun ihmisillä ei ole omaa järkeä päässä niin tällaiset rajoitukset tulee tarpeeseen.

Peesaan. Yhtä lailla loppu olin itsekin kun synnytin Naikkarilla kuopuksen 6 vuotta sitten. Kannatan mielellään jopa täydellistä vierailukieltoa. Vain isä tai äidin tukihenkilö huoneeseen, ei yhtään ketään muita, ei edes sisaruksia. Kotona kyllä ehtii vauvaa nähdä sekä sylitellä tms riittävästi.

Neljännen la on loppukesästä, on mietitty kotisynnytystäkin kun asumme sairaalan lähellä.

 
Peesaan täysin edellisiä. Miksi ihmeessä sairaaloissa ei pidetä kiinni noista säännöistä kun potilaat niitä kuitenkin kannattavat?! Kertokaapa synnärien hoitsut, jos teitä vain suinkin on linjoilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pk:
Yksi versio on kanssa se, että vain isä/tukihenkilö saa olla yleensä ja muut saavat käydä vierailuaikana 17-19.

Naikkarilla näin. Mä olisin halunnu olla huoneessa ilman sitä hälinää. Vaikka noi vierailuajat onkin nii mulla otti pannuun kun huone täynnä toisten vieraita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mulish:
Alkuperäinen kirjoittaja pk:
Yksi versio on kanssa se, että vain isä/tukihenkilö saa olla yleensä ja muut saavat käydä vierailuaikana 17-19.

Naikkarilla näin. Mä olisin halunnu olla huoneessa ilman sitä hälinää. Vaikka noi vierailuajat onkin nii mulla otti pannuun kun huone täynnä toisten vieraita.

Pidetäänkö noista vierailuajoista kiinni, ts. kunnioittaako niitä kaikki - tai jos ei kunnioita niin huomauttaako hlökunta että on aika lähteä...?


 
Alkuperäinen kirjoittaja runttipulla:
Alkuperäinen kirjoittaja mulish:
Alkuperäinen kirjoittaja pk:
Yksi versio on kanssa se, että vain isä/tukihenkilö saa olla yleensä ja muut saavat käydä vierailuaikana 17-19.

Naikkarilla näin. Mä olisin halunnu olla huoneessa ilman sitä hälinää. Vaikka noi vierailuajat onkin nii mulla otti pannuun kun huone täynnä toisten vieraita.

Pidetäänkö noista vierailuajoista kiinni, ts. kunnioittaako niitä kaikki - tai jos ei kunnioita niin huomauttaako hlökunta että on aika lähteä...?


TUO minuakin nimenomaan kiinnostaa, eli miten homma toimii käytännössä. Paperillahan voi olla vaikka mitä hienoja periaatteita mutta..

On ikävää, jos joutuu itse toimimaan "huonerauhan poliisina" tai "ikävänä potilaana" ja käymään kansliassa patistamassa hoitajia sanomaan yliaikaa viettäville vieraille, että lähtekää jo. Miksei ihmiset kunnioita toisten rauhaa?

Vastaisipa joku, jolla on ollut ne 5 vierasta siellä huoneessa klo 16 -22, että MIKSI? Ja eikö yhtään hävetä?
 

Yhteistyössä