Helsingin synnytyssairaaloiden vierailurajoitukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kanta-Hämeessä on ainakin tuo että vauvan isä ja sisarukset saa olla 9-19 ja muut 17-19, minusta tosi kivat ajat.
Ite kuitenkin sanoin viimeksikin huonekaverille että mun puolesta miehensä saa olla myöhempäänkin kun oli käynnityksessä, ihan hiljaa he siinä olivat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maikki5000:
Meillä oli oma huone, niin vieraita kyllä ramppas aika paljon. Mutta jos oltais yhteishuonees oltu, niin ainakin oisin pyrkiny kunnioittamaan vierailuaikoja.

Juu, oma huone on OMA, ja siis eri asia. Ongelma koskee minusta juuri sitä, että yhteishuoneissa velloo ties mitä porukkaa jotka eivät poistu vierailuajan päättyessä.
 
Kättärillä synnytin kolmisen viikkoa sitten ja synnyttäneiden osastolla vierailuajat tais olla just ton 17-19 ja hyvin ihmiset sitä noudattivat!
Puoliso/tukihenkilö sai olla rajattomasti ja vierailuaikana sai käydä ketkä vaan.

Olin yhden yön päivystysosastolla ennen synnytystä ja siellä sen sijaan oli vapat vierailujat joka oli aivan painajainen. Isät lasten kanssa tuli ja meni ja kauhea mekastus aamusta iltamyöhään, yritä siinä sitten nukkua ja levätä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Alkuperäinen kirjoittaja 24+2:
höh, mä ainakin haluan, että mun vanhemmat ja mun sisarukset saa myös tulla katsomaan meitä synnärille. Eli toivottavasti ei oo tollaset natsisäännöt kättärillä voimassa. :O

Lue HS:n sivuilla oleva keskusteluketju. Melkein kaikki keskustelijat kannattavat siellä tiukkoja rajoituksia. Ei ongelma olekaan ne omat vieraat vaan niiden muiden neljän naisen vieraat jotka ovat siinä samassa huoneessa. könkkää siinä sitten niiden miesten silmien alla vertavaluvana vessaan, opeta vauvaa imemään rinnat ruvella jne.

Ei kiitos vapaille vierailuille.

miksi vieraita ei voi tavata yleisissä tiloissa? Miksi niiden on ängettävä niihin pikku huoneisiin?

Missä välissä synnyttäneiden äitien kuvitellaan lepäävän kun koko ajan käy huoneessa trafiikki, puhelimet piippaa ja soi, vieraat pölöttävät, kurkkivat verhojen välistä, kommentoivat jne.

Se, että melkein kaikki ajattelevat rajoitusten olevan hyvästä, ei tarkoita sitä, että munkin pitäisi sitä olla sitä mieltä. Mun mielestä ei pitäisi tolla tavalla määritellä ketkä saavat käydä, parempi olisi antaa joku raja, esim. 2 vierasta kerralla. Ajattelepa jos vaikka joku yh menee synnyttämään esikoistaan, hänellä ei ole miestä, eikä vauvan sisaruksia jotka saisivat tulla käymään. Ja jos on yksinäinen, ei välttämättä ole tukihenkilöäkään. Olisiko silloin oikein, ettei sitä yh:ta saisi kukaan mennä katsomaan?

Mä en myöskään ole kurdi tai vastaava, enkä edes lestadiolainen vaikka mulla onkin yhteensä 10 sisarusta. Musta on asiatonta alkaa parjaamaan just mua siitä, että huone on täynnä jotain (sukulais)miehiä vieraina, en mä sellaista ole suunnitellut. En myöskään sanonut, että kaikkien vieraiden pitäisi päästä sinne huoneeseen katsomaan sitä vauvaa, tietenkin mielestäni vierailutila on oikea paikka esitellä uutta tulokasta sukulaisille. Mä olen käynyt katsomassa mutsia jokaisen mun pikkusiskon ja veljen synnyttyä sairaalassa, ja aina ollaan oltu vierashuoneessa. Se, että on iso suku, ei väistämättä tarkoita sitä, että ei olisi käytöstapoja.

Itselleni oli ainakin tärkeää esikoiseni synnyttyä, että meitä kävi joka päivä joku tervehtimässä, sillä jouduimme viipymään sairaalassa yli viikon lapsen keltaisuuden takia. Olisin tullut hulluksi, jos sukulaiseni ja sisarukseni eivät olisi käyneet vierailemassa, sillä koko viikon aikana yksikään äiti koko osastolla ei puhunut mulle halaistua sanaakaan. Jos koko viikon olisin joutunut juttelemaan vain vauvalle ja hoitajille, olisin tullut hulluksi.

Jos sulle yksityisyys on noin kuoleman tärkeää, mikset vaadi päästä perhehuoneeseen, siellä ei ainakaan muiden vieraat häiritse. Jos meet samalla tahdilla mesoomaan osastolle saadaksesi sen perhehuoneen kuin nyt täällä hyökkäät mun kimppuun, niin varmasti sellaisen myös saat, ainakin mielenterveyteen vedoten.

Tällä palstalla huono puoli on se, että kaikilla on aina vain se oma mielipiteensä, eikä kukaan suostu ajattelemaan asioita muiden kannalta. Se, että vierailurajoitukset joitain hyödyttävät, ei poista sitä tosiasiaa, että joillekin ne ovat myös tosi tärkeitä.
 
Ihan sen verran vaan kommentoisin, että niillä sisaruksilla ei todentotta tarkoiteta itse synnyttäneen äidin sisaruksia vaan lapsen sisaruksia. Siis äidin omia vanhempia lapsia. Toivottavasti 24+2 ei ole luullut, että sillä tarkoitetaan hänen omia sisaruksiaan... Mutta jos teillä vieraat ovat käyneet päivähuoneessa tai kahviossa, niin sehän on toki ihan ok, sen kanssa meillä kellään ei ole mitään ongelmaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Ihan sen verran vaan kommentoisin, että niillä sisaruksilla ei todentotta tarkoiteta itse synnyttäneen äidin sisaruksia vaan lapsen sisaruksia. Siis äidin omia vanhempia lapsia. Toivottavasti 24+2 ei ole luullut, että sillä tarkoitetaan hänen omia sisaruksiaan... Mutta jos teillä vieraat ovat käyneet päivähuoneessa tai kahviossa, niin sehän on toki ihan ok, sen kanssa meillä kellään ei ole mitään ongelmaa.

En tietenkään luule, että tarkoitetaan äidin sisaruksia, vaan vauvan sisaruksia. Kerroin vaan, että mullakin on monta siskoa ja veljeä, mutta silti meillä kaikilla on käytöstavat, ja toivon, että hekin saavat lastamme käydä synnärillä katsomassa, sitten kun sen aika koittaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 24+2:
Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Alkuperäinen kirjoittaja 24+2:
höh, mä ainakin haluan, että mun vanhemmat ja mun sisarukset saa myös tulla katsomaan meitä synnärille. Eli toivottavasti ei oo tollaset natsisäännöt kättärillä voimassa. :O

Lue HS:n sivuilla oleva keskusteluketju. Melkein kaikki keskustelijat kannattavat siellä tiukkoja rajoituksia. Ei ongelma olekaan ne omat vieraat vaan niiden muiden neljän naisen vieraat jotka ovat siinä samassa huoneessa. könkkää siinä sitten niiden miesten silmien alla vertavaluvana vessaan, opeta vauvaa imemään rinnat ruvella jne.

Ei kiitos vapaille vierailuille.

miksi vieraita ei voi tavata yleisissä tiloissa? Miksi niiden on ängettävä niihin pikku huoneisiin?

Missä välissä synnyttäneiden äitien kuvitellaan lepäävän kun koko ajan käy huoneessa trafiikki, puhelimet piippaa ja soi, vieraat pölöttävät, kurkkivat verhojen välistä, kommentoivat jne.

Se, että melkein kaikki ajattelevat rajoitusten olevan hyvästä, ei tarkoita sitä, että munkin pitäisi sitä olla sitä mieltä. Mun mielestä ei pitäisi tolla tavalla määritellä ketkä saavat käydä, parempi olisi antaa joku raja, esim. 2 vierasta kerralla. Ajattelepa jos vaikka joku yh menee synnyttämään esikoistaan, hänellä ei ole miestä, eikä vauvan sisaruksia jotka saisivat tulla käymään. Ja jos on yksinäinen, ei välttämättä ole tukihenkilöäkään. Olisiko silloin oikein, ettei sitä yh:ta saisi kukaan mennä katsomaan?

Mä en myöskään ole kurdi tai vastaava, enkä edes lestadiolainen vaikka mulla onkin yhteensä 10 sisarusta. Musta on asiatonta alkaa parjaamaan just mua siitä, että huone on täynnä jotain (sukulais)miehiä vieraina, en mä sellaista ole suunnitellut. En myöskään sanonut, että kaikkien vieraiden pitäisi päästä sinne huoneeseen katsomaan sitä vauvaa, tietenkin mielestäni vierailutila on oikea paikka esitellä uutta tulokasta sukulaisille. Mä olen käynyt katsomassa mutsia jokaisen mun pikkusiskon ja veljen synnyttyä sairaalassa, ja aina ollaan oltu vierashuoneessa. Se, että on iso suku, ei väistämättä tarkoita sitä, että ei olisi käytöstapoja.

Itselleni oli ainakin tärkeää esikoiseni synnyttyä, että meitä kävi joka päivä joku tervehtimässä, sillä jouduimme viipymään sairaalassa yli viikon lapsen keltaisuuden takia. Olisin tullut hulluksi, jos sukulaiseni ja sisarukseni eivät olisi käyneet vierailemassa, sillä koko viikon aikana yksikään äiti koko osastolla ei puhunut mulle halaistua sanaakaan. Jos koko viikon olisin joutunut juttelemaan vain vauvalle ja hoitajille, olisin tullut hulluksi.

Jos sulle yksityisyys on noin kuoleman tärkeää, mikset vaadi päästä perhehuoneeseen, siellä ei ainakaan muiden vieraat häiritse. Jos meet samalla tahdilla mesoomaan osastolle saadaksesi sen perhehuoneen kuin nyt täällä hyökkäät mun kimppuun, niin varmasti sellaisen myös saat, ainakin mielenterveyteen vedoten.

Tällä palstalla huono puoli on se, että kaikilla on aina vain se oma mielipiteensä, eikä kukaan suostu ajattelemaan asioita muiden kannalta. Se, että vierailurajoitukset joitain hyödyttävät, ei poista sitä tosiasiaa, että joillekin ne ovat myös tosi tärkeitä.

Heh, et ymmärtänyt pointtia: Mulle on aivan sama vaikka kaikki sinun saisaruksesi tulisivat synnytyssairaalan kanttiiniin vierailemaan. Se ei haittaa ketään. Haitta syntyy siitä, että se jatkuva jono vieraita tulee huoneeseen, jossa on noin 3-4 muutakin äitiä joiden tulisi saada levätä.

vieraat yleisissä tiloissa eivät ainakaan minua haittaisi, mutta vieraat minun sänkyni ympärillä (siis sen naapuriäidin vieraat!) haittaavat. Joku rauha pitää taata.

JA -ymmärrän hyvin, että kaikki synnyttäjät eivät ole ns. ydinperheellisiä, tottakai synnyttäjä itse saa valita kuka SE tärkeä ihminen on, joka tulee vierailulle silloin ns. puolison vierailuaikana. turha yrittää laittaa suuhuni asioita, jotka eivät sinne kuulu.

Poinnti on siinä, antavatko muiden vieraat äitien levätä rauhassa vai häiritsevätkö koko ajan ramppaamalla, mökäämällä jne JA paljonko niitä muita vieraita on, jotka sinne jaettuun huoneeseen tulevat.
 
minua ahdisti jo huonekaverinkin mies, joka tuli joka aamu klo.8 ja lähti joskus yöllä. siellä se rassu istuskeli kovalla tuolilla kun vaimo veteli hirsiä. asuivat sairaalan vieressä, ois edes päästänyt miehen hetkeksi kotiin rentoutumaan. mulle oli sektion jälkeen pakkautunut kamalasti ilmaa vatsaan ja kun sain ilmaa pilkkovaa lääkettä niin paukutti pirusti. kivaa oli olla luonnollisesti kun toisen äijä istuu melkein kiinni mussa. kyllä mä ymmärrän että on tärkeetä että isä on apuna ja paikalla mutta kun piti turhaan siellä istuttaa kun äiti/lapsi nukkuivat. saman huonekaverin koko suku tuli tietysti vierailuajalla käymään ja lapset tuli kurkistelemaan mua verhojen välistä, juoksivat vauvan sängyn alta hippaa, tms. kukaan ei kieltänyt. kipee olin ja vähän ois haluttanut levätä.
 
olisi julmaa, jos äiti viipyy esimerkiksi viikon sairaalassa, eikä pieni esikoinen (esimerkiksi 2v), saisi käydä äitiään/sisarustaan tapaamassa! Tai makaat sairaalassa prenalla kuukauden tai kaksi vuodelevossa, vanhemmat lapset eivät saa tavata äitiään sairaalan vierailurajoitusten takia! Prenallakin Oulussa ainakin synnyttäneitä, niin samat vierailurajoitukset koskevat kuin lapsivuodeosastolla. Sikainfluenssan aikaan oli täysi vierailukielto Oulussa ja tunnen yhden äidin joka kuukauden makasi tapaamatta miestään, lapsiaan, ketään muuta kun osastolla olevia.

Isälle ja sisaruksille vierailuajat kyllä pitäisi olla koko päivän (9-20) ja muille sitten tunti tai kaks.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 24+2:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Ihan sen verran vaan kommentoisin, että niillä sisaruksilla ei todentotta tarkoiteta itse synnyttäneen äidin sisaruksia vaan lapsen sisaruksia. Siis äidin omia vanhempia lapsia. Toivottavasti 24+2 ei ole luullut, että sillä tarkoitetaan hänen omia sisaruksiaan... Mutta jos teillä vieraat ovat käyneet päivähuoneessa tai kahviossa, niin sehän on toki ihan ok, sen kanssa meillä kellään ei ole mitään ongelmaa.

En tietenkään luule, että tarkoitetaan äidin sisaruksia, vaan vauvan sisaruksia. Kerroin vaan, että mullakin on monta siskoa ja veljeä, mutta silti meillä kaikilla on käytöstavat, ja toivon, että hekin saavat lastamme käydä synnärillä katsomassa, sitten kun sen aika koittaa.

Ei sen nyt luulisi olevan iso vaiva vääntäytyä sen sukukatraan kanssa päiväsaliin vaikka edes siksi aikaa jos huonompikuntoista huonetoveria kätilö tulee vierailun aikana tutkimaan tai kysymään vessakäyntien sujuvuudesta tms. Tämä on se mitä en ymmärrä ettei älytä poistua ko. tilanteissa ilman erillistä kehotusta. Monet kun jäävät siihen hollille vahtaamaan ja kuuntelemaan verhojen takaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja 24+2:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Ihan sen verran vaan kommentoisin, että niillä sisaruksilla ei todentotta tarkoiteta itse synnyttäneen äidin sisaruksia vaan lapsen sisaruksia. Siis äidin omia vanhempia lapsia. Toivottavasti 24+2 ei ole luullut, että sillä tarkoitetaan hänen omia sisaruksiaan... Mutta jos teillä vieraat ovat käyneet päivähuoneessa tai kahviossa, niin sehän on toki ihan ok, sen kanssa meillä kellään ei ole mitään ongelmaa.

En tietenkään luule, että tarkoitetaan äidin sisaruksia, vaan vauvan sisaruksia. Kerroin vaan, että mullakin on monta siskoa ja veljeä, mutta silti meillä kaikilla on käytöstavat, ja toivon, että hekin saavat lastamme käydä synnärillä katsomassa, sitten kun sen aika koittaa.

Ei sen nyt luulisi olevan iso vaiva vääntäytyä sen sukukatraan kanssa päiväsaliin vaikka edes siksi aikaa jos huonompikuntoista huonetoveria kätilö tulee vierailun aikana tutkimaan tai kysymään vessakäyntien sujuvuudesta tms. Tämä on se mitä en ymmärrä ettei älytä poistua ko. tilanteissa ilman erillistä kehotusta. Monet kun jäävät siihen hollille vahtaamaan ja kuuntelemaan verhojen takaa.

Siis mihin sun sisälukutaitosi on kadonnut? Sanoinko mä, että olisin raahaamassa koko ison sukuni sinne huoneeseen? Nimenomaan juuri painotin, että vaikka meitä on monta, on meille opetettu käytöstavat, joten vieraileminen tapahtuu joko vierashuoneessa tai sairaalan kahviossa.
 
Aivan loistava juttu, että synnärillä KYS:issäkään ei saa muut käydä kuin lasten isät ja sisarukset. On se oikeasti todella inhottavaa kanssaeläjiä kohtaan että siellä ramppaisi koko suku ihastelemassa pienokaista vaikka esim. samassa huoneessa voi olla hyvin väsynyt äiti, ensikertalainen imettäjä joka haluaa opetella rauhassa jne.
Kyllä meitäkin olisi puoli sukua tullut katsomaan, mutta synnäri on nimen omaan tarkoitettu vauvaan tutustumista ja synnytyksestä toipumista varten. Ja mikä ihana tilaisuus vielä nukkua varsinkin jos kotona odottaa vauvan isommat sisaret äidin huomiota.
Lepääminen, nukkuminen ja imetyksen aloittaminen ei ainakaan helpotu jos verhon takana ollaan koko joukolla hälisemässä vähän väliä.
Kyllä ne vieraat ehtivät vallan hyvin tulla kotiin sitten katsomaan. =)
 
Munkin mielestä tosi hyvä juttu, jopa vierailuajat voisi lyhentää tuntiin ja siitä pitää kiinni.

Eikä tietenkään haittaa toisten vieraat missään muualla kuin siellä omassa huoneessa. Sinne saliin istumaan vaan vaikka koko suku, vaikka koko päiväksi. Mutta ei mun huoneeseen.
 
Kieltämättä pari kertaa sattui niin, että huonekaverini mies kuuli/joutui kuulemaan kun kätilö kävi verhon takana tarkastelemassa alapäässäni tikkieni tilan ja turvotukset jne... Tottakai isä saa olla siis paikalla, mutta se, että siellä olisi tosiaan ne vanhemmat ja äidin sisaretkin vuorollaan, niin yksityisyyttä ei juurikaan olisi kun ei voi olla kuulematta ja jopa joskus näkemättäkin yhtä sun toista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pk:
Munkin mielestä tosi hyvä juttu, jopa vierailuajat voisi lyhentää tuntiin ja siitä pitää kiinni.

Eikä tietenkään haittaa toisten vieraat missään muualla kuin siellä omassa huoneessa. Sinne saliin istumaan vaan vaikka koko suku, vaikka koko päiväksi. Mutta ei mun huoneeseen.

Harmittaa niin vietävästi etten viime kerralla ärähtänyt kun trafiikki meni yli sietokyvyn. Ekastakin ihmisiä oli huoneessa aivan liikaa mutta sen vielä sieti kun olivat todella fiksuja, ennenkaikkea siksi että eivät raahanneet niitä sisaruksia, kumminkaimoja jne vahtaamaan. Tokaa synnyttäessä oli hätäsektio ja silloin sain yksityishuoneen, jossa saatiin olla vain isän kanssa. Kolmas olikin katastrofi osastolle siirron jälkeen totaallisesti maahanmuuttajataustaisen äidin takia. Huone oli aamusta iltaan täynnä haisevia (suitsukkeet?) ihmisiä vauvasta vaariin.

Ei vielä tiedä miten tän vikan odotuksen kanssa menee, jos menee hyvin loppuun asti, niin vähintään sen parin tunnin kestävän synnytyssalitarkkailun jälkeen lähdemme kotiin vaikka väkisin jos kotiin ei saada kätilöä kotiin avustamaan synnytyksessä.
 
Tästäkin on saatu Suomessa aikaan ongelma.

En suoraan sanoen tajua, miten äidit voivat olla niin herkkiä, ettei vieraita saisi huonekavereille tulla. Useimmat ovat pari päivää sairaalassa, sitten voi elää miten haluaa. Tai synnyttää vaikka polikliinisesti jos ei kestä sairaalassa oloa.

Itselläkin toinen synnytys oli rankka ja huone meluisa, mutta se on elämää. Lapsen syntymä on iloinen asia, antaa jokaisen toimia kuten haluaa. Tai vieraat voivat olla tukemassa äitiä, jolla on jokin mennyt synntyksessä pieleen. Monissa muissa kulttuureissa ihmisiä ei jätetä yksinään kuten Suomessa.

Vierailuajat ja max vierasmäärä kerralla olisi järkevintä, samoin kunnon yhteiset oleskelutilat huoneiden ulkopuolelle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tästäkin on saatu Suomessa aikaan ongelma.

En suoraan sanoen tajua, miten äidit voivat olla niin herkkiä, ettei vieraita saisi huonekavereille tulla. Useimmat ovat pari päivää sairaalassa, sitten voi elää miten haluaa. Tai synnyttää vaikka polikliinisesti jos ei kestä sairaalassa oloa.

Itselläkin toinen synnytys oli rankka ja huone meluisa, mutta se on elämää. Lapsen syntymä on iloinen asia, antaa jokaisen toimia kuten haluaa. Tai vieraat voivat olla tukemassa äitiä, jolla on jokin mennyt synntyksessä pieleen. Monissa muissa kulttuureissa ihmisiä ei jätetä yksinään kuten Suomessa.

Vierailuajat ja max vierasmäärä kerralla olisi järkevintä, samoin kunnon yhteiset oleskelutilat huoneiden ulkopuolelle.

Aivan uskomatonta itsekkyyttä, yleensä juuri ne pari ensimmäistä päivää ovat niitä, jolloin äitiä väsyttää eniten jos väsyttää. Ja imetyksen alkuun saamiseksi rauha opetteluun on tärkeää.
Ei sitä tosiaan voi ajatella niin että lähtekööt sellaiset kotiin jotka eivät mekkalaa kestä, kyllä se toisin päin juuri on! Että kyllä sen pari päivää kestää olla vain oman perheen kesken, sitten tulkoot vaikka koko valtakunta kun olette kotona!
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Peesaan täysin edellisiä. Miksi ihmeessä sairaaloissa ei pidetä kiinni noista säännöistä kun potilaat niitä kuitenkin kannattavat?! Kertokaapa synnärien hoitsut, jos teitä vain suinkin on linjoilla.

Luen tätä aika järkyttyneenä. Vieläkö sairaaloissa vieraat pääsevät potilashuoneisiin? Meillä on jo vuosikausia ollut selkeä sääntö, että huoneisiin vain isä ja vauvan vsisarukset. Muut vieraat voivat käydä päiväsalissa. Tämä on toiminut hyvin ja tästä myös pidetään kiinni. Palvelee hyvin myös niitä äitejä, jotka eivät jaksa vielä vieraita tavata. Huoneet ovat rauhoittuneet kummasti. Äidit saavat imettää ja nukkua päivunia ilman jatkuvaa vierastulvaa.
 
Itse synnytin si-epidemian aikaan Naikkarilla, eikä siellä ollut mitään rajoituksia. Ihmeteltiin miehen kanssa, kun tuntui, että suunnilleen ainoat synnytyssairaalat koko maassa, joissa ei ollut rajoituksia oli Pääkaupunkiseudulla. Ihmeteltiin myös kätilölle rajoituksen puuttumista, ja hän sanoi, että suoraansanottuna on ihmetellyt sitä itsekin ja että jos hän saisi päättää, rajoitus olisi voimassa. Villinlännen meininki ainakin siellä oli vierailuaikana.

No, tehtiin oma päätös ja meillä ei vieraillut sairaalassa kukaan. Eilen just puhuttiin asiasta nyt kun tapahtumasta on jo kulunut aikaa ja asioita osaa jäsentää jo eri tavalla. Tulimme molemmat siihen tulokseen, ettemme tekisi toista päätöstä jos olemme samassa tilanteessa uudestaan.
 
Nostan aihetta... Minusta pitäisi olla selkeät vierailuajat eikä huoneisiin muita kuin isä ja sisarukset. Ja niitä vierailuaikoja pitäisi todellakin noudattaa, vaikka jotkut ulkomaalaiset ei noudata eikä kukaan uskalla heille siitä mitään sanoa.
 

Yhteistyössä