Helsingissä asumisen edut ja haitat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minulla on mahdollisuus muuttaa työn perässä pk-seudulle lähiaikoina. Miehen työ on sellaista, että saa varmasti vähintään yhtä hyvin palkatun paikan pk-seudulta. Kesäksi aattelin muuttoa (jos siihen lähetään). Lapsia kaksi, menevät tuolloin 5:lle ja 3:lle.

Mitkä on edut ja haitat? Toivoisin vastauksia nimenomaan sellaisilta joilla on kokemusta maaseudulla, maaseutukaupungeissa ja sitten pk-seudulla asumisesta.

Muutetaan aluksi vuokralle. Jos sitten homma lähtee hyvin käyntiin, niin sitten katellaan omaa. Asumme nykyään vuokralla joten se ei oo ongelma.

Voidaan asua Helsingissä, Espoossa tai ehkä jossain kehyskunnassa pohjoisen/lännen suunnalla.

Paljon olen kuullut tutuilta juttua Helsingistä. Pääosin positiivinen meininki. Mutta ystäväpiiri on vähän erilaista kuin tämän palstan porukka. Eli korkeakouluttautunutta ja suht. sivistynyttä. Täältä kenties saa vähän erilaista näkemystä.

Ellei ihan pikkupaikkakunnalta muuta niin eipä tossa suuria eroja ole.

Hyviä puolia ainakin se, että erikoissairaanhoito löytyy läheltä, peruskoulun jälkeisissä koulutuksissa useita vaihtoehtoja ja julkisillakin voi kulkea. -Ja junalla, laivallla ja lentäen pääsee myös muualle, ei tarvitse ensiksi köröttää autolla satoja kilometrejä.

Suurin ilo on minusta se, että kun on jengiä laidasta laitaan niin erilainen ei joudu helposti silmätikuksi kuten perähikiöiden "näin ennenkin on tehty" ahdasmielisissä jurotusyhteisöissä.

Jos tykkäätte maalaismaisemista ni muuttakaa syrjemmälle ja jos vilinästä niin keskemmälle.

no en osaa nyt alkaa erittelemään etuja ja haittoja. mutta se on sata varmaan, että helsinkiin en muuttaisi enää tällä iällä, kun olen pystynyt pysymään sieltä pois tähänkin asti

Mitäs sä niitä erittelemään kun et koskaan ole siellä ees asunut.

Ite olen asunut 10 vuotta. Ekat 5 vuotta meni sopeutumiseen, mut sit aloin viihtyä. Sitten "joutu" muuttamaan maalle.

Helsingin huonoin puoli on tietty hintataso. Muualta saa lukaalin sillä rahalla millä tuolta hikisen kaksion.

Mitäs sä niitä erittelemään kun et koskaan ole siellä ees asunut.

Ite olen asunut 10 vuotta. Ekat 5 vuotta meni sopeutumiseen, mut sit aloin viihtyä. Sitten "joutu" muuttamaan maalle.

Helsingin huonoin puoli on tietty hintataso. Muualta saa lukaalin sillä rahalla millä tuolta hikisen kaksion.
sen verran tuttuja siellä asuu, että aika hyvin osaa heidän puheidensa perusteella listata hyviä ja huonoja asioita

Jos on sosiaalinen uraihminen, niin Helsinki on hieno paikka. Itse en sellainen koe olevani, joten maalla on mukavampaa. Ja halvempaa.

Se kyllä ärsytti pk-seudulla opiskellessa ja sen jälkeenkin asuessa kun sai tietyltä porukalta kuulla koko ajan sitä morkkausta Helsingin kamaluudesta. Ihmetteli, että uskaltaako siellä edes iltaisin kulkea yksin etc. Ja kuinka kauheet hinnat siellä oli asunnoilla.

No mun veli osti omakotitalon maalta ja mä ostin kaksion Töölöstä. Makso samat sillon aikoinaan. Myytiinkin ne samoihin aikoihin. Mä sain tuplat, veli sai puolet... että semmosta.

Itse miettisin kovasti, että haluatko viedä teini-iän kynnyksellä olevat lapset Helsinkiin, jossa kuitenkin on kaikenlaista jengiytymistä olemassa. Maalla/pikkukaupungissa on lapsilla omat haasteensa, mutta omiani en silti uskaltaisi pääkaupunkiseudulle viedä kasvamaan juuri noita herkkiä vuosia. Uusien kavereiden saaminen voi olla todella hankalaa ja sitten ne uudet "kaverit" voivat olla pikkurikollisia tai varsinaisia jengiläisiä. Itse muutin pois sieltä, kun opinnot oli valmiit ja alettiin perhettä miettiä. Nyt pikkukaupungissa lapsilla on kaverit ja harrastukset ja koulu, jossa pystyy oppimaan. Muksut uskaltaa laittaa yksin pyörällä kouluun ja harrastuksiin eikä tarvitse miettiä, että missä ne iltaisin ovat. Helsingissä/Vantaalla varmasti en uskaltaisi.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Helsinkiä en suosittele lapsiperheelle. Paljon huumeita, on kouluja joissa luokalla saattaa olla vain yksi suomenkielinen oppilas ja julkisissa varsinkin nuoret tytöt voi joutua kopeloinnin kohteeksi (on omakohtaista kokemusta vaikka kuinka monesta). Jos on luontoihminen niin sekin on usein kaukana, joutuu erikseen matkustamaan että pääsee metsän äärelle. Paljon riippuu alueesta, vielä on alueita jotka on säästynyt mutta ne on kalliimpia ja vuokratarjonta olematonta ja monesti nekin muuttuu kun lähimetsä päätetään kaavoittaa kerrostaloille joita rakennetaan joka tontille. Ennemmin miettisin kehyskuntaa jolloin ne Helsingin hyvät puolet harrastukset, lintsi, elokuvateatterit, opinahjot, ravintolat) on saavutettavissa halutessa mutta arki muualla.

• Tykkää
  • Haha
Reactions: Mollama ja Lispetti
Miksi ap olettaa että täällä ei ole korkeasti koulutettuja ja sivistyneitä ihmisiä? Moni jakaa palstalaisten huolet esim. mamutuksesta mutta keskusteluilmapiiri on nykyään vaan niin myrkytetty että kukaan ei tosiaan rupea sellaista sanomaan ääneen jos haluaa säilyttää ns. sivistyneen maineen työyhteisön ja ystävien silmissä, koska leimautuu heti tietyn puolueen kannattajaksi (vaikka ei olisi edes) tai rasistiksi. Vain näillä palstoilla voi kertoa todellisia tuntojaan esim. siitä että ei toivo suomen ajautuvan ruotsin tielle missä pommit räjähtelee joka viikko.

Olen Helsingistä kotoisin, asunut aikuisena n. 10 vuotta muualla ja sitten muuttanut takaisin. Näen Helsingillä ainoastaan kaksi konkreettista etua muuhun Suomeen verrattuna: työmarkkinat tietyille erityishenkilöille sekä helpon matkustamisen ulkomaille. Kumpikaan näistä ei koske itseäni koska en ole erityishenkilö enkä juuri matkusta ulkomaille. Ainoa syy miksi täällä asun on se, että olen täältä kotoisin ja sosiaaliset suhteeni ovat täällä.

Haittapuolena Helsingissä on asumisen kalleus ja siitä seuraava alempi elintaso. Poislukien ne tietyt eristyistapaukset (Korkeimman oikeuden presidentti, pääministeri, Nokian johtoryhmä, pankkien pääekonomistit yms.), palkkataso ja työmahdollisuudet Helsingissä eivät ole niin paljon paremmat, että kompensoisivat asumisen hintaa. Tavallinen duunari, toimihenkilö ja asiantuntija saa hienomman talon, isomman tontin ja paremmat harrastusmahdollisuudet muualla Suomessa.

Helsinkiä en suosittele lapsiperheelle. Paljon huumeita, on kouluja joissa luokalla saattaa olla vain yksi suomenkielinen oppilas ja julkisissa varsinkin nuoret tytöt voi joutua kopeloinnin kohteeksi (on omakohtaista kokemusta vaikka kuinka monesta). Jos on luontoihminen niin sekin on usein kaukana, joutuu erikseen matkustamaan että pääsee metsän äärelle. Paljon riippuu alueesta, vielä on alueita jotka on säästynyt mutta ne on kalliimpia ja vuokratarjonta olematonta ja monesti nekin muuttuu kun lähimetsä päätetään kaavoittaa kerrostaloille joita rakennetaan joka tontille. Ennemmin miettisin kehyskuntaa jolloin ne Helsingin hyvät puolet harrastukset, lintsi, elokuvateatterit, opinahjot, ravintolat) on saavutettavissa halutessa mutta arki muualla.

🤣

Olen Helsingistä kotoisin, asunut aikuisena n. 10 vuotta muualla ja sitten muuttanut takaisin. Näen Helsingillä ainoastaan kaksi konkreettista etua muuhun Suomeen verrattuna: työmarkkinat tietyille erityishenkilöille sekä helpon matkustamisen ulkomaille. Kumpikaan näistä ei koske itseäni koska en ole erityishenkilö enkä juuri matkusta ulkomaille. Ainoa syy miksi täällä asun on se, että olen täältä kotoisin ja sosiaaliset suhteeni ovat täällä.

Haittapuolena Helsingissä on asumisen kalleus ja siitä seuraava alempi elintaso. Poislukien ne tietyt eristyistapaukset (Korkeimman oikeuden presidentti, pääministeri, Nokian johtoryhmä, pankkien pääekonomistit yms.), palkkataso ja työmahdollisuudet Helsingissä eivät ole niin paljon paremmat, että kompensoisivat asumisen hintaa. Tavallinen duunari, toimihenkilö ja asiantuntija saa hienomman talon, isomman tontin ja paremmat harrastusmahdollisuudet muualla Suomessa.
Juuri näin.

Itse miettisin kovasti, että haluatko viedä teini-iän kynnyksellä olevat lapset Helsinkiin, jossa kuitenkin on kaikenlaista jengiytymistä olemassa. Maalla/pikkukaupungissa on lapsilla omat haasteensa, mutta omiani en silti uskaltaisi pääkaupunkiseudulle viedä kasvamaan juuri noita herkkiä vuosia. Uusien kavereiden saaminen voi olla todella hankalaa ja sitten ne uudet "kaverit" voivat olla pikkurikollisia tai varsinaisia jengiläisiä. Itse muutin pois sieltä, kun opinnot oli valmiit ja alettiin perhettä miettiä. Nyt pikkukaupungissa lapsilla on kaverit ja harrastukset ja koulu, jossa pystyy oppimaan. Muksut uskaltaa laittaa yksin pyörällä kouluun ja harrastuksiin eikä tarvitse miettiä, että missä ne iltaisin ovat. Helsingissä/Vantaalla varmasti en uskaltaisi.
Tässä yllä on kyllä tärkeää asiaa mikä kannattaa ottaa ihan vakavasti!!🙏🏼

Jos ei löydy mukavaa kaveriporukkaa joka on tietenkin jo ryhmäytynyt keskenään vuosia niin vaarana voi olla se väärä porukka, fiksut lapsetkin voivat hairahtaa - jokainen haluaa kuulua johonkin.

Jos urheilu kiinnostaa niin lähes joka puolella kivenheiton päässä löytyy urheilupaikkoja ja seurojakin joka ”pitäjällä” omansa, kenttineen ja halleineen!

Tarpeeseen tulee, kuten missä tahansa muuallakin asuttaessa, lasten kanssa, toimivaa kommunikaatiota ja luottamus täytyy olla erittäin hyvä, ellei jopa 100%! Monissa kouluissa on röökaamista/huumeita/huonoa seuraa.:(
Ja turhanpanttina ei kannata lapsia päästää kummemmin haahuilemaan vaan antaa vaihtoehdot harrastuksista ja niistä on valittava. Sieltä löytyy se porukka heti mihin kuulua.

Tervetuloa vaan tänne. Hyvä täällä on asustella vaikkakin huolta tuottaa nuoriso minulla ainakin - liian monet ovat ilman valvontaa.
Keskustassa etenkin kesäisin on paljon narkkareita, en tiedä onko teillä siellä? He saattavat shottailla ihan julkeasti kadullakin.
Itse keräilen työpaikkani lähistöltä keskustassa ”aamulenkkinä” käytettyjä neuloja maasta kesäisin. Muutama lapsi lähistöllä oli joutunut hepatiittihoitoihin leikittyään lääkäriä maasta löydetyillä neuloilla.

Parempiakin alueita Helsingissä on lapsiperheille kuin keskusta.
Muualla on ihania puistoja lapsille ja alueet ovat rauhallisia ja lapsiystävällisiä.
Mielummin maksaa vähän enemmän rauhallisesta alueesta.
Vuokrat on todella kovia, siihen on hyvä varautua.

Helsingissä on paras julkinen liikenne, joka puolelle pääsee mistä vain ja kauaa ei tarvitse pysäkillä odotella. Hävettää usein myöntää, että meillä on auto. Se on puhtaasti lasten pelimatkojen ja harrastusten vuoksi.

Kannattaa valita alue erittäin tarkkaan ja ottaa selvää ympäristöstä, että onko siinä joku ”räkäostari” vieressä tms. On myös mahdollista valita rauhallisempi ostari.

Junaratojen varret ja metroasemien läheisyydet ovat pääosin rauhattomia ainakin Helsingissä.

En keksi yhtään huonoa syytä miksi tönne ei kannata muuttaa.
Rohkea ja reipas ihminen pärjää missä vain.
Helsinki on pieni ja idyllinen kaupunki ison maailman kaupunkeihin verrattuna.
Täällä asuessani en ole koskaan kaivannut muualle.
Kaikki on toiminut hyvin. Luin jostain, että kohta pääsee ratikalla Haagaan.

Suosittelen kehyskuntia. Lähellä Helsinkiä, työmatkat kohtuullisia, vielä kivempi, jos voi tehdä etänä. Samalla rahalla saa isomman asunnon ja pihaa. Kouluissa vielä huomattava osuus suomenkielisiä.

Kasvatin lapseni aikuisiksi Helsingissä.
Tunnen melko hyvin kotikaupunkini.
Ei tilanne ole paljon niistä vuosista muuttunut mihinkään suuntaan.
Jos pelkää tummaihoisia kannattaa asua hiilikellarissa.
No ehkä ennen ei sentään tilanne ollut tämä

Yhteistyössä