Helvetin kela TAAS!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vittuuntunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vittuuntunut

Vieras
Eli siis soitin viimeviikolla kelaan ja varmistin että tuleehan minulle varmasti opintolaina 1.8 ihan normaalisti ilman uutta hakemusta ja siellä vastattiin että kyllä tulee.. Noh EIPÄ OLE TULLUT. Ja kelan sivuilla lukee että ei ole tulossakaan.. SIIS MITÄ IHMETTÄ?????????

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ennenvanhaan opintolainan sai pankista.

Joo no sieltähän sen saa mutta kun kelan sivuilla lukee että ei ole tulossa ja sieltä väittivät että ei tarvitse mitään uudestaan hakea siksi olen vittuuntunut kelaan!

[QUOTE="Maija";26806627]Ei kai Kela sitä lainaa sulle maksa? Ja mitä siellä Kelan sivuilla sitten lukee?[/QUOTE]

Siellä pitäisi aina lukea tulevat maksut mutta eipä lue.. Lukee vaan että ei nostettavia lainoja..

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150708123850HO?OpenDocument
Onko tuosta apuja? Siellä lukee että lainaa haetaan yleensä vuodeksi kerrallaan eli minkälaisen hakemuksen olet aikanaan tehnyt? Yhdeksi vuodeksi vai koko opiskeluajaksi? Minklaisen päätöksen silloin sait? Milloin koulusi alkaa...jos se alkaa elokuun puolivälissä, oletko varma että olet oikeutettu lainaan koko elokuulta? Maksetaanko laina aina etukäteen kuun alussa vai tuleeko esim elokuun ja syyskuun laina syyskuun alussa samaan aikaan kuten opintotukikin tuli?

Lainan hakeminen tehdään vissiin joko vuodeksi kerrallaan tai koko opiskelun ajaksi. Mulle ainakin tuli maanantaina Kelalta kirje opintotuista ja lainoista tälle vuodelle. Jos et oo kirjettäkään saanut, niin lainahakemus ei varmaankaan ole voimassa...

Nyt vähän järkeä päähän.

Kela myöntää sulle LAINATAKAUKSEN.
Pankki myöntää opintolainan.

Sun pitää joka syksy hakea laina pankista nettipankin kautta uudelleen, vaikka nykyään kela antaakin takauksen ilman erillistä hakua.

Nyt vähän järkeä päähän.

Kela myöntää sulle LAINATAKAUKSEN.
Pankki myöntää opintolainan.

Sun pitää joka syksy hakea laina pankista nettipankin kautta uudelleen, vaikka nykyään kela antaakin takauksen ilman erillistä hakua.

Joo mutta olen hakenut sitä koko opiskeluajaksi ja se nainen siellä kelalla sanoi ettei tarvitse ja että se opintolaina tulee 1.8! eli 3kk ajalta eli se tekee 750 niinkun tuli viimekin vuonna 1.8.

Juu, Kela antaa takauksen ja pankki itse lainan. Se laina tulevalle lukukaudelle/-vuodelle pitää joka vuosi hakea pankista erikseen ja päätöksen saamiseen ja rahojen kirjautuminen nostettaviksi lainatilille kestää aina muutaman päivän, joten vaikka toimisit heti keskiviikkoaamuna, saat odottaa vielä ainakin perjantaihin, ehkä jopa ensi viikon alkuun.

Sun viestistä saa sellaisen käsityksen, että olet käynyt nettipankissa epätoivoisissa tunnelmissa heti vuorokauden vaihduttua. Huolestuttavaa, jos tämän viikon selviytyminen on kiinni lainasta, joka on tarkoitettu vasta koulukauden alkamiseen ja opiskeluaikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Juuri näin...;26806759:
Juu, Kela antaa takauksen ja pankki itse lainan. Se laina tulevalle lukukaudelle/-vuodelle pitää joka vuosi hakea pankista erikseen ja päätöksen saamiseen ja rahojen kirjautuminen nostettaviksi lainatilille kestää aina muutaman päivän, joten vaikka toimisit heti keskiviikkoaamuna, saat odottaa vielä ainakin perjantaihin, ehkä jopa ensi viikon alkuun.

Sun viestistä saa sellaisen käsityksen, että olet käynyt nettipankissa epätoivoisissa tunnelmissa heti vuorokauden vaihduttua. Huolestuttavaa, jos tämän viikon selviytyminen on kiinni lainasta, joka on tarkoitettu vasta koulukauden alkamiseen ja opiskeluaikaan.

Mutta miksi kelalla sitten sanottiin etttei tarvitse hakea lainaa että se tulee automaattisesti.. Kyllä kivasti olisi laskuja joiden eräpäivä on 1.8 joten kusessa olen jos en rahoja tässä kuussa saa.. Vituttaa kyllä nyt niin paljon että..... Ja eikös niissä lainapäätöksissä aina mene se kk...

On varmaan Kelan neiti ymmärtäny sut väärin ja tarkoittanut, että heidän puoleltaan asia on selvä. Mutta pankin kanssa pitäisi olla tuosta yhteyksissä. Soita sinne aamulla. Outo toi jaottelu johonkin 3 kk ja 2 kk aikajaksoihin... Koskaan ennen tuollasta kuullutkaan, vaikka itsekin oon opintolainaa hyödyntänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Kelassa on vielä...;26806762:
On varmaan Kelan neiti ymmärtäny sut väärin ja tarkoittanut, että heidän puoleltaan asia on selvä. Mutta pankin kanssa pitäisi olla tuosta yhteyksissä. Soita sinne aamulla. Outo toi jaottelu johonkin 3 kk ja 2 kk aikajaksoihin... Koskaan ennen tuollasta kuullutkaan, vaikka itsekin oon opintolainaa hyödyntänyt.

mä oon kans ymmärtäny että se maksetaan joko kerran kuussa tai sitten kerralla lukuvuoden maksu

opintolainan osalta hoituu aika nopsaa. Jos laskut erääntyy vasta 1.8., ni et sä kusessa vielä oo. Soita laskuttajille ja ano eräpäivän lykkäämistä parilla viikolla. Aina parempi ratkaisu kuin ottaa muistutuslaskuja korkoineen. Jos opintotukipäätös pankista tulee viikon sisällä, ni ehdit maksaa ne laskut jo ennen kuin sieltä edes tulee muistutusta. Mut ihan ekaks... soita sinne pankkiin ja kysy, miten toimia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kelassa on vielä...;26806762:

Luin tarkemmin pankin sivulta niin se täytyy siis todellakin tehdä joka vuosi ja n 1.3 pankkipäivää siinä sitten menee kun rahat ovat tilillä. Noh nyt ainakin muistan ensivuonna hakea ajoissa lainaa :) Kiitos kaikille vastanneille.

kohta kai sun lainatilin kohdalla tai muuten jossain valikossa, että hae lainaa. Siinä sitä sitten haetaan jatkoa lainalle. Sitten kun olet sitä kautta hakenut sitä ja täytelly tarvittavat sarakkeet, niin lopputilanne näkyy siellä niin, että se on käsittelyssä. Sitten jossain vaiheessa muutaman päivän päästä se näkyy niin, että se on nostettavissa.

Näin se muistaakseni menee, mut se pitää muistaa tehdä joka vuosi uudelleen uudellle lukukaudelle.

opintolainan osalta hoituu aika nopsaa. Jos laskut erääntyy vasta 1.8., ni et sä kusessa vielä oo. Soita laskuttajille ja ano eräpäivän lykkäämistä parilla viikolla. Aina parempi ratkaisu kuin ottaa muistutuslaskuja korkoineen. Jos opintotukipäätös pankista tulee viikon sisällä, ni ehdit maksaa ne laskut jo ennen kuin sieltä edes tulee muistutusta. Mut ihan ekaks... soita sinne pankkiin ja kysy, miten toimia.

kasvaa ne silti korkoa...

Yhteistyössä