Helvetin KELA.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

metsänpeitto

Vieras
:headwall: :headwall:

Onko sinne pääsyvaatimuksena lukutaidottomuus? Vai millä kriteereillä sinne pääsee töihin?

Jos mä palautan hakemukseni, ja kysyn siinä samalla virkailijalta että onko kirjeessä riittävät selvitykset ja tarvitseeko tuoda jotain lisää, niin miksi helvetissä ne väittävät että kaikki on ok, mutta viikkojen odottelun jälkeen lähettävät lisäselvittelypyyntöjä? :headwall:

AARRGH. Ja jos mä kirjoitan hakemukseen, että puolison työpaikka on vaihtunut päivänä se ja se, niin miksi mun pitää selvittää sekin, että minä päivänä työpaikka on vaihtunut? :kieh:

Tai jos kirjoitan hakemukseen, että olen toiminut päivään se ja se asti omaishoitajana, mutta sen jälkeen en ole ollut omaishoitaja, niin miksi helvetissä lisäselvityspyynnössä lukee: "Saatteko yhä omaishoidontukea?" Mitä hemmetiä, jos ilmoitan etten ole enää omaishoitaja, niin en kai minä sitä tukeakaan silloin saa :headwall:

Nyt mua ottaa niin paljon päähän se, että menin ruksimaan siihen hoitotukihakemukseen myös kohdan "hoitolisä" kun kyse oli todella pienistä summista. Hoitotuki oli pakko hakea uudelleen, kun uudella paikkakunnalla maksetaankin kuntalisää, toisin kuin vanhalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
haluavatko dokumentit näistä muutoksista, vaikka olet ne merkinnytkin hakemukseen.

Kyllä ne on näkyneet ihan niissä toimitetuissa tulotiedoissa. Ja silloin kun ne laput palautettiin, kysyin erikseen vielä, että onko nämä paperit riittäviä selvityksiä.

Samoin pyytävät selvitystä miehelle maksetusta lomakorvauksesta, vaikka sinnekin on jo selvitetty ettei sitä ole maksettu vaan se on edelleen siellä palkkaturvan jonossa.

Joo, aika virkailijakohtaista tuo lukutaidottomuus. Mä jouduin just todistelemaan uudelleen vähän vastaavia pikkuasioita, jotka lukijo ekassa hakemuksessa.. Onko Varsinais-Suomessa tämä toimisto, joka käsitteli?

Entä jos vastaanotossa istuu henkilö, joka vain ottaa papereita vastaan, mutta ei ole asiantuntija päätöksienteossa? Itse työskentelen vähän vastaavassa paikassa ja meillä infoon saa jättää asiakirjoja, mutta infossa työskentelevät henkilöt eivät ole asiantuntijoita näissä asioissa. Heidän tehtävänäs on ottaa paperit vastaa ja auttaa tarvittaessa laittamaan rastit oikeaan ruutuun. Jos asiakas haluaa lisäohjeita, hänet ohjataan päätöksiä tekevän virkailijan luo. Ja kelassa mulle on sanottu ihan suoraan, että käsittelijä tutkii paperit tarkemmin ja tarvittaessa kysyy, kun olen tiedustellut onko kaikki liitteet ok.

Entä jos vastaanotossa istuu henkilö, joka vain ottaa papereita vastaan, mutta ei ole asiantuntija päätöksienteossa? Itse työskentelen vähän vastaavassa paikassa ja meillä infoon saa jättää asiakirjoja, mutta infossa työskentelevät henkilöt eivät ole asiantuntijoita näissä asioissa. Heidän tehtävänäs on ottaa paperit vastaa ja auttaa tarvittaessa laittamaan rastit oikeaan ruutuun. Jos asiakas haluaa lisäohjeita, hänet ohjataan päätöksiä tekevän virkailijan luo. Ja kelassa mulle on sanottu ihan suoraan, että käsittelijä tutkii paperit tarkemmin ja tarvittaessa kysyy, kun olen tiedustellut onko kaikki liitteet ok.

Silloin sen ihmisen pitäisi ilmoittaa, että ei tiedä. Eikä katsoa papereita läpi ja vastata että kaikki on ok.

Minulla on vastaanotossa istuva soittanut asiasta paremmin tietävälle henkilölle.

Siellä on kyllä ihan uskomatonta touhua välillä :o

Me ollaan uusittu vuokrasopimus tähän asuntoon kolme kertaa ja Kela pyysi, että saisivat uuden vuokrasopimuksen aina, kun se uusitaan (asumme opiskelija-asunnossa ja saamme asumistukea). Kolmannella kerralla, kun lähetin uuden sopimuksen, Kelasta soitti vihainen täti ihmetellen, että miksi minä niitä lappuja heille lähetän!!! |O

Mulla on käynyt noin ja lakimiehen kehoituksesta palautan nykyisin kelaan hakemukset niin että olen ottanut itselleni kopiot ja lisäksi mulla on A4 kokoinen lappu, jossa lukee suurinpiirtein näin:
" Olen ottanut xx.xx.xxxx vastaan - hakemuksen ja samalla tarkistanut että hakemuksen tiedot ja liitteet ovat riittävät ja lisäselvityksiä ei näillä tiedoilla ole tarpeen antaa"
Alle sitten virkailijan allekirjoitus

- Kummasti lukevat ja katsovat läpi sen hakemuksen, ei oo yhtään lisäselvitystä tarvinnu tehdä

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mulla on käynyt noin ja lakimiehen kehoituksesta palautan nykyisin kelaan hakemukset niin että olen ottanut itselleni kopiot ja lisäksi mulla on A4 kokoinen lappu, jossa lukee suurinpiirtein näin:
" Olen ottanut xx.xx.xxxx vastaan - hakemuksen ja samalla tarkistanut että hakemuksen tiedot ja liitteet ovat riittävät ja lisäselvityksiä ei näillä tiedoilla ole tarpeen antaa"

- Kummasti lukevat ja katsovat läpi sen hakemuksen, ei oo yhtään lisäselvitystä tarvinnu tehdä

Loistava idea!

juu ja sit niillä on välillä ilmeisesti niiiin tylsää siellä et ne alkaa kiusaamaan sairaslomalla olevaa ihmistä katkasemalla rahat ja kehtaavat väittää et ihminen on ollut töissä et pitäs selvittää tekemiset siltä ja siltä ajalta.. :headwall: :headwall:

Juu tai kun hekee soviteltua työmarkkinatukea..
Joka viikko sama tunti määrä jne, niin joka jumalan kuukausi pitää toimittaa työnantajalta lappu että oikeasti olen hänellä töissä, ja teen niin ja niin monta tuntia viikossa. |O juu olen vakituisessa työssä ja työsopimus on viety josta nämä samat asiat näkyy.
Tai kun haet jotain tukea mihin pitää toimittaa puolison tulot niin jos et ole ympyröinyt, alleviivannut ja vielä neonkeltasella tms. yliviivaustussilla lomarahoja niin siihen summaan lisätään 5% lomaraha, jolloin luonnollisesti tulot ei ihan pidä paikkaansa :headwall:

No ihmisiähän ne sielläkin vain ovat, ne työntekijät, siellä on varmaan melko ryysis tällaisena taloussuhdanteen aikana työntekijöillä, hakemuksia normaalia enemmän ja osa virkailijoista kesälomilla. Antakaa vähän armoa! =)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

no yritä nyt hyvä ihminen ymmärtää, ettei se virkailija siinä tiskillä tee niitä päätöksiä, vaan sen tekee ratkaisija joka tutkii asian. jos hän haluaa vielä jotain lisäselvityksiä niin hän pyytää ne.

muistakaahan kaikki, että NIITÄ TUKIA EI TARVI HAKEA JOS EI HALUA TOIMITTAA TARVITTAVIA LIITTEITÄ!

juh eli vastaanotossa olevat ihmiset eivät ole tekemässä päätöksiä (mikä koulutus päätöksen tekoon muuten vaaditaan?) ja eivät siksi välttämättä tiedä mitä kukakin käsittelijä tahtoo. Toki tuolloin pitäisi sanoa, että enpä tiedä, käsittelijä pyytää sitten lisäselvityksiä jos näkee tarpeelliseksi. Tai vastaanotto voisi soittaa jollekin joka tietää.

just, soitin just kelaan. oon toimittanut sinne astukihakemuksen 3.6., sillä muutimme poikaystävän kanssa yhteen. no, pahaksi onneksi hänen työsoppari oli purettu (laittomasti) edellisessä kuussa, joten tuloja ei ole (siksi tein astukihakemuksen). no, muutama viikko sen jälkeen saimme tietää, että saamma uuden asunnon, ja pääsemme muuttamaan 1.7. isompaan, luonnollisesti ;) laitoin 18.6. uuden hakemuksen. olen molempien hakemuksen jälkeen, jotka olen netissä tehnyt, faksannut tulo - yms selvitykset.

soitin viime viikolla kelaan, ja tiedustelin, että missä vaiheessa hakemukset ovat. vastaus: koska yhteenmuutto ja uuteen asuntoon muutto ovat tapahtuneet niin lähekkäin, käsitellään hakemukset yhdessä. ok, ei mitään sitä vastaan.

tänään soitin taas kelaan, ja tiedustelin asiaa. no, tänään on kirjattu päätöksen oikaisupyyntö, joka tietty tulee kakkospostissa, ja kun sen on palauttanut, aletaan vasta käsittelemään mun asumistukihakemuksia O_____o oli tehty siis vuositarkastus (päätöspv 15.5.2009 ja voimassa alkaen 1.6.2009) ja sitä päätöstä tarvitsee nyt oikaista, sillä puoliso pitää ottaa huomioon vuositarkastuksessa.... ei juma! ymmärrän tuon, mutta ei asuttu vielä yhdessä kun tarkastuslappua täytin ja liitteet toimitin, ja heti kun poikaystävä muutti meille, ja hänellä ei ollut tuloja, tein VÄLITARKISTUSHAKEMUKSEN. ni se ei sitten riitäkään, vaan VUOSITARKISTUSTA pitää oikaista... huoh... eikä mennyt ku kk siihen et ensin päättävät lähettää tuon oikaisupyynnön. mies ei saa rahaa vielä mistään, ku vasta sai laitettua työmärkkinatukihakemuksen vireille, kun oli eka ollut työttämänä sen 4 viikkoa... ja kauankohan siinäkin päätöksessä kestää :/

ja kaiken huippu: oon lähettänyt astukihakemukset 3.6. ja 18.6. ja verkkoasioinnissa kun katsoo, niin JÄLKIMMÄISEN kohdalla lukee, että käsittelyaika 4 viikkoa.... HERMO MENEE ihan just

Yhteistyössä