Hematooma kohdussa, kohtalotovereita?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja morebabies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

morebabies

Jäsen
26.08.2011
451
0
16
Eli jälleen kerran. Menossa on siis 6. raskaus. Esikoisen eli 2. raskaudessa minulla oli myös hematooma, mutta se aiheutti muutamana päivänä rusehtavaa vuotoa, loppui siihen ja raskaus meni loppuun hyvin. 5. raskaudessa mukana oli alusta asti verihulahduksia, joiden takia en tajunnutkaan koko raskautta aluksi. Verihulahduksien takia kävin ultrassa rv 9+3, jolloin näkyi sikiöllä syke, mutta myös tuo hematooma joka vuoteli. 36h tämän jälkeen syke oli loppunut ja raskaus keskeytettiin lääkkeellisesti. Nyt siis jälleen raskaana, verihulahduksista tajusin tehdä raskaustestin, kun meni niin saman kaavan mukaan ku edellinen raskaus. 1. ultrassa näkyi pelkkä paksuuntunut limakalvo ja ehkä alku. Viikko tästä ruskuaispussi ja raskauspussi, mutta ei varmaa sikiötä. Lisäksi kohdussa jälleen kerran näkyi hematooma. Lääkäri oli jotenkin tosi positiivinen, kun itkin vuotoja ja totesi, että parempi että vuotaa tyhjiin ja määräsi uuden ultran 10 päivän päähän. No, nyt oikeasti alkaa mennä hermot noiden vuotojen takia. Kirkasta verta hulahtanut n. 4 krt raskauden aikana, mutta muuten tuhruttaa melkein koko ajan ja parina päivänä tullut tumman ruskeaa vuotoa. Mieli ihan maassa, kun saisi nuo vuodot loppumaan niin jotenkin ehkä jaksaisi uskoa, että olisi jotain mahdollisuutta saada vauva syliin elokuussa. Onko kukaan kuullut onko ihan oikeasti normaalia, jos puolessa raskauksistani on todettu hematooma ja onko jotain keinoa millä vuodon saisi loppumaan. Ei saa asiaa mielestä, kun jokaista vessakäyntiä pelkää:'(

Moi!

Minulla on todettu tässä raskaudessa hematooma. Se alkoi vuotaa rajusti rv 6+5 ja hulahdusvuotoa kesti kolme-neljä päivää. Luulin raskauden menneen kesken ja olin todella ällikällä löyty kun ultrassa näkyikin elävä alkio :) Vuoto asettui totaalilevolla muutamassa päivässä. Välissä oli viikon verran suht vuodotonta aikaa ja sitten viikko sitten alkoi taas tuhruttelemaan hiljalleen ruskeaa vuotoa. Minäkin toivon, että hematooma olisi nyt pienentynyt tuon vuotelun johdosta... eli ruskea vuoto on kai hyvästä??

Minullakin taustalla parin vuoden sisään useampi keskenmeno putkeen (4kpl raskausviikoilla 7-12) ja yksi onnistunut, ongelmaton raskaus 9 vuotta sitten. Hematoomia ei ole aikaisemmin ollut eli keskenmenot ovat ilmeisimmin johtuneet jostain muusta.

Mulle määrättiin ihan vaan sairaslomaa ja lepoa hoidoksi. Kovastihan nytkin pelottaa, että tällä kertaa muuten hyvin etenevä raskaus menisikin sitten tuon hematooman takia kesken...

Onko sinulta tutkittu hyytymistekijät? Voisiko niissä olla jotain syytä noihin toistuviin hematoomiin? Minulla on joku arvo siinä rajamailla ja lievä tukostaipumus todettu, mitään muuta vikaa tai syytä ei ole noihin keskenmenoihin löytynyt.

Onko sinulla nyt tukilääkitystä käytössä? Mulla on keltarauhashormoonia suht iso vuorokausiannos ja miniasperiini 100mg/vrk. Hepariinia pistin alkuraskaudessa mutta vaihdettiin se asperiiniin noiden vuotojen jälkeen.

Tsemppiä vuotojen ja epätietoisuuden kanssa kamppailemiseen! Ei tämä helppoa ole.. Lepää niin paljon kuin pystyt ja vaadi sairaslomaa!
Toivottavasti tällä kertaa olisi onni matkassa sinne kesään asti :)

Bebel 9+5

Mulla menossa 3.raskaus. Kaksi aiempaa sujuneet hyvin ilman mitään vuotoja. Tässä raskaudessa alkoi verinen vuoto rv 11+2 ja pelästyin kovasti, että raskaus menee kesken. Käytiin miehen kanssa päivystyksessä, jossa vauvalla kaikki hyvin ja tk-lääkäri sanoi vuodon tulevan jostain muualta kuin kohdusta. Nt-ultra oli rv 12+0, jossa kätilö totesi kohdussa hematooman. Gyne tuli vielä katsomaan ja sanoi vain, että hematooma on pieni, eikä sairaslomaa tarvitse, koska tässä kohtaa ei lepo auta mitään?!?!
Rv 14+0 vuoti hieman ruskeaa tuhrua, epäilen hematooman vuotaneen pois? Tällä hetkellä menossa rv 15+5, liikkeet tuntuvat ja vauva tuntuu olevan melko vilkas :heart: Ultrassa sanottiin, ettei hematooma ainakaan tässä kohtaa enää aiheuta keskenmenoa, koska vauva on sitä isompi.

Nyt vaan odottelen, miten loppuraskaus menee, toivon kovasti, ettei vuotoja enää tule, sillä vaikka tiedän niiden olevan vaarattomia, niin pelästyn niitä silti kovasti...

Mäkin muistan kuulleen, että sitten kun vauva isompi hematoomaa, niin vaara olisi ohi. Lääkäri sanoi, että voin laittaa lugestronia kun siitä ei ainakaan haittaa ole, joten nyt olen laittanut sitä 2kpl iltaisin. Paljon sä bebel laitat keltarauhashormonia? Mulla on aikoinaan eli 2007 katsottu hyytymistekijät yksityisellä keskenmenon takia ja niissä ei silloin ainakaan mitään häikkää ollut. Samaisen lääkärin kanssa juttelin asiasta, kun hän sattui toteamaan sykkeiden loppumisen rv 9+5 edellisessä raskaudessa ja sanoi mulle ettei tarvitse katsoa uudestaan eli hyytymistekijät ei kuulemma muutu. Nyt olen ottanut rauhassa pari päivää ja vuoto rauhoittunut toistaiseksi. Mulle aikaisemmissa hematoomissa neuvottu lepäämään. Nyt en ole töissä ja 2 ja 3-vuotiaiden kanssa kotona, joten tuon levon kanssa on vähän niin ja näin, mutta joululoman mies kotona, joten ole vaan pötkötellyt :) Loppuisi nyt kokonaan, niin pääsisi vähän huokaisemaan...

näköjään se vuodon määrä on mulla vakio...pari päivää meni todella niukalla vuodolla, mutta sitten taas illalla tuli reippaammin tumman ruskeaa. Alkaa ihan oikeasti masentamaan tämä tilanne, menisi nyt sitten oikeasti ja kunnolla kesken niin pääsisi vielä kerran yrittämään. Se jää viimeiseksi yritykseksi...

morebabies laitan lugeja 3x2 eli aamuisin, iltapäivällä ja illalla. Mulla näyttäisi vuoto olemaan loppumaan päin. KOvasti toivon, että hematooma olisi jo vuotanut pois tai ainakin pienentynyt reippaasti tuon reilun viikon vuotamisen johdosta. Mulla hematooma oli aika iso, n. 4x3cm.
Mikä rv sinulla menossa?

Lepo on varmaan parasta mutta tosiaan kahden pienen kanssa se voi olla aika vaikeaa.. mulla tuo lapsi on jo sen verran iso ja omatoiminen, että olen voinut todellakin levätä. Toivottavasti vuoto loppuisi pian mutta toisaalta on kait ihan hyväkin että hematooma vuotelee pois. Bamsen kertomus antaa taas toivoa, että omallakin kohdalla kaikki voi hematoomasta huolimatta sujua hyvin :heart:

Bebel 9+6

Viimeksi muokattu:
Nyt on menossa rv7+, tai siis en tiedä onko menossa enää. Eilen alkoi raju vuoto, aluksi tummanruskeaa, jossa mukana hyytymiä. Olin ensin ihan tyytyväinen, että nyt se hematooma tyhjenee kunnolla, mutta muuttui sitten taas kirkkaaksi vereksi. Pari siteellistä tuli ja olin 110% varma spontaanista keskenmenosta, mutta sitten muutaman tunnin jälkeen vuoto loppui taas kun seinään. Eli nyt jälleen kerran tilanne auki, en jaksa uskoa että tuosta eilisestä vuodosta pystyisi mikään alkio selviytyä, mutta ei kyllä vuotanut tarpeeksi spontaania keskenmenoa ajatellen, taisiis siinähän olisi vuoto jatkunut eikä loppunut. En jaksanut lähteä päivystykseen istumaan, koska maanantaina on kuitenkin tuo ultra-aika. Siinä saavat sitten katsoa onko kohtu tyhjentynyt vai mitä tapahtunut. Mitään raskausoireita ei kyllä ole...

morebabies toivottavasti vuoto on kuitenkin ollut hematoomasta johtuvaa! Mullahan vuoto oli aluksi TODELLA runsasta ja ihan kirkasta verta + hyytymiä tuli pulppuamalla 2-3 päivää. Yhtenä päivänä meni paketti siteitä... ja silti pikkuinen pysyi sitkeästi kyydissä. Toivottavasti sinulla olisi samoin!!! (*muoks*) Onko kipuja?? Mulla ei ollut kipuja tuon hurjan vuodon aikana, vain sellainen paineen tunne alavatsalla. Minäkin olin varma keskenmenosta, mutta eipä ollutkaan..
:hug: Jaksamista epäselvään tilanteeseen!

Viimeksi muokattu:
Eilen oli vaan tuo painen tunne, mutta tänään aivan kauheat supistukset. Pahimmat kun missään edellisissä keskenmenoissa. Silmissä näkyi vaan tähtiä ja kylmä hiki päällä eli kyllä tämä raskaus oli tässä. Maanantaina nähdään onko kaikki materiaali tullut ulos. Toivottavasti sinulla bebel raskaus jatkuu normaalisti ja onnellisesti loppuun!!

Morebabies: Älä vielä heitä kirvestä kaivoon! Itse olen nyt rv 8+4 ja minulla alkoi ruskeatuhru rv 6. Paniikissa kahden keskenmenon taustan omaavana (esikoista yritetty 2 vuotta) paniikkiultraan kunnalliselle ja mitä ihmettä kaksi sydäntä siellä masussa pompotteli. Tämän ultran jälkeen noin 9 h kuluttua ruskea tuhru (jolle ei löytynyt syytä ultrassa) muuttui veriseksi ja vuoteli yön (tarvitsin ihan yösiteen vaikka menkat pärjään pikkuhousunsuojilla) ja yöllisellä vessareissulla sitten pönttöön tipahti sellainen noin 3 cm halkaisijaltaan oleva tumma glöntti. Arvelin raskauden olevan siinä tai ainakin toisen menneen kesken. Kipuja ei ollut normaalia enempää (supistusmaista kipua ollut päivittäin alusta alkaen). Yllätys olikin suuri kun kolmen päivän kuluttua menimme uudelleen ultraan ja molemmat sydämet sykkivät edelleen. Tosin tässä välissä kohtuun oli pienokaisten alapuolelle ts. kohdunsuulle tullut iso hyytymä, josta vuotoa tiedossa viikko tolkulla.

Sain seuranta ultran kahden viikon päähän, eli vielä pitäisi viikko odottaa. En tiedä ovatko enää hengissä, mutta vuotoa ei ole ainakaan enää tullut niin paljoa kuin sinä yhtenä yönä. Tämä on yhtä piinaa, koska mistään oireesta ei voi päätellä onko kaikki hyvin tai huonosti. Aiemmat keskenmenot eivät ole aiheuttaneet lainkaan kipuja eikä vuotojakaan ole ollut. Ensimmäinen keskenmeno oli keskeytynyt, joka todettiin rv 13 (kehitys pysähtynyt rv 7+3) ja toinen tuulimuna.

Nippe rv 8+4 (vauvat jonkin päivän pienempiä)

Tämä on niin omituista, kun siis ke vuosin runsaasti klo 15-19, alkoi ruskealla ja hyytymillä ja ajattelin ensin, että jes hematooma tyhjenee. Vuoto loppui kun seinään silloin iltasella eikä yöllä tullut mitään. Eilen vuosin kanssa klo 12-18 reippaasti kiraksta verta noin 3 siteellistä ihan kauheiden kipujen kanssa, miehelle varoittelin jo että kohta lähtee taju kun tähtiä näkyi silmissä ja kylmähiki nousi huulen päällä, pahinta kipuilua kesti noin tunti. No illaksi vuoto taas loppui ja pysyi poissa yön. Toistaikseksi ei ole alkanut vuotamaan uusiksi. Aikaisemmissa spontaaneissa keskenmenoissa vuoto on alkanut ja jatkunut eikä tällälailla stoppaillut. Omituista...Mutta kyllä siis kesken on mennyt, olen ihan varma. Mahakin on ihan eri tuntuinen, aikaisemmin alamasu oli jo ihanasti pikku pömpöllä ja kiinteän tuntuinen, nyt ihan jotenkin löysä.

Pakko oli tulla kertomaan, tulin äsken ultrasta ja siellä oli sykkivä :heart: eli vuoto oli siis hematoomasta johtuvaa. En voi uskoa tätä todeksi!!! Ainoa mikä edelleen hämää on noi viikot eli siis 17.11. ultrassa näkyi jo iso johtofolli, 19.11. ovistesti plussa 19.11. mutta siis ultrassa 15.12. näkyi vasta paksuuntuneet limakalvot ja ehkä alku, 22.12. ruskuaispussi ja raskauspussi ja nyt 2.1. alkio ja syke. Ultrien mukaan kehtiys siis ihan oikein, mutta ei kyllä mitenkään tästää tuohon ovulaatioon. Ainoa selitys, että hedelmöittynyt ja kiinnittynyt aivan älyttömän myöhään. Lääkärin mukaan hematooma näytti nyt hyytyneeltä eli toivotaan ettei ala uudestaan vuotelemaan. Voi, kun kaikki menisi nyt hyvin!!!

hei!

Minulla kans todettiin ensimmäisessä raskaudessa ultratessa hematoomia.Viikolla 8 reippaanlaista vuotoa päivän ja tuhruttelua milloin milloinkin.raskaus jatkui normaalisti viikolle 15 kunnes yht äkkiä tunsin kuinkan jotain lämmintä tulee alhaalta ja paljon!lapsivedet!!tuli varmaan joku puol litraa eli kaikki ja verta perään!!sairaalaan--->yksi kipeä supistus ja sit loppui vuodot.olin jo melkee varma että kesken menee..et synnytys käynnistyy...kauheeta.MUTTA viikon vuodelevon jälkeen mut päästettiin kotia ja sanottiin että ihan normaalisti voi liikkua. mut ultrattiin joka toinen päivä ja kaikki oli aina hyvin siellä.onneksi lapsivesi uusiutuu, joka tunti.Syytä ei tähän löydetty muuta kuin jäämiä hematoomista.
ja nyt olen taas raskaana, juuri plussasin.pelottaa aika paljon....:(
Mutta siis rohkaisuksi muille että tälläisistakin koettelemuksista voi tosiaan selvitä ja kaksi lääkäriä sanoi että ei ole koko urans a aikana nähnyt samanlaista ihmettä mitä minulle tapahtui!Ja tuolla toi mun ihana tyttö nukkuu jo isojen tyttöjen sängys ja täyttää juuri 3v. <3 tsemppiä kovasti muille!kaikella on aina tarkoituksensa.

Yhteistyössä