Hemmetin omat rahat systeemi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lunette
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on omat tilit, mutta ei todellakaan katota kumpi maksaa ja mitä.
Yhdessä mietitään, mitä on varaa ostaa, eikä kumpikaan tee mitään heräteostoja :)

Ja rahasta ei meillä todellakaan riidellä, maailman turhin riidan aihe.

Ei minunkaan koskaan ikinä milloinkaan tarvitse tuntea mitään syyllisyyttä tai huonoa omaatuntoa ostoksistani.Mun mies siuna ne kaikki, oli kyse sitten kodin sisustuksesta, mun vaatteista tai kampaajasta taikka lasten. Ja yhteiset rahat.

Eri tilit, mutta miehellä sen verran paremmat tulot että hän maksaa pääsääntöisesti kaiken. Kuinka joku voi suostua siihen että tulot on 300e ? ja sillä sielä pitäisi ostaa ruokaa ja vaatteita????

Alkuperäinen kirjoittaja mimosa:
Alkuperäinen kirjoittaja MITÄMITÄ:
jo teillä on ihme systeemi!!

Meillä on yksi yhteinen tili ja sieltä saa kumpikin käyttää. Meillä kaikki on yhteistä!!

mikä ihme systeemi? Oma palkka menee omalle tilille ja sen voi käyttää omiin juttuihin + omiin laskuihin. En näe tässä mitään ihmeellistä?

No johan se on kummallista, että naisen kotihoidontuen suuruus on riippuvainen miehen tuloista! Jos mies tienaa vaikka 3000?/kk ja sinä saat 300? kotihoidontukea niin jo on kumma, että pitää silti ostaa ruuat ym ja kituuttaa, ellei mies LAINAA rahaa omalle puolisolleen :o

En todellakaan lähtisi siihen hommaan! Mut kukin taaplaa tyylillään.

Meillä on omat tilit ja omat tulot, mutta ne käytetään yhdessä. Vuokran ja laskut maksaa se kenellä on rahaa, samoin ruoat. Ja kumpikin saa ostaa omilla rahoillaan mitä haluaa.
Meillä tää toimii. Ollaan kumpikin oltu vuorotelleen se parempituloinen ja huobompituloinen, niin ei tee pahaa "käydä toisen kukkarolla". Mä näen tän niin, että tämä perhe on meidän yhetinen "yritys" ja yhdessä sitä sitten huolletaan, kyselemättä kuka maksaa mitäkin ja kumpi ostaa kaupasta leipää.

Kun on omat rahat voi päättää oman rytmin maksaa lainansa pois, päättää itse mitä pankkia tukee, päättää itse miten rahansa sijoittaa. Ja silloin tietää tarkoin tilin saldon... Musta olisi paljon vaikeampaa pitää lukua menoista, jos tilit olisivat yhdessä. On helpompi budjetoida omat menot ja suunnitella oma kulutus. Mies tekee samoin, mutta omien periaatteidensa mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Kun on omat rahat voi päättää oman rytmin maksaa lainansa pois, päättää itse mitä pankkia tukee, päättää itse miten rahansa sijoittaa. Ja silloin tietää tarkoin tilin saldon... Musta olisi paljon vaikeampaa pitää lukua menoista, jos tilit olisivat yhdessä. On helpompi budjetoida omat menot ja suunnitella oma kulutus. Mies tekee samoin, mutta omien periaatteidensa mukaan.

Meillä ei oo noin vakavaa tuo taloudenpito =)

Tämä pelaa tottakai silloin ellei perheessä kumpikaan ole kotona hoitamassa lapsia. Jos toinen jää kotiin yhteisellä päätöksellä niin kyllä asioihin on silloin tehtävä jonkinlainen muutos. Ainakin edes sen verran että toinen puoliso sitten maksaa hoitolisän ( Ellei sitä saa toisen tulojen vuoksi) ja säästämänsä hoitomaksun osuuden kotona työskentelevälle, tämä vähintään.

Minusta taas ois hankalaa se luvun pitäminen jos ois eri tilit. :)
Meillä minä hoidan liki kaiken rahaliikenteen, maksan laskut ja ostan ruuat, eli mies tienaa ja minä tuhlaan. :D Itellä kun ei tuloja edes ole.

Ap:n tapauksesta tulee ihan omat vanhemmat mieleen, äitini oli jatkuvasti isälleni velkaa kun oli kotona vuosia meidän kanssa, itkua tihruttaen yritti venyttää penniä että saatiin ruokaa ja työssäkäyvä eli ihan eri elintason mukaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tämä pelaa tottakai silloin ellei perheessä kumpikaan ole kotona hoitamassa lapsia. Jos toinen jää kotiin yhteisellä päätöksellä niin kyllä asioihin on silloin tehtävä jonkinlainen muutos. Ainakin edes sen verran että toinen puoliso sitten maksaa hoitolisän ( Ellei sitä saa toisen tulojen vuoksi) ja säästämänsä hoitomaksun osuuden kotona työskentelevälle, tämä vähintään.

No harvemmin tämä systeemi on käytössä kun toinen on kokonaan kotona, silloin minusta toisen pitää maksaa joku korvaus kodin ylläpidosta. Mutta siltikään en usko samoihin tileihin. Enkä kylläkään haluaisi olla kotona, mua ei ole tarkoitettu lastenhoitoon ja kotitöihin

Meillä on kans omat tilit, mut yhteiset rahat. Se maksaa, jolla on sillä hetkellä rahaa.

Ja meillä ei ole vielä lapsia. En ikipäivänä suostuis ap:n kaltaiseen tilanteeseen. Tommosen rontin kanssa en mukuloita haluaisi.

Meillä on kummallakin omat tilit johtuen siitä, että töiden vuoksi kummallakin on myös oma asunto eri paikkakunnilla. Koska miehellä isommat tulot, hän maksaa yleensä ruuat ja käy tankkaamassa autoni. Omat ja lapseni menot maksan itse, mutta usein mies laittaa tililleni rahaa kyselemättä tarvitsenko sitä vai en.

Meillä on molemmilla omat tilit + yhteinen laskumaksutili. Meillä toimii loistavasti se, että molemmat siirtää "laskunmaksutilille" kuukausittain sovitun summan rahaa ja sieltä maksetaan kaikki juoksevat kulut kuukauden aikana.
Ei ole koskaan tarvinnut tapella raha-asioista, eikä tule kiistaa kuka maksaa minkä laskun ja kun omalle tilille jää muutama satanen, on ikäänkuin räyhäkäs olo että on "omaa rahhaa". B)

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Minusta taas ois hankalaa se luvun pitäminen jos ois eri tilit. :)
Meillä minä hoidan liki kaiken rahaliikenteen, maksan laskut ja ostan ruuat, eli mies tienaa ja minä tuhlaan. :D Itellä kun ei tuloja edes ole.

meillä näin myös. Paitsi et käyn viikonloppuisin muutaman killingin tienaamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ThinWhiteDuke:
Meillä on molemmilla omat tilit + yhteinen laskumaksutili. Meillä toimii loistavasti se, että molemmat siirtää "laskunmaksutilille" kuukausittain sovitun summan rahaa ja sieltä maksetaan kaikki juoksevat kulut kuukauden aikana.
Ei ole koskaan tarvinnut tapella raha-asioista, eikä tule kiistaa kuka maksaa minkä laskun ja kun omalle tilille jää muutama satanen, on ikäänkuin räyhäkäs olo että on "omaa rahhaa". B)

Tämmöinen sopisi mulle oikein hyvin, mutta jostain syystä mies ei suostu. Vissiin kun joutuis laittamaan isomman summan kuin minä... En tiiä miks meni tämmöseksi kun jäin kotihoidontuelle. Kuitenkin yhdessä päätettiin ja mies oli jopa ennemän kotihoidon kannalla kuin minä, mikä ihme sekin. Jospa tämä nyt olis joku "kausi"...

Alkuperäinen kirjoittaja Lunette:
Alkuperäinen kirjoittaja ThinWhiteDuke:

Tämmöinen sopisi mulle oikein hyvin, mutta jostain syystä mies ei suostu. Vissiin kun joutuis laittamaan isomman summan kuin minä... En tiiä miks meni tämmöseksi kun jäin kotihoidontuelle. Kuitenkin yhdessä päätettiin ja mies oli jopa ennemän kotihoidon kannalla kuin minä, mikä ihme sekin. Jospa tämä nyt olis joku "kausi"...

Mikset mene takasi töihin, tai heitä se ukko pihalle! Oletko edes jutellut, ymmärtääkö hän lainkaan mitä hänen kuuluu tehdä?

ohhoh. täytyy olla todella rikas tai todella köyhä jotta voi maksaa kaikesta puolet ja olla kotihoidontuella. Joko olette täysin velattomia ja teillä on oma asunto, tai mieskään ei tienaa mitään, ja asumistuki kattaa lähes koko vuokran.

Muutenhan jo toisen puolison osuus tavallisesta perheasunnon vuokrasta /lainasta veisi jo koko kotihoidontuen. millä syöt ja maksat osuutesi muista laskuista?

(en oikein niele tätä, uskomaton juttu, että joku väittää voivansa olla kotihoidontuella ja maksaa silti kaiken puoliksi, mahdottomuus)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ohhoh. täytyy olla todella rikas tai todella köyhä jotta voi maksaa kaikesta puolet ja olla kotihoidontuella. Joko olette täysin velattomia ja teillä on oma asunto, tai mieskään ei tienaa mitään, ja asumistuki kattaa lähes koko vuokran.

Muutenhan jo toisen puolison osuus tavallisesta perheasunnon vuokrasta /lainasta veisi jo koko kotihoidontuen. millä syöt ja maksat osuutesi muista laskuista?

(en oikein niele tätä, uskomaton juttu, että joku väittää voivansa olla kotihoidontuella ja maksaa silti kaiken puoliksi, mahdottomuus)

Eikös ketjun aloittaja täydentänyt tietoja, että mies maksaa asumiskulut. Vai sekoitanko johonkin toiseen?

Alkuperäinen kirjoittaja obossumi:
Voi teitä naiset. Kai teillä on omien rahojen myötä myös kotitöiden puolitus? Siis ette pese miestenne vaatteita, laita heille ruokaa, siioo heidän jälkiä, vaihda heille puhtaita lakanoita, anna käyttää itseostamianne vessapapereita, vanupuikkoja ja shamppoita? Onhan teillä kans kaks täysin vapaata päivää viikossa? Onhan vaippojenvaihtovuorot? Tehdäänhän kaikki puoliks?

Avioliitossa miusta kyllä molempien pitäis ajatella yhteistä parasta. Miun mies on antanu miulle tilinsä tunnukset ja saan käyttää vapaasti molempien rahoja, samoin hän. Kaikki on yhteistä ja mie koen, et kun oon vauvan kans kotona, niin tää on miun työ ja ilo. Uskomattoman itsekkäitä miehiä on teillä.. Miun mies maksaa ensin tuloista pakolliset menot ja loput käytetään yhdessä yhteiseks hyväks.

Just kuin mun näppikseltä paitsi, että mä maksan meillä laskut joko miehen tai mun tililtä. Molemmilla on siis toistensa nettitunnukset ja avainlistat saatavilla. Ja kaikki omaisuus on yhteistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Alkuperäinen kirjoittaja obossumi:
Voi teitä naiset. Kai teillä on omien rahojen myötä myös kotitöiden puolitus? Siis ette pese miestenne vaatteita, laita heille ruokaa, siioo heidän jälkiä, vaihda heille puhtaita lakanoita, anna käyttää itseostamianne vessapapereita, vanupuikkoja ja shamppoita? Onhan teillä kans kaks täysin vapaata päivää viikossa? Onhan vaippojenvaihtovuorot? Tehdäänhän kaikki puoliks?

Avioliitossa miusta kyllä molempien pitäis ajatella yhteistä parasta. Miun mies on antanu miulle tilinsä tunnukset ja saan käyttää vapaasti molempien rahoja, samoin hän. Kaikki on yhteistä ja mie koen, et kun oon vauvan kans kotona, niin tää on miun työ ja ilo. Uskomattoman itsekkäitä miehiä on teillä.. Miun mies maksaa ensin tuloista pakolliset menot ja loput käytetään yhdessä yhteiseks hyväks.

Just kuin mun näppikseltä paitsi, että mä maksan meillä laskut joko miehen tai mun tililtä. Molemmilla on siis toistensa nettitunnukset ja avainlistat saatavilla. Ja kaikki omaisuus on yhteistä.

Meilläkin näin.

Nyt olen jo itse työelämässä ja meidän palkat on aika samansuuruiset. Tuntuis silti hassulta, että jos mies esim tekee ylitöitä (mun ammatissa ei sellaisia voi tehdä) ja saa niistä enemmän rahaa kuin normikuussa, niin että ne rahat olis vaan hänen ja että hän menis ja tuhlais ne johonkin vain itseään ilahduttavaan. Siis ei sillä kävis edes mielessä. Kyllä me mietitään, mihin yhteiseen se mahdollinen ylimääräinen voitais käyttää.

Meillä myös on kumpikin ollut vuorollaan se paremmin tienaava ja tämä on opettanu meille joustamista ja yhteen hiileen puhaltamista.

Uskomatonta.En ikinä suostuisi tuollaiseen....hoitaisin yhteisiä lapsia kotona ja kituuttaisin kotihoidontuella.Mies saisi mällätä omalla palkallaan....! Meillä on yhteiset rahat,ollut alusta lähtien ja mitään ongelmia ei ole ollut.Joo mutta tiedän pareja jotka elää samalla tavalla kuin te....ystäväni mies tienaa todella hyvin (matkustaa) ja kaverini oli kotona,hänellä ei ollut rahaa uusiin silmälaseihin eikä KEHDANNUT pyytää mieheltään rahaa.Ihme touhua.

Alkuperäinen kirjoittaja jarna36:

Meillä ei oo noin vakavaa tuo taloudenpito =)

PARAS SYSTEEMI:
3/4 osaa molempien nettotuloista yhteiselle tilille, josta maksetaan talolainat, ruoka ja muut yhteiset menot. Loput saa käyttää miten lystää. Eikä haittaa tuleeko tulot töistä vai tuista, sama systeemi toimii

Molemmille pankkikortit yhteiselle tilille. Minä ostan lähinnä ruuat ja lasten vaatteet, mies remonttitarpeet ja muut 'teknisemmät'. Ei ole vaikeaa seurata tilin saldoa tai sijoituksia, se kun ei ole muutenkaan raha-asioiden hoidossa se pääasia.

Hyvin on homma toiminut, jos mies esim ostaa jotain kalliimpaa työkalua tai muuta remonttiin tarvittavaa, siitä tietenkin keskutellaan yhdessä.

Myös jos joku pesukone leviää, niin katotaan että rahat riittää.

Yhteistyössä