hemoglobiini 108 rv 26.... JO 4vk syöny Obsidania 200mg/vrk. Ei auta. Millä nousis?

17.05.2010
180
0
16
Eli hemoglobiini 108 ja raskausviikkoja 26. Jo reilu kuukauden olen syönyt Obsidania 200mgvrk ja ei arvot nouse. Tostakin rautamäärästä on vatsa sekaisin. Kuukausi sitten arvo oli 110 ja nyt siis tippunut lääkityksestä huolimati 108 asti.

Minulla on tosi uupunut olo ja olen kiukkuinen kuin mikä. On myös huimausta.
Voiko tämä hemoglobiini olla osasyynä? Mitä oireita teille on tullut alhaisesta hemoglobiinista? Alkuraskaudessa arvot olivat 120-130.

Meillä neuvolassa on ihan kamala epäasiallinen virolainen huonosti Suomea puhuva harjoitteleva lääkäri. Joten älkää käskekö kysymään häneltä :headwall: Kysyin jo ja sain ympäripyöreän vastauksen.....En ole rasisti tai mitään. Lääkäri vaan on tosi huono ja saanut ihan kamalasti valituksia.

Kokeile vatsaystävällistä Kräuterblutsaft yrttimehujuomaa. Monilla noussut sillä, eikä vatsaoireita. Saa ihan normikaupasta tai luontaistuotekaupasta. Voi käyttää raskaanakin.

https://www.hyvinvoinnin.fi/tuote/2294/Salus-Floradix-Krauterblut-Saft
Tuota saa prismoista ja luontaistuotekaupoista ainakin!! Ja mulla ainakin nousi hemoglobiini raskauden aikana tosi hyvin juuri tuolla! SUOSITTELEN!! :)

Täälä rv29, hemppari laskenu kuukaudessa 112 -> 96 vaikka söin obsidania, nyt tupla-annoksella eteenpäin. Ja syön ruisleipää ym ruokaa jossa rautaa ois.. Viime raskaudessa obsidan autto tosi hyvi mut nyt näköjää ei.. Helteet kuulema myös vaikuttaa et on huonommat..

Mulla oireena et väsyttää ja pyörryttää.

Ja yksi vinkki rautatablettien ottoon: Jos heräät yöllä vessaan, niin ota tabletti silloin ja mielellään appelsiinimehun kanssa. C-vitamiini edistää raudan imeytymistä.

Juotko appelsiinimehua rautatablettien kanssa? Syötkö mitään kalsiumpitoista yhtäaikaa? Mehussa oleva c-vitamiini auttaa rautaa imeytymään, kun taas kalsium estää sitä. Paras tapa saada rauta imeytymään onkin juoda/syödä c-vitamiinipitoista tablettien kanssa ja välttää kalsiumpitoisia ruokia/juomia kaksi tuntia ennen ja jälkeen tabletteja.

Lisäys vielä, että syö maksaa. Ei suositella suuria annoksia raskaana, mutta pieniä määriä saa syödä ja sillä saa hemoglobiinin nousemaan. Sen kanssa samat neuvot kuin rautatablettien kanssa.

kuten tuossa sanottiin että se vitamiini auttaa raudan imeytymistä, tässä vähän apuja

Raudan imeytymisen tehostamiseksi kannattaa mm. syödä jotakin C-vitamiinipitoista jokaisella aterialla:

.leivälle paprikaa ja tomaattia
.aamulla tuoremehua juomaksi
.jälkiruoaksi appelsiini
.murojen ja puuron sekaan marjoja
.yhdistä pehmeää tofua ja marjoja
.raudalla täydennettyjä muroja
.vältä teen ja kahvin juontia aterioiden yhteydessä

Minulla Hb 100 enkä edes ole raskaana. Sain nousemaan Maltofer-tipoilla (ei sekoittanut mahaa ). Tosin nousi vain 116, mutta hoitoa pitää minun kohdallani jatkaa kuulemma 3-4kk vähintään ja saada syy selville. Ja kumma kyllä en edes huomannut matalaa Hb:a. Väsynyt olen, mutta luulin sen olevan normaalia.

Ehdin katsomaan vasta loput viesteistä....

Syön beroccaa plussaa jota suositeltiin ihan teratologisesta kun sinne soitin. Se on paras foolihapon lähde. Siinä on myös tarvittavat b-vitamiinit ja C-vitamiinia. Olen aina ottanut raudan eri aikaan kun tuon berocan. Pitää varmaan alkaa ottamaan ne yhtä aikaa. Olen syönyt myös kuureina möllerin omega kolmesta luustolle. Sitäkin siis voi syödä raskaana. Sitä suositeltiin apteeksissa kun hiukset ja kynnet on tosi huonoina.

Yhteistyössä