Hengellisyys palliatiivisessa hoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Katolinen kirkko: Paavi on Kristuksen sijainen maan päällä ja kirkon näkyvä johtaja. Raamatun rinnalla tärkeä auktoriteetti on pyhä perinne ja kirkolliskokousten päätökset.
Luterilainen kirkko: Ei tunnusta paavin asemaa. Ainoa uskon ja elämän ylin ohjenuora on Raamattu.

Miten ihminen pelastuu?

Katolinen kirkko: Ihminen pelastuu uskon ja tekojen yhteisvaikutuksesta. Katoliseen oppiin kuuluu myös kiirastuli, jossa sielu puhdistuu ennen taivaaseen pääsyä.
Luterilainen kirkko: Korostaa vanhurskauttamisoppia: ihminen pelastuu yksin armosta, yksin uskosta, ilman omia hyviä tekojaan.

Sakramentit

Katolinen kirkko: Tunnustaa seitsemän sakramenttia: kaste, ripittäytyminen (parannus), ehtoollinen, vahvistus (konfirmaatio), avioliitto, pappeus ja sairaanvoitelu. Ehtoollisleivän ja -viinin uskotaan muuttuvan messussa konkreettisesti Jeesuksen ruumiiksi ja vereksi.
Luterilainen kirkko: Tunnustaa vain kaksi sakramenttia: kasteen ja ehtoollisen. Ehtoollisen leipä ja viini säilyvät elementteinään, mutta Kristus on niissä silti läsnä. Kuoleva voi pyytää pappia antamaan viimeisen ehtoollisen.

Mietin avioeroa aikoinaan ja kallistuin katolisen tulkinnan puolelle. En ollut avioeroa hakeva osapuoli.
Olen vieraillut Vatikaanissa ja katsonut netistä Vatikaanin messuja. Olen kiinnostunut kaikista uskonnoista, elämänkatsomuksista sekä psykologiasta ja filosofiasta.
Lähipäivinä olen miettinyt kuolemaa sattuneesta syystä. Olen pohtinut myös kärsimystä.
Lääkärin ja papin virkojen yhdistelmä on upea kombo.

Yhteistyössä