Hengityskatkoksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ilokummitin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ilokummitin

Aktiivinen jäsen
05.11.2005
1 100
0
36
Laitan tämän kysymyksen tännekin, kun tuolla mitäs nyt- puolella ei kellään tuntunut olevan asiaan kiinnostusta. Eli:
Oltiin tänään yksityisellä, kun tuo neiti on ollut niin kärttyinen eikä huvittanut lähteä sunnuntaiaamun päivystykseen juoppojen keskelle. No lääkäri kyseli onko ollut nukkuessa hengityskatkoksia, johon minä että mistäs sen voisin tietää. Kun nukutan hänet pimeässä iltaisin ja päivällä usein vaunuihin kaikki haalarit ja muut systeemit päällä. Lääkäri väitti vaan että kyllä vanhemmat tietävät ja teki jotain rinnannousua kuvaavia eleitä, josta olin ymmärtävinäni, että se rinnan kohoilun lakkaaminen olisi ainoa merkki, josta sen hengityskatkoksen huomaa.
Mutta mistä sen oikeasti tietää? En minä koko ajan 1-vuotiastani tarkistele. Ehkä kerran yössä saatan kokeilla ja jos nyt peiton alla vatsallaan tai kyljellään nukkuu, niin ei siinä paljon näe. Pitäiskö ruveta oikeasti vahtaamaan? Eikö uniapneassa tule semmoisia kiivaita ja äänekkäitä hengenvetoja sitten sen hengittämättömyyden jälkeen?
Muutenkin tavallisen hyödytön lääkäri, mutta se nyt ei kuulu tähän... Että siis kertokaa nyt vähän omia kokemuksianne aiheeseen liittyen, kun olen täällä nyt ihan ihmeissäni.

Mulla ei oo mitään kokemuksia lasten hengityskatkoksista (enpä ole hoksannut seurata lasteni hengitystä kun he nukkuvat), mutta vanhuksista on kokemuksia työn puolesta ja oot aivan oikeessa, hengityskatkon jälkeen monet haukkovat henkeä, jotku tosi kova äänisestikin, ja sitä ei voi olla huomaamatta.

Mun siskon pojalla joka on jo 10v on uniapneaa. Ollut jo vuosia kai, mutta nyt vasta selvis syy miksi lapsi on väsynyt. Sisko kertoi lapsen aina kuorsanneen ja nyt lääkärissä selvisi hänellä olevan ylisuuret nielu ja kitarisat. Poistoleikkausekn jälkeen on nukkuminen ja unet olleet paljon paremmat. Sisko kertoi lapsen kuorsanneen jo vauvana. Olisiko tästä sinulle apuja =)

Mentiin lääkäriin kun lapsi on ollut viikon verran kärttyinen ja valitellut unissaan. Eipä mitään löytynyt ja kysyin sitten samalla, että onko normaalia että yksivuotias kuorsaa silloin tällöin. Siihen sain sitten vastaukseksi epäselvää mutinaa ja tuon aiemmin kuvailemani jutun hengityskatkoksista. Saimme myös lähetteen verikokeisiin, mutta ainakaan vielä emme ole käyneet, kun se on kuitenkin lapselle aika rankkaa, ja kun ei ole mitään selvää epäilyä että sieltä mitään löytyisi. Saattaahan se olla, että hampaita vaan taas tulee. Kiitos muuten kovasti kaikille vastanneille =) Lisääkin kuulisin mielelläni...

meillä pienimmällä oli pieniä katkoksia,johtuvat suurelta osin isoista nielu ja kitarisoista.vuosi sitten leikattiin ja katkokset loppuivat niinkuin kuorsauskin.

Yhteistyössä