Hepuli vieraalla hoitopöydällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ultsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Ultsu

Vieras
Hei,

Onko kenelläkään muulla seuraavaa kokemusta ollut? Eli meillä on 11,5 kk:n tyttö, jonka kanssa on tähän asti ollut helppoa liikkua ihmisten ilmoilla eli käytännössä myös lastenhoitohuoneet hoitopöytineen on tullut testattua ja vaipanvaihdot ovat sujuneet ihan normaalisti. Nyt ihan viime päivinä on tullut muutama meno ja olen hänen kanssaan taas ollut menossa vaihtamaan vaippaa kaupan/ostoskeskuksen tms. lastenhoitohuoneeseen/invavessaan, jossa hoitopöytä, mutta hän onkin yhtäkkiä alkanut huutaa ihan hulluna kun olen laskenut hänet selälleen hoitopöydälle ja halusi selvästi pois siitä. Vaipanvaihdosta ei ole meinannut tulla mitään, meillä kun on vielä toistaiseksi käytetty tavallisia tarravaippoja ja sylissä kiemurtelevan lapsen vaipanvaihto on lähes mahdotonta, vaippa ei ainakaan asetu kohdalleen. Olen alkanut epäillä, että hän jotenkin pelkää tilannetta, mutta ihmettelen, miksi. Kun nostan hänet ylös pöydältä syliin, hän rauhoittuu heti. Meillä ei ikinä ole ollut minkäänlaista vaaratilannetta tms, että tytölle olisi voinut tulla trauma hoitopöydistä.

Kotona meillä käytetään edelleen hoitopöytää ja kaikki menee hyvin, tyttö jopa viihtyy siinä kun leikitään ja hassutellaan vaipanvaihdon ohessa. Ennen vieraissa paikoissa ei ollut mitään ongelmia sielläkään. Koska tyttö jo kävelee ilman tukea, päättelin, että pitää hommata housuvaippoja, jotta vaipanvaihto kylillä onnistuisi helpommin. Eihän tämä mikään varsinainen ongelma ole, mutta jotenkin olen yllättynyt tytön voimakkaasta reaktiosta.

Onko kenelläkään vastaavanlaista kokemusta?

Tulee mieleen, että voihan siihen tavallaan liittyä jokin pelkoreaktio. Jos jossakin on joskus häikäissyt kirkkaat valot silmiin, kuulunut jokin kova ääni, pöytä tuntunut kylmältä (tai ehkä sinulla on oma alusta mukana) tai jokin muu asia jota ei itse edes huomaa.. Tai sitten lapsen oma tahto vaan alkaa näkyä teillä tällaisessa asiassa. Jos hän vieraassa paikassa vain haluaa nähdä ympärilleen ja ahdistuu kun laitetaan selälleen joko ihan vain siksi että haluaisi olla pystyssä tai sitten kokee sen epämukavana/ahdistavana/pelottavana tilanteena.
Oma lapseni on parivuotias. Kyllä meillä oli kausi jolloin vaipanvaihto ja nimenomaan selälleen joutuminen tapahtui aina itkun ja rimpuilun kanssa. En muista tarkalleen milloin se alkoi. Mutta vuoden ikäisenä meillä oli ensimmäinen tahtoikä. Silloin kaikki oli vaikeaa. Housuvaipat helpottavat tilanteita. Meillä niitä on käytetty rinnan teippivaippojen kanssa. Tällä hetkellä taas enemmän teippivaipat käytössä koska vaipanvaihto käy ongelmitta. Ja kohtahan meillä aletaan jo miettiä vaipoista luopumista.

Meillä on tytöllä (1v) ihan sama homma, ollut jo useemman kuukauden. Olen kans ihmetellyt mistä vois johtua mutta en ole kyllä mitään merkittävää keksinyt. Kotona tosiaan kanssa hoitopöytä on käytössä ja siinä on ihan mielellään. Mutta heti kun jossain vieraassa paikassa laittaa selälleen niin hirmunen paniikkihuuto alkaa...
Housuvaipat on yks ratkaisu asiaan, ei ahista niin paljoa sitten kun ei joudu selälleen.

Kiitos vastauksista, kiva kuulla, etten ole ainoa äiti, joka on ihmeissään moisen asian kanssa. Jonkin verran nuo housuvaipat luultavasti tulevat helpottamaan vaipanvaihtoa, mutta toisaalta vaatteet ym. olisi myös niin paljon helpompia riisua ja pukea siinä hoitopöydällä. Monissa paikoissa, joissa on lastenhoitotaso, ei välttämättä ole tuolia, jossa voisi hoitaa kaikki toimet lapsi sylissä. Seisominen ja lapsen pukeminen lapsi sylissä mahtaa olla melko hankalaa jatkossa. Nuo hoitotasot kun ovat välillä melko sotkuisia vaikka olisikin oma hoitoalusta mukana ja lapsi ei pysy paikoillaan millään.

No, pitää kai alkaa harjoitella kotona jo housuvaipan käyttöä ja vaatteiden vaihtoa seisoen ja lapsi sylissä. Ehkä se sujuu sitten muuallakin varmemmin ottein :-)

...sitä seisoa tartte, onhan siellä vauvanhoitohuoneessa/invavessassa pönttökin, missä voi istua kun laskee kannen alas....?!

Meillä on samaa paniikki-ilmiötä tullut esille ja siihen liittyy meillä ainakin neuvolassa punnituksesta saatu epämukava kokemus.... Terkka laittoi kovan ja karhean paperin alle ja tyttö oli muutenkin ihan paniikissa kun vieraassa paikassa riisuttiin ilkosilleen ja pidettiin väkisin paikallaan. Neuvolassa käynnit on meille kamalia kun aina on odotettavissa paniikkihuuto ja -itku, josta kestää kauan toipua.... :(

Olen kaupungilla liikkuessa vaihtanut vaipan ihan vessassa, jossa menen itse pöntölle istumaan ja vaihdan sylissä istuvalle lapselle vaipan. On ollut tarravaippaa ja housuvaippaa, ihan sama, saa ne molemmat paikoilleen kun kunnolla tsekkaa jalan ympäri menevän kuminauhan (vai mikä lie se onkaan) ja röyhelät ojennukseen niin ei falskaa. Nykyisin käytössä lähestulkoon aina housuvaippa, nopein laittaa päälle ja istuu huomattavasti paremmin.

Oppia ikä kaikki ja maalaisjärki kunniaan!

Joopa joo, onhan se ihanaa kun toisilla on maalaisjärkeä ja toisilla ei :-)

Minulla on kokemusta hyvin monenlaisesta lastenhoitotiloista. On olemassa sellaisiakin paikkoja, jossa on pitkä pöytä, jossa on hoitoalustoja useampia ja lavuaari vieressä. Sellaisissa paikoissa ei samassa tilassa ole tuolia eikä vessanpönttöä. Tietysti voin "omia" vessan, joka on tarkoitettu tenaville, jotka käyvät omilla tarpeillaan. Toisaalta toisessa tilassa olevat istuimet ovat taas imetyskäyttöön ja siellä ei hirveästi viitsisi imettävien äitien vieressä availla kakkavaippoja sylissä ym.

Mutta ehkei sinne lastenhoito-osastolle kannata enää mennä häiriköimään muita vaan painua lapsi sylissä suoraan vessaan. Siinä sekin ongelma ratkeaa ja maalaisjärki pääsee kunniaan...

Yhteistyössä