Hermokipu jatkuu - synnytyksestä 2 kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aktiivinen jäsen
27.08.2010
1 931
0
36
Helsinki
minalupaan.blogspot.com
Varmaan jollakin on samanlaisia kokemuksia kuin minulla.

Eli kärsin loppuraskauden aikana aika pahoista nivuskivuista ja hermokivusta varsinkin oikeanpuoleisessa jalassa.

No nyt synnytyksestä (sektiosta) on aikaa 2 kuukautta ja tuo oikean jalan hermokipu on ja pysyy. Se on toisinaan myös melko ankaraa. Kipu tulee yleensä noustessa ja lievenee joidenkin sekuntien kuluessa. Välillä meinaa jalkakin pettää alta, kun tuolilta nousee seisomaan.

Tuo kipu siis alkaa jostakin lonkan seutuvilta ja säteilee aina tuonne nilkkaan saakka.

Tiedän, että imetys saattaa jatkaa näitä raskauden aikaisia ongelmia, mutta itse en ole jatkanut enää imetystä.

Milloinkohan tämä tästä oikein lakkaa ja onko syytä hakeutua esim lääkärille? Neuvolassa voisin seuraavalla kerralla asiasta mainita.

No haluaisin nyt kuulla muiden kokemuksia asiasta kuitenkin. Hävisikö kipu ja jos hävisi niin kuinka pian synnytyksen jälkeen?

Mulla on reilu vuosi synnytyksestä ja selkä/lonkkakipu on ja pysyy. Välillä jalka tosiaan pettää alta, välillä menee sähköiskuja polveen.

En tiedä mistä se johtuu. Mulla tosin kaikki alkoi synnytyksestä, raskausaikana ei ollut selkäongelmia. Epiduraalin sain, ja sen jälkeen oli alaselkä ihan tunnoton monta kuukautta. Pikkuhiljaa tunto on palaillut - onneksi.

Toivottavasti sulla kipu lähtee nopeesti pois!

Mulla on reilu vuosi synnytyksestä ja selkä/lonkkakipu on ja pysyy. Välillä jalka tosiaan pettää alta, välillä menee sähköiskuja polveen.

En tiedä mistä se johtuu. Mulla tosin kaikki alkoi synnytyksestä, raskausaikana ei ollut selkäongelmia. Epiduraalin sain, ja sen jälkeen oli alaselkä ihan tunnoton monta kuukautta. Pikkuhiljaa tunto on palaillut - onneksi.

Toivottavasti sulla kipu lähtee nopeesti pois!

Oletko käynyt lääkärissä tiedustelemassa asiasta tarkemmin?

Mulle ei neuvola sanonut muuta kuin että "odottele, kyllä se menee ohi" vielä 4kk neuvolassakin. (Nyt synnytyksestä 6kk). Minulla siis vasemmassa jalassa pääasiassa ja samalla tavalla kuin sinulla eli säteilee nilkkaan saakka, mutta esim. fysioterapeutti totesi jo löysyyttä si-nivelissä ja alimmassa lannenikamassa. 4,5kk synnytyksestä soitin itse omalääkärille ajan ja hän tutki ja laittoi lähetteet fysioterapiaan (jossa tutkittiin vähän paremmin). Suorastaan huudahti kun kerroin vaivastani, että "mitäh!? Vieläkin!? Olisi pitänyt loppua synnytykseen tai viimeistään kaksi viikkoa siitä!!" :D Nyt kävin perjantaina uudelleen kun en kykene vauvaa hoitamaan kun en pysty kävelemään, nostelemaan, kumartumaan, istumaan tai mitään. Siinä 2-4kk tuntui paranevan ja 4kk- lähti pahenemaan ja on aika tuskallinen. Tiistaina siis kävin ensimmäistä kertaa fysioterapeutilla ja sen jälkeen h*lvetti repesi, ei tehnyt hyvää. Perjantaina sain panacod reseptin ja lähetteen fysiatrille.

Tässä siis oma tarinani tähän päivään asti. Vähän huolestuttaa, että miten jatko. Toivon, että saisin tähän helpotusta kun pelottaa etten kykene enää hoitamaan vauvaa, viimeviikko meni lähestulkoon itkiessä kun kivut oli niin kamalat - viikonlopuksi hellitti ja nyt tänään taas olleet melko pahat.. -.- Jouduin myös pyytämään apua vauvanhoitoon aamupäiväksi yhdelle päivälle kun en pärjännyt millään tapaa, pelottaa nimenomaan se, että kun sitä apua ei ole niin helppoa saada eikä miehenikään voi tuosta vaan oikein jäädä kotiin.. :/

Niin ja itse en ole tajunnut vielä vaatimalla vaatia esim. mangeettikuvauksia, röntgenistä ollaan puhuttu mutta lääkäri ei halua säteilyttää lantiotani koska olen vielä niin nuori (21v) -.- joten se siitä toistaiseksi. Fysiatrilta toivon ehkä tähänkin asiaan muutosta..

Liputan jälleen kerran jäsenkorjaajan puolesta.

Samaa mieltä. Itse sain apua shiatsuhieronnasta, tosin vaivani ei olleet läheskään yhtä pahat kuin ap:lla. Mulla oli siis jäänyt jokin hermopinne, joka säteili kipua selkään ja lonkkaan. Kivun takia sitten myös kävelin vähän virheasennossa, mikä vaan pahensi tilannetta. Hieroja sai jännityksen laukeamaan ja kotona sain vielä edistettyä asiaa venyttelemällä ja aika pian kipu oli kokonaan poissa.

Jäsenkorjauksesta on monet tosiaan saaneet apua järeämpiinkin kiputiloihin ja ap:n oireetkin kuulostaa siltä, että jokin on jäänyt väärään asentoon.

Huh! Otan todella osaa suurenmoinenelämä:n tilanteeseen :S Itselläni ei ole onneksi noin paha tilanne. Kyllä tämän kanssa pystyy ihan hyvin elämään, mutta tiettyä epämukavuutta tuo tietysti tullessaan.

Pitänee kysyä seuraavalla kerralla neuvolasta vinkkejä. En tosiaan itse tiedä yhtään, että mihin mennessä nämäkin ongelmat olisi pitäneet korjaantua. Ehkäpä olisi sinne jäsenkorjaajalle mentävä jos ei parane itsestään muutamaan kuukauteen.

Mulla on nyt pari viikkoa yli vuosi synnytyksestä (tai no, sektiohan tuo oli) ja liitoskipuja oli viimeksi tänään. Raskauden aikaiset liiotoskivut tosin oli 1000-kertaiset tähän verrattuna, mutta ei tuo vihlonta kivalle tunnu. Oon huomannut että menkkojen aikaan niitä kipuja tulee enemmän. Pitäisi varmaan mainita lääkärille jossain vaiheessa, ei mitään hajua kuinka normaalia tämä ees on :/

Yhteistyössä