herneen ja tomaatin yms. kasvatuksesta kysymyksiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
S

Sanna

Vieras
En ole koskaan istuttanut mitään rairuohoa kummempaa mut nyt olis ensimmäist kesää oma piha missä harjoitella viherpiipertämistä =)

Nevoisko joku miten onnistuisin kasvattamaan esim. herneitä lapselle naposteltavaksi ja tomaatteja äidin voileiville =)

Kaikki muutkin ideat otetaan vastaan, mitä voisi kasvattaa pienellä pihalla jonne paistaa aurinko iltapäivisin? Kukkia siellä on jo edellisen asukkaan toimesta mut kaipaisin jotain "satoa" =)

Tomaatin viljely onnistuu parhaiten kasvihuoneessa, koska se vaatii niin paljon lämpöä. Taimien esikasvatus olisi ollut hyvä aloittaa jo maaliskuussa, mutta vieläkin kerkeät. Kun ilmat ovat tarpeeksi lämpimät, niin aloitetaan taimien karaisu.

Hernettä en itse kasvattanut, joten siitä en osaa sanoa mitään :) Itse kasvattelen omalla pihallani tomaattien lisäksi minttua, tilliä, salaatinlehteä, porkkanoita, pinaattia ja perunaa. Perunaa on ollut ihan kiva kasvatella isossa ämpärissä, niin ei ole vienyt kauhesti tilaakaan :)

No meillä ei ole kasvihuonetta enkä tiedä myydäänkö niin pieniä kasvihuoneita että sellaisen viitsisi pienelle pihalle rakentaa..? Voiko tomaattia kasvattaa penkissä tai ruukussa lämpimällä paikalla ilman kasvihuoneolosuhteita..?

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:
No meillä ei ole kasvihuonetta enkä tiedä myydäänkö niin pieniä kasvihuoneita että sellaisen viitsisi pienelle pihalle rakentaa..? Voiko tomaattia kasvattaa penkissä tai ruukussa lämpimällä paikalla ilman kasvihuoneolosuhteita..?

Aika montaa lajiketta voi kasvattaa avomaalla. http://www.nicehouse.fi/puutarha/hyoty/kasvihuo/tomaatti.htm tuossa on ihan hyvä lista avomaalle sopivista tomskuista :)

Entäs tuo porkkanan kasvatus, mihin aikaan siemenet tulisi kylvää ja onko helppo aloittelijankin pitää hengissä? =)

Mitä suosittelet ihan aloittelijan kasvattaa ensimmäisenä kesänä? Harjoittelun myötä voin pistää pihalle vuoden päästä taas jotain vähän haastavampaakin =)

Kerrotko lisää perunan kasvatuksesta isossa ämpärissä?! Kuulostaa hauskalta idealta =D

Olen idättänyt ensin haluamiani perunalajikkeita sisätiloissa ja kun niissä alkaa näkyä juuria, niin olen laittanut isoon ämpäriin turvetta, jonne on sitten heivannut perunatkin. Pohjaan pitää muistaa tehdä reikiä! Versojen työnnyttyä ulos mullasta ja niiden alkaessa saada pituutta on hyvä lisätä turvetta hiukan lisää, että perunat eivät vihertyisi.

tomaattiahan voi ostaa taimena sitten kesänkynnyksellä, itse on vähän vaikea saada kasvatettua tarpeeksi tukevia taimia jos ei ole kasvihuonetta (sisällä on niin pimeää) ja tosiaan siemenet olisi pitänyt kylvää jo helmikuulla. mulla on ollut kasvusäkissä aurinkoisella seinustalla tomaattia ja kyllä viime kesänä ehti satoakin tulla, mutta eteläseinä on oltava muuten ei aurinko riitä että tulisi punaisiksi.
Herneen kasvatus on erittäin helppoa, ei kun ostamaan pussi herneitä ja siitä vaan työntää kasvimaahan viiden sentin välein herneet (ei mene kuin kourallinen ja tulee hyvin jo satoa) ja lopuista voi keittää hernekeittoa ;) tai onhan niitä sokeriherneitä yms. sellaisia siemenkaupoissa. Kylvö siis sitten kun on maa sula ja lämmennyt eli toukokuulla. Sitten kun ovat kasvaneet jonkin verran olen tukenut pystyyn kepeillä ja narulla etteivät makaa maassa on siitä sitten helppo poimia.

porkkana on helppo myös. Suosittelen siemennauhaa, ei tarvitse harventaa niin paljon koska helposti lorahtaa niin paljon siemeniä että joutuu harventamaan niin että kuolee kaikki taimet..
porkkana vaatii aika syvämultaisen ja hienojakoisen maan että tulee pitkiä suoria porkkanoita eikä kiemuraisia ja haaraisia nysiä

tomaatit ja herneet on helppo kasvattaa ne kasvaa oikeesti itsekseen . tomaatit vois laittaa parvekkeelle jos on parveke jos ei niin niin sitten aurinko puolelle seinustalle ma puhun tomaatin taimista, jos on yo pakkasi tulossa taimet ja jopa kasvavat kasvi taytyy peittaa. laita t

aimet ulos joskus toukokuun viime viikolla tai kesakuun alussa. osta taimet taimitarhasta hernee on myos hyva alittaa taimista, mutta voi kasvattaa helposti siemenistakin. taimitarhalta saa hyvat ohjeet mita tehda. happy farming

Entäs tuo porkkanan kasvatus, mihin aikaan siemenet tulisi kylvää ja onko helppo aloittelijankin pitää hengissä? =)

Mitä suosittelet ihan aloittelijan kasvattaa ensimmäisenä kesänä? Harjoittelun myötä voin pistää pihalle vuoden päästä taas jotain vähän haastavampaakin =)

Itselläni tuo porkkanankasvatus on sujunut ensimmäistä vuotta lukuunottamatta hyvin. Ekana vuotena linnut kävivät syömässä siemenet :D Olen siis kylvänyt suoraan siemenet vapun jälkeen (Turun alue) avomaalle ja laittanut harson päälle etteivät linnut käy popsimassa siemeniä :)

Piparminttua suosittelisin kokeilemaan. Se on helppohoitonen ja maukas yrtti. Oma suosikkijuomani kesäisin onkin minttutee eli mintunlehtiä ja sokeria kuumaan veteen. Mintunlehdet ovat pysyneet hyvinä myös pakastettuna. Kannattaa myös kokeilla erilaisia salaatinlehtiä. Itse en suosittelisi alkuun kauheaan montaa eri lajia, että oma mielenkiinto ja innostus pysyy yllä :)

Kiitos kovasti vastauksista!
Tarkoitus ei olekaan laittaa kovin montaa lajia kasvamaan, haen vaan vaihtoehtoja joista valita =)
Taidan valita herneen, tomaatin, ruohosipulin ja ehkä lisään vielä jonkun salaatinlehdenkin listaan =)

tomaatti ehkä on aloittelijalle liian hankala
suosittelen myös salaattia ja sitä hernettä. Itselläni vielä näiden lisäksi peruna, purjo, sipuli, tilli ja sitä porkkanaa. Ja monivuotisena raparperia ja mansikkaa. Tänä vuonna ostin avomaankurkunsiemeniä ja aion kasvattaa sitä kuten kasvihuonekurkkua eli laittaa seinustalle kasvusäkkiin ja sitoa ylös naruilla..katsotaan miten käy

Itse olen kanssa aloittelija, parin vuoden kokemus takana. Viime vuonna tomaatit teki aivan mahtavan sadon! Ostin amppeliin ja ruukkuihin sopiva lajikkeita ja istutin ne kanankakkarakeiden kera niin isoihin laatikoihin ja amppeleihin (seinustoille, terassille ja jopa tikkaisiin). Sitten vaan riittävästi vettä koko kesä.
Hernettä oli kanssa kasvamassa -muutaman tunnin tai yön yli vedessä liotus nopeutti kivasti itämistä. Muutaman viikon pidin myös harsoa päällä. Ekat istutin jo toukokuussa ja seuraavan satsin kesäkuussa jotta sain "jatkettua" satokautta. Kesäkuussa istutetuista tuli paljon parempia "taimia" vaikka olivat ihan samasta pussista.

Status
Viestiketju on suljettu.

Kuumimmat

Yhteistyössä