Herneen kokoinen patti korvan takana, toimiko lääkäri oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kitty"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kitty"

Vieras
Löysin pari viikkoa sitten 5 mm kokoisen kovan, liikkumattoman patin korvan takaa. Kosketusarka ja pavut muotoinen. Näytin sitä lääkärille joka kokeili sitä ja sanoi sen olevan tasainen, kiinteä ja kimmoisa. Ei kuulema hätää. Jos vielä elokuussa paikallaan niin sanoi, että tarkistaa sen raskauskontrollin yhteydessä uudelleen. Crp otettiin ja se oli normaali.

Patti on edelleen parin viikon päästä paikallaan muuttumattomana. On toki pieni, mutta minua huolestuttaa sen liikkumattomuus. Pitäisikö minun ottaa uudelleen yhteyttä lääkäriin. Vai uskonko häntä siinä, että näin pienet tasaiset patit eivät ole vaarallisia.

Voithan varata ajan vaikka yksityiselle lääkärille ja käydä sielä vielä esittelemässä pattia. Mä myös tuppaan huolestumaan tuollaisista asioista kovin herkästi, enkä varmaan malttaisi luottaa yhden asiantuntijan mielipiteeseen. :)

Pohdin myös tota yksityistä, mutta samalla se tuntuu hölmöltä kun lääkäri oli niin varma asiastaan. Mä vaan en saa asian kanssa rauhaa. Täytyy varmaan soitella yksityiselle kuitenkin.

Mulla noita tulee ja menee. En huolestuisi. En oo koskaan ees lääkärille näyttänyt, tiedän monia muitakin joilla niitä tulee. Nehän on jotain rasvapatteja vaan tms.

Joka tapauksessa, tod.näk. se häviää elokuuhun mennessä, jos ei niin ei tuo elokuu nyt kaukana ole.

siis mistä te tiedätte että ei kuulsota vaaralliselta? ultraatteko kenties tuon patin ajatuksen voimalla jotta tiedätte että sillä ei ole verenkierto ts.ei ole kasvain?

mulla tutki ihan erikoislääkäri ultralla pattini.

eihän rinta syövässäkään ole muita oireita ku patti..eikä ne tulehdusarvotkaan heti nouse,nouseeko ollenkaan?

[QUOTE="milky";28621132]siis mistä te tiedätte että ei kuulsota vaaralliselta? ultraatteko kenties tuon patin ajatuksen voimalla jotta tiedätte että sillä ei ole verenkierto ts.ei ole kasvain?

mulla tutki ihan erikoislääkäri ultralla pattini.

eihän rinta syövässäkään ole muita oireita ku patti..eikä ne tulehdusarvotkaan heti nouse,nouseeko ollenkaan?[/QUOTE]

Tässä kysyttiin kokemuksia, ja minun kokemuksen mukaan nuo ei ole olleet vaarallisia. Ap;lla se on kuitenkin nyt tutkittu, ja kontrollikin jo sovittu.

Ja patti korvan takana on kuitenkin eri kuin patti rinnassa. Patit korvan takana on kovin yleisiä.

Kiitos kokemuksista. Lääkärini tosiaan tutki parin sormin eikä ollut siitä huolestunut. Minulla on ollut muutama vuosi sitten kasvain kilpirauhasessa ja silloin samainen lääkäri lähetti mut ultraan tarkistamaan patin. Kokoa oli tosin sillä kasvaimella 3x4,5 cm ei 5 mm. Taidan jättää sen yksityisen väliin kuitenkin. Elokuu on pian ja jos patti kasvaa sain kehotuksen tulla takaisin ja on nyt tosiaan jo 2 viikkoa ollut ihan muuttumaton. Olen käsittänyt että pahanlaatuiseksi kasvaa nopeasti ja että muitakin oireita tulisi. Ainakin cro:ssä näkyisi melko varmasti. Mulla tosiaan oli flunssakin viime viikolla.

Lisää kokemuksia saa kyllä kirjoittaa :)

Tuttavallani oli korvassa melanooma. Sitä luultiin myös vaarattomaksi rasvapatiksi tms, mutta toisin kävi. Tuon tapauksen jälkeen menisin itse tarkastuttamaan yksityiselle.

Mulla toisen korvan takana oleva imusolmuke turpoaa aina kiinteäksi patiksi flunssan, tms. yhteydessä. Saattaa olla siinä viikkoja, kunnes pikkuhiljaa häviää. Tullakseen taas uudestaan. Se tuntuu siis sellaisena herneen kokoisena kiinteänä pattina, joka on vähän arka.
Todennäköisesti ap:lläkin liittyy flunssaan.

Ja mulla ollut kaksi liikkumatonta kovaa pattia korvan takana jo vähintään 20 vuotta, eli aina ne eivät edes katoa. Ovat infektion yhteydessä vaurioituneita imusolmukkeita, kerran myös ultrattu kun en saanut mielenrauhaa sitä ennen.

Tod näk rasvapatti vain. :) minulla on ollut ja lopulta se oli pakko leikata, näin sen puhkeamisesta jäänyt ruma arpi siistittiin. Kasvaimesta ja luunpullistumasta puhuttiin ensin, mutta onneksi olikin pienempi juttu!

Minulla on noita patteja ollut aina. Alkoi jo lapsena. Patit tulee aina korvan taakse tai vähän sen alle tuohon kaulalle ja ovat kosketusarkoja, useampikin lääkäri ne todennut turvonneiksi sylkirauhasiksi. Lapsena ärtyivät joskus tosi pahoiksi, saattoi tulla molemmille puolille ja turposivat kaulalle asti, joskus teki syöminenkin hankalaa ja imeskellessä saattoi suuhun tulla syljen mukana jotain sitkaampaa ja makeaa (nyt olen miettinyt että oisiko ollut jopa jotain mädän tapaista?). Söin joskus vaivaan ihan antibiottikuurin. Lääkäri arveli että vaiva johtuu sylkirauhasiin muodostuvista kivistä, ja niitä joutuu kuulema joskus joiltain ihan poistamaankin kun tukkivat rauhasia.

Lueppas oheinen linkki: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00332

Siellä lukee muuten myös että jos kyseessä on kasvain, se vain harvoin on kipeä.